Acute alvleesklierontsteking

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Accuut stoppen zou ik zwaar afraden, je kunt er vanuit gaan dat je kat afkickverschhijnselen krijgt.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Oprispingen en boeren.. wanneer geef je welke medicijnen nu? Kun je je huidige totale dagschema weergeven?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Inderdaad, wat Sansan zegt: buprecare is een opiaat, en dat moet je langzaam afbouwen.

En dat een kat de ene dag een heel bakje leeg eet, en de volgende dag de neus ervoor ophaalt: het is bekend.... Daarom probeer ik zoveel mogelijk af te wisselen bij Gaudí: als hij iets erg lekker vindt, geef ik het expres de volgende dag niet. En steeds iets anders uitproberen - met het risico dat je het in de afvalbak kunt gooien. Vandaag heb ik ook weer 3 nieuwe merken natvoer gekocht, wie weet zit er iets tussen dat goedgekeurd wordt....

Ik heb hem vanmiddag verwend met 2 plakjes flinterdun gesneden kip: is dat niet iets voor jou om erbij te geven? Kip en kalkoen is natuurlijk wel heel mager, goed verteerbaar vlees....

Groetjes,
Erik
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Schema:
ochtend
  • Buprecare - 0,2 ml
  • Emperid - 1 ml
  • Zantac - 1/4
middag
  • Buprecare - 0,2 ml
avond
  • Buprecare 0,2 ml
  • Emperid - 1 ml
  • Zantac - 1/4
Om de drie dagen: 1/8 eetlustopwekker

De twee dagen na de eetlustopwekker: 10 tot 20 ml Reactiv Tonicum

Gekookte kip was ze voordat ze ziek werd al niet dol op en nu helaas al helemaal niet, geprobeerd maar ver kwam ik niet.

Zij is, merk ik, dol op tonijn. Die smaak doet het beste. Maar weet niet of ik dat kan geven. Ik eet namelijk geen vis (noch gevogelte). Maar mocht dat kunnen, dan haal ik dat. Kalkoen kan ik ook nog proberen, maar aangezien ik nooit gevogelte haal, wat kan ik dan kopen?

En het is niet eens een heel bakje, maar hoogstens een kwart bakje. En zeg een uur later, als ze loopt miauwen voor eten, trekt ze haar neus op. Maar dit deed ze, al dan niet in mindere mate, ook toen ik haar net had. Dus het is ook een klein beetje karakter. Daarom wil ik haar waarde weten; is het haar ziekte, dan begrijp ik het; is dat het niet, dan kan ik haar pushen naar gezond eten.

Edit: vandaag 2 blikjes Gourmet, 1/2 blikje Almo Nature, een handje brokjes id en een paar kattensnoepjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Canagan heeft o.a. puur tonijn in het assortiment natvoer.
En ongekookte kip, valt dat ook niet in de smaak? Ik geef af en toe fijn gesneden (ongekookte) biologische kip.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Lastig he dat wel/niet eten! Hoe gaat het vandaag? Zie je verschil tussen emeprid en cerenia?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Gisteren, zondag, was een goede dag. Ze heeft in totaal 2 blikjes Gourmet op, een half blikje nieuw merk en twee handjes Whiskas brokjes. Ik merkte dat ze haar i/d brokjes niet wilde eten, dus Whiskas geprobeerd en ze at ze.

Zondag was ze wel op mijn normale tijd wakker (5:30) en vroeg ze om eten. Dus om dat tijdstip een kwart blikje gegeven en om 7:00 vroeg ze wederom om eten en gegeven. Medicijnen pas om 10:00, Emeprid moet een half uur voor het eten (maar ze had vroeg honger, dus eten gegeven). En rond het middaguur 10 ml Reactiv.

Vannacht was ze onrustig, veel op bes miauwen. Dat betekent voor mij dat er iets niet helemaal lekker is.

En inderdaad, ze wilde haar eten niet echt eten. Dus hop medicijnen erin en 1/8 eetlustopwekker (was de derde dag) en daarna ging ze eten.

Ze heeft dus om de een of andere reden nog wel die kickstarter nodig om de drie dagen. Ik wil even morgen afwachten, de dag na de eetlustopwekker, voordat ik de da bel met het voorstel om af te bouwen.

Ik merk wel verschil in Cerenia en Emeprid. Van de Cerenia ging ze enorm speekselen en hielp na enige tijd niet meer. Ik denk omdat ze een bepaalde spiegel/tolerantie had opgebouwd. Met een nieuwe stof reageerde ze weer beter

Canagan had ik nog nooit van gehoord, Gegoogled en zie dat er een verkooppunt in de buurt zit. Ga woensdag eens kijken. En ongekookte kip heb ik nog niet geprobeerd, zal dat eens halen.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Even een update:

Mijn kat eet redelijk goed, 2 blikjes Gourmet op een dag (iets anders wil ze niet) en zo’n 10 a 20 gram Whiskas of i/d brokken.

Qua medicatie zijn we aan het afbouwen, vanaf morgen zelfs op 0,1 buprecare gedurende 2 dagen en 1 ml Emeprid (2x daags).

Ik heb eergisteren haar waardes laten testen. Helaas amper gedaald: 14,4 (was 14,7). Haar overige waardes (onder meer glucose) waren goed, behalve de vitamine B12.

Ik vroeg meteen: wat gaan we nu doen? DA stelde voor om qua medicatie op het klinische beeld af te gaan. Qua overige dingen wil zij wekelijks (nu een maand lang) vitamine B12 injecties gaan doen. Ik stelde gelijk voor om wekelijks een infuus erin te doen, daar was zij ook akkoord mee.

Maar ik weet niet wat we verder nog kunnen doen. Opname is eigenlijk funest voor haar gezien haar extreme angst bij de da en op dit moment ook, denk ik, niet nodig gezien ze eet. En ik, en de twee DA, denken dat zij bij een opname compleet zal stoppen met eten

Maar als iemand nog suggesties heeft, dan hoor ik ze graag
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Goed idee wekelijks infuus met vitamine b!
Welke waarde is 14,7? Ureum?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

De alvleesklier had eerst een waarde van 14,7 en nu dus 14,4.

Haar overige waardes (op B12 na), glucose/lever, waren allemaal binnen het normale spectrum.

Dat infuus vond zij, nadat ik voorstelde, ook een goed idee. Zeker omdat het infuus in Barendrecht destijds hielp.

Heb voor de zekerheid Barendrecht gebeld. Niet zo zeer omdat ik twijfelde, maar zocht een soort bevestiging dat dit de juiste route is. De internist zei dat dit inderdaad logisch is om te doen. Dus ja, daar ga ik dan maar op af
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ik ben op dit moment op zoek naar advies en/of meningen over het volgende:

Op 14 februari jl. ontdekte wij dat de waarde van mijn kat niet c.q amper zijn gedaald. Op advies van de DA zijn we begonnen met wekelijks B12 injecties en infuus (thuis geprobeerd, helaas viel ik flauw als gevolg van mijn extreme naaldenfobie).

Sindsdien gaat het zeer goed, ze eet haar natvoer (Gourmet) en droogvoer (Hills i/d). Haar gedrag is bijna helemaal de oude, ze speelt weer uit zichzelf en “praat” met de vogels buiten.

Hierdoor zijn we gaan afbouwen in medicatie, thans 0,5 Emeprid per dag (sinds maandag 25/2) en 0,1 buprecare per dag (sinds donderdag 28/2).

Nu het volgende: sinds vandaag, dus 1 dag nadat ik omlaag ben gegaan in de buprecare naar 1x per dag, eet ze haar natvoer niet meer. Ze loopt ernaartoe, likt eraan en er gaat dan een rilling door haar lichaam. Ik heb andere soorten natvoer geprobeerd, helaas mocht dit niet baten. Ik ga morgenochtend andere smaken van Gourmet halen, misschien dat ze dat lust.

Haar brokken en kattensnoepjes eet ze wel.

Ligt dit nu puur aan het feit dat ik naar 1x per dag buprecare ben gegaan? Zo ja, heeft ze dan (na al die tijd) nog steeds pijn?

Of is dit gedrag dat ze deze smaak zat is, gezien ze haar brokken/kattensnoepjes wel eet? Daarentegen eet ze geen andere merken.

Voor nu hou ik haar gewoon op droogvoer, morgen maar eens wegen hoeveel ze hiervan eet. Ik ga morgen ook andere soorten natvoer erbij halen, natvoer zorgt voor extra vocht in het lichaam. Vandaar dat ik graag heb dat ze dit eet, maar gebeurt dat niet is dat ook goed

Ik zit nu met de vraag waarom ze geen natvoer eet. Als het pijn is, dan is de kans aanwezig dat ze op een gegeven moment ook haar brokken niet meer zal eten. Maar als het gedrag is, dan hou ik haar gewoon op droogvoer.

Ik stel een ieder zijn mening erg op prijs
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Als de pancreas nog steeds problemen geeft is het logisch dat ze pijn heeft.
Ze krijgt ook maagzuurremmer toch? Ik zou wel per direct de enzymen gaan geven ondanks haar gevoeligheid. Proberen deze cirkel te doorbreken.

Nog wat uitleg, humaan maar katten hebben geen totaal andere pancreas. Behalve dat zetmeel slecht verteerd wordt, is de werking kwa enzymen en hormonen door de pancreas bij katten net zo

https://www.ntvg.nl/artikelen/pancrease ... n/volledig
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Klopt, ze krijgt nog 2x per dag 1/4 maagzuurremmer.

Wel ellendig als ze na al die tijd nog pijn heeft. Ze is optisch zo goed bezig, qua eten en gedrag.

Die enzymen, zymoral, heb ik in huis. Alleen hoe krijg ik die binnen? Zij vind het smerig. Kan ik dat mengen met Reaktiv Tonicum denk je?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Wij pillen panzym in lege capsules maat 3 of 4. Daar vullen we ook de actieve b-complex in. En de zantac. Geen schuimende kat meer door de bittere zantac. Wij pillen 2 a 3 x per dag panzym. Lege capsules zijn gemakkelijk te koop op internet. Gewoon helemaal vullen met behulp van een theelepel, aanstampen met een sateprikker, dan kan er nog meer poeder in, en dan capsule dicht maken.

Zo geven we ook l-glutamine, en ik heb nu probiotica besteld.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Sansan: via welke website koop jij ze? Ik zie meerdere website’s, maar durf niet ze te zeggen dat ze echt betrouwbaar Zijn
Plaats reactie