FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Rik »

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Synemios »

Bedankt Rik,
Duidelijk verhaal.
Ook wel triest dat het dus niet op een legale manier te krijgen is, maar er is hoop.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst erg sceptisch was.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Xaro »

De cascaderegeling is vaak ook voor als bijvoorbeeld menselijke medicijnen wel zouden kunnen helpen. Dan mogen ze dat wel proberen. Maar het voorschrijven van illegale medicijnen kunnen en mogen ze niet doen. Ze kunnen je immers niet naar een pharmacy ofzo sturen om het op te halen en er zijn geen 'normale' bedrijven die het spul verkopen (op het merk Mutian na, dan. Maar dat is een erg grijs gebied).
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Xaro »

Ik dacht, toch nog even ter aanvulling op dat FIP niet besmettelijk is: Dr. Pederson (-de- FIP expert. De man die al jaren FIP onderzoekt en dus het gs middel heeft getest in 31 katten) heeft hier een statement over uitgebracht. FIP komt dus inderdaad wel af en toe vaker voor binnen 1 huishouden. Ze hebben daar het virus van alle betrokken katten genetisch geanalyseerd. Het gaat dan altijd om niet genetisch gerelateerde virussen. Dit betekent dus dat het virus niet is overgebracht van kat tot kat, maar dus echt in elke kat individueel is gemuteerd.

Wie zelf de uitleg wil lezen, het is hier te vinden (wel Engels, het begint met een vraag, zijn antwoord staat daaronder): https://sockfip.org/chats-with-dr-peder ... -YDjmrKuf0
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door puksji »

Fip is toch alleen een mutatie van het coronavirus? Bijna alle katten dragen corona bij zich, en bij een slechte weerstand kan het muteren naar Fip.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
IvonnaObi
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2020 15:54

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door IvonnaObi »

Hallo, Ik heb een Brits korthaar kitten nu sinds 3 maand, 6 weken terug is er FIP vastgesteld, de Da zei toen dat we 2 keuze's hadden, ofwel lieten we hem inslapen ofwel zouden we hem medicatie geven om zijn pijn te verzachten voor de resterende dagen. Een beslissing die je niet wilt nemen. Aangezien hij zeer slecht was en we niet direct wouden beslissen konden we hem daar een nacht laten om hem vocht en pijnstilling te geven. Gelukkig hebben we dit gedaan, de DA heeft het internet afgezocht naar een oplossing en deze gevonden, de volgende morgen had ik een mail gehad van haar en zijn we in contact gekomen met 2 dames die ons konden helpen, dezelfde dag nog snel 1.45u rijden om de medicatie om dan terug naar de kliniek te gaan en daar de 1ste spuit te laten zetten. Hij moet 84 dagen lang op hetzelfde uur een spuitje krijgen, de hoeveelheid wordt verhoogt volgens zijn gewicht, vorige maandag zaten we halfweg en moesten we een eerste bloedcontrole doen, en gelukkig waren die resultaten zeer positief, de eerste dag stonden zijn waarden zo slecht dat hij op het randje van orgaan falen stond en nu niet meer. Maar we moeten waakzaam blijven want de 84 dagen zijn nog niet voorbij, op 11 weken moet hij een 2de controle krijgen, en na 84 dagen dan 84 dagen afwachten om dan terug te controleren of het virus weg is. Na een dag of 2 inspuitingen geven zagen we al verschil, de ene dag zit die vol energie en soms zijn er dagen dat hij liever lui dan moe is, maar dat kleine lichaampje vecht constant tegen die ziekte, komt daar nu nog bij dat hij volop in zijn tandwisseling zit, dus tandvlees wat ontstoken en pijn waardoor hij veel slaapt en wat minder eet, gelukkig heb ik nog wat pijnstiller staan die ik hem kan geven op moeilijke dagen.
Ik wou mijn verhaal even delen om baasjes een hart onder de riem te steken en je lieve schat niet op te geven, een goede DA zal ervoor open staan ook al kunnen we het niet via hen verkrijgen in België en de kostprijs is ook niet mis, maar ik wil hem niet opgeven.
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Xaro »

Dank je IvonnaObi voor je verhaal. Het is duidelijk dat jouw kat ook gs441524 gebruikt. Wel merk krijgt hij toegediend? En met twee dames, bedoel je dames uit Rotterdam? In ieder geval, hoe gaat het nu met je kat? Heeft het middel aangeslagen?

