Ziek katje, kan fip niet uit mijn hoofd krijgen

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Ziek katje, kan fip niet uit mijn hoofd krijgen

Bericht door Kikimax »

Hallo,

Ik ben nieuw hier, mama van max en Kiki, 18 mnd oud en Puck van ong 19 jaar.

Afgelopen donderdag vonden we Max die helemaal slap en lusteloos was. Direct naar da gegaan en deze kon niets geks vinden, alleen 39.6 graden koorts. Antibiotica en pijnstilling gekregen. Dag erna geen verbetering, kroop ook weg en at en dronk niet. Gelijk weer naar da en weer hetzelfde, bloed testen gedaan en kwam ook geen rare waardes uit, alleen suiker iets hoog (ws door stress) en ggt van 6, was ook iets hoog. Pijnstilling gehad voor het weekend en duimen. Werd wel een hartruis gehoord dus moesten echo laten maken. Ik kom vrijdag op mijn werk hoor ik dat zijn directe zusje dezelfde dag is ingeslapen met tumoren in haar buik. Toen was ik in directe paniek en de da had het voor het eerst over fip (tumoren kunnen lymfeknopen zijn geweest)
In het weekend zijn we gaan dwangvoeren en ik was al afscheid aan het nemen. Fip heeft zich in mijn hoofd vast gezet.
Maandag echo van hart en heb ook buikholte laten doen. Op kleine lek bij hartklep kwam er verder niets uit, geen vocht, geen vergrootte organen, geen tumoren. Hij zei dat we hem nog niet mochten opgeven.
Direct naar eigen da gegaan met de bevindingen en advies was direct alle stress wegnemen en aankijken.
Dezelfde dag at hij iets en vandaag heeft hij zelfs 2 keer wat gegeten en ligt hij weer bij ons. Hij speelt nog niet en is nog sloom.
Ik weet niet meer wat te denken. Kan fip niet loslaten, maar hij gaat wel met heeeele kleine stapjes vooruit.
Kan een "griep" ruim 5 dagen duren? Mag ik hopen op herstel. Erg moeilijk.
Ik weet niet wat ik van jullie verwacht, ms geruststelling, hoop, advies, schop onder mijn k..., begrip.

Groeten
Kikimax
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ziek katje, kan fip niet uit mijn hoofd krijgen

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo, ik heb geen ervaring met fip, maar ik denk dat er bij deze ziekte ook vocht in de buikholte aanwezig is. En dat er bij jonge katjes een groeiachterstand is. Ik veronderstel dat er met het bloedonderzoek ook nagekeken is op virusinfecties? Met bloedonderzoek kun je wel niet met zekerheid weten of Max fip heeft, maar wel of hij al met het virus in contact gekomen is. Dan ben je toch al een stapje verder. Als hij geen virusinfectie heeft, is de kans dat hij fip heeft zo goed als onbestaande. Je mag hem inderdaad nog niet opgeven. Zorg vooral dat hij goed eet (liefst natvoer) en hou ook in de gaten of hij geen diarree krijgt, want dat is natuurlijk ook een alarmsignaal. Veel moed!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ziek katje, kan fip niet uit mijn hoofd krijgen

Bericht door nellebel »

mijn kleine lieve fip katje had een dikke opgeblazen buik. hij at als een bootwerker tot bijna het laatst(heb wel eens gehoord dat bij buikpijn je juist gaat eten). en was ook speels en actief tot bijna het laatst. zijn buikje zat vol gelig vocht en dat was heel goed te zien op de echo en werd er ook met punctie uit gehaald. je arme ventje klinkt ziek maar ook langzaam maar zeker herstellende, en klinkt niet als FIP.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Ziek katje, kan fip niet uit mijn hoofd krijgen

Bericht door Kikimax »

Nou, ik dacht dat mijn verhaal niet was doorgekomen, ik ben nieuw hier.
Ik kan nu zeggen dat Max weer helemaal is opgeknapt. Hij is wel wat rustiger en veel meer op ons gericht. Maar hij is levendig en eet en drinkt weer. Hij knijpt wel met zijn oogje en oogwit is wat rood, en gelijk schiet fip weer door mijn hoofd (droge vorm). Ik merk dat ik echt geen vertrouwen heb en continu ook angst heb. Is ook zo heftig geweest, dat dwangvoeren en de angsten. Ik blijf maar denken dat het een tijdelijke opleving is. Ik kan ook niets vinden over een "gewone" virusinfectie. Hij was niet verkouden dus niesziekte is het niet. Op de 2 andere vormen is hij ook getest. Pfff ik maak mezelf echt gek soms. Maar als ik weer naar dat beestje kijk, zie ik wel mijn knulletje weer. Hij scharrelt weer alles bij elkaar.
Ik denk dat ik me zo gefocust heb op fip dat ik het niet goed los kan laten. Maar tijd zal het beter maken. Dank jullie voor jullie reacties
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ziek katje, kan fip niet uit mijn hoofd krijgen

Bericht door Zotvanpoezen »

Probeer wat rustiger te worden. Je katje voelt jouw stress en dat is niet goed voor hem. Hij zal zich beter voelen als jij jezelf wat meer ontspant. En daar heb ik wel ervaring mee! Ik heb namelijk ook heel zieke katten gehad en ik weet nu dat ze gemakkelijker opknappen als het personeel ontspannen is en niet constant gefocust is op de zieke kat.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Ziek katje, kan fip niet uit mijn hoofd krijgen

Bericht door Kikimax »

Dank je, ik weet dat ik dat ook moet, maar is soms moeilijk, je houdt zoveel van die beestjes hè. Ik spel nu zijn oogje uit met gekookt water, en evt kamille thee en hoop dat het vanzelf stopt. De weg naar de dierenarts is ook weer een hoop stress voor hem..
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Ziek katje, kan fip niet uit mijn hoofd krijgen

Bericht door Kikimax »

We zijn nu 2 weken verder en op zich gaat het goed met Max, hij is wel wat aanhankelijke geworden merk ik. Hij eet goed, buik voelt soepel. Nu heeft hij wel onder zijn bekje een plek waar haar heeft losgelaten. Ik ga er morgen mee naar de dierenarts. Zou het kunnen komen dat de huid daar een reactie gaf op dat dwangvoeren wat daar in zijn vacht is gekomen?

Verder heb ik het nog steeds lastig vertrouwen te hebben. Ben mega gefocused op hem en schrik bij elke afwijking. Ik word echt moe van mezelf
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ziek katje, kan fip niet uit mijn hoofd krijgen

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo, ik ken dat gevoel. Je kunt inderdaad ziek worden van bezorgdheid en slapeloosheid voor je katje! Ik heb dat ook al meegemaakt. Vooral als ze langdurig ziek zijn. Maar ik zie dat het toch al beter gaat met Max. Het kale plekje zal waarschijnlijk komen door het morsen tijdens het dwangvoederen. Die plaats was bijna altijd vochtig zeker? Goed dat hij morgen op controle gaat. De da zal je hopelijk gerust kunnen stellen omdat het de goede kant op gaat. Schrijf alles op wat je wil vragen, zodat je niets vergeet en achteraf weer met vragen zit.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Ziek katje, kan fip niet uit mijn hoofd krijgen

Bericht door Kikimax »

Ja, is inderdaad een plek die continu vochtig was. Ziet er nu kraal en rood uit. Smeer met honingzalf, maar heb nog niet het gevoel dat het verbetert. Ik hoop inderdaad dat de dierenarts me wat vertrouwen kan geven, alhoewel ik het super rot voor max vindt. Krijgt hij weer stress
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ziek katje, kan fip niet uit mijn hoofd krijgen

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik denk dat het beter is dat je er niets opsmeert. De plek moet juist kunnen opdrogen. De stress van de da zal hij snel vergeten zijn hoor. Ik moest vorig jaar met 1 van mijn katten wel 3 x per week naar de da voor een laserbehandeling gedurende 2 maand. Toen ik er in augustus mee ging voor de vaccinaties en een controle was ze ginder heel ontspannen. Ze was zelf rustig in de auto. Ze was waarschijnlijk niet vergeten dat het allemaal wel meevalt bij de da!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Ziek katje, kan fip niet uit mijn hoofd krijgen

Bericht door Kikimax »

Dank je voor jullie berichten, geeft echt even wat steun. Ik had niet gedacht zo gestrest te kunnen zijn. Ik had hiervoor ook nog nooit van fip gehoord, gelukkig valt het nu mee, maar vertrouwen heeft een knak gekregen
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Ziek katje, kan fip niet uit mijn hoofd krijgen

Bericht door Kikimax »

Net terug van de dierenarts en die heeft me nu echt kunnen overtuigen dat dit geen fip katje is. De Kale plek is een allergische reactie, heb ik een lotion voor gehad en verder moet ik hem lekker verwennen zei ze
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ziek katje, kan fip niet uit mijn hoofd krijgen

Bericht door Zotvanpoezen »

Eind goed, al goed! Geef je nog af en toe wat nieuws hoe het verder met hem gaat?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Ziek katje, kan fip niet uit mijn hoofd krijgen

Bericht door Kikimax »

Ik blijf deze site zeker bezoeken. Over 3 weken krijg ik 2 zwerfkatten (5mnd oud) erbij. Dan heb ik er 5, 1 oude opa van ongeveer 19, 1 dame en heer van 18 maanden en dan pommetje en kaatje van 5 maanden. Dus zal genoeg tips nodig hebben.
Weet iemand ook hoe ik vanaf mijn telefoon foto's kan plaatsen?
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ziek katje, kan fip niet uit mijn hoofd krijgen

Bericht door Rik »

Fijn dat je er nu gerust op bent dat het geen fip is.

Op je telefoon zou je de Tapatalk-app kunnen gebruiken om het forum te lezen. Daarmee kun je dan ook direct foto's plaatsen. Anders moet je de foto's eerst naar een foto-share site uploaden (zoals imgur.com of myalbum.com o.i.d.) en dan de foto hier tussen img-tags plaatsen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie