Leukocell vaccinatie

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Didemoscar
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2020 20:22

Leukocell vaccinatie

Bericht door Didemoscar »

Hallo allemaal

Omdat Oscar niesziekte heeft gehad zijn we een beetje achter met vaccineren. Hij is nu bijna 5 maanden en deze week verwacht de da hem voor zijn eerste leukocell vaccinatie.
İk weet dat er verschillende meningen over zijn en wil het eigenlijk liever niet doen. Hij komt niet buiten alleen op het balkon, maar daar komen regelmatig straatkatten. Daarom denk ik dat ik het beter wel kan laten doen of niet? Volgens de da beter van wel..wat kunnen jullie mij aanraden 🙄🙄
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Leukocell vaccinatie

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Leukocell vaccinatie? (Tegen FeLV)
Misschien kun je even wat achtergrond informatie geven want de enting voor FeLV is (hier) niet standaard.

Standaard zijn de entingen tegen Kattenziekte (feline parvovirus, FPV) en Niesziekte (calicivirus en herpesvirus).

O, ik zie nu dat je in Turkije zit. Ik heb eigenlijk geen idee wat daar de enting-adviezen zijn.

Hier wordt dus standaard op 9 weken tegen nies- en kattenziekte geënt. Op 12 weken een booster. Op een jaar nogmaals deze entingen en dan de niesziekte elk jaar en kattenziekte on de drie jaar.

De eerste entingen tot een jaar zijn wel echt van wezenlijk belang om de antistoffen op te bouwen. Daarna is het inderdaad open voor discussie. Maar als je kat gevoelig is voor niesziekte en daar dus aan blootgesteld kan worden dan lijkt me de enting daartegen wel verstandig.

Van de leukocell enting heb ik eigenlijk hem flauw idee of FeLV bij jullie veel voorkomt. Als de kans bestaat dat hij ooit in gevecht komt met die straatkatten dan lijkt het mij wel een goed idee om hem de basis-bescherming te geven. Je zou dan na kunnen zoeken of het echt nodig is om dit te herhalen (om de hoeveel jaar) of dat er de kans op levenslange bescherming is na één enting.

https://www.mcvoordieren.nl/felv-katten-leukemie-virus
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Didemoscar
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2020 20:22

Re: Leukocell vaccinatie

Bericht door Didemoscar »

Dank je Rik.. de entingen en volgorde ervan is hier hetzelfde hoor. Oscar heeft alle entingen gehad behalve dus die tegen leukemie en hondsdolheid als laatste. Het is mogelijk dat hij op het balkon inderdaad een straatkat tegwnkomt dus ik laat denk ik ook de leukemie enting maar doen dan. Hij heeft totaal geen last meer van de niesziekte momenteel en is met bijna 5 maanden 3kg en een heerlijk persje😺 ben alleen een beetje peur wat betreft evt. Bijwerkingen van deze enting. Dank voor je reactie ✋
Plaats reactie