Acute alvleesklierontsteking

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

De Hills i/d laat ze staan, maar ze eet wel de a/d. Ik weet even niet hoe of wat?

Ik denk dat ik zometeen of morgen even van een mouse haal van Gourmet ofzo (echt baggerspul), om te kijken of het met de consistentie van het voer te maken heeft. Dus of ze misschien ergens in haar mond een probleem heeft? Zou vreemd zijn aangezien ze een half jaar geleden schoongemaakt is. Dan kan ik daarna, zo nodig, gelijk naar de da.

Brokken eet ze wel redelijk, maar nog niet zoals het voorheen was. Wel slikt ze deze gelijk door, deed ze voorheen ook al (ze kauwt niet echt). Ze eet zo’n 20 gram brokken van Applaws per dag.

Zantac heb ik rond 16:00 gegeven en zal ik vanavond nogmaals geven.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

En jawel, koop je Naturo kip mouse en mevrouw likt de bakje schoon.

Ligt dus naar mijn mening aan de consistentie van het eten. Is het kauwbaarder, zoals Schesir of de i/d dan krijgt ze het niet weg. Is het makkelijk op de te likken, dan valt ze aan.

Morgenochtend even de da bellen wat we hiermee gaan doen.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Oei! Hopelijk geen vervelende fratsen als forl.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

De DA zag absoluut geen problemen met haar tanden. Wel was ze zo bang, dat ze in haar reismandje geürineerd had (is 2 min lopen naar de DA).

Dus we staan voor een mysterie. Ik moet blijven doorgaan hoe het nu gaat. Zorgen dat ze blijft eten, maakt nu niet uit wat.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door pinguin »

Almo daily heeft ook mousse varianten die zijn hier nu hot kwa smaak. Pets place heeft ze los. Maar mocht je in de HW wonen kan je evt een blikje bij mij ophalen om uit te proberen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Mijn dierenspeciaalzaak verkoopt Almo, dan ga ik die morgen halen. Bedankt voor de tip

Het is mogelijk ook haar karakter. Bij de vorige eigenaar stond ze op vers vlees. Anderhalf jaar geleden kwam ze bij mij en wilde ik dit voortzetten. Ze wilde hier toen helemaal niets van weten (zelfde merk). Maar de at wel ander voer, zolang ik bij haar bleef.

Dat is langzamerhand beter geworden en hoefde ik er niet meer bij te zitten als ze eet.

Nu, sinds ze dit heeft, eet ze het beste als ik erbij zit. En daarnaast eet ze wel iets dat “vers” uit een bakje komt i.p.v. een paar uur in de koelkast heeft gestaan.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Vraagje mbt maagzuur: vanochtend toen ze een mouse at, zag ik daarna dat ze een soort van aan het boeren was. Is dat die maagzuur die naar boven komt?

Ik geef vanaf vandaag 2x daags Zantac, hiervoor 1x daags. Maar mijn eigen da en de da uit Barendrecht geloofde beiden niet in maagzuurremmers.

Het valt ook op dat ze zeg maar eet van een nieuw smaak, maar bij een volgende servering ze het niet meer wil. Kan dat te maken hebben met het oprispen van het maagzuur?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Dat zou kunnen!
Met voer gaat er extra maagzuur in de maag aangemaakt worden. Als daar wat zweertjes zitten dan doet dat zeer bij meer maagzuur.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ik weet het niet meer met de poes.

Afgelopen weekend heeft ze voldoende gegeten, niet heel super goed, maar ook niet slecht.

Maandag vond ik haar weer moeilijker worden met eten. Dus met de DA overlegd wat we nu gaan doen. Zij stelde voor om Emperid als anti misselijkheidsmedicijn te gebruiken en door te gaan met 0,2 buprecare 3x per dag en 1/8 eetlustopwekker.

Dinsdagochtend 1 ml Emperid gegeven, 0,2 buprecare en 1/8 eetlust. Gisteren, dinsdag, heeft ze super gegeten en had ik mijn kat terug.

Nu, vanochtend, wil ze amper eten. Ze heeft een klein beetje op.

Ligt naar mijn idee aan de eetlustopwekker. Ik denk niet dat de pijn heeft, dat uit ze enigzins en ook niet misselijk.

Ik ga zometeen de da weer bellen, maar ik word langzamerhand gek hiervan.

Als de da geen eetlustopwekker heeft die ik elke dag kan geven (in een afbouwschema), dan moeten we denk ik overgaan op de prednison.

Ik begrijp niet waarom ze niet wil eten, ondanks alle medicatie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door pinguin »

Eh terug Barenrecht bellen voor advies?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb het hele verhaal nog eens gelezen - ik blijf zitten met een onbestemd gevoel.

Er wordt met allerlei middelen geprobeerd om de poes aan het eten te houden, en vraag me ernstig af of dit zinvol is zolang de oorzaak niet wordt aangepakt. Want het geven van emeprid, mirtazipine, buprecare, prednison: het is allemaal symptomatisch. Niet dat het zinloos is, maar ik mis een duidelijke strategie voor het aanpakken van het onderliggende probleem.

Er is begin deze maand acute pancreatitis geconstateerd, een ernstige aandoening waarvoor geen pilletje is: het lichaam moet het voornamelijk zelf proberen te genezen. In eerste instantie is er Meloxicam gegeven (toen pancreatitis nog niet was vastgesteld), maar achteraf gezien dus niet best omdat een NSAID niet gegeven mag worden bij ontsteking van de alvleesklier.

Iedere keer als een kat met pancreatitis voedsel in de maag krijgt, worden er pancreas-enzymen aangemaakt, die echter te vroeg vrijkomen, en een ongewenst, pijnlijk effect hebben op de pancreas zelf. Dus er ontstaat een associatie tussen eten en buikpijn. Vandaar het advies om net voldoende vetarm eten te geven. Ik vind het discutabel dat de DA zegt dat het bij katten nog nooit bewezen is dat vetarm eten helpt, en dat je het daarom maar niet zou moeten doen. Als je het biochemische proces rond de pancreatits begrijpt, dan is het een no-brainer dat vetarm eten helpt om de alvleesklier te kalmeren, en een kans te geven om uit zichzelf te genezen. My two cents.....

Afgezien van het vetgehalte, moet een kat met pancreatitis een paar weken zo weinig mogelijk voer krijgen - net voldoende om niet teveel af te vallen en/of problemen met de lever te krijgen. Ik zie hier een haast dwangmatige neiging om de poes maar zoveel mogelijk te laten eten. Op zich begrijpelijk, maar het is naar mijn gevoel contraproductief. Als de kat een paar 100 g afvalt, is er nog steeds geen man over boord.... (zolang ze wel alle noodzakelijke voedingsbestanddelen binnenkrijgt natuurlijk)

Er is op de echo geen afwijking aan de organen gesignaleerd. Wordt er op basis daarvan geconcludeerd dat de pancreatitis nu over is? Ik krijg die indruk, omdat er nu wordt gesproken over prednison - en dat is ook niet aan te bevelen in het geval van pancreatitis...

Sterkte ermee!
Erik
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 30 jan 2019 14:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Je noemt een aantal dingen die niet kloppen.

1. Eerst had ze een blaasontsteking waarvoor Metacam is voorgeschreven. Een paar dagen later is zij gestopt met eten, ben ik gelijk gestopt met de Metacam en naar de DA gegaan. Direct op Cerenia gezet, pijnstilling en eetlustopwekker wegens vermoeden acute alvleesklierontsteking (1 dag later bloed afgenomen en 2 dagen daarna bevestiging)

2. Er is nooit gezegd dat de acute alvleesklierontsteking over is. Er is geconstateerd dat alles er goed uit zag qua organen. Ze heeft nog steeds een alvleesklierontsteking

3. Ik probeer juist vet arm eten, maar mijn kat vertikt het te eten. De brokken heeft ze gisteren (toen ze een eetlustopwekker had) wel gegeten. Maar vandaag niet meer. Dus wat moet ik dan doen, als de kat het niet wil eten?

Maar je hebt wel gelijk dat de DA vind dat ze moet eten. En ik daarin haar redenatie begrijp

Wat vind jij voldoende per dag aan voedsel? Ik vind 1 blikje Gourmet echt te weinig. En dan nog gaat dit met een hoop stimulatie van mij, dat ik erbij ga zitten. En ook, ze wil eten maar om de een of andere reden eet ze niet. Met een eetlustopwekker ineens wel, hoe kan dat?

Prednison wordt over gesproken, omdat ze zoveel moeite heeft met eten en onduidelijk is of dit uit pijn en/of misselijkheid komt

Wat stel jij voor om te doen? Ik weet het niet meer. Doorgaan met de huidige medicatie en haar 1 blikje Gourmet (met moeite) laten eten? Of iets anders?

Alle hulp is welkom
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Tja, ik probeer naar beste weten mijn gevoel en kennis met je te delen, maar ik merk dat we behoorlijk langs elkaar heen praten. De essentie van mijn betoog komt naar mijn indruk niet goed over, en dat vind ik spijtig.

Het is natuurlijk helemaal aan jou om je eigen gevoel en het oordeel van je DA te volgen, begrijp me goed - ik heb totaal niet de intentie om de indruk te wekken dat ik de wijsheid in pacht heb. Ik voel me alleen ongemakkelijk als ik het idee krijg dat de onderliggende oorzaak niet echt wordt aangepakt - want ik had mijn poes allang laten opnemen (in Utrecht desnoods), met sondevoeding van de juiste samenstelling, plus infuus, monitoring van belangrijke parameters, onder supervisie van een ervaren internist.

Desondanks hoop ik natuurlijk van harte dat het goed komt met je poes! (want ik merk wel dat je er alles aan wilt doen om haar er bovenop te helpen, daar twijfel ik geen moment aan)
Erik

https://cms2.netnews.cz/files/attachmen ... atitis.pdf
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ik bedoelde het totaal niet hoe het overkomt, excuses als het verkeerd overkomt. Ik ben juist blij met jullie input. Ik leer nu juist ontzettend veel.

En hoe pak je de onderliggende oorzaak aan? Mijn veronderstelling met acute alvleesklierontsteking is, en corrigeer mij als ik het mis heb, dat dit zichzelf moet genezen. Ofwel de buikpijn en misselijkheid onder controle krijgen en door aan het eten te blijven gaat de ontsteking over.

Maar waarom opname? Afgezien van het niet willen eten, heeft ze geen symptomen. Dus wat is dan de meerwaarde van een opname?

Als dat de oplossing is, doe ik dat meteen. Maar zowel mijn eigen da als Barendrecht (da interne geneeskunde) zeggen dat ze thuis behandeld kan worden. Zeker gezien haar extreme angst voor de da

En ik vraag mij echt af: wat is voor nu voldoende voeding? Zonder eetlustopwekker, eet ze 1 blikje Gourmet. Met eetlustopwekker eet ze een normale hoeveelheid

En vet arm voer vertikt ze, tenzij ze eetlustopwekker heef gehad aangezien ze dan wel de brokken eet
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Als ze extreme angst heeft voor de dierenarts, dan is het inderdaad een afweging om niet op te nemen. Maar anders zou ik dat denk ik wel doen, want acute pancreatitis is geen sinecure (heeft dus een gereserveerde prognose), en vergt een complexe behandeling (zie bijgesloten artikel in mijn vorige post).

Het niet willen eten is in dit geval een direct gevolg van de pancreatitis, en dat ze verder geen symptomen heeft vind ik daarom niet zo relevant (ofwel: ik vind het al ernstig genoeg....). De meerwaarde van opname is dat ze sondevoeding kan krijgen, zodat je niet allerlei medicijnen (met ook weer hun bijwerkingen) hoeft te geven om ze aan het eten te houden, en dat je het dieet zo goed mogelijk kunt afstemmen zodat de pancreas de kans krijgt om te genezen. Daarnaast is (intraveneus) infuus een vaak essentieel onderdeel van de behandeling van pancreatitis. En gezien de complicaties die kunnen optreden (leverziekte, suikerziekte, galwegontsteking, darmonsteking, e.d.) is constante monitoring ook geen overbodige luxe.

Dus nogmaals: als jij je OK voelt bij je eigen DA, volg dan je gevoel. Ik sta niet jouw schoenen, dus ik kan niet anders dan van een afstandje mijn indruk en gevoel weergeven - maar ik blijf een onbestemd gevoel houden omdat ik me afvraag of de 'thuisbehandeling' wel tot resultaat gaat leiden.

Groetjes,
Erik
Plaats reactie