Acute alvleesklierontsteking

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Nou hier is het niet goed qua waarde: op 14 februari jl. was haar waarde 14,4. Nu ben ik zojuist gebeld door mijn da: 23,3.

Zij weet op dit moment niet heel goed wat te doen. Dus ik heb meteen Barendrecht gebeld, ik word vandaag of morgen door de da teruggebeld.

Klinisch doet ze het goed. Ze staat op 2x 0,1 ml buprecare, 2x 0,5 Emeprid, 2x 1/4 Zantac en 2x per dag een capsule pancreaspoeder. Elke week vitamine B12 injecties gehad + infuus.

Ze eet ongeveer 2 blikjes Gourmet per dag en eet haar brokjes Hills i/d.

Ik weet niet zo goed meer wat we moeten doen, anders dan afwachten wat Barendrecht zegt

Edit: waarde van de nieren en glucose waren allemaal goed
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Dubbel :grin:
Laatst gewijzigd door Sansan op 18 mar 2019 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Ships. Wat een ellende! Hoe is haar gewicht?
Andere voeding proberen?
Ik vraag me af of je veel waarde moet hechten aan die alvleesklierwaarde.
Mogelijkheden zijn denk ik ook nog ander type pancreaspoeder en bijvoorbeeld 4 x per dag (:/)? Probiotica? Toch een ontsteking dus antibtioca etc?

Ben benieuwd wat Barendrecht aangeeft.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Eet ze trouwens de pancreaspoeder door de gourmet heen? Kwartiertje laten staan voordat je het voert, goed mengen, hebben de enzymen al een beetje hun werk gedaan.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Esmeray1983 »

Wat vreselijk allemaal voor jou en je katje..We duimen ook voor jullie! Sterkte!
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ze is 700 gram afgevallen, maar dat komt eerder door het niet eten toen we de medicatie aan hert afbouwen waren denk ik/hoop ik.

Ander voer gaat er niet in, alles zowat geprobeerd. Ze eet 2 blikjes Gourmet en voor de rest Hills i/d (laag vet percentage).

Ik geef haar dat poeder tijdens het eten zeg maar. Ze eet een hapje, dan pak ik haar op en geef ik haar de capsule en laat haar daarna verder eten. Door het eten gaat niet werken, dan eet ze gewoon niet

Mijn da heeft contact opgenomen met het lab, juist met die vraag. Betekent deze waarde nu een verslechtering. Zij zeiden niet dat het een verslechtering per se is, maar geeft wel aan dat die pancreas nog lang van goed is.

Mijn da heeft ook prednison besproken, het lab gaf aan dit lastig is gezien prednison ook pancreatitis kan veroorzaken. Als we hiertoe over zouden gaan, dan een zeer lage dosering van 0,5 Mg geven.

Maar we wachten eerst Barendrecht af. Als zij moet worden opgenomen, wil ik wel eerst weten hoe hun alles inschatten. Zeker omdat ik te maken heb met een extreem angstige kat voor de da. Misschien eerst weer een echo maken.

Dat probiotica ga ik ook even met Barendrecht en mijn da overleggen.

@esmeray1983: dank je, vind het zo klote dit voor haar
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Vanochtend Barendrecht gesproken, zij hebben tevens overleg gehad met mijn eigen DA.

De Da vroeg eerst aan mij wat de stand van zaken was, hoe de kat is en wat ze eet. Nadat ik mijn verhaal had gedaan, gaf ik aan dat ik een vermoeden heb van IBD. Ze is sinds vorige week winderig en is 700 gram afgevallen, terwijl ze gewoon heeft gegeten.

Ik vroeg of IBD of enig ander probleem in het maag- darm kanaal de waarde van de pancreas kan verhogen. Zij gaf aan dat dit kan gebeuren, hierdoor is de bloedtest ook niet altijd helemaal correct. Het is een goede aanwijzing, maar nooit absoluut

Zij stelde voor om dus eerst een 100% diagnose te hebben voordat we met andere medicatie aan de slag gaan.

We gaan donderdag as eerst een nieuwe echo maken, kijken wat daar uit komt. Daarna gaan we volgende week weer terug om biopten van het maag- darmkanaal te nemen.

Zij hebben deze casus vanochtend met het team van da’s besproken en dat blijft ze nu ook doen. Juist vanwege het aparte ziekteverloop tot nu toe.

Ben benieuwd wat hieruit gaat volgen
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Wat is het “aparte verloop” van de ziekte eigenlijk? Voor de alvleesklier niks geks toch?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Dat mijn kat eerst een waarde had van 14,7, toen naar 14,4 is gegaan en gisteren ineens naar 23,3. Zij gaf aan dat dit vreemd is gezien we de behandeling volgens het boekje hebben gevolgd. En dat we niet van bepaalde medicatie, zoals buprecare afkomen. Bovendien werkt bij mijn kat de Emeprid, terwijl dat een contra indicatie is bij pancreatitis.

Dat maakt het volgens Barendrecht een apart geval met een raar verloop. Ik ga donderdag meer hier over vragen
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Dinky »

Hopelijk krijg je vandaag wat meer duidelijkheid
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Uit de echo blijkt niets, haar organen (ook de alvleesklier) ziet er goed uit. Geen afwijkingen gevonden, ook de afmeting van de darmwand was in orde. Ze was weer 4,9 kg en dus niet afgevallen. Waarschijnlijk verkeerd gemeten.

Haar advies was of prednison starten of biopten afnemen van het maagdarmkanaal en alvleesklier.

Dat laatste zou 700 á 800 euro gaan kosten, dat vind ik een zeer hoog bedrag. Dus ik wil eigenlijk eerst kijken of prednison helpt. Volgens deze da hoef ik niet hee bang te zijn voor prednison, zij kent best wel wat gevallen waarin het heeft geholpen (ook gevallen waarin het niet helpt). Ik ga dat proberen en hopen op het beste.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Spannend.
Lastige keuze he. Als het bij ons niet beterd staan we voor dezelfde keuze.

Kwam trouwens laatst nog wat tegen over intestinale lymfoom bij katten.
Hebben ze daar nog over gehad?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

We hebben het daar wel over gehad, maar de darmwand was niet verdikt en er waren geen rare dingen te zien op het beeld. Alle organen waren zoals ze van een gezonde kat. verwacht mogen worden.

Maar niettemin laten haar symptomen icm het bloedbeeld zien dat zij weldegelijk een alvleesklierontsteking heeft.

Ik ben zojuist begonnen met de prednison. Het is een afbouwschema: 3 dagen 3/4, 5 dagen 1/2 en 5 dagen 1/4. Barendrecht had hetzelfde schema in gedachten.

Als dit niet helpt, ga ik uiteraard wel over tot biopsie. Maar dan moet eerst de prednison weer uit haar lichaam zijn en dat duurt 6 weken. Ik vind 700 a 800 euro ontzettend veel geld op dit moment, ik ga in de zomer een maand naar Zuid-Afrika.

En voora omdat haar bloedwaarden goed waren, ze voor de rest gezond is vond ook Barendrecht dit een logische keuze om eerst te doen
Plaats reactie