Vaccinatie

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Vaccinatie

Bericht door ErikPhilippus »

Ik kreeg bericht van de DA dat het weer tijd is voor de vaccinatie van Oscar en Amber. Ik zit een beetje te twijfelen of ik dat zal laten doen. Ze hebben uiteraard als kitten de vaccinaties gekregen, en verleden jaar na hun 1e verjaardag de cocktail tegen niesziekte en kattenziekte. Dus nu zou het alleen om niesziekte gaan, want kattenziekte vaccinatie is om de 3 jaar. Verleden jaar heb ik bij Lumi ook overgeslagen.

Ze komen niet buiten, en dus ook niet in aanraking met andere katten. En wij komen eigenlijk ook nauwelijks bij andere katten eigenaren over de vloer. Dus het risico is beperkt. Maar ik vraag me ook af wat het risico is voor Gaudí als ik de jonkies niet laat vaccineren, want het oude baasje is al een paar jaar niet meer gevaccineerd.

Ben we benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken!
Groetjes,
Erik
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: Vaccinatie

Bericht door goofy1506 »

Heb je wel eens nagedacht over titeren (met vaccicheck)? Een klein beetje bloed is daarvoor nodig, bij sommigen door een prikje in 't oor. En laat zien hoe 't gesteld is met de antistoffen tegen bepaalde ziektes. Ik zeg bepaalde, want ik geloof niet dat alles te testen is. Bij hoge antistoffen ben je er vaak voor 3 jaar vanaf en hoef je niet 'onnodig' te enten en weet je toch hoe 't met de bescherming gesteld is. Zou bij eventuele interesse wel op zoek gaan naar iemand die weet hoe hij/zij de test af moeten lezen. Ik lees regelmatig dat daardoor de periode te kort afgetekend wordt, wat achteraf niet nodig blijkt.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Vaccinatie

Bericht door ErikPhilippus »

goofy1506 schreef: 03 sep 2018 14:02 Heb je wel eens nagedacht over titeren?
Ja, daar heb ik ook naar gekeken, en de DA begon daar ook over. Ze zijn dat onlangs gaan doen bij honden, bij katten nog niet. Ze zou het nazoeken welke antistoffen je kan testen, dus dat hoor ik nog.
Bedankt voor je response!
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vaccinatie

Bericht door Rik »

Ik heb in mei ook de uitnodiging gehad voor enting op 2 jaar (alleen niesziekte). Ik heb het ook overgeslagen. Hier titeren ze sinds begin dit jaar ook voor katten. Dus ik denk dat ik dat volgend jaar of het jaar daarna laat doen.

En tsja... als je voor Gaudí wil titeren heb je natuurlijk wel wat bloed nodig. Ik geloof niet dat hij dat zo leuk zal vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vaccinatie

Bericht door pinguin »

Ik sla hier met Simba ook over. Durf de enting tegen niesziekte niet aan uit angst dat die er ziek van word want na elk bezoekt vlamt zijn niesziekte op.

Snabbel doe ik wel laten titteren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: Vaccinatie

Bericht door goofy1506 »

Er zijn inderdaad maar een beperkt aantal plaatsen waar ze katten titeren. Al komen er steeds meer bij. Zal er ook wel aan liggen waar je woont. In mijn buurt helaas nog niet, maar toevallig is er zaterdag een georganiseerde titersessie in Oss. Misschien heb je hier iets aan?
https://www.google.com/maps/d/viewer?ll ... Y5iZKqV_i8
Of misschien kan je eigen dierenarts 't ook regelen als ze al honden titeren. Het belangrijkste is vooral dat de uitslag goed geïnterpreteerd wordt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vaccinatie

Bericht door Dinky »

Hier staat de betrouwbaarheid van titeren: https://www.nmlhealth.com/vaccicheck

Het is dus nog niet 100% betrouwbaar. Maar het wordt wel steeds beter ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Vaccinatie

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb mijn vraag ook voorgelegd aan de fokker van Dalí en Gaudí. Zij vindt het ook altijd moeilijk, maar ze laat haar Bengalen toch meestal wel enten, ook omdat ze heel soms in een pension verblijven.

Maar ze zei ook nog iets anders, waar ik helemaal niet bij stil heb gestaan. Regelmatig zijn er verschillende katten uit de buurt bij ons in de tuin. En ik maak vaak een wandeling met Gaudí in de tuin. Aangezien het kattenvirus lang kan overleven op allerlei objecten, zou dat dus een risico kunnen zijn voor Gaudí (en dus ook voor de andere katten)....
Plaats reactie