Acute alvleesklierontsteking

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Synemios »

Dat is in ieder geval positief, hopelijk blijft ze dat nu eten
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Anne »

Mooi!! Fijn dat ze dat lekker vind
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Fijn dat ze het eet!
Misschien ook iets meer enzymen gaan toevoegen? Zodat de alvleesklier nog wat extra rust krijgt. Begtrijp ergens niet goed dat ze dat adviseren uit te stellen om te geven.

Ander vraagje:
Hoe snel zag jij effect op de prednison?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

De internist gaf aan dat we dit moeten uitstellen totdat het verslechterd. De enzymen doen juist het beste als de alvleesklier “verteerd” is. Ik vond het persoonlijk ook vreemd, daarom heb ik ook besloten het toch te gaan geven.

Ik merkte verschil met de prednison dat ze begon te eten, geen pijn- en misselijkheidssymtomen meer vertoonde. Ze was gewoon weer mijn oude kat, dus ook qua gedrag was het weer zoals vanouds

En ze eet het nog steeds met tegenzin, ik meng nu nog een klein beetje Schesir erdoorheen. Nu moet ze nog even poepen, dan weet ik zeker of dit aanslaat
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door DeTut »

Hallo. Mag ik me aansluiten bij lotgenoten, ook mijn kat heeft helaas de diagnose pancreatitis (+cholangitis)gekregen. Ben jullie dankbaar voor alle info die ik van jullie al heb gelezen. Ook heb ik me verdiept door te googelen. Valt me op dat over sommige aspecten van deze akelige ziekte wat verschil van mening bestaat bij de artsen, zoals nut van toegevoegde enzymen, antibiotica., prednison, maagzuurremmers. Mijn lieve kat heeft helaas ook nierfalen wat de behandeling (en observatie) wat bemoeilijkt. Momenteel krijgt ze periactin, buprecare, soms cetenia en nog een medicijn tegen cholengitis. Ik las ergens dat noch bloedonderzoek noch echo 100% zekerheid geven over de diagnose. Dat alleen biopt dat doet, dit vind ik echter een te riskante ingreep voor ons oudje... Ik lees graag verdere bevindingen van jullie, fijn om zo lotgenoten te zien!
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Synemios »

Ik vind die verschillen van mening ook lastig inderdaad.
En dan is ook nog elke kat natuurlijk weer anders.
Lizzy heeft ook nierproblemen en de kat van sansan ook.
100% zekerheid is er niet nee, maar ik ben er voor mezelf bij Lizzy wel zeker van dat de diagnose klopt, bij haar zou ik ook geen biopten laten nemen want ze mankeert veel meer en dat risico is dan te groot.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door DeTut »

Overigens typisch dat er geen onderwerp 'chronische alvleesklierontsteking' hier bestaat, dat is meer aan de orde in de verslagen dan acute, toch? Prednison zou voor nierpatiënt te riskant zijn, zei mijn d. A
bescherm de dieren tegen de beesten...
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Klopt zegt/zei mijn dierenarts ook.
Toch zijn we nu voorzichtig dexamethason testen. Mijn kat heeft nu twee x gehad, vanavond derde keer.

Wat voor nierwaardes heeft jouw kat?
En hoe behandel je?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Misschien is het handig om dit topic om te laten bouwen tot chronische alvleesklier-topic (ook gezien mijn kat op dit moment de chronische variant heeft)? Hier is al door meerdere mensen veel nuttige informatie verspreid.

@DeTut; wat zijn de klachten op dit moment? Wat zijn je waardes? En hoeveel van wat geef je? Misschien we dan meekijken en tips aandragen. Ik weet dat ik dankzij de tips van de anderen ver ben gekomen.

En verschil van mening is er inderdaad, gelukkig heb ik nu een internist die veel ervaring hier mee heeft en goed bekommert is met de kat.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Synemios »

Ik heb een kat gehad met de acute variant maar die heeft het niet overleefd.
Er was toen ook veel minder over bekend, ik denk dat als het nu gebeurd zou zijn ze een veel betere kans zou hebben.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door DeTut »

Chips....ik had een heel verhaal getypt, raakte de rand van tablet aan en hup...alles weg....... kun je een bericht tussendoor opslaan? Ik doe dan nu even kort: ons lieverdje van 14 jaar heeft Kreatinine wisselend rond 200, krijgt nat dieetvoer van royal canin en Trovet drinkt lekker van ons kamerfonteintje. Vorige week diagnose pancreatitis en cholangitis door echo en bloedtesten. Advies internist:aan het eten en drinken houden, evt infuus. Dagelijks pilletje ursochol, pijnstiller buprenorfine, zo nodig cerenia en periactin, 1x per week vitamine b12. Zij ziet nadelen aan enzym toevoegen (wel goed vindt ze de Isogel die we vaak geven vanwege constipatie) en vindt pred te risicovol. We zijn nu 4 dagen verder en ze doet het wat beter maar lijkt wankel evenwicht. We letten heel erg op haar qua gedrag want katten hebben mega hoge pijngrens.... naast de echo is ook bloeddruk en schildklier bepaald, gelukkig beide goed!de rekening bleef nog wel onder de 500 euro...ik ga dit nu eerst snel posten voordat het weer verdwijnt!!
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Anne »

Wat zijn eigelijk de symptomen van een alveesklierontsteking, actuut of niet?
En is dat ook te zien in een bloedonderzoek?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door DeTut »

Helaas zijn er in 1e instantie geen duidelijk herkenbare klachten:slecht eten, misselijk, diarree en zich duidelijk heel erg rot voelen door pijn. Dit kan immers van alles betekenen. Alarm voor nader onderzoek is altijd: de kat wil niet eten, verstopt zich op niet gangbare plekjes of ziet er duidelijk beroerd uit. Diagnose alvleesklierontsteking kan door echo + specifiek bloedonderzoek.
bescherm de dieren tegen de beesten...
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Het is inderdaad moeilijk te detecteren.
De fpli bloedtest en echo zijn beiden niet uitsluitend. Dus het is nooit volledig zeker uit te sluiten als test en echo negatief zijn. Echter, als verder alles normaal is of bijv de klachten niet passen bij de mate van nierfalen moet er altijd gedacht worden aan pancreatitis. Daarnaast is er in die regio vaak een domino effect doordat ze zo dicht bij elkaar zitten (nieren, lever, alvleesklier, galgangen). Daarnaast is er vaak sprake van pijn. Dat is wel wel een duidelijk symptoom. Echter, pijn is vaak pas zeker te stellen als je de reactie op pijnstilling ziet (nooit nsaid!).
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door DeTut »

Voor degenen die ervaring hebben met de pancreatitis, hebben jullie wellicht een reactie/ervaring op volgende meningen:
*als voer wordt bv WD van Mills aangeraden, vanwege vezelrijke? Geen 1e keus als ook nieren spelen maar wellicht als toevoeging zinvol? Of ID?
*gemiddelde levensverwachting na diagnose zou rond anderhalf jaar zijn?
*(specifieke)antibiotica helpt niet voor chronische pancreatitis maar kan wel secundaire problemen als diarree verhelpen?
*pijnstiller buprocare is een morfine, hoe spaarzaam ermee zijn met het oog op verslavend dan wel immuniserend?
bescherm de dieren tegen de beesten...
Plaats reactie