FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Synemios »

Bengaal Disco,

Ik zou zelf alle info aan mijn da sturen, en vragen wat die er van vind en verder kan helpen.
Ik denk dat dit voor dierenartsen ook interessant is als het werkt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Xaro »

Dierenartsen vinden dit zeker interessant. Laat je da ook zeker de studie lezen van Pederson waar het middel is op gebaseerd: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30755068

Het idee is dat katten genezen. De katten in de bovengenoemde studie leven ook nog (ca. 2 jaar na de studie) en lijken gezond en genezen te zijn.

Bengaal Disco, gebruik je wel facebook? Zo ja, stuur me een PM. Dan kan ik je direct in contact brengen met iemand die in NL Mutian verkoopt.
Gebruikersavatar
Bengaal Disco
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 feb 2020 15:46

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Bengaal Disco »

Ok bedankt ik heb al bericht gehad met iemand uit Nederland via Facebook maar ik kan gewoon weg niet betalen ik wou dat ik het kon..😔

Ik ga hem zaterdag laten inslapen want hij gaat gewoon snel achter uit en ik wil hem niet meer laten lijden echt zo jammer dat hier niet iets voor is wat betaalbaar is.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Synemios »

Heel veel sterkte Bengaal Disco.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Xaro »

Oh nee! Heel veel sterkte!

Maar niet het geld hebben hoeft niet meteen te beteken dat het opgegeven moet worden. U zou ook een gofundme op kunnen zetten. Dan wordt er vaak toch nog wel wat geld binnen gehaald.
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Xaro »

Ik dacht, ik post even een snelle update voor mensen die later eens zoeken naar info over FIP op dit forum.

We hebben de drie maanden met (nog steeds niet goedgekeurde) medicijnen volbracht en zijn zelfs al 5 weken gestopt. Ik heb geen verschil gemerkt na het stoppen. Leia is als vanouds. Tot nu toe lijkt het dus zeer goed te gaan.

Er is dus zelfs met zo'n kloteziekte als FIP wel hoop.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Pikachu »

Wat fijn dat het gelukt is :D Ik heb al eerder gelezen over het medicijn. Ik hoop dat ze dit heel snel goedkeuren zodat het ook via de dierenarts te verkrijgen is. En dat het dan hopelijk ook geen stukken van mensen meer kost. Ik hoop dat ik het nooit hoef mee te maken, FIP.. Want ik weet niet of ik het zou kunnen betalen, je bent met die mutian al gemakkelijk 7000 euro kwijt ofzo :s
Echt geweldig dat je kat er weer bovenop lijkt te zijn!
boostedtony
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2020 08:19

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door boostedtony »

Goedemorgen,

FIP is zeker geen doodvonnis meer, maar het is inmiddels wel een melkkoe geworden.
Mijn katers hebben FIP.
Eentje heb ik al laten inslapen, de andere is nu aan de homeopathie en voor de derde kater kan ik alleen maar hopen dat hij het niet krijgt.
Want het is zo dat als er eentje FIP heeft en zo ziek is dat het virus ruimschoots verspreid wordt en de andere katten een veel hogere kans op FIP krijgen. Dit in tegenstelling tot wat veel dierenartsen beweren.

Ik vind het fijn dat er een middel is wat lijkt te werken maar ik vind het verschrikkelijk dat ik dat niet kan betalen voor 2 katers.
Er zijn zoveel katten met FIP, waarom maken de dierenartsen er geen werk van om achter dat middel aan te gaan tegen betaalbare prijzen?

Mijn vraag is of er mensen zijn die hun kat met homeopathische middelen hebben “behandeld” en wat daarvan de uitkomsten zijn.
Ik wil niet teveel hoop hebben, als ik eraan denk hoe de reeds overleden kater helemaal aftakelde word ik nog misselijk. Als ik nu naar mijn huidige zieke kater kijk, springen de tranen me in de ogen als ik weet wat hem nog te wachten staat.
Het is natte FIP trouwens.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte voor jou. Ik hoop dat iemand nuttige tips voor je heeft en dat je kat het redt!
Heel jammer dat de meds die wel werken zo duur zijn
dat moet echt wrang zijn, dat het er wel is maar dat je het simpelweg niet kunt betalen :-(
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Synemios »

Allereerst wat verschrikkelijk, ik wil je heel veel sterkte wensen.

Ik zou het medicijn ook niet kunnen betalen, terwijl wij een dubbel inkomen hebben.
Het is belachelijk duur.
Je zou wel een Crowdfunding kunnen starten, dat doen veel mensen want ik zie het regelmatig langs komen op fb.
En allemaal voor dit medicijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Xaro »

boostedtony schreef: 06 jun 2020 08:28 Goedemorgen,

FIP is zeker geen doodvonnis meer, maar het is inmiddels wel een melkkoe geworden.
Mijn katers hebben FIP.
Eentje heb ik al laten inslapen, de andere is nu aan de homeopathie en voor de derde kater kan ik alleen maar hopen dat hij het niet krijgt.
Want het is zo dat als er eentje FIP heeft en zo ziek is dat het virus ruimschoots verspreid wordt en de andere katten een veel hogere kans op FIP krijgen. Dit in tegenstelling tot wat veel dierenartsen beweren.

Ik vind het fijn dat er een middel is wat lijkt te werken maar ik vind het verschrikkelijk dat ik dat niet kan betalen voor 2 katers.
Er zijn zoveel katten met FIP, waarom maken de dierenartsen er geen werk van om achter dat middel aan te gaan tegen betaalbare prijzen?

Mijn vraag is of er mensen zijn die hun kat met homeopathische middelen hebben “behandeld” en wat daarvan de uitkomsten zijn.
Ik wil niet teveel hoop hebben, als ik eraan denk hoe de reeds overleden kater helemaal aftakelde word ik nog misselijk. Als ik nu naar mijn huidige zieke kater kijk, springen de tranen me in de ogen als ik weet wat hem nog te wachten staat.
Het is natte FIP trouwens.
Wat naar om zoveel pech te hebben met FIP. Een kat is al niet te doen, laat staan meerdere. Veel sterkte met wat de toekomst brengt.

Even wat informatie. Ten eerste is "ruimschoots verspreid wordt en de andere katten een veel hogere kans op FIP krijgen. Dit in tegenstelling tot wat veel dierenartsen beweren" niet waar. Dit geldt voor het coronavirus (nee, niet Covid 19. Maar de kattenversie). FIP is een mutatie van het coronavirus in katten, en erg zeldzaam. Bijna alle katten hebben wel het Coronavirus (dus ja, dat verspreid zich heel snel en makkelijk). Dit virus is niet schadelijk. In een zeldzaam geval muteert het dus tot FIP. FIP is niet besmettelijk en heeft niks met andere katten te maken. Op dit moment lijkt de mutatie voornamelijk voor te komen door genetische aspecten en/of stress. Dus je hoeft je geen zorgen te maken dat het virus zich verspreid. Wel iets meer als je broers en zussen ofzo hebt, vanwege het genetische aspect.

Het antwoord op de vraag waarom het medicijn zo duur is, is simpel: Het is een blackmarket drug zonder regulatie. De prijs wordt bepaald door puur vraag en aanbod. Het aanbod is laag, de vraag is wereldwijd groot, ondanks dat de ziekte relatief zeldzaam is. En vele katteneigenaren vinden een manier om het te betalen. Sommige werken zich zelfs in de schulden. Dus zolang die vraag blijft, zal de prijs ook hoog blijven.

Dierenartsen kunnen niks doen om het medicijn te legaliseren. Het patent ligt bij Gilead (ja, die is dus ook bezig met het covid 19 medicijn). Dat patent willen ze niet vrijgeven want ze doen niks met dieren, en katten laat ze niet genoeg geld verdienen. Ze houden het patent vast omdat het medicijn misschien ooit voor het een of ander in mensen gebruikt kan worden (zoals nu met covid. Het remdesivir medicijn is een erg gelijkend medicijn aan GS voor FIP). Enige hoop is dat, omdat remdesivir zo gelijkend is, het misschien op de markt komt voor mensen. En dat het ook werkt in katten. Dan kan het in ieder geval legaal verkregen worden. Maar of het werkt in katten is niet onderzocht, dus dit is pure speculatie.

Dus het zal zeker niet in de nabije toekomst op de markt komen, helaas. En ook de prijs zal altijd hoog blijven, ben ik bang. Het enige wat de prijs zou kunnen drukken is een boycot. Maar dat gaat vele kattenlevens kosten. We zitten vast hierin, op deze manier.

Zo, lang verhaal. Maar het laat de klote wereld van medicijnen goed zien. Als er niet genoeg geld te verdienen is, dan gaan ze letterlijk over (katten)lijken.

Ik kan je aanraden om de FIP warriors group of Facebook binnen te stappen. Daar kun je je vragen over homepathie kwijt (alhoewel je het antwoord niet leuk gaat vinden, helaas. FIP is een killer. Alleen GS kan een kat met FIP helpen). Je kunt daar ook crowdfunden en alle informatie vinden die je nodig hebt. Succes!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Synemios »

Ja dat verhaal als er niet genoeg aan verdiend kan worden gaat helaas ook op voor mensen.
Naar zeldzame ziektes wordt ook veel minder onderzoek gedaan en als er dan een medicijn is dan zijn de bedragen zo hoog ( 1,9 miljoen zag ik laatst) voor een behandeling van een kind.

Laten we inderdaad maar hopen dat remdesivir op de markt komt en dat het dan voor katten ook helpt.
Het blijft een rot ziekte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Rik »

Xaro schreef: 10 jun 2020 18:37 Dierenartsen kunnen niks doen om het medicijn te legaliseren.
Dierenartsen zouden wel kunnen faciliteren in het gebruik en verspreiding van dit middel. Zelfs als off-label. Als dat genoeg gebeurd dan kan de prijs ook omlaag. Want nu zijn er ontwikkel en onderzoekkosten die gedekt moeten worden. En die zijn behoorlijk hoog. Dus als het middel wijdverspreid over de hele wereld gebruikt zou gaan worden dan kan die prijs ook naar beneden.

Vaak is in het begin een bepaald nieuw medicijn erg duur. Daar gaat een behoorlijke tijd overheen. Dus laten we hopen dat over 20 jaar (liefst natuurlijk veel eerder) dit middel vrij verkrijgbaar is voor een redelijke prijs.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Xaro »

Rik schreef: 10 jun 2020 22:28 Dierenartsen zouden wel kunnen faciliteren in het gebruik en verspreiding van dit middel. Zelfs als off-label.
Nee, helaas mogen ze dat officieel niet. Het middel is illegaal. Het gebruik is tegen de wet vanwege patent breuk en geen goedkeuring. Een dierenarts die faciliteert mag alleen ondersteunen. Dat heet de cascaderegeling. Ze mogen een illegaal medicijn niet voorschrijven. Hier zit het hele euvel ook in. En al zouden ze mogen voorschrijven, dan nog gaat de prijs niet omlaag. De vraag bljft dan immers ook hoog, en het aanbod eveneens laag.

Gelukkig komt er wel meer bekendheid. Dus dierenartsen verwijzen nu wel mensen door naar de mogeljkheid tot medicijnen. Maar daar stopt het. Als patient moet je dan zelf op zoek.

De enige manier is regulatie en het middel legaal maken. En dat gaat dus niet gebeuren.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Synemios »

Lizzy krijgt ook medicijnen die onder de cascade regeling vallen en mijn dierenarts besteld die gewoon, die kan ik niet eens zelf bestellen.
Illegale medicijnen vallen dan toch niet onder de cascade regeling? of snap ik het nu niet?

https://www.dopharma.nl/technical-suppo ... cascade-2/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie