Acute alvleesklierontsteking

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Mijn kat had slechts 1 symptoom: niet eten als gevolg van of misselijkheid of pijn of een combi van beide. Ze heeft (tot recent) nog nooit diarree gehad en heeft tot op heden nummer overgegeven.

De diagnose kwam puur door een alerte spoedDA (op oudejaarsdag) die dit vermoedde. En na bloedafname bevestiging en nu al helemaal na de biopten.

Bloeduitslag en echo zijn inderdaad niet doorslaggevend. De internist gaf aan dat de bloedwaarden door andere problematiek beïnvloed kan worden. Echo zie je bij mijn kat: schoon op de echo, maar bij het openmaken voor biopten toch het een en ander te zien.

@DeTut:
- eerst werd ID aangeraden door mijn DA, echter gezien haar verdere problematiek (waarvan ik vermoed dat dit vaker bij pancreatitis patiënten voorkomt) moest zij op hyperallergeen. En na contact met Trovet staat ze op het meest lichtverteerbare hiervan, paard, om zo de alvleesklier ook te ontzien. Bij pancreatitis is lichtverteerbaar eten belangrijk

- die gemiddelde levensverwachting heb ik nog nooit van gehoord en ben ik ook niet in onderzoeken tegen gekomen, noch de Nederlandse/Belgische noch de Amerikaanse onderzoeken. Vraag mij af of dit correct is. Maar mijn kat heeft het volgende maand, oudejaarsdag, precies 1 jaar en ze doet het tiptop.

- correct; mijn kat had, blijkens de biopten, last van helico bacteriën en die hebben we aangepakt met een bepaalde antibiotica. Pancreatitis is geen bacterie die je met antibiotica te lijf gaat. Enkel onderhouds management is mogelijk

- ik merkte bij mijn kat absoluut geen verslavend of immuniserend van de buprecare. En ik heb het toch echt langdurig gebruikt. Prednison kan schadelijker zijn voor het immuunsysteem.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Synemios »

Bij Lizzy werd alles geschoven op haar nieren.
Haar klachten waren, slecht eten, misselijk, braken, zich terug trekken daar begon het mee.
Lizzy was al bekend met allergie.
We werden eerst met cerenia naar huis gestuurd en na 2 dagen werd op mijn verzoek bloed geprikt en ik heb meteen gevraagd haar alvleesklier mee te nemen omdat ik de klachten herkende van Sylvester.
En toen waren haar nierwaarden te hoog, maar er was ook sprake van een aantal andere waarden die te hoog/ laag waren.
Ureum was gewoon normaal.
Alvleesklier deden ze al moeilijk over maar die hebben ze dus toen niet mee genomen omdat er volgens hen te weinig bloed was en de behandeling hetzelfde zou zijn.
( achteraf klopt dat niet helemaal)
Ze hebben haar onderhuids vocht gegeven, mirtazapine en een hogere dosering cerenia en dat was het.
Toen ze bleven focussen op alleen die nieren en me zowat uitlachten omdat ik ook haar schildklier getest wilde hebben en dit weigerden omdat ze pas 7 was ben ik naar een andere da overgestapt.

Deze dierenarts heeft ons toen wel serieus genomen, er werd uitgebreid bloed onderzocht en inderdaad bleek haar schildklierwaarde te hoog en Lizzy werd door gestuurd naar een internist.
Op de echo waren meerdere nierinfarcten te zien en de combinatie met die allergie zou buikpijn en braken kunnen veroorzaken maar dat was geen verklaring voor de heftigheid en de aanhoudende problemen.

Op dat moment ging alles ook alweer wat beter met Lizzy.
Tot ze ineens weer heel ziek werd en echt niets meer binnen hield.
Ze is toen met spoed opgenomen en toen bleek de sneltest positief en er is ook een 2e echo gemaakt waaruit wat witte randjes rond haar alvleesklier te zien waren.
Ze is toen 3 dagen opgenomen geweest en heeft vochtinfuus, buprecare, cerenia, emeprid gehad want de cerenia alleen werkte niet goed genoeg.
En sindsdien doet ze het eigenlijk wel goed.

Maar het begon dus met milde vage klachten.

Over de levensverwachting is mij niet verteld en ook niets bekend

Buprecare geef ik alleen als ik denk dat ze pijn heeft.
Cerenia zijn we wel aan het afbouwen nu.
B12 injecties heeft ze ook gehad.
Qua voer, dat is lastig want Lizzy is ook allergisch en heeft een nierprobleem.
Daarbij eet ze veel niet.
Ze krijgt nu renal- hypoallergeen ( multifunction) van RC en nierdieet als natvoer erbij.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door DeTut »

Fijn om deze ervaringen te lezen.
@Synemios: wat goed dat jij zelf een andere d.a. nam, treurig dat dit nodig was...die '×hitte randjes rond alvleesklier'waar jij van sprak zijn wellicht verkalkingen die op pancreatitis wijzen? Zag men bij mijn kat ook.
Wat lastig dat voer voor Lizzy, gaat het daarmee nu wel?

Een week na de diagnose gaat het nu redelijk goed maar ik vrees een wankel evenwicht. Mijn d.a. vond een licht verteerbaar voer aan te raden maar dilemma zijn de nieren. Wil je dat leven gerekt wordt door het beste nierdieet te geven of geef je prioriteit aan het verminderen van klachten van de pancreatitis (en evt cholangitis)....? Wij geven nu een combi: deels nierdieet, deels ID of WD. Hoeven al een week geen cerenia meer te geven, nog wel dagelijks periactin en ursochol. En totaal 14 dagen antibiotica (baat het niet....). Nu 2 dagen geen pijnstiller meer. Ook heeft ze 1e injectie vitamine B12 gehad, moet deze nog 5x gaan krijgen. D.a. verwacht dat ze hiervan (nog meer) opknapt. Ze was 300 gram aangekomen in 10 dagen.
D.a. vertelde ook dat er een nieuwe pijnstiller is die veilig voor nierpatiënten zou zijn, ben de naam vergeten, iets met een s....
bescherm de dieren tegen de beesten...
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Fijn dat het beter lijkt te gaan!
Grappig ook dat er periactin gegeven wordt ipv mirtazapine.

Had je dierenarts het over Onsior? Zo ja, nsaid blijft nsaid.

Wat waren ook alweer de nierwaarden van jouw kat? Hier gaven ze de nieren voorrang op alvleesklier. Je keuze zou nog kunnen vallen op de GFR-AFR van Royal canin (multifunctional hypoallergenic renal) om toch zo een overgevoeligheid te dimmen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Synemios »

Wat fijn dat het beter gaat!

Als het onsior was, die is niet nieuw die gaf ik vroeger al aan Oscar.
Maar die kan niet gegeven worden bij katten die een alvleesklierontsteking hebben want het is ook een nsaid.

Nee het waren geen verkalkingen maar bij Lizzy is de diagnose gesteld nav de test, de echo en de symptomen die ze op dat moment had.
Ik moet wel zeggen dat ik mijn twijfels had bij de arts die die 2e echo gedaan heeft, dat was niet de internist die Lizzy eerder en ook later had.
Een echo beoordelen kan niet iedereen even goed, maar ik was het wel eens met de diagnose.
Wat voer betreft ik ben blij dat er GFR-AFR van Royal Canin bestaat, dat had bij ons ook prioriteit boven ander voer.
Lizzy heeft wel baat gehad ook bij de b12.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door DeTut »

Hallo Synemios en Sansan.
Mirtazapine:heb geen idee waarom d.a. Dit niet heeft gegeven, ik lees in info dat het bovendien tegen misselijk werkt? Wel las ik dat het bij diabetes de suiker kan beinvl,oeden. Over periactin lees ik op internet weinig. Ik ga dit zeker even aan d.a. vragen, a.s. donderdag. Ook over die pijnstiller, weet de naam niet meer van wat hij zei.
Nierwaarden: kreat rond de 200, fluctueert de laatste 2 jaar wat. Bij echo wel kleine nieren gezien, rond 2,6.
Over het dilemma nieren/pancreas: d.a. vindt dat ook lastig. Zelf kan ik me voorstellen dat je juist bij een opvlamming (en bij mij zagen ze ook nog eens galgangontsteking) een voer geeft dat zo weinig mogelijk belast (id of wd).heb toch ook wel t idee dat ze kort na t eten de meeste last heeft, dan gaat die stofwisseling met aanmaak enzymen aan t werk, denk ik dan zo.
bescherm de dieren tegen de beesten...
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door DeTut »

Heb overigens net even een medisch verhaal doorgeworsteld van de uni Gent over katten met pancreatitis en diabetes. Niets opziemnbarends wel interessant. Hoop van harte dat diabetes niet ook gaat spelen...en bij jullie?
D.a. zei ok nog dat pancreatitis veel meer voorkomt bij de kat dan men dacht en dat komt ook doordat ze zo n hoge pijngrens hebben waardoor men niet snel hieraan denkt. Zielig hè. Ik moet dan a.tijd denken aan die vele katten die niet een opmerkzaam baasje hebben en/of de noodzakelijke dierenarts hulp niet kunnen of willen betalen....wat zal er veel geleden worden (geldt uiteraard ook voor andere ziekten). Wij hebben altijd heel veel voor onze katten laten doen(vorige week nog bijna 500 euro...) maar ja, we konden het ook wel betalen of lieten er iets anders voor staan...en jullie?
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Synemios »

Wij zijn met Lizzy vanaf mei bezig en ik denk inmiddels 4000 euro kwijt.
Maar daar zitten wel ook opnames en een behandeling voor haar schildklier in Gent bij.
Maar bij Lizzy speelt er meer.
Ik denk ook dat het eraan ligt waar de kat het meeste last van heeft, wat prioriteit heeft, dat is in ieder geval mijn eigen insteek.
Ik heb liever dat ze niet heel oud wordt zonder pijn, dan dat ze heel oud wordt met veel lijden.
Als Lizzy haar alvleesklier weer opspeelt is dat toch echt prioriteit boven de nieren.
Dat geldt ook voor haar allergie.
Maar als ik daarbij ook de nieren kan sparen.....
Ik heb vergeleken, maar het voer wat ze nu krijgt was prima voor ook haar alvleesklier volgens de internist en de DA.

Ik zie hier op het forum ook veel verhalen van mensen met katten met allerlei klachten in die richting waar het nooit nagekeken is.
Suikerziekte ben ik zelf niet bang voor omdat ik daar al ervaring mee heb en je wilt het uiteraard niet maar het was voor ons minder heftig dan dit met Lizzy.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Kort na het eten last kan te maken hebben met maagzuur en enzymen inderdaad. Volgens andere internisten is dat heel belangrijk om aan te pakken. Je wilt immers dat die pancreas ff wat gaat chillen, ipv op overuren. Daarnaast wordt dus dan de maagzuur niet goed genoeg geneutraliseerd in de dunne darm, daarvoor moet de pancreas goed werken.

Wat een geld hè! Pff!

Hier geen diabetis.

En ik denk zeer zeker dat pancreatitis vaak niet gezien wordt.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door DeTut »

Tjonge Synemios als ik hier en daar wat van jouw ervaringen lees, mag ik nog niet klagen... wat een .complex ziektebeeld met die arme Lizzy! Heel veel moed en succes gewenst!
Ben wel benieuwd wat voor soort katten jullie hebben, is dat ergens te lezen? Mijn zorgenkindje is een grijs met witte poes van 14 jaar, waar ergens iets van een BK in zit. Zat op een dag in onze voortuin asiel aan te vragen...
De andere kat is een vierjarige cyperswitte flierefluiter die heet liefst buiten rond struint en gelukkig nog geen enkel probleem heeft. Geen raskatten dus. Tot aan dit stel hebben wij totaal 12 katten gehad , de meeste uit het asiel.
En jullie?
bescherm de dieren tegen de beesten...
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Hier wil ik niets eens exact weten wat ik kwijt ben :lol:. Maar ik weet ongeveer dat ik tussen de 3000 á 4000 euro inmiddels kwijt bent, die biopt afname heeft het meeste gekost in één keer.

Da pancreatitis vaak over het hoofd wordt gezien, kan ik mij voorstellen. Ook mijn da gaf aan het steeds vaker voorkomt bij katten.

Let op bij mirtazapine dat het eigenlijk een anti depressiva voor mensen is; het is een eetlustopwekker voor katten, maar ze kunnen ook sterk op reageren door heel erg hard te gaan miauwen. Mijn kat at alleen maar, geen extra miauwen.

Met nierproblemen hebben we hier geen problemen, dus lastig om voer te kiezen denk ik zo. Maar ik volg Sansan in zijn standpunt tav maagzuur en enzymen. Hier wordt dat eveneens zo ervaren. Daarom geef ik, nadat ze een klein beetje heeft gegeten, zowel enzymen als een maagzuurremmer. Merk duidelijk verschil

En diabetes hoef je in beginsel niet bang te zijn, pas als de pancreaspoeder chronisch wordt en de alvleesklier daadwerkelijk bindweefsel aan het maken is, dan pas zou ik mij daar zorgen over maken. Ik maak mij er wel zorgen om: bij mijn kat vertoont de alvleesklier bindweefsel en ze staat op (wel een lage dosering) prednison. Daarom heb ik, voordat ik aan de prednison begon, een nul meting gedaan. Zo weet ik haar begin waarde.

Update; het gaat hier nog steeds goed qua eten en qua stoelgang. Ze staat nu sinds enkele dagen op 1/2 prednison om de dag.

Had de internist vrijdag nog aan de telefoon. Zij wil minimaal 3 weken op deze dosering, daarna kunnen we evt naar 1/4 om de dag. Ik heb aangegeven, gezien de terugvallen in het verleden, om haar minimaal 2 maanden op deze dosering te houden. Heeft ze dan geen terugval gehad, kunnen we 1/4 om de dag gaan proberen.

Mijn kat is trouwens 5 jaar. Op dit moment enige kat, pas als zij redelijk stabiel is ga ik (in overleg met een gedragstherapeut) kijken of een 2e kat mogelijk is
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door puksji »

DeTut schreef: 13 nov 2019 17:39 Voor degenen die ervaring hebben met de pancreatitis, hebben jullie wellicht een reactie/ervaring op volgende meningen:
*als voer wordt bv WD van Mills aangeraden, vanwege vezelrijke? Geen 1e keus als ook nieren spelen maar wellicht als toevoeging zinvol? Of ID?
*gemiddelde levensverwachting na diagnose zou rond anderhalf jaar zijn?
*(specifieke)antibiotica helpt niet voor chronische pancreatitis maar kan wel secundaire problemen als diarree verhelpen?
*pijnstiller buprocare is een morfine, hoe spaarzaam ermee zijn met het oog op verslavend dan wel immuniserend?
Puk heeft als ik op de symptomen af ga, al jaren pancreatitis. De pancreatitis is een half jaar geleden bevestigd. Dus levensverwachting van 1,5 jaar klopt niet.
Ik heb dit ook niet eerder laten onderzoeken omdat ik dacht dat het symptomen van haar voedselallergie waren als zij mogelijk iets verkeerds gegeten kon hebben.
Bij haar zijn de symptomen alleen de bidhouding door pijn. Verder niet misselijk/braken en ook geen diarree.
Frappant is ook dat ze geen aanvallen meer heeft gehad sinds ze de Felimazole krijgt waarmee haar schildklier gereguleerd is. Wat de gedachte sterkt dat er een verband bestaat tussen pancreatitis en hyperthyreoïdie. (Sansan heeft deze theorie ergens gevonden).
Mij DA zegt ook de buprecare steeds kort te gebruiken en dan streven naar zo laag mogelijke dosis ivm verslaving.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door DeTut »

Dank voor alle reacties , zo fijn om dit te delen. Puksji, wat heb je veel lieve oudjes (gehad)! Ik heb er ook 2 gehad die de 20 zijn gepasseerd, heel bijzonder.maar je hebt het niet voor het zeggen, Als ze wat ernstigs gaan mankeren..... douraque jouw schatje is best nog jong met al die zorgen, dapper hoor.
Wat noemen jullie de 'bidhouding'; rechtop met koppie naar beneden?
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door puksji »

Sjimmie was echt oud, 22. Simba werd maar 16. Die had misschien iets ouder kunnen worden als ik eerder van haar nierproblemen had geweten.
Bidhouding is laagzittend met buik omhoog getrokken. Voorpootjes recht naast elkaar.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Mooie leeftijden!!

Wbt buprecare, hier niets anders dan lof over dat spul. In tegenstelling tot tramadol..
En mocht je het langdurig geven, dan rustig afbouwen. Beter gecontroleerd verslaafd (lichamelijk afhankelijk) zonder pijn, dan pijn. Wij geven het hier dus zeer langdurig.
Plaats reactie