Leia is 7 maanden na het stoppen van de medicijnen nog steeds alive and very much kicking.
Claudiatebbie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2020 17:07

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Claudiatebbie »

fip is echt een rotziekte! Bij mijn kat is het in april 2020 vastgesteld,en daarnaast ook nog leukemie( ze was toen 8 mnd)
Dierenarts wilde dr laten inslapen, of ik kon kijken hoe ze het op de prednisolon zou doen,en een spuit tegen de leukemie. Na 3 dagen knapte ze heel erg op, en vanaf dat moment tot eind december 2020 ging het erg goed en was ze heel actief! Eten was wisselend, periodes at ze heel weinig en dan weer bijna 200 gram vlees per dag.
Ik vind dat ze nu weer wat slechter word en ben gaan zoeken of er echt niks was. Toen kwam ik het medicijn GS441524 tegen van het merk SAK! deze is vele malen goedkoper dan de MUTIAN en ben op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben, en waar ik het kan krijgen?! Er is dus echt wel iets mogelijkom je kat van fip af te helpen! Mijn dierenarts heeft mij dit ook nooit verteld!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Rik »

Ik hoorde tijdens het wandelen (dan luister ik naar podcasts ;) ) over het volgende medicijn tegen FIP.
GC376
Podcast: https://www.radiopetlady.com/shows/cat- ... eline-fip/
Meer info: https://www.k-state.edu/media/newsrelea ... 92018.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7797473/

Geen idee hoe dit medicijn zich vergelijkt met GS441524.
Hieronder hebben ze het er wel over dat GS441524 effectiever zou zijn maar zoals ik het aanhoorde zijn ze nog steeds bezig met onderzoek met GC376.

https://www.avma.org/javma-news/2020-01 ... ack-market
Efficacy against naturally occurring FIP appeared greater with GS-441524 than with the viral protease inhibitor GC376, the first antiviral drug evaluated for treatment of cats with FIP. When given to younger kittens, GC376 interfered with the development of permanent teeth. Nevertheless, the researchers wrote in the April paper, “GC376 should be further studied using a minimum of 12 weeks with a higher dosage and a larger number of cats before making any final comparisons.”
Wat gaat dat toch langzaam. Hadden we al maar een pilletje die we zo aan de katten met FIP konden geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
FelixenOllie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 nov 2020 18:19

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door FelixenOllie »

Hoi allen,

Mijn Britse korthaar Ollie van 1 jaar heeft neurologische fip. We hebben de uitslag nog niet binnen maar alle symptomen wijzen naar Fip. Hij was veel afgevallen, geen eetlust en had hoge koorts. Antibiotica sloeg niet aan, koorstremmers deden weinig. Hij kreeg steeds meer neurologische klachten; staart hing, zwalkend lopen, uitval in zijn linkerachterpoot en uiteindelijk zelfs dat hij zijn urine niet meer voelde lopen. Hij heeft een MRI gehad en ruggenmergpunctie. Er waren ontstekingen te zien in zijn ruggenmerg en de eiwitten in zijn bloed zijn veel te hoog. De officiële uitslag van de ruggenmergpunctie komt over een week maar grote kans dat het neurologische Fip is.
Op aanraden van mijn dierenarts ben ik in contact gekomen met de Facebookgroep Samen tegen Fip. Dit is een groep die je kan helpen met de behandeling tegen Fip. Er is een middel op de markt uit China wat net zo goed werkt als het dure middel van vroeger. Het is nog steeds duur maar ik hoorde dat vroege een behandeling rond de 7000 euro kost en nu zal ik aan de medicijnen tussen de 2000 en 3000 euro zijn. Omdat het medicijn niet goedgekeurd wordt mogen de dierenartsen het niet zelf voorschrijven maar er zijn al een hoop dierenartsen die voorstander zijn van de behandeling.

Gisteren besloten om te starten en de beheerders van de Facebookpagina hebben ervoor gezorgd dat ik meteen kon starten. Dus de medicatie opgehaald en gisterenavond de eerste prik gezet.
Het zal een spannende 3 maanden worden maar ik weet dat dit zijn enige hoop is dus daar wil ik alles aan doen!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Synemios »

Rik schreef: 26 aug 2021 17:16 Ik hoorde tijdens het wandelen (dan luister ik naar podcasts ;) ) over het volgende medicijn tegen FIP.
GC376
Podcast: https://www.radiopetlady.com/shows/cat- ... eline-fip/
Meer info: https://www.k-state.edu/media/newsrelea ... 92018.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7797473/

Geen idee hoe dit medicijn zich vergelijkt met GS441524.
Hieronder hebben ze het er wel over dat GS441524 effectiever zou zijn maar zoals ik het aanhoorde zijn ze nog steeds bezig met onderzoek met GC376.

https://www.avma.org/javma-news/2020-01 ... ack-market


Wat gaat dat toch langzaam. Hadden we al maar een pilletje die we zo aan de katten met FIP konden geven.
Het gaat inderdaad tergend langzaam.

FelixenOllie, ik hoop dat het gaat werken, In ieder geval veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
FelixenOllie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 nov 2020 18:19

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door FelixenOllie »

Synemios schreef: 14 sep 2021 23:08 Het gaat inderdaad tergend langzaam.

FelixenOllie, ik hoop dat het gaat werken, In ieder geval veel sterkte.
Dankjewel! De behandeling slaat al zeker aan. Ik zag na 2 dagen al resultaat. Inmiddels ben ik twee weken verder, Ollie zijn poot werkt weer zo goed als mee, hij eet zijn brokjes weer helemaal op, 250 gram aangekomen en weer volop energie. Het lastige is wel dat zijn koorts blijft en dat is wel heftig. Hij heeft nu een antibioticakuur in de hoop dat die nu aan slaat en de onderliggende infectie weg gaat. Zijn immuunsysteem krijgt zo’n klap dat de kans op een infectie alsnog wel groot is. Het spuiten gaat redelijk goed, de ene dag geeft hij geen kick en de andere dag heeft hij er meer pijn aan. Niet leuk om te doen maar ik hoop zeker dat het het waard is om te doen en dat hij na de injecties en observatieperiode weer genezen is van Fip.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Synemios »

Wat een fijn nieuws.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
sln
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2021 13:32

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door sln »

Hoi,
hebben jullie een update? Hoe gaat het met de katten?
Ik heb hier thuis een zieke kat die waarschijnlijk ook FIP heeft (dit is echter niet vastgesteld, dit vermoedt de DA. Ze hebben ons helaas geen diagnose gegeven.)
Geven jullie de dagelijkse injecties zelf of doet de DA dat?
Creabea
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 okt 2021 22:09

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Creabea »

Hallo baasjes
Ik vang al 3 jaar katten op voor een stichting
En heb al een aantal katten met Fip gehad
Helaas heb ik er 3 moeten laten inslapen
Maar toen was er nog geen medicijn voor
Daarna was er een medicijn te krijgen
En heb een paar katten kunnen redden van de dood
Den medicatie voor Fip zijn helaas nog niet vrij verkrijgbaar
Tenminste die ik heb gebruikt
Dat heet KC (Kitty Care )
Dat is alleen illegaal verkrijgbaar
Er zijn 3 soorten Fip
Natte Fip
Droge Fip
En Neuro Fip
De eerste twee zijn goed te behandelen
Maar Neuro Fip is lastig
De gemiddelde behandeling is 84 dagen injecties
En de kosten zijn rond de 1500,- euro
Met een zekerheid op genezing van bijna 100%
Er zullen altijd uitzonderingen blijven
Er zijn veel dierenartsen die nog steeds ervanuit gaan dat Fip dodelijk is
Maar het tegendeel is al bewezen
Je kan op Fip Warriors Nederland Vlaanderen heel veel informatie krijgen
Belangrijk is
Dat je goed nadenkt of je wel in staat bent om deze behandeling te kunnen betalen
Het is een emotionele ontwikkeling en het geeft ook verdriet om te zien dat je kat ziek is
Steek je eigen niet in de schulden
Want dat gebeurt helaas ook
Maak een goede afweging
En schaam hè niet als je besluit om de kat te laten inslapen
Er zijn veel mensen die zullen zeggen
Dat je alles moet doen om het leven te redden van je kat
Maar als je het niet kan betalen wordt het een ander verhaal
En ik weet dat elk baasje wil dat de kat gezond wordt
En weet zeker dat jij dat ook wil
Ik hoop van harte dat het goed komt
Plaats reactie