Ervaringen met kattenaids (FIV)

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
iRise
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2018 12:44

Ervaringen met kattenaids (FIV)

Bericht door iRise »

Sinds een half jaar heb ik twee kittens uit hetzelfde nestje in huis. Twee heerlijke beestjes, maar helaas vaak ziek. Toen we ze in huis namen hadden ze niesziekte en oogontsteking. Er zijn meerdere antibioticakuren aan te pas gekomen om de niesziekte uit te bannen, de eerste 2 maanden waren ze constant aan het snotteren en niezen en hadden regelmatig koorts. Bij een van mijn twee katten was het na twee maanden volledig weg. Hij begon goed te groeien en zijn vacht begon er steeds mooier uit te zien, een gezonde kat (althans zo leek het). De ander bleef er last van hebben. Hij bleef een stuk lichter dan zijn broertje en at na een tijdje erg slecht. Hij klonk zo ontzettend benauwd, viel af en sliep bijna alleen maar. Uiteindelijk hebben we een kijkoperatie laten uitvoeren en bleek hij een groot goedaardig gezwel in zijn neus te hebben. Toen deze was verwijderd ging het stukken beter. Hij at weer, was veel actiever en begon al snel te groeien. Maar drie weken later ging het opeens helemaal mis. Hij kreeg spastische aanvallen waarbij hij zijn lichaam totaal niet meer onder controle had, had koorts en kon amper op zijn pootjes staan. Ook liet hij zijn plas en ontlasting lopen. Bij de dierenarts kregen we het slechte nieuw: kattenaids en meerdere infecties en ontstekingen in het lichaam. We hebben hem tot ons grote verdriet in laten slapen, hij was pas 7,5 maand oud. Ik ben er nog steeds heel verdrietig om en mis hem heel erg...

We hebben zijn broertje meteen ook laten testen, uit de SNAP test bleek Aids, we hebben zijn bloed in een lab laten onderzoeken en daar werd de prognose bevestigd. Ik vind het echt verschrikkelijk. Ik haal zoveel troost uit dat beestje, dat hij nu ook ziek blijkt te zijn breekt mijn hart. Op het moment ziet hij er totaal niet ziek uit. Hij is heel actief, zijn vacht is mooi, hij eet en drinkt goed en zijn oogjes en neusjes zijn al een paar maanden mooi schoon. Omdat hij Aids heeft mag hij nooit naar buiten. Gelukkig hielden wij hem tot nu toe al binnen dus hij is niet anders gewend, al vind ik het wel sneu voor hem.

De dierenarts zegt dat ze er heel oud mee kunnen worden als ze niet ziek worden, aangezien zijn weerstand heel laag is en hij dus veel heftiger op een ziekte zal reageren dan een andere kat.

Ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met een kat met Aids. En zijn er dingen die ik kan doen om zijn weerstand zo hoog mogelijk te houden? Ik geef hem al kwalitatief goed voer (brokjes van Purizon) en af en toe een schepje lysine poeder .
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Ervaringen met kattenaids (FIV)

Bericht door Fotokonijn »

Klopt wat de da zegt.
Katten kunnen inderdaad oud worden met aids.
Destijds een zwerver met aids gevonden en die leeft nog steeds.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Ervaringen met kattenaids (FIV)

Bericht door Claudia69 »

Een van onze vorige katten is 11 jaar geworden met kattenaids. In het laatste jaar was die wel op de sukkel, met herhaalde verkoudheden en tandvleesontstekingen. In zijn laatste weken is het erg snel bergaf gegaan, we konden enkel nog de symptomen wat verlichten. We hebben nu weer een katje in huis dat mogelijk aids heeft (mamakat had aids) maar gaan ervan uit dat het een fijn kattenleven heeft zolang het duurt. Na overleg met de dierenarts hebben we hem niet getest. Het is een rustig (gecastreerd) katertje, dat amper buiten komt en ook niet vecht met onze andere katten. Als hij positief zou testen, zouden we hem toch niet laten inslapen voor hij echt te ziek zou zijn. Preventief valt er volgens onze dierenarts niet veel te doen.
Plaats reactie