Acute alvleesklierontsteking

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Das een beste dosering zeg!! Man!
Zowel van de cerenia als de buprecare, maar als het een Noorse boskat van 9 kilo is begrijp ik dat wel.

Panzym mikken we hier in capsules, tegelijk met oa de zantac, cerenia en b-complex. Lekker glad te pillen, capsules. Maat 4. Maar 3 kan ook.

Gaat het wel iets beter heb je het idee?
Veel afgevallen?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Is een kat van 4,8 kg, maar dit is de dosering die helpt. Dus dat houden we enkele dagen aan. Ik heb donderdagmiddag, toen ik bij de da was, aangegeven of we niet, gezien het werkte, niet een wat lagere dosering konden geven. Ze gaven aan dat deze dosering, kijkend naar de momenten dat ze een injectie buprecare kreeg, gewoon werkt.

Haar waarde was ook schrikbarend hoog vonden ze, 14,7.

En ze gaven aan dat we nu eerst over de hobbel heen moeten om haar stabiel te krijgen qua eten. Anders blijf je maar op en neer gaan met hoeveelheden medicijnen. En zolang het geen kwaad kan is dit voor nu goed, maandag gaan we weer overleggen en kijken of afbouwen goed gaat.

Mijn kat is geen gram afgevallen, ik was er dusdanig op tijd bij dat ik dat heb weten te voorkomen. Gaf de da ook aan, het is dat ik die ochtend toen ze niet at naar de spoed da ben gereden. Ze heeft ook nimmer gebraakt, diarree gehad of uitdrogingsverschijnselen gehad. Die hadden mogelijk wel gekomen als ik langer had gewacht.

Ik heb wel het idee dat het beter gaat, ze eet als een malle. Maar die dagen heeft ze eerder gehad, was nav de injectie. Dus ik juig pas als ze het weekend doorkomt zonder problemen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Mmm - aan de ene kant natuurlijk prima dat ze 'eet als een malle', zonder braken, diarree of uitdroging, maar aan de andere kant wordt de alvleesklier dan wel extra geprikkeld om verterings-enzymen te maken, die te vroeg vrijkomen .... - die pijnprikkel is er niet voor niets.... (tenzij je vet-arm eten geeft).
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ze krijgt nu nog haar normale voer, zijnde schesir aan nat voer en Applaws aan brokken

Wil ook naar vet arm eten, maar gezien ze zo kieskeurig is kan dit pas als ze stabiel eet. En wat valt allemaal onder vet arm eten, behalve de bekende dieet merken (ben daar geen fan van)

Ik zou nu niet weten hoe ik die “extra prikkels” kan voorkomen?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Vandaag gaat het absoluut minder. Vanochtend om 6:30 heeft ze nog een kwart nat voer gegeten, ging prima

Om 10:00 heeft ze 0,3 buprecare gehad en 1 Cerenia (deze laatste ging met moeite erin, telkens uitspugen). Toen ze daarna niet echt wilde eten, toch maar 1/8 eetlustopwekker gegeven. Maar ze eet met ontzettend lange tanden, wel al 1 blikje nat voer erin gekregen. Maar het gaat niet vanzelf.

Morgenochtend maar weer de DA bellen en kijken of naar Utrecht gaan nu niet beter is. En ze wil wel eten, maar dan zit ze voor het bakje en kopjes te geven aan het bakje of miauwt ze. Dus ik weet het nu niet meer
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Shit! Dat is niet zoals we het willen!

Vanwege maagzuur/zweren bij pancreatitis Zantac proberen? Kwart pilletje van 75 Mg, iedere supermarkt heeft het, dus nu nog te halen op zondag.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Dan ga ik dat halen, hoe snel heeft dat effect?

Het sneue is, is dat ze wil eten. Maar om de een of andere reden neemt ze geen hap

Bedankt voor de hulp

Edit: geen succes, begon gelijk overmatig te slijmen.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Dat werkt in 30 minuten, maar mocht er wel al wat stuk zijn is dat niet ineens genezen. Maar alleen brandend maagzuur moet je morgen avond zeker wat van zien. De dosering is twee x daags 1/4e. Meteen goed pillen want het is bitter, wellicht even een spuitje voer bij de hand houden als je het niet in een capsule stopt, mocht je zien dat de bittere smaak in zijn keel zit kun je meteen een beetje voer in zn bekje spuiten dan is het snel over.

Officiële dosering is ongv 2 x daags 3,5 Mg de kg. In de wandelgangen is het eigenlijk vooral met pillen 2 x 1/4e.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Dat slijmen las ik te laat, ja dat is even jammer. Als de pil er maar in blijft, dan kan het wel een succes worden en is het geven even vervelend. Meteen voedsel in zn mond duwen! En capsules zijn de oplossing, heb je in huis wellicht een kleine capsule van een supplement die je leeg kan gooien, hup zantac erin. Of heb je easypil, goed erin verpakken en pil echt goed in bekkie pillen.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Wij kampen met hetzelfde hoor.
Zowel onze kat die nu zijn tanden eruit heeft, paar dagen nu. Eten is vervelend. En onze eigen kat met nierfalen en pancreatitis sinds okt/nov. Dus we kennen inmiddels de klappen van de zweep. Ze krijgen gewoon de connectie eten is pijn of misselijkheid. Dat hij wel wil maar niet toehapt zegt dus genoeg.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Duidelijk verhaal omtrent de Zantac. Schrok me rot toen ik al dat slijm zag

Maar ik heb een kipfilet gekookt en met aanmoediging eet ze dat beetje bij beetje. Hierdoor krijg ik toch het vermoeden dat het eten dat ze kreeg (Applaws brokken en Schesir nat) een negatieve impact had. Maar ik ga morgenochtend weer de DA bellen hoe we gaan handelen

En dan de vraag, want dan? Ze staat al op zulke hoge medicatie, dus wat kan je dan nog doen?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Ja lastig he.
Hier bestaat de behandeling uit:
- panzym
- zantac
- tramadol of buprecare
- cerenia
- onderhuidse infusen
- b12 injecties
- compleet b-complex

En ik vind hem happy maar te balancerend rond die grens van net niet net wel. We hebben de osteopaat van de week langs gehad en dat heeft geholpen, maar ik wil regulier ook nog verder. Dus maak een afspraak vd week. Een röntgen van de buik en longen lijkt mij interessant, echo al gehad.
Wellicht toch weer opnieuw bloedwaarden prikken. De onze moet wel van de diarree af raken.

Hij heeft nierfalen dus staat daardoor op nierdieet.

Heeft jouw kat diarree?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Hier dus: 1ml buprecare per dag (verdeeld over drie keer), 1 Cerenia per dag en 1/8 eetlust om de 3 dagen. Dus best heftige medicijnen.

Mijn kat heeft geen diarree, braakt niet, drinkt voldoende, valt (nog) niet af en oogt happy.

Daarom dacht ik misschien naar Utrecht te gaan, daar kunnen ze dan gelijk een echo maken. Maar dat ik dan morgen overleggen.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Mirtazapine werd onze kat heel onrustig van.
Merk je daar wat van? Cerenia is niet heftig toch, buprecare wel een flinke pijnstiller natuurlijk.

Niet afvallen.. dan komt er toch op de ene of andere manier bij jullie voldoende eten naar binnen. Is zijn suiker gecheckt? Urine was nog niet gedaan he? Ik zou willen weten of er sprake kan zijn van een infectie aan de blaas en of nieren.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ze wordt niet onrustig van de mitrazapine, eerder van de buprecare is mijn idee.

Ik vind de combi van 1ml buprecare + 1 Cerenia best hoog. En met name nu ze het pp deze dosering juist slecht doet ineens

Ze is niet afgevallen omdat ik er in het begin direct bij was en op de momenten dat ze niet at, ging ik haar dwangvoeren. Ze heeft nog nooit lang niet gegeten, want dan greep ik in.

Urine was niet gecheckt, nieren volgens mij ook niet. Glucose was eerder iets te laag, dan verhoogd

Ik las middel Google ook dat een acute alvleesklierontsteking kan komen door een obstructie van de galblaas, zoals galstenen. Ik ga dat morgen eens vragen aan de da
Plaats reactie