Acute alvleesklierontsteking

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ik wil haar best laten opnemen, maar enerzijds hebben twee da’a gezegd dat ze nog niet slecht genoeg is om opgenomen te worden en anderzijds is ze zo bang (laatste bezoek liet ze onderweg al haar urine en ontlasting lopen en op de tafel ook haar urine laten lopen).

Dus ik twijfel dan enorm wat het beste is.

Vooral omdat ik van beide da’s hoor dat het blijven eten het belangrijkste is, dat blijven eten ervoor zorgt dat de ontsteking verdwijnt. Dus mijn gedachte, misschien helemaal verkeerd, is dat als ik haar aan het eten hou, ze op termijn herstelt.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Douraque schreef: 30 jan 2019 15:53 Vooral omdat ik van beide da’s hoor dat het blijven eten het belangrijkste is, dat blijven eten ervoor zorgt dat de ontsteking verdwijnt. Dus mijn gedachte, misschien helemaal verkeerd, is dat als ik haar aan het eten hou, ze op termijn herstelt.
Zoals ik al eerder aangaf, heb ik daar dus een wat andere gedachte bij. Inderdaad is het een inmiddels achterhaald standpunt dat een kat met pancreatitis zo weinig mogelijk moet eten om de alvleesklier te ontzien. Dat is het paard achter de wagen spannen, omdat de kat dan allerlei tekorten kan krijgen, en ook gaat inleveren op conditie - en dus ook op zelf-genezend vermogen. Maar de kat met pancreatitis koste wat kost zoveel mogelijk te laten eten, is het andere uiterste, en geeft naar mijn mening een veel te hoge belasting voor de alvleesklier. Voortdurend moeten er enzymen worden aangemaakt om het vele eten te verteren - en dat staat genezing in de weg.

Ik ben derhalve van mening dat ook hier de waarheid ergens in het midden ligt. Net voldoende voedsel geven van hoge kwaliteit, als het even kan laag in vet om de alvleesklier te ontzien, maar met alle bestanddelen om de kat in goede conditie te houden. Vocht daarentegen kan je niet teveel geven, en een goede doorspoeling heeft zeker een gunstige invloed op de ontstoken alvleesklier.

Ik heb inmiddels veel ervaring met slechts etende katten, Dalí had naast ernstig nierfalen ook lichte, chronische pancreatitis. Ik heb hem zelf vaak onderhuids infuus gegeven, zeker bij een eetstaking - en dat hielp vrijwel iedere keer om een dip te overwinnen. Ook z'n 17-jarige broer Gaudí is een moeilijke eter, en ik moet alle zeilen bijzetten om hem iedere dag van voldoende voedsel te voorzien. Ik geef hem ieder weekend een dosis Reactiv tonicum, dan krijg hij in ieder geval alle essentiële voedingsstoffen binnen - dus dan hoef ik me ook wat minder druk te maken over de hoeveelheid voedsel. Soms doe ik 1/8 Mirtazipine bij de tonicum, dan gaat hij eten als een bootwerker. En ik zorg ervoor dat hij licht verteerbare, hoogwaardige eiwitten binnenkrijgt, zodat z'n nieren niet onnodig worden belast.

Dus wellicht is dat voor jouw poes een idee: regelmatig Reactiv Tonicum geven om z'n conditie te ondersteunen, en tegelijk is het ook weer 45 ml vocht per portie. Ik geef het met een spuitje direct in de bek, maar de meeste katten vinden het heerlijk en drinken het zo op. En het stimuleert ook nog een keer de eetlust.

Groetjes,
Erik
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ik had toevallig gistermiddag de Reactiv binnen. Heb haar gisteren 2x 10ml gegeven en ik moet zeggen dat het hielp. Maar uitgerekend mijn kat vind het niet lekker.

Ze ging wel eten, maar ze eet in totaal 1 blikje Gourmet en 2 handjes (gok 5 tot 10 gram) I/D brok.

Vet arm eten, als in nat voer, heb ik Hills en Specifi geprobeerd. Beide moest niets van weten, terwijl Gourmet (tonijn) er “gemakkelijk” in gaat. Ik weet niet of er nog andere merken zijn, behalve RC, die laag in vet staan.

Ik ga dit voort zetten; ze eet (alhoewel niet ver arm) kleine beetjes over de dag verdeeld. Ik krijg er alleen niets anders in dan Gourmet.

