Acute alvleesklierontsteking

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Edit: ik kom thuis en ze heeft meer eetlust (=bijwerking van prednison). Dus er gebeurt wel iets in het lichaam.

Ik ga vanaf nu de buprecare afbouwen om te zien of prednison blijft werken. Eerste 3 dagen op 0,1 en daarna helemaal weg
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 25 mar 2019 18:52 Edit: ik kom thuis en ze heeft meer eetlust (=bijwerking van prednison). Dus er gebeurt wel iets in het lichaam.

Ik ga vanaf nu de buprecare afbouwen om te zien of prednison blijft werken. Eerste 3 dagen op 0,1 en daarna helemaal weg
Hey wat goed. klein stapje in de goede richting dus, hopelijk kan ze nu lekker eten en wat aansterken! duim door voor jullie!

Hier gaat het best ok, ben voorzichtig positief, alle medicatie schijnt te helpen, ze eet elke dag rond 220 gram natvoer, wel in porties van 25 gram over de hele dag en afgelopen vrijdag was de laatste kruimel Mirtazapine.
We hebben nu afgesproken met de da dat we haar 2 weken stabiel willen zien, dan gaan we de boel in stapjes afbouwen, eerst de emeprid eruit en dan de Zantac.
Maar voor nu ben ik heel blij dat ze eet en weer speelt. Al is ze echt nog niet de oude, slaapt ook meer door de medicatie.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Even een update:

Sinds afgelopen vrijdag stond mijn kat op 1x per dag 0,1 buprecare en 1x per dag 0,5 Emeprid naast haar 5mg prednison.

Bij mijn kat zie je op de derde dag of ze last krijgt. Bij vorige keren dat we gingen afbouwen, of dat nu de buprecare of de Emeprid was, zag je op dag drie dat ze of misselijk was of pijn had.

Nu zag ik op maandag, dus dag 3, geen signalen. Dus heb ik sinds maandag, gisteren, geen extra medicatie meer gegeven. Ze staat dus nu enkel op 5 Mg prednison (en nog 2x per dag 1/4 maagzuurremmer + zymoral poeder).

We zitten nu op dag 2 zonder aanvullende medicatie en het gaat nog steeds goed. Ze eet goed, niet meer of minder dan normaal en drinkt ook normaal. Ze heeft dus (nog) niet echt last van de bijwerkingen van prednison.

Morgen wordt dan een spannende dag, dan is het dag drie. Als ze dan eet, weet ik dat ze in ieder geval het goed doet op de 5 Mg prednison.

Donderdag wordt ik weer gebeld door Barendrecht om onze volgende stap te bespreken. Ik kan dan ook niet anders dan lof uitspreken voor deze kliniek. Ze bellen echt continu om vervolgstappen door te bespreken en willen graag betrokken blijven. Waarbij het echt om de gezondheid van de kat draait.

Dus voor nu duimen draaien en hopen dat ze blijft verbeteren.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Rik »

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Ook hier draaien de duimen!
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Dank jullie wel voor het meedraaien.

Ik moet zeggen dat ik ook steeds meer kat zie van voordat ze ziek werd. Bijv. sliep ze eerst structureel op haar eigen dekentje op bed s’nachts, zelfs zo erg dat ik soms maar een klein stukje bed over had. Toen ze ziek werd, kwam ze niet meer op bed slapen en was de bank s’nachts favoriet. Maar sinds afgelopen weekend slaapt ze weer op bed en heb ik soms maar een klein stukje bed. Dus ik ben daar al weer helemaal blij om

Ik hoop echt dat dit zo doorzet en dat ze uiteindelijk van de prednison af kan.
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Moni3 »

Fijn dat je haar weer een beetje in haar oude doen ziet! Ik hoop ook dat het doorzet!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Dinky »

Klinkt in ieder geval positief :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Esmeray1983 »

Hey super, dat klinkt positief! wij duimen mee :)
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Update:

Donderdag met Barendrecht aan de telefoon gezeten. Ze vroeg hoe het ging. Het ging nog steeds goed, had zelfs het idee dat ze makkelijker eet en meer wil eten. Dat vonden ze goed om te horen en het plan is nu verder afbouwen.

Schema:
- 10 dagen elke dag 1/2 tablet = 2,5 Mg prednison
- 10 dagen om de dag 1/2 tablet
- 10 dagen om de dag 1/4 tablet

Als mijn kat op enig moment weer klachten vertoond, moet ik direct bellen en passen we ons aan. Evt. door langzamer af te bouwen.

En pas bloedprikken als ze van de prednison af is, dus hopelijk over een aantal weken

Mijn eigen da was ook super blij met de update.

Ze staat sinds donderdagavond op 1/2 tablet en het gaat nog steeds goed. Ben wel elke keer, als we afbouwen, zenuwachtig. Zo van gaat ze wel eten, ga ik niets zien qua klachten. Maar tot nu toe gaat het nog steeds goed.

Zo zie je maar dat elke kat anders is en hoe ze reageren op medicatie. Het “normale” protocol bij pancreas had geen effect op mijn kat, terwijl prednison lijkt te werken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Hopelijk zet de verbetering door!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Super! Wij gaan dinsdag weer voor de check. Ook hier blijft de prednison nog een optie om te proberen.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Esmeray1983 »

Te gek! Ga zo door poezebeestje!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

ErikPhilippus schreef: 22 mar 2019 21:20 Net dit bericht gekregen van Villa Vacht:

Het wil maar niet lukken om Frummels Exocrine pancreatic insufficiency (EPI) onder controle te krijgen...
Omdat zijn alveesklier geen verteringssappen meer produceert heeft hij iedere dag enzymen nodig die het werk van de alvleesklier overnemen. Zonder die enzymen krijgt hij verschrikkelijke buikkrampen met bloedrode spuitpoep en valt hij razendsnel af.

Zymoral is normaal gezien de eerste keus enzymenpoeder, maar helaas blijkt Frummel daar allergisch voor. Aangezien de meeste enzymenpoeders, net zoals Zymoral, op varkenspancreas zijn gebaseerd gingen we over op rauw gemalen runderpancreas.

Ik klapte in mijn handjes van vreugde toen ik eindelijk mooie drollen zag verschijnen en zijn gewicht langzaam omhoog klom. Helaas te vroeg gejuicht zo bleek toen hij na een kleine week zijn rauwe hap begon te weigeren...
In de tijd die ik nodig had om internet af te speuren naar andere mogelijkheden, zag ik Frummel met de dag verder wegteren...

Toen vond ik Miracle Enzyme. Een plantaardig enzymen poeder voor Epi bij honden en katten.
Na de eerste maaltijd met dit poeder produceerde Frum al de mooiste drol van zijn leven. Ik kon mijn geluk niet op!! (ja, zo blij kun je zijn met een mooie 💩!)

Inmiddels zijn we een weekje verder. Alles ging perfect.
Totdat ik gisteren de bekende rode allergie pukkels bij zijn oren zag schemeren.... Het zal toch niet hé?
Ik heb echt geen idee meer waar ik de oplossing moet gaan zoeken als blijkt dat hij voor zowel dierlijke als plantaardige enzymen allergisch is... 😧

Het is om wanhopig van te worden. Op dit moment zit er weinig anders op dan gewoon stuk door blijven gaan en hopen dat dit gewoon een voorbijgaand ontgiftingssymptoom o.i.d is.
Speciaal mijn dank aan jou voor deze tip!
De miracle enzymen hebben bijgedragen aan de diarree stop van onze kater. Nu gaat het niet geheel lekker.. dus misschien pak ik extra de panzym erbij, mooie test of ie daar van diarree krijgt..of dat het hem extra helpt.
Of zou zijn pancreatitis nu uitgelokt zijn door de miracle...

Hoofdbrekers :shock:
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Douraque hier ook nog steeds een afwijkende ftli :/
Plaats reactie