Acute alvleesklierontsteking

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Update voor de geïnteresseerden:

Vrijdag uitslag van het bloedonderzoek teruggehad (de 0 meting zeg maar). Glucose en fructosamine zit op het normale niveau. Verder geen bijzonderheden tav de nieren. Alvleesklier niet gemeten.

Qua medicijnen gaat het nog steeds goed. omeprazole doet ze het goed op, merkt minder oprispingen. Prednison heeft eigenlijk nauwelijks bijwerkingen bij haar, iets meer drinken wel. Komt ook natuurlijk doordat ze een lage dosering krijgt

Qua voer blijft het nog even puzzelen. Hills D/d weigerde ze, maar Prins Hyperallergeen lijkt ze te lusten. Ben nu langzaam aan het opbouwen.

Nu alleen nog een geschikt natvoer vinden dat hyperallergeen is en dat ze lust.

Dus voor nu positief
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Synemios »

Dat is wel heel goed nieuws.
Ik hoop dat het nu goed blijft gaan, het klinkt in ieder geval wel positief.

Hills D/D is niet echt hypoallergeen dat is sensitive, de Z/D is wel echt hypoallergeen.
Volgens mij heeft sanimed hypoallergeen natvoer maar dat weet ik niet 100% zeker.
Hills Z/D is ook hypoallergeen en is er ook in nat voer.
Concept for life heeft ook hypoallergeen nat voer.
Purina Veterinary Diets Feline HA.

Ik weet wel dat er van trovet kuipjes met 1 diersoort bestaat maar dat is meer om te elimineren dus niet hypoallergeen, dat zou ik zelf als ik jou was in dit geval niet aandurven, tenzij je weet voor wat voor eiwitten ze allergisch of overgevoelig is.

en verder moet je goed opletten want sommigen zeggen erbij dat het voor voedselallergie is en dan staat er sensitive maar dat is dus niet hypoallergeen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Hills D/d werd door de internist aangeraden omdat het goed is voor voedselintolerantie.

Daarom nu deze: https://www.prinspetfoods.nl/kat/prins- ... te-calorie

Natvoer van kattovit en Animonda (sensitieve zie ik nu) wilde ze niet, liep ze zo bij weg. Trovet heb ik besteld als ook Prins hyperallergeen

Ze mag van de dierenarts ook op een enkel diersoort staan, heb ik vrijdag nog gevraagd. Maar dan moeten we goed kijken dat dat diersoort geen intolerantie oproept. Maar voor nu probeer ik qua brok het op Prins te houden en natvoer proberen we van alles wat echt hyperallergeen is als eerste. Eventueel daarna 1 specifieke diersoort
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Synemios »

Dan zal het advies anders zijn bij intolerantie en bij allergie of per arts verschillen want tegen ons is echt gezegd dat D/D niet hypoallergeen is ( het is niet gehydroliseerd)
en dat staat ook op de verpakking en bij de beschrijving, maar goed ze wil het toch niet hebben.

Nu moet ik zeggen dat Luna het erg goed deed op de D/D alleen hebben ze toen de hert veranderd naar de eend en toen had ik een doodzieke kat, dus let daar goed op als je geen hypoallergeen maar wel sensitief geeft, ze willen dus de dierlijke eiwitten daarvan ook nog wel eens veranderen en dat heb je niet met hypoallergeen.

Maar hopelijk heb je met prins meteen de juiste te pakken ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Een update:

Sinds ik van de antibiotica af ben, heeft mijn kat lichte diarree. Dacht dat het lag aan de omeprazol en/of probiotica. Maar na een paar dagen hiermee gestopt te zijn, verbeterd ze niet

Qua brokken staat ze op Hyperallergeen, maar qua natvoer ben ik helaas nog zoekende. Probeer telkens wat, maar ze weigert. En je kan niet eindeloos terugsturen. Ze krijgt nog steeds Schesir. Toen ze op de antibiotica stond, kreeg ze ook nog Schesir en had ze geen diarree

Vermoeden is toch dat die bacteriën in de darmen iets verkeerd doen.

Ga zometeen met Barendrecht bellen. Nadeel is dat mijn eigen internist uit Barendrecht tot morgen op vakantie is. Dus ik krijg mogelijk een vervanger aan de lijn.

Maar afgezien van de diarree doet ze het heel goed. Ze heeft eetlust, is niet misselijk of pijnlijk en is voor de rest vrolijk.

En ik ga met Trovet bellen hoe vaak ik natvoer mag terugsturen. Want vind het zonde om telkens 12 blikken te kopen om vervolgens alles weg te gooien
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Het kan ook zijn dat ze wat langer nodig heeft, bijv met de lage dosering een maand. Ipv de hoge dosering 10 dagen.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Bedoel je de antibiotica Sansan?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Yes de metronidazol
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Hoe gaat het nu?
Je kat had voor de metro geen diarree toch? Ben je weer begonnen? Of ben je gestart met probiotica? Kan ook zijn dat de darmflora van slag is na het stoppen van de metro.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Voor de metro was haar ontlasting wel heel zacht, maar nog geen echte diarree. Het neigde er wel naar.

Ze heeft nog steeds diarree. Ik moet dinsdag naar de internist met haar. Het kan of zijn dat ze slecht reageert op de Schesir of toch dat de antibiotica een stofje bevatte waar ze goed op reageert en dat er toch een bacterie in de darmen zit.

Ik denk zelf dat deels bacteriën zijn en deels het natvoer waar ze allergisch op reageert. En het blijft lastig dat ze nog geen natvoer accepteert dat hyperallergeen is.

Na de metro gaf ik haar trouwens nog wel probiotica en omeprazol. Toen de diarree aanhield, ben ik daarmee gestopt om te kijken of het daar aan lag.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Synemios »

Wat lastig zeg, je zou inderdaad aan een combi denken.
Ellendig als ze dan ook het voer niet wil wat beter voor haar is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Anne »

Het ontgaat mij wat de zin van hypoallergeen brokjes geven is terwijl je wel gewone natvoer geeft?
Waarom dan hypoallergene brokjes?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ze moet totaal over op hyperallergeen. Maar de brokjes lukte als eerste qua overstap. Dat eet ze nu met gemak

De overstap qua natvoer is wat lastiger, doordat ze zo kieskeurig is.

Uiteindelijk moet ze zowel qua natvoer als droogvoer op hyperallergeen staan

En ik kan het natvoer niet echt weglaten, want dan stopt ze ook met eten van haar brokken en schreeuwt ze de boel bij elkaar. Ze krijgt de gehele dag door brokken en in de ochtend/avond natvoer
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Synemios »

Douraque denk me dat ze buikpijn krijgt van alleen brokjes of dat het natvoer de pijn verzacht?
Ik vind het zo typisch want Lizzy deed exact hetzelfde.
Die wilde ook alleen maar schesir, nu het beter met haar gaat eet ze wel nierdieet natvoer.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Synemios schreef: 09 nov 2019 16:59 Douraque denk me dat ze buikpijn krijgt van alleen brokjes of dat het natvoer de pijn verzacht?
Ik vind het zo typisch want Lizzy deed exact hetzelfde.
Die wilde ook alleen maar schesir, nu het beter met haar gaat eet ze wel nierdieet natvoer.
Dat denk ik niet, want dit is eigenlijk altijd haar schema geweest. Ook voordat ze ziek was.

Maar ik heb vanmiddag de Trovet horse hyperallergeen binnen gekregen. En tot mijn verbazing eet ze dit. Wel met enige tegenzin, maar ze eet het wel op.
Plaats reactie