Ik ben zo bang voor FIP :(

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Corianne
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2018 14:03

Ik ben zo bang voor FIP :(

Bericht door Corianne »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat mijn berichtje hier niet goed staat maar heb het toch bij het onderdeel infectieziekten neergezet.

Ik moet even iets van me afschrijven.

13 maanden geleden ben ik samen gaan wonen en heb mijn vorige kat bij mijn ouders ‘achtergelaten’ en zelf een andere gekocht omdat ik een kat wilde die gewend is om binnen te blijven. 3 maanden geleden lag de kat die ik bij mijn ouders had gelaten voor dood in de bosjes dus die heb ik toen mee naar mijn huis genomen zodat hij niet meer naar buiten kon en ben ermee een behandelingstraject in gegaan bij de dierenarts. Conclusie: alvleesklier ontsteking en afwijkende nierwaarden. Toen ik vroeg of dat wat met elkaar te maken kon hebben zei de Dierenarts dat deze 2 door FIP te koppelen zouden kunnen zijn maar dat ik uit moest gaan van 2 verschillende ziekten die nu toevallig ontdekt zijn. Met dwangvoeren en pijnstilling begon hij weer zelfstandig te eten en hij knapte op. Nog steeds wel mager maar hij at weer.

En toen werd mijn andere kat vorige week ziek. Het begon met slecht eten en slijmerige diarree. Ik dacht zelf aan verstopping door haarballen maar alsnog naar de dierenarts gegaan en die heeft op de 2e afspraak (toen de kat voor de 3e dag niets meer at) een echo gemaakt waarin alle organen er goed uitzagen. Alleen de gal was iets vergroot. Bloedonderzoek lukte niet helemaal omdat ze zelfs onder sedatie niet te houden was met bloed afnemen. Wat ze wel konden testen met dat beetje bloed waren de nierwaarden en de leverwaarden. Deze waren goed. Conclusie: sterk vermoeden alvleesklierontsteking en wederom die behandeling gestart. Heb 1 dag moeten dwangvoeren en de kat eet nu weer zelfstandig en is weer aardig fit en vrolijk. Dus eigenlijk zou je zeggen die is er weer bovenop.

Maaaaaar mijn andere kat is sinds gisteren ook weer aan het overgeven en niet meer zindelijk, kruipt weg met vermoedelijk buikpijn. Ben zo bang dat ik FIP in huis heb gehaald door mijn andere kat weer mee te nemen en dat ik straks 2 besmette katten heb die ik dan allebei kwijt moet raken omdat ik er 1tje wilde redden 😞

Ik hoop dat hier mensen zijn die me kunnen helpen met hoe dit allebei met elkaar te maken kan hebben of dat ik toch wel uit kan gaan van toeval. Ook al ben ik dat vertrouwen daarin zwaar verloren. Morgen om half 12 weer naar de dierenarts. Wil graag de nierwaarden weer laten testen om te kijken of dit weer in orde is na de genezing van de alvleesklierontsteking maar dan raak ik nog niet van mijn angst voor FIP af als daar wat uit komt. De katten zijn 6 jaar en 1,5 jaar dus nog veel te jong voor nieraandoeningen 😞
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ik ben zo bang voor FIP :(

Bericht door Dinky »

FIP zelf is niet besmettelijk. Het corona virus dat kan muteren naar FIP is wel besmettelijk. Vele katten dragen dit virus bij zich, slechts een klein percentage muteert naar FIP.

Bij het MC voor dieren lees ik dat de mutatie naar FIP normaal onder de 1 jaar of na 10 jaar plaats vind: https://www.mcvoordieren.nl/fip-kat-virus
Die leeftijd hebben jouw katten niet.
Ook hier staat veel info over FIP: https://www.licg.nl/katten/feline-infec ... -voorkomen

Alvleesklier ontsteking is iets waar katten overigens al flink ziek van zijn.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Corianne
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2018 14:03

Re: Ik ben zo bang voor FIP :(

Bericht door Corianne »

Bedankt voor je reactie dat stelt me al iets gerust. De dierenarts zei helemaal aan het begin ook al dat het in een zeldzaam geval wel FIP kan zijn maar vanwege zijn leeftijd en het feit dat hij gecasteerd is valt hij niet in de risico groep.

Klopt de eerste kat was echt heel ziek van de alvleesklierontsteking maar de 2e eigenlijk niet echt. Die was alleen gestopt met eten waar we geen echte oorzaak voor konden vinden, maar na 1 dag dwangvoeding begon ze zelf weer. Misschien dat het toch iets anders was. Vind het alleen zo raar dat nu ineens mijn andere kat ook ziek werd na de komst van de zieke kat
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ik ben zo bang voor FIP :(

Bericht door nellebel »

heb een fip katje gehad en klinkt echt niet als deze klachten. wat je katten wel hebben weet ik niet, of het toeval is of toch iets besmettelijks? nierwaardes die afwijken is soms logisch als katten langere tijd slecht hebben gegeten en gedronken. heb het ook gehad met een kat die enorm braakte. soms is het zoeken waar het begin van het probleem ligt. sterkte met je katjes, hopelijk knappen ze snel op.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Corianne
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2018 14:03

Re: Ik ben zo bang voor FIP :(

Bericht door Corianne »

Mijn ene kat is gisteren ingeslapen en de andere doet het weer goed. Ben er kapot van maar het is beter zo
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ik ben zo bang voor FIP :(

Bericht door nellebel »

sterkte met het verlies. weet je wat je overleden kat mankeerde?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Corianne
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2018 14:03

Re: Ik ben zo bang voor FIP :(

Bericht door Corianne »

De kat was na de alvleesklier ontsteking al nooit meer op gewicht gekomen en plaste in huis en ook nog eens veel. Dat is al geen goed teken. Afgelopen zondag woog hij 2,8 kilo, maandag 2,7 kilo en dinsdag 2,6. Hij was nog vrolijk en attent verder, maar toen ik de katten woensdagochtend ging voeren dacht ik bij mezelf waar ben ik mee bezig. Hij is nu nog vrolijk en lief, wil ik dat nou echt dat hij elke dag verder aftakelt? En tot hoe ver ga je dan?

Ik ben met de uitslagen die ik al had van de vorige dierenarts naar een andere praktijk gegaan, en die schrok ontzettend van de hoge nierwaarden. Ze was ook ontzettend verbaasd dat hier nooit echt actie op is ondernomen. Ze zei dat de met alle liefde een echo wilde maken en dat ze uit kan vinden wat er is, maar dat ik het uit mijn hoofd moest zetten dat hij nog beter kan worden. Als het een mens was zou diegene aan de dialyse moeten, maar ze zegt bij een kat doe je zoiets niet dan ga je een lijdensweg maken.

Ik heb er voor gekozen hem in te slapen en na zijn dood is er een echo gemaakt van zijn buik. Eigenlijk waren er verder geen hele bijzondere dingen te zien, behalve dat zijn nieren al totaal verwoest waren. Dit kan komen door een virus of door bijvoorbeeld het innemen van andere giftige stoffen. Achteraf heb je er natuurlijk niks meer aan maar het gaf me wel vrede dat ik de knoop heb door gehakt vooral afgaande op de snelle gewichtsafname. Kon nog in de supermarkt een bakje met zijn favoriete snoep kopen waar hij heel veel van op heeft, ben blij dat ik niet langer gewacht heb tot hij dat niet meer zou kunnen eten. De dierenarts zei bij de controle al dat ze eigenlijk nog nooit zon trage hartslag en ademhaling gehoord had, en dat het eigenlijk een kwestie van tijd was dat hij uit zichzelf dood zou gaan.

Blijft zo rot dit allemaal😞
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ik ben zo bang voor FIP :(

Bericht door nellebel »

je hebt gedaan wat je kon. en uiteindelijk de keuze gemaakt dat langer lijden niet goed was en daarmee heb je haar ook geholpen. dat is liefde. wel fijn om te horen dat het niets besmettelijks was en je geen zorgen hoeft te maken om je andere katje. sterkte en weet dat ze nu geen pijn meer heeft
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ik ben zo bang voor FIP :(

Bericht door Rik »

Heel veel sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie