Acute alvleesklierontsteking

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ik ben op zoek naar ervaringen met een kat die lijdt aan een acute alvleesklierontsteking.

Het begon oudejaarsdag, dat mijn kat bloed had geplast. Gelijk naar de DA en geconstateerd dat zij een blaasontsteking had als gevolg van de stress van het vuurwerk (kat heeft extreme angst hiervoor). Metacam meegekregen voor een week.

Ik heb braaf elke dag de Metacam gegeven totdat ik merkte dat ze zaterdag 5 januari ineens haar eten niet at. Ik heb haar nog geprobeerd te paaien met lekkere dingen, maar dat mocht niet baten.

Dus op naar de spoed DA, hij vermoedde nav mijn verhaal een alvleesklierontsteking. Hij heeft haar een injectie Cerenia gegeven in de hoop dat dit haar zou helpen. Dit hielp gedurende de zaterdag, ze at weer beetje bij beetje.

Zondag, toen de 24 uur voorbij waren, stagneerde het eten. Ze at wel, maar minder. Telefonisch contact gehad met de spoed DA. Die zei, omdat ze nog at, dat ik tot maandag kon wachten voor mij eigen DA.

Dus zo gezegd, zo gedaan. Maandagochtend direct naar mijn eigen DA en ook zei concludeerde een alvleesklierontsteking. Bloed geprikt, injectie Cerenia en Cerenia tabletten mee naar huis (elke dag 1).

Dinsdag zag ik s’ochtends dat ze niet at, ze trok haar buik samen en had duidelijk pijn. Dus wederom naar de DA. Zij gaf haar een injectie Buprecare en gaf mij mirtezepanne mee voor de eetlust op te wekken (1/8 per dag).

Woensdag kwam de uitslag van het bloedonderzoek, waar het normaal ver onde 5 moet zitten, zit het bij mijn kat op 14,7. Overduidelijk een acute alvleesklierontsteking.

Sindsdien gaat het beter, echter eigenlijk sinds vandaag weer minder. Haar natvoer eet ze vooral met mijn aanmoediging en haar droogvoer mondjesmaat.

Morgenochtend bel ik direct mijn eigen DA, spoed DA was niet nodig (heb gebeld) want ze at nog.

Ik vermoed dat ze pijn haar buik heeft als gevolg van de alvleesklierontsteking.

Ik zoek dan ook ervaringen met een alvleesklierontsteking qua medicijnen en qua eten.

Ze staat op de Cerenia (1 hele) en mirtezepanne (1/8 pil). Is pijnstilling, Buprecare, standaard of is dat afhankelijk van de kat?
En wat voor soort voer is het beste? Ik voer liever eten met een hoog vlees gehalte, maar als dat geen optie meer is, zoek ik desnoods iets anders
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Acute alvleesklierontsteking is een ernstige aandoening.
Inderdaad zal ze pijn in de buik hebben, en mede daardoor moeite hebben met eten. Metacam is niet echt bevoorderlijk voor de eetlust, Buprecare (of een ander opiaat) is in dit geval de aangewezen pijnstiller. Mirtazipine is een goede eetlustopwekker, maar 1/8 pilletje per dag is aan de hoge kant, zou ik niet al te lang dagelijks geven - beter is 1/8 pilletje om de dag.

Om de alvleesklier te ontzien (en ook de pijn te verminderen), moet de poes zo weinig mogelijk vette dingen eten, dus kleine porties mager vlees zijn aanbevolen (b.v. kalkoen of kip). Soms wordt een enzym-preparaat over het eten gedaan om de alvleesklier te ontzien, maar deze zijn erg duur. Als je eraan kunt komen, zou je ook het humane preparaat Creon kunnen proberen.

Sterkte!
Erik
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Ahhh sjips, acute pancreatitis is heftig.

Ik mis wel belangrijke punten in het verhaal.
Cerenia is goed (alleen een hele?! Dat is vrij fors), verder heeft je kat zantac nodig voor het maagzuur (veel pancreatitis patiënten hebben last van maagzuur van de pancreas is een belangrijke schakel in dat proces, en dat proces gaat met een pancreatitis niet goed), en heel belangrijk: thuis buprecare via het mondslijmvlies geven, b12 injecties en spijsverteringsenzymen.

Als enzymen kun je Panzym gebruiken, helemaal niet duur. Soms heeft een kat met pancreatitis antibtioca nodig.

Heel veel sterkte
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

En hoe zit het nu met de urine, urinekweek, en de nierwaarden?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Hartelijk dank voor de reacties zo ver.

Correctie op de mirtezepanne, is 1/8 per drie dagen en vanaf morgen een halve Cerenia

Vandaag naar de DA geweest voor pijnstilling. Ze heeft een injectie buprecare gehad en ik heb ampullen om via het slijmvlies in te spuiten. En gelijk na de injectie begon ze te eten. Dus ze had duidelijk last van haar buik

Metacam had ze voordat ze een alvleesklierontsteking had. Ze kreeg dat vanwege een blaasontsteking. Toen ze stopte met eten ben ik direct gestopt hiermee en diezelfde ochtend naar de spoedda gereden

Ik heb Zymoral gekocht, echter vertikt ze dan haar eten te eten. En voor nu moet ze gewoon eten. Maar vet arm eten, welke merken moet ik dan aan denken? Het liefst met een zo hoog mogelijk vleespercentage.

Zantac en B12 heeft de DA niet over gehad. Is dat standaard? Antibiotica moest er volgens de DA niet in aangezien studies niet hebben uitgewezen dat dit hielp

Urine en urinekweek zijn niet afgenomen. Ze plaste, na oud/nieuw, geen bloed meer en vertoond geen moeite met plassen. Drinkt voldoende en geen verdere symptomen. Nierwaardes waren perfect in orde.

Enkel de alvleesklier was ernstig verhoogd met 14,7 als waarde.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat hoor ik vaker, dat Zymoral een vieze smaak heeft. Panzym heb ik geen ervaring mee - maar een potje kost € 50,- (dus dat vind ik wel duur....).

Inderdaad veroorzaakt alvleesklierontsteking een tekort aan vitamine B12, en maagzuurremmer zoals Zantac is ook aan te bevelen.

Je zou gewoon (biologische) kip of kalkoen kunnen geven, afwisselen met dieetvoer met weinig vet, b.v. Specific Weight Reduction. Je zou ook magere vis (kabeljouw, koolvis) kunnen proberen. Ik zou het geven in kleine porties, meerdere keren per dag aanbieden.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Na de injectie buprecare heb ik ook ampullen meegekregen om zelf in de mond te spuiten.

Maandag en dinsdag ging heel goed, ze at zoals gewoonlijk. Woensdagochtend zag ik dat ze haar eten weigerde, dus een spuit buprecare in de mond gedaan. Die dag at ze redelijk, geen grote hoeveelheden maar voldoende.

Vandaag is het weer lastiger geworden. Ze eet met heel vee moeite. Neemt een hap en loopt weg, neemt weer een hap en loop weg.

Ik ga nu weer de da bellen, maar ik word hier zo wanhopig van. Ik vind het zo zielig, maar ii weet niet of het pijn is of geen eetlust. Zo lastig dit
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Ik begrijp je wanhoop. Ik denk dat het buikpijn is, alvleesklierontsteking kan heel pijnlijk zijn. En een kat met pijn eet niet of met lange tanden. Wat voor voer geef je eigenlijk, natvoer of droogvoer? (ik vermoed eigenlijk droogvoer, want alle tips die we hebben gegeven, hebben betrekking op natvoer)

Vanmorgen wou Gaudí ook haast niets eten, en ik heb toen 1/8 mirtazipine opgelost in Reactiv Tonicum gegeven, met daarachteraan nog 30 ml tonicium (wekt ook de eetlust op). Half uur later heeft hij 100 g natvoer op. Dus dat zou je ook kunnen proberen. Je mag 1/8 (of in noodgevallen ¼) Mirtazipine om de dag geven.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ze krijgt voornamelijk nat voer, Schesir en brokken kan ze eigenlijk “onbeperkt” pakken. Ze is een extreem lastige eter. Kip vind ze niet lekker, heb ik geprobeerd toen ik haar net had. Kalkoen ga ik nog proberen.

Maar Schesir kip/ham en tonijn/ham gaan hier het beste erin. Hier krijgt ze eigenlijk 2 blikjes per dag met telkens een kwart. Dus kleine porties

Da ze dat ik haar ampullen buprecare kan verhogen. Omdat ze na een spuit buprecare enkele dagen “goed” was, dacht de DA dat dit ook met de ampullen zou gaan. Maar de ampullen zijn volgens mij een lagere dosering, hij had over 0,33 ml. Dus nu deze vandaag weer gegeven en vanmiddag nogmaals. Het is inderdaad de pijn waarschijnlijk.

Volgens schema krijgt ze morgen weer de eetlustopwekker, ze heeft wel eetlust maar loopt na enkele happen weg. Maar ik vraag vanmiddag nog aan de DA of die eetlustopwekker ook om de 2 dagen kan
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Schesir is goed voer, geef ik ook regelmatig. Hier vinden ze Canagan kip nog lekkerder. Waar ze een moord voor doen, zijn kippenhartjes. Beetje rundergehakt gaat er ook erg goed in.

Een injectie met Buprecare in de nek werkt 2 dagen, een spuitje in de bek is een stuk minder effectief, en werkt ook een stuk minder langdurig dan subcutaan. Dus daarom at ze direct na de injectie wel weer relatief goed. Jammer genoeg mag de DA volgens de regeltjes geen spuitjes Buprecare meer meegeven (want het is een opiaat), zodat je het thuis zou kunnen doen (als je dat aandurft tenminste....). Als de DA vlakbij zit, zou je dus kunnen overwegen om een spuitje in de nek te laten geven?

Dit is voor het eerst in mijn leven dat ik een DA meemaak die terughoudend is met het geven van Mirtazipine..... Ik heb dat destijds grondig uitgezocht samen met mijn apotheker, en 1/8 pilletje om de dag is echt OK - als je vaker/meer geeft, ga je stapelen in het bloed (halfwaardetijd van mirtazipine in een gezonde kat is zo'n 35 uur). Maar het is niet bedoeld om langdurig te geven, het is meer om de kat over een dip heen te helpen.

Ik neem aan dat je wel de truukjes kent om het eten aan te moedigen? Voer een klein beetje (au bain marie) verwarmen, klein beetje heet water er doorheen mengen, met je vinger er doorheen roeren, het voer op je hand leggen, voerbakje hoger zetten, kat met voerbakje op een hoge plek zetten, of kat met voerbakje en al op een andere plek zetten? Als ik Schesir of Canagan geef, dan doe ik een klein beetje water bij het overgebleven voer in het blikje, meng het even goed, en laat het dan staan - dat wordt het volgende portie lekker sappig .

Sterkte!
Erik
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

De DA is niet terughouden in de eetlustopwekker, er is mij verteld dat het om de drie dagen gegeven dient te worden. Ik heb zelf ook niet gevraagd om het vaker te geven, puur omdat ze op die vorige momenten gewoon eetlust had.

Het jammere aan mijn kat is, is dat ze extreem (heel extreem) bang is voor de da. De DA zit letterlijk naast de deur, maar gezien haar angst proberen we zoveel mogelijk thuis te geven. En dat de injectie buprecare 2 dagen werkt, klopt kijkend naar de afgelopen week.

Het advies voor nu was: 3x daags gedurende 3 dagen een ampullen buprecare. Ga vanmiddag naar de da om een schema verder door te spreken, ga ook de optie van langsgaan met haar aangeven.

Ben met eten inderdaad goed bekend, derde kat en mijn vorige kat had schildklier problemen en IBD. Ze is en blijft lastig met eten. Dat water truukje deed ik al, zo krijgt ze zeker te weten genoeg vocht binnen.

Maar deze ziekte blijft verschrikkelijk, je blijft op je tenen lopen. Soms weet je gewoon niet meer hoe veel je van wat moet geven om tot een goede balans te komen

En super bedankt voor het meedenken, heb ik ontzettend veel aan
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

De meeste dierenartsen geven teveel Mirtazipine, en jouw DA dus niet - dat is waar ik me een beetje over verbaasde. Maar het is bedoeld als pluim voor jouw DA dat ze (terecht) voorzichtig is met de dosis, that's all.

Jammer dat ze zo bang is voor de DA - want stress kan je ook missen als kiespijn in deze situatie. Is het een optie om de DA thuis dat spuitje te komen laten geven? Of je kan eerst even kijken hoe het gaat met 3x daagse zelf buprecare geven - ik begrijp dat dat niet al te stressvol is?

Heb je het met de DA nog gehad over een alternatief enzym preparaat? Een tijd terug hebben we hier een kat gehad die gebaat was met (het humane) creon - maar niet iedere dierenarts is bereid om daar een recept voor af te geven.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Wat bedoel je eigenlijk met een hele ampul buprecare?

Normaal is de verhouding 0,3 Mg per ml.
Hoeveel geef jij dan?
Wij gaven onze kat 2 x daags 0,01 ml.
In 5 dagen gaven wij een vol spuitje van in totaal 1 ml.

Wat heeft ie nog meer voor medicijnen?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Panzym is niet duur, behoorlijk volle pot en je gebruikt mespuntjes.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ik heb donderdag 3 ampullen opgehaald waarvan ik telkens 0,3 moet geven. Dus drie x per dag 0,3 ofwel 1 ampul. Had het hierboven verkeerd geformuleerd. Ik kreeg van de da ook de spuiten/naalden mee om de spuiten zelf te vullen. Deze dosering is voor nu goed, als we naar de effecten van de injectie kijken. Ze moet nu eerst tot na het weekend constant eten, daarna gaan we kijken of we gaan afbouwen en hoe we gaan afbouwen.

Gelukkig is zij makkelijk qua toediening van medicijnen en gaat dat super.

Sinds gisteren dus 1 ampul per dag (verdeeld over 3x) en dat lijkt goed te gaan. Maar ik ga nog niet te vroeg juigen, dat doe ik pas als ze het weekend goed doorkomt.

Wel wordt ze onrustig van de buprecare. Niet het miauwen/blije gedrag zoals ze vertoonde na de spuit, maar meer afgelopen nacht op het bed springen/ dan er weer af/ dan er weer op.

Ik heb nog gevraag naar die enzymen, maar omdat zij ontzettend reageert op verandering in eten durven we dat nu nog niet aan. Als haar maar iets niet bevalt aan het eten, laat ze het staan. En gezien ze nu moet eten, gaan we dat niet doen.

Andere medicijnen voor nu, maandag herevalueren:
- 1x Cerenia per dag
- 3x 0,3 spuit Buprecare per dag
- 1/8 eetlustopwekker per 3 dagen
Plaats reactie