Morgen ga ik haar 1/8 eetlustopwekker geven, dan gaat ze ook eten als een malle. Maar dan ga ik haar proberen over te zetten op vet arm eten; heb nu dat van specific in huis

En zelf een onderhuids infuus aanbrengen, mag ik vragen hoe dat in zijn werk gaat? Ik kan helaas niet zomaar meer naar de da, ik wil haar die stress niet “zomaar” aan doen. Dus als ik dat thuis zou kunnen doen, zou dat een uitkomst zijn. Bovendien zag ik dat dit hielp toen ze uit Barendrecht kwam vorige week
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Apart dat nu uitgerekend jouw poes Reactiv niet lekker vindt.... Ik zou toch proberen het te geven met een spuitje, wie weet slaat dan de vlam in de pan. Ik geef het Gaudí nu ook met een spuitje, want in tegenstelling tot vroeger drinkt hij het nu ook niet meer zelf. Maar ik merk dat hij het wel OK vind, blijft gewoon heel gewillig staan met ingetrokken nagels.....

Zelf infuus geven is eigenlijk simpel. Ik zou wel vragen aan je DA om het een keer voor te doen (thuis?). Ik haal altijd een zak met 500 ml fysiologisch zout, inclusief het slangetje met de aansluiting voor een dunne naald, 1,2 x 40 mm, met een stelletje reserve-naalden (na elke infuus de naald vervangen). Na gebruik bewaar ik de hele boel in de koelkast.

Wij doen het altijd met z'n tweeën: Marianne neemt de kat op schoot, op een grote handdoek. Ik doe de kat altijd van tevoren een riempje om, is gemakkelijker vasthouden. Daarvoor heb ik alles al klaar gezet: de zak met infuusvloeistof opgehangen aan een in hoogte verstelbaar statief, infuusvloeistof op lichaamstemperatuur (even in een pan met warm water leggen), nieuwe naald erop, en even doorgespoelen. Als de kat comfortabel op schoot ligt, kom ik van achteren met de naald, til het nekvel op, en steek de naald erin richting kop (niet te kinderachtig, er is ruimte zat onder het vel....). Daarna het kraantje open, en aan de hand van de doorstroomsnelheid stel ik de hoogte van het statief bij. In ongeveer 2 à 3 minuten krijgen we er gemakkelijk zo'n 100 ml in. Bij het eerste protest, direct ophouden - anders kweek je aversie (denk ik....).

De DA heeft mij verzekerd dat ik Dalí door de veelvuldige infusen door de eerste, moeilijke fase van nierfalen heb heen geholpen, en daarna was het een essentieel onderdeel van zijn verzorging, en heeft het zeker z'n steentje bijgedragen aan de 2 jaar dat ik hem daarna stabiel (en gelukkig) heb kunnen houden.

Succes!
Erik

Afbeelding
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ik doe de Reactiv inderdaad middels een spuit geven, ze vind het minder erg dan bijv. de Buprecare of Emperid.

En ik moet zeggen dat ze blijft eten, ze pakt zo nu en dan brokjes i/d mee.

Mijn kat is vreemd qua eten. Bij de vorige eigenaar at ze nog KVV, zelfde merk bij mij thuis geprobeerd voort te zetten en ze moest het niet. Toen lang zoeken naar wat ze wel at, andere KVV merken en toen uiteindelijk Schesir en Applaws.

Dat infuus ga ik morgen eens bespreken met de DA. Ik zou morgen weer contact hebben voordat we het weekend ingaan. Hoe het nu gaat, durf ik wel het weekend in te gaan
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Hier doen we ook infusen.
Wij gebruiken hardplastic flessen naci, maar zo’n soepele zak is inderdaad ook te koop net als glazen.

Wij hangen het gewoon op door middel van een kledinghanger of ik houd het gewoon in mijn hand boven mijn hoofd. Kat op schoot bij vriend, ik prik (vel omhoog met duim en vingers behalve je wijs, daar maak/voel je een kuiltje in het vel mee, en dan voel je het kuiltje in het vel tussen je vingers, daar prik je) en bedien het sluitwieltje. 100-200 ml per keer.

Wel fijn dat ze eet!
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ik ben inderdaad blij dat ze eet, maar qua hoeveelheden zijn het kleine beetjes. 1 tot 1,5 blikje Gourmet is het meeste, maar van wat ik hier heb geleerd is dat niet erg. Ik hoop dat ze op termijn wel weer normaal gaat eten

Ik blijf wel proberen om haar vet arm te laten eten, maar verder dan een paar brokjes komt ze niet
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Ja en dat is lastig, katten hebben veeel vet nodig. Heb je gemerkt dat ze slechter werd van vet?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ik merk niet dat ze slechter wordt van het voer. Het is meer dat ze het beperkt eet en (nog) niet in “normale” hoeveelheden

Het is gewoon jammer dat ze nu slechts één merk/één smaak lust. En het blijft lastig, want ik moet haar aanmoedigen om te eten; erbij zitten en mondeling aanmoedigen.

Voorheen at ze Schesir natvoer in meerdere smaken. Ik hoop dat ze in de toekomst dit wel weer gaat eten.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Afgelopen vrijdag ben ik weer bij de da geweest om te overleggen.

Zij vond het vreemd dat als de kat een eetlustopwekker op had, ze enkel 24 uur “normaal” eet en daarna minder. Zij stelde voor om gedurende 4 dagen 1/8 eetlustopwekker te geven, om te kijken of ze dan “normaal” blijft eten en daarna elimineren. Dus dan de buprecare eraf halen enzovoorts.

Maar toen ik thuiskwam ging ik hier eens over nadenken en vind ik dat niet zo’n heel fijn plan. Zeker gezien wat die eetlustopwekker doet, hoeveel je mag geven enz.

Ik ga maandag weer even langs om te vragen of het niet beter is om nu nog even te houden hoe het nu gaat. Dus om 3 dagen eetlustopwekker en de overige dagen zo nodig ondersteunen met Reaktiv, voorts te buprecare afbouwen naar 3x daags 0,1ml.

Dan ga ik komende week oefenen met haar en het reismandje. En dan volgende week, week van 11/2, haar eens te testen of de waarde van de alvleesklier is gedaald. En dan vandaar uit verdere stappen te zetten.

We waren het wel beide eens dat mijn kat niet geschikt is voor opname. Haar extreme angst zou haar in een kliniek belemmeren om te eten. Opname willen we enkel doen als ze definitief stopt met eten.

Maar ze eet nu op zich redelijk, vanochtend (dag na eetlustopwekker) heeft ze 1 blikje Gourmet op. Ik blijf proberen om ander voer te geven, maar na een kwart blikje hoeft ze de rest niet meer.

Infuus wil de da liefst op de kliniek eerst dien, dus eerst oefenen met het mandje. Hij staat nu in de woonkamer en ze is er al enkele malen zelf in geweest.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Ik kan hier kort over zijn: iedere dag Mirtazipine geven is niet goed. Het duurt ongeveer 2 etmalen voordat het spul helemaal uit het lijf is (halfwaardetijd 20 à 40 uur); bij een oudere kat, of een kat met nierfalen kan dat significant langer zijn. Dus als je iedere dag gaat geven, ga je stapelen en wordt de concentratie Mirtazipine in het bloed ongezond en ook nog een keer contraproductief. Bovendien: dacht je nu echt dat ze na 4 dagen achter elkaar eetlustopwekker, opeens normaal zou gaan eten? Ik kan dit echt niet volgen....

Wat je zou kunnen overwegen om de angst voor (het reizen naar) de DA te verminderen, is een natuurlijk rustgevend middel, zoals Zylkène of Destress. En heb je al Feliway spray geprobeerd in het mandje?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ik was ook niet van plan om 4dagen te geven. Zij gaf het advies, waar ik al van zei dat ik eerst hierover ging nadenken. Maar na goed inlezen en jouw commentaar specifiek heb ik hiervan afgezien.

En vooral jouw opmerking: ze moet net genoeg eten, slaat voor mij de spijker op zijn kop. Ze eet nu voldoende, 1 tot 1,5 blije Gourmet. Dus vooral bedankt voor de input zo ver

Zylkene helpt bij haar niet, heb dat gegeven in het begin toen ik haar had. Toen was ze zo bang dat ze zich hele dagen verstopte en weigerde te eten.

Ik ga Feliway proberen.

Wat wel vreemd is, als er nieuw eten is (nieuwe smaak) dan eet ze dat eerste bakje leeg. Maar als ik vervolgens daarna ditzelfde smaakje geef, moet ze het totaal niet meer.

Ook eet ze kattensnoepjes, waarmee ik haar nu ook laat wennen aan het reismandje.

Dus ik blijf haar gewoon nu zo houden, want ze eet en dan blijft die alvleesklier (relatief) rustig. Oefenen in het reismandje, over 1,5 proberen te hertesten en dan zien we wel verder.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Ze kan ook van continue zoveel buprecare zich rot voelen he! Het is echt een flinke dosering. Wellicht heeft ze last van misselijkheid, duizeligheid, wazigheid, hoofdpijn en dergelijke.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Daarom wil ik ook vanaf maandag naar of een lagere dosering (0,1 ml i.p.v. 0,2 ml driemaal) of helemaal stoppen. Weet niet wat met buprecare en mijn kat verstandig is, afbouwen of accuut stoppen.

Wel merk ik dat, als ze s’ochtends, nog geen medicijnen heeft gehad, ze oprispingen krijgt cq gaat boeren.

En daarom vind ik over 1,5 week al hertesten een goed idee, mits ze natuurlijk zo blijft. Dan weten we hoe ver we zijn. Dan weten we ook of de behandeling voor zo ver heeft aangeslagen. En is het er nog steeds, dan verder kijken en evt in overleg met Barendrecht of Utrecht.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Ff verder nagedacht.. ik zou zeer langzaam afbouwen naar de normale dosering van 2 x per dag 0,1 buprecare.
Plaats reactie