Dik buikje; wormen of fip?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Katrien-v
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2018 08:06

Dik buikje; wormen of fip?

Bericht door Katrien-v »

Hallo,
Op facebook stond een 9weken oud kitten, aangereden. De vrouw die haar gevonden had op straat is ermee naar de dierenarts geweest, aan de wondes te zien zou ze al een week op straat gelegen hebben. Ze heeft een kleine wonde aan kin, neus en voorpootje.ze was in shock. De zenuw v haar andere pootje is over, haar pootje moet dus geamputeerd worden. De dierenarts(vd vrouw) heeft haar ontvlooid en ontwormd(nu bijna 1week geleden)omdat ze een dik opgezet buikje had, maar wel mager was.Er zijn heel veel wormen mee uitgekomen, 2x. Ze had toen geen koorts en werd door haar dierenarts gezond verklaard. Deze vrouw wou het kitten echter niet houden en zocht iem die het wou adopteren en de kosten voor zich nemen. Wij zijn haar (Nelleke)dus gaan ophalen. (Bijna 2u rijden v ons) de eerste dag was ze wat onwennig. Wat we normaal vonden; in shock en dan verhuizen...Donderdag was ze ineens veel stiller, na de middag zijn we ermee naar onze dierenarts gegaan... toen had ze lichte koorts(39,5) en nog altijd het dikke buikje. Zij dacht meteen aan fip. Ze krijgt nu antibiotica en koortswerende pijnstiller. Dezelfde avond nog was ze een nieuw kitten! Ze speelde, liep rond, wastte zich, ze heeft geen diarree, eet heel goed, we nemen elke dag haar temperatuur ( vrijdag 39, zaterdag 38.3)heeft geen uitvloeiing uit de neus of ogen. Buiten het buikje is er niks aan te merken... we belden gisteren met de dierenarts, we hoopten dat fip uit te sluiten was door haar normale temperatuur en gedrag. Helaas zei ze dat we pas zeker kunnen zijn als ze een paar dagen een normale temperatuur heeft zonder medicatie. We hebben nog pilletjes voor 5 dagen en die onzekerheid is verschrikkelijk! Iemand een idee of dit fip kan zijn, of nog vd wormen? Als het v wormen zou zijn, moest het buikje dan al niet weg zijn?
Groetjes katrien
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dik buikje; wormen of fip?

Bericht door castratenkoor »

Moeilijk te zeggen zo...….

Maar als ze echt zo vol wormen zat zou ik haar voorlopig elke maand blijven ontwormen, zo'n wormenbesmetting kan heel taai zijn. Ook daar kan een kitten overigens aan overlijden, heb ik helaas 1 x meegemaakt. Die braakte ook wormen, hele spijsverteringskanaal zat er vol mee.

Lief dat je haar een kans biedt, we duimen dat ze er bovenop komt!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Katrien-v
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2018 08:06

Re: Dik buikje; wormen of fip?

Bericht door Katrien-v »

Volgende week moeten we haar nog eens ontwormen. Die onzekerheid is erg😕 zeker omdat ze er allesbehalve ziek uit ziet. Ondanks haar 3 bruikbare pootjes doet ze zelfs de trap! Vandaag ook weer geen koorts. Afwachten...
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Dik buikje; wormen of fip?

Bericht door Lieselotje »

Ik duim dat het goed gaat komen!
Katrien-v
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2018 08:06

Re: Dik buikje; wormen of fip?

Bericht door Katrien-v »

Vandaag nog eens bij de dierenarts geweest. Haar buikje is weg, geen koorts, met 3pootjes loopt ze de trappen op, spribgt op de zetel enz... de dierenarts is zeker dat het dan toch gewoon wormen waren!😃 oef😉
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dik buikje; wormen of fip?

Bericht door nellebel »

Wat een opluchting

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Dik buikje; wormen of fip?

Bericht door Lieselotje »

Gelukkig

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dik buikje; wormen of fip?

Bericht door Dinky »

Dat is fijn nieuws dat het 'maar' een wormen infectie blijkt te zijn!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dik buikje; wormen of fip?

Bericht door Rik »

Gelukkig. Nog een paar daagjes medicijnen afmaken en dan kan ze aansterken voor de volgende 'stap'. Want ik begrijp dat het pootje er nog af gaat. En dan kan ze daarna haar verdere leventje tegemoet in een nieuw gouden mandje.

Het is toch ook heel wat voor zo'n kitten... met 9 weken op straat met wormen en dan aangereden worden. Haar eerste leventje heeft ze al in moeten leveren. Gelukkig heeft ze er nog 8 over.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Dik buikje; wormen of fip?

Bericht door Fotokonijn »

Inderdaad.
Wat fijn dat jullie haar een kans geven.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie