Help! Dierenarts doet FIP Titer maar kan dat wel?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Mens van Zwelgje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2019 09:12

Help! Dierenarts doet FIP Titer maar kan dat wel?

Bericht door Mens van Zwelgje »

Dag Allemaal,

mijn liefste kat Zwelgje kreeg vrijdag ineens een epileptische aanval. Hij was eerder wat afgevallen maar daar maakte ik me niet zo een zorgen om. Dat gewicht wisselde wel vaker. Dierenarts dacht eerst aan schildklier of lever. Maar uit bloedonderzoek komt naar voor voren dat dat allemaal goed is.

Wat niet goed is zijn de markers die wijzen op fip. Hij heeft bloedarmoede en zijn (ik weet de volledige naam even niet) globulines en eiwitten zijn niet in orde.

FIP is dus vooralsnog de diagnose. Wel zegt de DA dat ook als de titer negatief is hij naar alle waarschijnlijkheid de diagnose FIP geeft vanwege de symptomen.
Die zijn als volgt
Afvallen, epilepsie, nystagmus, suf en slaperig en ataxie (laatste 3 lijken bijwerking van anti epileptica maar dat weet ik nu dus niet zeker meer)
Hij is bij mij, de hele dag. Ik heb al dagen niet geslapen en ben continu bij hem in de buurt. Ik ben zo gruwelijk bang hem kwijt te raken. Hij is mijn aller beste vriend!

Kunnen afwijkende waardes ook wijzen op iets anders dan FIP?

Ik moet het weten want als ik de keuze maak om hem te euthenaseren dan kan ik dat niet zomaar doen.

De DA belt vanavond met de uitslag van de titer test.

Kunnen jullie mij helpen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! Dierenarts doet FIP Titer maar kan dat wel?

Bericht door Rik »

Mens van Zwelgje schreef: 30 apr 2019 09:25 Kunnen afwijkende waardes ook wijzen op iets anders dan FIP?
Ja.
Niet-zinvolle diagnostiek
  • Een positieve FIP-titer (bloedonderzoek) toont FIP niet aan. Het geeft aan dat een dier recent in aanraking is geweest met het coronavirus, maar toont niet aan of we te maken hebben met de goedaardige of kwaadaardige variant.
  • Een negatieve FIP-titer sluit FIP niet uit.
  • Een PCR test van de ontlasting (PCR staat voor polymerase chain reaction, het is een test waarmee het RNA van het virus wordt aangetoond) kan het coronavirus aantonen in de ontlasting, maar waarschijnlijk betreft het dan de goedaardige variant.
https://www.mcvoordieren.nl/fip-kat-virus
Mens van Zwelgje schreef: 30 apr 2019 09:25 FIP is dus vooralsnog de diagnose. Wel zegt de DA dat ook als de titer negatief is hij naar alle waarschijnlijkheid de diagnose FIP geeft vanwege de symptomen.
Je bedoeld dus eigenlijk wanneer de titer positief is?
Door middel van ander bloedonderzoek kun je aanwijzingen krijgen dat er FIP is, echter geen van deze onderzoeken is specifiek voor een FIP besmetting.
Helaas is er op dit moment geen bloedtest om FIP met zekerheid vast te stellen. Het blijft bij een waarschijnlijkheidsdiagnose. Het klinisch beeld van de kat in combinatie met een verhoging van de gamma-globulines is wel zeer suggestief voor FIP, vooral als er geel draden trekkend vocht in de buikholte aanwezig is.

Definitieve diagnose
De definitieve diagnose FIP kan alleen gesteld worden door het aantonen van het virus in weefsels. Dit kan dus alleen via biopten uit organen of bij sectie.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... P/fip.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Help! Dierenarts doet FIP Titer maar kan dat wel?

Bericht door Kikimax »

Helemaal eens met wat rik schrijft. Alles moet wel uitgesloten worden, want fip is niet te diagnosticeren. Alleen bij de natte variant is een bolle buik gevuld met geel draadtrekkend vocht wel een hele grote aanwijzing. Dat gezegd hebben wijzen de symptomen en bloedmarkers wel echt die richting op. Zeker de ogen is zorgwekkend. Dit zeg ik niet om je hoop weg te nemen, want die moet je houden tot echt alles is nagekeken. Ik hoop, duim en alles wat daarbij zit dat het mee gaat vallen. Heel, heel veel sterkte en wijsheid. Liefs Liane
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Mens van Zwelgje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2019 09:12

Re: Help! Dierenarts doet FIP Titer maar kan dat wel?

Bericht door Mens van Zwelgje »

Hoi Rik,

bedankt voor je snelle reactie! Deze info had ik ook gevonden inderdaad. Ik kan alleen niets vinden wat het dan nog meer zou kunnen zijn.

De DA zegt dat ook als de titer niet uitkomt op FIP hij dan toch de diagnose FIP zal stellen vanwege alle andere symptomen. Het is dan dus meer een optelsom van symptomen (en nu de bloedwaardes die afwijkingen aantonen die wijzen op FIP).

Ik weet niet wat ik moet doen. Als ik hem nu zie, zo versuft en zwak en wankel. Dan wil ik maar dat hij zijn ogen sluit en inslaapt in mijn armen. Maar de keuze om hem te euthanaseren durf ik niet te nemen. Want wat als het geen fip is. Wat als de bloedwaarden en globulines herstellen? Er zijn zoveel vragen waar ik geen antwoord op heb. En ik wil hem niet kwijt. Hij is nog maar 3 jaar bij me.

Groetjes Sheena
Mens van Zwelgje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2019 09:12

Re: Help! Dierenarts doet FIP Titer maar kan dat wel?

Bericht door Mens van Zwelgje »

Hoi Lianne,

Ik vrees ook dat ik gewoon in ontkenningsfase zit en ik denk dat ik zoek naar iets of iemand die zegt "ow ja dat had mijn kat ook. Die had ........ En die kreeg een tabletje en toen was het over"

De angst om hem op deze manier te verliezen is enorm. En wat een grillige ziekte is dit. Zo ongrijpbaar.

Dankjewel voor je steun❤

Groetjes Sheena
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! Dierenarts doet FIP Titer maar kan dat wel?

Bericht door Rik »

Helaas zal gewoon een tabletje niet mogelijk zijn. Zelfs als het geen FIP is, blijf je met een medisch mysterie zitten. Ik neem aan dat de dierenarts wel het hele ziektebeeld in de overweging van de diagnose meeneemt.

Wij zien ook niet de werkelijke bloedwaardes en ook niet hoe Zwelgje eraan toe is.

Wat ik niet helemaal begrijp zijn de epilepsie medicijnen. Waarom worden die dan nog gegeven. Als het om één aanval ging kunnen de medicijnen in dit geval misschien meer kwaad dan goed.

Zeker met een opkomende diagnose van FIP zou ik er dan voor kiezen Zwelgje helemaal van de medicijnen te halen en te kijken hoe het gaat. Mocht hij weer iets opknappen (van de bijwerkingen) dan zou je daarna altijd nogmaals een bloedonderzoek kunnen laten doen en vandaar kijken en behandelen naar (ziekte)gedrag (en niet naar diagnose).

De diagnose van FIP is zeer moeilijk. Aan de hand van de symptomen, RX en labo-onderzoek kan men een waarschijnlijkheidsdiagnose stellen. De definitieve diagnose kan maar door middel van microscopisch onderzoek van aangetast weefsel. Dit gebeurt post mortaal of eventueel aan de hand van een biopt bekomen via laparotomie.

Dit is het typische beeld van een FIP poes op autopsie. Granulomateuse gezwellen op de darmen, gezwollen lymfeklieren en taai vocht in en op de darmen.

Andere onderzoeksmethodes zijn :
  • Antistoftiter bepalen : Het probleem hiermee is dat er geen onderscheid kan gemaakt worden tussen FCoV en FIPV. Een titer > 1280 in combinatie met andere positieve labo-onderzoeken is suggestief voor FIP. Vals positieve resultaten komen voor bij vaccinatie.
  • Albumine/Globuline ratio op plasma of effusievloeistof. Een eiwitgehalte > 35 g/L en A/G < 0,4 is zeer suggestief voor FIP. Wanneer A/G > 0,8 is het zeer waarschijnlijk geen FIP.
  • Alfa-1-glycoproteïnezuur is gestegen bij FIP. Het probleem is dat dit eiwit bij tal van aandoeningen kan stijgen zoals bij virale, bacteriële, schimmelinfecties en bij recent trauma.
  • Cytologie op effusievloeistof bij de natte vorm Haematologie
PS. Ik vraag altijd alle rekeningen/facturen en uitslagen op papier, bij betaling (meestal direct na bezoek). Op die manier bouw ik zelf een archief op en kan ik behandelingen nakijken op de facturen en waardes op papier zodat je achteraf niet loopt te gissen wat het nou precies was.

Heel veel sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mens van Zwelgje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2019 09:12

Re: Help! Dierenarts doet FIP Titer maar kan dat wel?

Bericht door Mens van Zwelgje »

Hoi Rik,

dat is een goede tip. Dankjewel. De dierenarts heeft me het volledige labonderzoek laten zien en uitgelegd wat alles betekend. Dat was in ieder geval al fijn. ..met de epilepsie medicatie is gestart omdat hij in 48u 15 aanvallen heeft gehad. Dus na de 3de is hij daarmee gestart. Je merkte de eerste dagen dat hij daar suf van werd maar na een aantal uur ging dat weer wat over (gemiddel 3u voor het geven van de volgende dosis)
Nu is hij "verstandelijk" suf. Hij kijkt je aan maar eigenlijk ook niet. De FIP (of ontsteking of welke naam het ook mag dragen) zit in zijn hoofd.
2 dagen geleden zag ik al dat 1 pupil wijder is dan de andere. Daarop heb ik een lichttest gedaan en daarop reageerde die pupil nauwelijks.

De dierenarts heeft vrijdag na de eerste aanval alle mogelijke bloedonderzoeken en urine onderzoek gedaan. Daaruit kwam naar voren dat alles goed is. Niks anders dan de globuline, de eiwitten en het hb is afwijkend.

Ik ga hem vasthouden en bij me houden want ik zie aan hem dat hij achteruit gaat. Hij is steeds een beetje verder weg.

Heel erg bedankt voor je antwoord en je steun.

Groetjes Sheena
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Help! Dierenarts doet FIP Titer maar kan dat wel?

Bericht door Kikimax »

Klinkt heel heftig zeg. Heel veel sterkte. Tranen staan in mijn ogen...
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! Dierenarts doet FIP Titer maar kan dat wel?

Bericht door Rik »

Mens van Zwelgje schreef: 30 apr 2019 13:07 ... met de epilepsie medicatie is gestart omdat hij in 48u 15 aanvallen heeft gehad.
Oei, ja, dan kan ik me wel voorstellen dat die medicijnen wel nodig blijven.

FIP blijft een vreselijke aandoening.

En op zich met alle onderzoeken kunnen de dierenartsen dit wel redelijk vaststellen. 100% zekerheid heb je nooit maar op een gegeven moment zijn er zoveel aanwijzingen en kunnen de symptomen ook niet meer goed bestreden worden, dat je eigenlijk geen keus hebt.

Voor de keuze zelf hoef je niet bang te zijn of je er juist aan doet. De dierenarts zal ook absoluut niet meewerken als die nog een kans zou zien dat hij kan herstellen. Dus wanneer de dierenarts het aangeeft, kun je uit en ondanks de liefde die beslissing wel nemen.

Knuffels en nogmaals sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mens van Zwelgje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2019 09:12

Re: Help! Dierenarts doet FIP Titer maar kan dat wel?

Bericht door Mens van Zwelgje »

Hoi Allemaal,

even een update. De titer test kwam terug en was heel erg hoog. Omdat Zwelgje zienderogen achteruit gaat (hij is nog maar sporadisch wakker verder slaapt hij continu) is de afspraak gemaakt met de dierenarts voor euthanasie. Dit is de pijnlijkste beslissing die ik me voor kan stellen. Mijn maatje, mijn allerbeste vriend....
Maar juist om die reden kies ik er voor het te doen voor hij echt pijn krijgt en gaat lijden.

Dankjulliewel voor jullie reacties en steun❤

Lieve groetjes,

Sheena
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help! Dierenarts doet FIP Titer maar kan dat wel?

Bericht door Dinky »

Wanneer ik het zo lees zou het enige andere wat in mij opkomt over wat het zou kunnen zijn een hersentumor die op bepaalde delen van de hersenen drukt. Ook in dat geval wil je Zwelgje niet laten lijden.

Veel sterkte met het nemen van afscheid en de leegte die Zwelgje zal achterlaten
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Help! Dierenarts doet FIP Titer maar kan dat wel?

Bericht door Moni3 »

Ach wat een narigheid..... heel veel sterkte!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Help! Dierenarts doet FIP Titer maar kan dat wel?

Bericht door Mleen »

Jeetje wat vreselijk! Heel veel sterkte gewenst!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Help! Dierenarts doet FIP Titer maar kan dat wel?

Bericht door Sansan »

Nachtmerrie :( wat een vreselijk snel afscheid staat er voor jullie aan te komen. Heel veel sterkte met het laatste wat je voor je lieve Zwelgje kunt doen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! Dierenarts doet FIP Titer maar kan dat wel?

Bericht door Rik »

Als Zwelgje zo snel zienderogen achteruitgaat zou je zelf denken aan natte FIP. Dat gaat dan heel snel. Bij de droge variant zou je nog eventjes tijd gehad hebben maar daar is nu geen sprake van.

Heel veel sterkte met afscheid nemen.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie