Acute alvleesklierontsteking

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Esmeray1983 »

Oh wat spannend allemaal ook bij jullie :(. Duim heel hard voor jullie! Hier lijkt de vloeibare Zantac toch beter aan te slaan dan de pil of zitac. Ik zit nu op dit schema en ze eet plots, misschien heb je het al geprobeerd maar dit werkt momenteel goed voor Simba, geen idee nog op langer termijn..

- Emeprid elke 4,5 uur, dus 4 x per dag 0.5 ml (kan steeds heen weer naar huis gelukkig)
- 2 x per dag halfuur na Emeprid, let op niet te vroeg anders werkt Emeprid schijnbaar niet voldoende volgens mijn da, zij (en ik) heeft deze week de boel nog eens goed nagezocht en overlegd met meerdere artsen
- onlangs toegevoegd 1 x per dag halfje Cerenia 16 mg, Cerenia op zich werkte niet voldoende maar blijkbaar in deze combinatie wel, ook tip van de nieuwe da
2 x per dag capsule met pancreaspoeder

Ze lijkt zich langzaam beter te voelen, nu nog hopen dat dit doorzet maar misschien een idee om dit voor de prednison nog uit te testen als je dat niet al gedaan hebt..
Ik dacht ook steeds te zien dat buprecare nodig was, maar met deze combi gaat ze beter dan met buprecare erbij, dat neemt ook weer eetlust af bij simba

hopen dat je poezebeestje snel opknapt!
Laatst gewijzigd door Esmeray1983 op 21 mar 2019 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Esmeray1983 »

oja en het infuus maakt ook een grot verschil! ik zie in mn logboek steeds dat ze een uur na het infuus zelf weer trek krijgt. ik geef 150 ml elke dag
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Wij hebben de Emeprid en buprecare al weten af te bouwen. Punt is, ik kan mijn kat lezen.

Als ik haar 0,1 buprecare geef, dan zie ik na 3 dagen dat ze pijn heeft: ze krampt haar buik samen, stopte met eten en gaat zich verstoppen. Zodra ze weer op 0,2 buprecare stond, begon ze na 1 dag weer te eten en was gewoon weer normaal. Dus duidelijk pijn

Emeprid hetzelfde, ze stond op 1 ml per dag en dat ging goed. Na 3 dagen op 0,5 per dag, miauwde ze om eten maar at niet wegens misselijkheid. Na 1 dag weer op 1 ml en ze at weer.

Punt is, mijn kat is dus een normale kat op 0,2 buprecare en 1 ml Emeprid per dag. Ze was ook gewoon aan het eten, dus daar zit ook het probleem niet. Maar deze medicatie is enerzijds niet op de lange termijn goed voor een kat en anderzijds moeten de waarde wel dalen. Bij mijn kat zijn de waarde, ondanks alles volgens het boekje gedaan te hebben, bijna verdubbeld (14,4 naar 23,3)

En daar zit nu juist het probleem. De waarde moet je niet heel veel waarde aan hechten, het betreft een indicatie (wel een belangrijke). Maar dat wij niet van de medicatie afkomen (icm de hoge waarde), toont een duidelijk probleem aan.

Dus vandaar nu de keuze, na 2 maanden op deze medicatie, om over te gaan op prednison.

En dank je we voor de suggestie en het duimen draaien. Ik hoop dat je schema gaat helpen en dat de waardes naar beneden gaan en dat ze blijft eten.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Esmeray1983 »

Twijfel er geen moment aan dat je je kat goed kunt lezen :). Had niet gezien dat je al met de prednison was begonnen en je doet het heel goed.
Was even heel enthousiast dat dit leek aan te slaan bij ons thuis, maar natuurlijk is het geen leven om zo door te gaan met al die medicatie.. Hoop dat ze snel opknapt en dat alles duidelijk wordt voor je! Hier in elk geval bedankt Douraque voor alle tips en ook Sansan met de capsules :)

Duimpjes draaien door hier!
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ik heb helaas alles al geprobeerd, ben juist helemaal geen voorstander van prednison. Bij mij heeft zo’n schema ook geholpen, maar op een gegeven moment dien je af te bouwen en waardes te checken.

Als afbouwen, ondanks bet goede klinische beeld, niet lukt en de waardes niet omlaag gaan, moet je een keuze maken.

Ik hoop echt dat deze manier bij jullie kat blijft werken. Ik word soms wanhopig van hoe lastig deze ziekte is en wat de juiste stappen zijn.

Ik heb vandaag veel artikelen uit Amerika gelezen (feline pancreatitis prednisolone). Blijkbaar wordt daar meer onderzoek gedaan naar deze ziekte. Zo zoekt Texas A&M College for Veterinairy Scienes patiënten met pancreatitis die op prednison over dienen te gaan.

Uit de artikelen die ik tot nu heb gelezen, worden corticosteroïden vaker voorgeschreven en blijken ze vaak een positief effect te hebben. Vooral op katten die niet of niet meer reageren op de reguliere medicatie.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Net dit bericht gekregen van Villa Vacht:

Het wil maar niet lukken om Frummels Exocrine pancreatic insufficiency (EPI) onder controle te krijgen...
Omdat zijn alveesklier geen verteringssappen meer produceert heeft hij iedere dag enzymen nodig die het werk van de alvleesklier overnemen. Zonder die enzymen krijgt hij verschrikkelijke buikkrampen met bloedrode spuitpoep en valt hij razendsnel af.

Zymoral is normaal gezien de eerste keus enzymenpoeder, maar helaas blijkt Frummel daar allergisch voor. Aangezien de meeste enzymenpoeders, net zoals Zymoral, op varkenspancreas zijn gebaseerd gingen we over op rauw gemalen runderpancreas.

Ik klapte in mijn handjes van vreugde toen ik eindelijk mooie drollen zag verschijnen en zijn gewicht langzaam omhoog klom. Helaas te vroeg gejuicht zo bleek toen hij na een kleine week zijn rauwe hap begon te weigeren...
In de tijd die ik nodig had om internet af te speuren naar andere mogelijkheden, zag ik Frummel met de dag verder wegteren...

Toen vond ik Miracle Enzyme. Een plantaardig enzymen poeder voor Epi bij honden en katten.
Na de eerste maaltijd met dit poeder produceerde Frum al de mooiste drol van zijn leven. Ik kon mijn geluk niet op!! (ja, zo blij kun je zijn met een mooie 💩!)

Inmiddels zijn we een weekje verder. Alles ging perfect.
Totdat ik gisteren de bekende rode allergie pukkels bij zijn oren zag schemeren.... Het zal toch niet hé?
Ik heb echt geen idee meer waar ik de oplossing moet gaan zoeken als blijkt dat hij voor zowel dierlijke als plantaardige enzymen allergisch is... 😧

Het is om wanhopig van te worden. Op dit moment zit er weinig anders op dan gewoon stuk door blijven gaan en hopen dat dit gewoon een voorbijgaand ontgiftingssymptoom o.i.d is.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Interessant, wist niet dat zulke enzymen tevens van plantaardige middelen gemaakt kan worden.

Hoe zijn ze erachter gekomen dat de alvleesklier geen verteringssappen meer aanmaakt?

Mijn kat heeft, tot nu toe, normale ontlastingen. Dus ik denk dan dat er wel sprake is van een vertering tot op zekere hoogte. Ook zag haar alvleesklier op de echo er normaal uit. Ik moet zeggen dat ik alles omtrent de behandeling wel interessant vind. Zit mij steeds meer in te lezen

Gisteren had ik het nog met de da over de waarde icm andere ontstekingen. Zij gaf aan dat er niets op de echo te zien was qua verdikkingen van de darmwand enz. wat zou duiden op IBD of lymfoon. Om dat 100% uit te sluiten zou je een biopt moeten afnemen.

Maar wat volgens haar ook kan, is dat mijn kat allergisch is voor kip (juist wat in Hills i/d zit) en dat die darmen dat niet goed kunnen handelen. Ook omdat ze af en toe winderigheid vertoond. Dat icm een alvleesklierontsteking kan de bloedwaarden ook verhogen. Zij gaf aan om dan evt op een ander diersoort zoals hert over te stappen. Maar gezien ze zo kieskeurig is met eten daar even mee te wachten.

Nu ben ik mijn dagboek met medicatie en eten (hou ik vanaf begin af aan bij) gaan bekijken.
  • Tussen de eerste waarde van 14,7 en tweede waarde 14,4 op 14 februari jl. stond ze op Gourmet tonijn qua natvoer en Whiskas tonijn qua droogvoer.
  • Tussen de tweede waarde van 14,4 en de derde waarde van 23,3 op 18 maart jl. at ze Gourmet tonijn en Hills i/d kip
Dan ga ik toch nadenken over een mogelijke allergie tegen kip? Wat denken jullie?

Dinsdag belt Barendrecht mij op hoe zij het doet op de prednison, dus ga ik dat ook gelijk overleggen. Moet zeggen dat het een ontzettend fijne kliniek is
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Zie je al verschil met de prednison?

Mooie tip erik. Ik ken humane vegan enzym preparaten maar had nu nog niet zo 123 dat voor een kat in gedachte. Maar..ik vind het eigenlijk wel een rete goeie! Ik ga eens op jacht op internet, en ga het voor onze rakker ook proberen. Die miracle is makkelijk te bestellen, zou ook nog die vegan van solgar kunnen doen. Verder heb je ook deze nog: https://www.holisticpetinfo.com/Optages ... html#tab-4
Maar ik ben wat huiverig bij onze met fos, vanwege zijn diarree.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Ik geef onze kater nu de probiotica van VitOrtho met bacillus coagulans.
In deze enzym preparaat zit die bacterie ook: https://www.holisticpetinfo.com/Plant-E ... html#tab-4
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ze staat op best een lage dosering qua prednison, 5mg gedurende 10 dagen en daarna kijken of we gaan afbouwen. Volgens Barendrecht zal ik daar pas rond dinsdag wat van merken. Een hogere dosering vond zij niet nodig en zij verwacht dat dit voldoende is.

Ik merk nu nog niets, dus nog geen vermeerdering van de eetlust of meer drinken.

Ik vind het ook zeer interessant, wist echt niet dat dit voor katten een mogelijkheid was. Voor nu ga ik qua behandeling niet veel meer aanpassen. Ik hou voorlopig de normale enzymen aan, ik zie geen kenmerken van allergie of slechte vertering. Maar het is goede voor in de toekomst om in gedachte te houden.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 22 mar 2019 16:05 Ik heb helaas alles al geprobeerd, ben juist helemaal geen voorstander van prednison. Bij mij heeft zo’n schema ook geholpen, maar op een gegeven moment dien je af te bouwen en waardes te checken.

Als afbouwen, ondanks bet goede klinische beeld, niet lukt en de waardes niet omlaag gaan, moet je een keuze maken.

Ik hoop echt dat deze manier bij jullie kat blijft werken. Ik word soms wanhopig van hoe lastig deze ziekte is en wat de juiste stappen zijn.

Ik heb vandaag veel artikelen uit Amerika gelezen (feline pancreatitis prednisolone). Blijkbaar wordt daar meer onderzoek gedaan naar deze ziekte. Zo zoekt Texas A&M College for Veterinairy Scienes patiënten met pancreatitis die op prednison over dienen te gaan.

Uit de artikelen die ik tot nu heb gelezen, worden corticosteroïden vaker voorgeschreven en blijken ze vaak een positief effect te hebben. Vooral op katten die niet of niet meer reageren op de reguliere medicatie.
Die wanhoop is heel herkenbaar..en dan is Simba 'al' 15, 16 in mei. Heb de mazzel gehad dat ze voor hun 15 echt nooit ziek waren, kan me amper voorstellen wat een gevecht jullie voeren.
Die Amerikaanse sites ben ik ook doorheen gegaan, las ook over prednison en nsaid's..hoop dat dit aanslaat bij je beestje!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Esmeray1983 »

Hoe gaat het met je katje Douraque, hoe ging het weekend?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Het gaat het steeds hetzelfde. Ik moet zeggen dat ik nog geen verschil met de prednison. Misschien is het nog te kort om daarover te oordelen, ze krijgt het pas sinds donderdag.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 25 mar 2019 13:43 Het gaat het steeds hetzelfde. Ik moet zeggen dat ik nog geen verschil met de prednison. Misschien is het nog te kort om daarover te oordelen, ze krijgt het pas sinds donderdag.
nog even afwachten dus helaas, lees net dat het pas vanaf dinsdag aan kan slaan, hoop ontzettend dat je vanaf morgen wel vooruitgang merkt!
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Morgen heb ik sowieso nog contact met Barendrecht. Zij zou mij nog terugbellen.

Ik wil de dosering, evt inentingen en het voer doorgesproken.

Hoe is het met jouw kat?
Plaats reactie