Acute alvleesklierontsteking

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Is echt een super locatie vind ik, vorig jaar zat ze daar ook een maand en heeft ze het heel goed gehad. Ze hebben heel veel ervaring met katten. Alleen afgelopen keer lag echt niet aan hun: ik hoop dat het de combi was van alleen zitten, zonder baasje en stress dat ze lastig at. Nu kan ze met andere katten samen en hoop ik dat het nu beter zal gaan

Ze hebben zelf standaard Cerenia en mirtazapine op voorraad. Maar ik geef toch 1 tablet mirtazapine mee, Emeprid en prednison. Ik hoop dat het niet nodig is, maar het is goed erbij te hebben.

Het is klote dat ze ziek is geworden nadat ik de reis had geboekt, anders was ik nooit zo lang gegaan.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Esmeray1983 »

Hi Douraque,

Hoe was je vakantie? Hopelijk is alles goed gegaan met je poesje en kon je een beetje opladen 🙏🏽
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Is je vakantie al voorbij? Ik ben ook benieuwd.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ben vrijdag teruggekeerd van vakantie. Tijdens mijn vakantie heeft ze gegeten, maar bij het ophalen zag ik wel dat ze iets was afgevallen.

Thuis at ze vrijdag en zaterdag vooral haar natvoer en een beetje droogvoer.

Gisteren, zondagochtend, stopte ze weer met eten. Dus heb ik haar uiteindelijk 1/8 eetlustopwekker gegeven zodat ze iets ging eten. Ze ging wel eten, mondjesmaat, maar enkel haar natvoer.

Volgens mij heeft ze weer last van haar alvleesklier. In mei toen ze 2 weken in het kattenhotel heeft gezeten, stopte ze ook nadien met eten en hebben we een korte prednisonkuur gedaan. Nu gebeurt exact hetzelfde.

Daarnaast heeft ze volgens mij ook last van haar mond. Ik zag dat delen van haar tandvlees goed rood waren en dat ze tandsteen heeft op haar achterste kiezen. Nu had de da al gezegd dat ze binnen enkele maanden weer een reiniging moest ondergaan.

Dus mijn gevoel zegt combi van alvleesklier en tanden. Ze heeft vanochtend met moeite een half blikje natvoer op. Dus eetlust is er gelukkig wel en ik zie geen pijnklachten. Ik kon niet thuisblijven gezien het mijn eerste werkdag na vakantie is.

Dus zometeen bel ik de da voor een afspraak voor vanmiddag. Ze zal wel op de prednison moeten.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Welkom terug!!
Jullie blijven dus ook wat tobben, verdorie!
En die rode mond behoeft ook snel behandeling, bah! Ziet het er uit als stomatitis? Hoe lang staat ze nu zonder prednison?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Vanmiddag om 16:15 heb ik een afspraak bij de da.

Ze staat iets meer als 2 maanden zonder prednison.

Het gekke is, dat ze dus stopt met eten als ik gedurende langere tijd weg ben/zij enige tijd in een pension zit en haar daarna weer thuisbreng. Dit was het geval bij de 1e keer in mei en nu weer.

Ik denk dat dit stress gerelateerd is. Dat zonder die stress de alvleesklierontsteking er wel is, maar niet actief is. Zodra zij dus de stress heeft, schijnbaar als ik terug ben, de verschijnselen opspelen. En dat dit daarna, mbv prednison, stabiliseert.

Geen stomatis volgens mij, zo erg ziet het er niet uit. Het neigt eerder naar ontsteking, maar vanmiddag hoor ik meer
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Esmeray1983 »

Hoi Douraque,

Fijn dat het tijdens je vakantie goed is gegaan, maar wat sneu dat het weer omslaat :(. Hopelijk is het stress en niet weer een opleving. Succes bij de da straks! 🙏🏽
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Typisch he.
En thuis zou de stress moeten stabiliseren, en de symptomen ook, zonder de pred.
Ben benieuwd wat je dierenarts vind.
En een proef behandeling antibiotica?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

DA was het gisteren met mij eens dat ze weer een terugval heeft tav haar alvleesklierontsteking. Zij denkt daarbij echt aan stress dat ik weer terug ben, net zoals in mei. Het is een bijzonder gevoelig katje wat dat betreft, ook de da was dit van mening. Een andere oorzaak is gewoonweg niet te vinden.

Ook gaf ze aan dat haar gebit in 7 weken ernstig verslechterd is. Kan genetisch zijn of doordat zij haar brokjes niet kauwt, weten we gewoon niet. En 3 weken voor mijn vakantie, tijdens de enting, had ze al aangegeven dat haar gebit wel voor einde van het jaar gedaan moet worden. Maar zoals ik al vermoedde was het verslechterd en heeft ze er duidelijk last van.

Probleem is, wat eerst: eerst prednisonkuur of eerst haar gebit (mogelijk, nav foto’s, tanden trekken).

Prednison kan niet gegeven na een gebitsbehandeling, zeker niet als er tanden zijn getrokken. Het gebit geneest dan niet schijnbaar.

Dus nu eerst een prednisonkuur (was ik zondag al mee begonnen) en dan 2 september wordt haar gebit gedaan. Tot die tijd veel natvoer en brokjes we aanbieden voor zover ze dat wil eten. Als het erger wordt moet ik contact opnemen.

Ben blij dat mijn gevoel correct is. Ze eet ook weer kleine beetjes natvoer sinds gisteravond en vanmorgen een paar brokjes.

Antibiotica hebben we het niet over gehad. Puur omdat we weten dat prednison haar helpt in tegenstelling tot de standaard medicatie bij alvleesklierontsteking.

Welke antibiotica denk jij aan? Dan kan ik dat 2 september eens bespreken voor de toekomst, mij da staat nl heel erg open voor nieuwe ideeën
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Gelukkig eet ze weer!
Heb je wel eens gelezen over iets als systemische lupus? Zou dat kunnen? (Er is wel veel over te vinden bij katten) Ook dan is bijv stress een mogelijkheid tot extra opvlamming omdat cortisol het immuunsysteem beïnvloed.

Balen hoor van dat gebit. Schroom niet dat als er wat tanden uitmoeten niet te zuinig te zijn. Zeker met deze issues. Hopelijk geen problemen met de wortels.

Wat je het vaakste leest zijn de ab als baytrill (en aanverwanten) en convenia.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Esmeray1983 »

Blij om te lezen dat ze weer eet! Hopelijk zet dit door en kan je binnenkort weer afbouwen, ook voor jou draaien onze duimpjes ondanks de situatie 🙏🏽
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Update:

Woensdag ging slecht. Ze was alleen maar haar eten aan het likken en niet aan het opeten. In de ochtend de da gebeld omdat ik twijfelde: of haar alvleesklierontsteking is erger dan voorheen of ze heeft ontzettend veel last van haar tanden.

Da wilde dat ik een blikje A/D probeerde (tot een soort vla gemaakt). Likt ze dat helemaal op, dan zijn het haar tanden. Likt ze eraan en loopt ze weg, dan is het haar alvleesklier.

Zo gezegd, zo gedaan. Maar nog voordat ze een lik had genomen, ging ze me toch een partij overgeven. Het eten van dinsdag en woensdagochtend kwam er in de vorm van een drol uit. Duidelijk dus misselijkheid als gevolg van haar alvleesklier (eerste keer ooit dat ze overgeeft).

Dit gemeld aan de da, zij waren nl ook nieuwsgierig. In de namiddag 0,5 ml Emeprid gegeven en ze ging weer eten. Wel kleiner beetje geprobeerd.

Donderdag ochtend weer een 0,5 ml Emeprid gegeven en ze eet sindsdien spectaculair goed, ongeveer 3 blikjes Schesir per dag. Brokken eet ze niet vanwege haar tanden, maar dat is prima voor nu.

Sinds vandaag ook geen Emeprid meer en ze is weer haar “oude” zelf. We zijn ook alweer aan het afbouwen met de prednison. En dan 2 september worden haar tanden gedaan.

De da is wel blij dat ik mijn kat zo goed kan lezen/ doorgeven wat ik zie. Ze gaven beide aan dat dit voor hun een stuk makkelijker is om zo de juiste diagnose te stellen.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Naja! En zat er geen haar bij?
Dat was schrikken zeg, gelukkig lijkt het voorbij?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Er zat geen enkele haar bij, puur eten van de dag zelf en de dag ervoor.

En nu is dat voorbij, ze eet normaal. Wel enkel haar natvoer, brokken heeft ze schijnbaar toch te veel last van.

Echt bizar wat zo’n alvleesklier/ontsteking allemaal kan doen eigenlijk.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Nou vandaag naar de DA voor de gebitsbehandeling.

De DA vertelde mij achteraf dat toen ze blij was foto’s te hebben genomen van het gebit. Bijna al haar wortelen waren aan het oplossen en een aantal tanden hadden enorme gaten erin. Deze konden we aan de buitenkant totaal niet zien, we zagen alleen maar rood geïrriteerd tandvlees en tandsteen.

De DA had nooit verwacht dat haar gebit in een jaar tijd zo slecht was geworden. En dat ze de afgelopen weken heel veel pijn moet hebben gevoeld. Twee weken geleden had de da zelfs op die tanden gedrukt en ze gaf geen kik.

Er zijn 8 tanden getrokken. Ze krijgt nu een antibioticakuur (clavubactin) en buprecare.
Plaats reactie