Droge fip zonder koorts?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Yria181
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2018 23:02

Droge fip zonder koorts?

Bericht door Yria181 »

Dag allemaal,

Ik heb mij zojuist aangemeld op deze website omdat ik ten einde raad ben. Ik heb een kater van 6 jaar oud en sinds een paar dagen geleden gaat het helemaal niet lekker met hem. Het begon met keihard miauwen snachts en hij spuugte af en toe dik draderig doorzichtig slijm op. Verder eet hij goed, maar drinkt wel meer dan normaal. Hij plast en poept netjes en geen koorts.

Ik heb toen contact gehad met de dierenarts en zij zei dat ik het nog even aan moest kijken aangezien hij ook nog speels was en verder geen vreemd gedrag vertoonde behalve dat hij iets aanhankelijker was dan normaal. De dag daarna kreeg hij steeds meer "spuugaanvallen" alleen zag ik dat zijn ook ook trilde en het leek toen ook meer op schuimbekken. Daarna heb ik direct weer contact opgenomen met de dierenarts en ik mocht de volgende ochtend direct met hem langskomen.

In de ochtend ging het goed, bij de dierenarts liep hij vrolijk rond, ze heeft toen zijn buikje gevoeld en kon eigenlijk niets vreemds vinden. Hij had ook geen koorts. Wel voelde ze dat hij ontlasting in zijn darmen had en gasvorming. Hij heeft toen een prik gekregen tegen misselijkheid en om de buik wat rustiger te maken. Onderweg naar huis kreeg hij weer een aanval waarbij hij met zijn kopje schokte en er allemaal slijm aan zijn bekje hing. Toen dacht ik zelf al aan een toeval. Maar toen we eenmaal thuis waren kreeg hij een echte epileptische aanval waarbij zijn hele lichaampje mee schokte. Ik heb toen weer contact opgenomen met de dierenarts. Ik moest het nog even aankijken omdat hij de prik kort geleden had gekregen. Als hij weer een aanval zou krijgen moesten we een bloedonderzoek doen. 6 uur later kreeg hij weer een. Epileptische aanval... Wij terug naar de dierenarts voor bloedonderzoek maar het vreemde is dat er daar niets uit is gekomen behalve hele milde bloedarmoede. De dierenarts zegt te denken aan FIP. Maar als ik informatie zoek op internet en kijk bij de symptomen komt het behalve de bloedarmoede en toevallen niet echt overeen.
Als er een ontsteking in zijn hersens zouden zitten die de toevallen veroorzaakt dan zou hij toch ook koorts moeten hebben?


Ik mag hem vanaf 12 uur niets meer te eten geven zodat hij morgen nuchter is, de dierenarts zou overleggen met haar collega's en mij morgen terugbellen over wat voor tests we morgen gaan doen. Ik hoop echt dat de dierenarts fout zit
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Droge fip zonder koorts?

Bericht door nellebel »

dik draderig slijm hoort bij natte fip en wordt niet opgehoest maar zit in de buikholte.
ik begrijp niet zo goed waarom de DA denkt aan droge FIP. ik zou eerder denken aan een vergiftiging wat mogelijk nu iets neurologisch is geworden vanwege de epileptische aanvallen. fip is trouwens niet te testen. vind het sowieso eerlijk gezegd een beetje vreemd, aankijken want er is geen vreemd gedrag. een kat die ineens snachts begint te miauwen, slijm hoest en meer drinkt als anders....vind ik toch vreemd gedrag als hij dat anders nooit doet.
wat ik jammer vind is dat ook deze DA symptomen gaat bestrijden, prikjes geven tegen misselijkheid (hoor nog geen metacam tegen pijn maar wordt ook graag gegeven) terwijl ze geen idee hebben wat er aan de hand is.
mijn advies voor jou is ga op je gevoel af. duurt het je te lang, voelt het niet goed, heb je er vragen bij. stel je vragen, ben kritisch en bij twijfel vraag een ander. er zijn er meerderen hier (waaronder ik) die helaas niet naar hun gevoel hebben geluisterd maar naar de DA. jij kent je kat het beste.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Droge fip zonder koorts?

Bericht door nellebel »

heb trouwens ook niet helder waarom hij nuchter moet zijn. braken met dit weer en dan nuchter zijn, straks droogt hij nog uit. en als hij een vergiftiging heeft moet hij juist veel drinken. of suiker, want daar krijg je ook dorst van. zijn nierwaardes e.d. zijn nu al vertekend door het braken en als hij 12 uur niet mag drinken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Droge fip zonder koorts?

Bericht door Rik »

Heb je alle uitslagen op papier meegekregen (of gemaild gekregen)? Anders wel even om vragen. Welke prik heeft hij gekregen. En heeft ie ook toevallig pijnstilling gekregen? Want pijnstillers kunnen maag en darmbloedingen geven. De kans hierop is groter als de pijnstiller wordt gecombineerd met prednison. En dan is bloedarmoede natuurlijk geen aanwijzing voor FIP.

Ik vind het toch al een grote sprong om maar gelijk FIP te vermoeden. Ik heb het gevoel dat de DA het ook niet precies meer weet en maar wat noemt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Droge fip zonder koorts?

Bericht door Siris »

Ik heb helaas een kat met FIP gehad. Ben t eens met voorgangers antwoord. FIP is alleen aan te tonen bij overlijden . Mijn katje had helaas FIP in de hersenen en geen koorts. Dus t kan wel. Maar wat is er allemaal getest Ik heb hier een link over t braken www.mcvoordieren.nl misschien heb je er wat aan. En anders eens een second oponion vragen. Hoe is t nu ?
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Yria181
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2018 23:02

Re: Droge fip zonder koorts?

Bericht door Yria181 »

Wij zijn net weer naar de dierenarts geweest voor verder bloed en urineonderzoek. Hij heeft om de 2 uur last van epileptische aanvallen zowel hele lichte als zware aanvallen. Ik heb vannacht bijna geen oog dicht gedaan. Vanochtend belde de dierenarts om te zeggen dat hij toch maar niet nuchter hoeft te zijn en mocht wel eten. Hij was al de hele ochtend aan het schooien voor eten. Ze hadden het gisteren erover om een test doen om zijn ?galwegen? Te controleren (weet het niet helemaal zeker). Maar dat was niet nodig omdat de symptomen niet overeen komen. Verder wilden ze hem testen op fiv, felv, toxoplasma en ze hebben urine afgenomen. De dierenarts vertelde inderdaad dat het niet mogelijk was om te testen op fip. Mocht er uit deze tests niets uit komen dan zou ik een scan kunnen laten maken van zijn hersenen om te kijken of de oorzaak daar ligt. Verder hebben we medicijnen gekregen phenoral 50mg tegen de aanvallen en stesolid rectiole 5mg voor als hij niet uit zijn aanval komt.

Los van de aanvallen gaat het wel goed met Timo. Hij heeft geen koorts, eet en drinkt goed, is ook nog speels. Alleen na een zware aanval zie je dat het hem heel veel energie heeft gekost. Vlak voordat wij wilde vertrekken bij de dierenarts kreeg Timo weer een aanval en heeft de arts het medicijn alvast geinjecteerd. Timo had daar geen zin in na dat bloed en urineonderzoek en ze hadden echt moeite om hem met zijn drieën in bedwang te houden. Eenmaal thuis heeft hij nog 1 hele lichte aanval gehad ik hoop echt dat het minder wordt vanaf nu.

Hij heeft trouwens geen fiv en zijn urine zag er goed uit behalve dat er een klein beetje bloed bij zat maar dat kon ook door de aanvallen komen zei de dierenarts

De prik die hij gisteren heeft gekregen is prevomax, en hij heeft verder geen pijnstilling gekregen. Ik heb de bloedwaardes niet meegekregen en ook niet aan gedacht om deze op te vragen. Zal ze morgen nog wel even bellen. Timo braakt trouwens niet. Het is een soort van kwijlen tijdens zijn aanval.
Yria181
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2018 23:02

Re: Droge fip zonder koorts?

Bericht door Yria181 »

Goedemorgen allemaal,

Het is zo goed gegaan vannacht. Hij heeft geen heftige aanvallen meer gehad. Volgens mij ook geen lichte aanvallen maar het zou kunnen dat hij ze wel heeft gehad maar dat ik het niet heb gemerkt. Hij was vannacht aan het spelen met onze vogel, heeft lekker in de vensterbank door het raam zitten turen. Loopt weer rondjes in het huis. Ik heb vanochtend zijn brokjes weggehaald omdat medicijnen geven nogal een uitdaging is. Ik ga hem straks een klein beetje natvoer geven met daarin de tablet en hij loopt ook weer te schooien voor eten. De medicijnen maken hem trouwens wel een beetje wankel. Elke keer als hij op de bank of de vensterbank wilt springen zie je dat hij even moeite heeft met zijn balans. Maar dat houdt hem niet tegen. Ik heb begrepen dat het een bijwerking kan zijn en dat het uiteindelijk minder zal worden. Ik had deze week gelukkig vrij, en vandaag dus ook en kan ik hem lekker in de gaten houden. Ik hoop dat het vanaf nu alleen maar beter wordt 😁
Yria181
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2018 23:02

Re: Droge fip zonder koorts?

Bericht door Yria181 »

Ik was denk ik te optimistisch. Alles ging goed tot hij zijn medicatie vanochtend na dit bericht kreeg. Hij werd er heel er wankel van en suf en had totaal geen energie. Ik heb weer contact genomen met de dierenarts en nu blijkt dat ze me een te hoge dosering hebben meegegeven. 2 x per dag 3/4 tablet van 50mg. Ze hebben hem opgenomen om een infuus aan te leggen en we mogen hem om kwart voor 8 ophalen. Omdat hij vanaf morgen een lagere dosis zal krijgen bestaat de kans dat de aanvallen terug komen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Droge fip zonder koorts?

Bericht door Rik »

Yikes.

(werkzame stof in phenoral is fenobarbital)
https://www.mcvoordieren.nl/fenobarbital
2x daags 2,5mg/kg lichaamsgewicht voor de kat.
Dan is 2x 37,5mg inderdaad wel erg veel.

Lees ook viewtopic.php?t=19502
En daar wordt over tabletjes van 12,5mg gesproken. Was het niet handiger dat je die kleinere tabletjes mee had gekregen of hebben ze dus ook per ongeluk de verkeerde/grote tabletten meegegeven? Phenoral 50mg lijkt mij handiger voor honden.

Hoeveel zeggen ze dat je straks moet geven? Misschien willen ze de 50mg nog omruilen voor 12,5mg want het is natuurlijk hun fout. Ik denk dat het dan 2x 12,5mg per dag moet zijn. Hoeveel weegt Timo?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Yria181
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2018 23:02

Re: Droge fip zonder koorts?

Bericht door Yria181 »

Ja ze hadden een fout gemaakt en ik heb de medicijnen inmiddels omgeruild voor 12,5 mg. Ze hebben de kosten voor de opname en het infuus ook voor eigen rekening genomen (gelukkig want het loopt inmiddels aardig op) Het gaat nu stukken beter met Timo, nog wel heel klein beetje wankel en hij heeft een beetje last van zijn pootje waar het infuus heeft gezeten. Hij heeft net weer gegeten en zit weer op de vensterbank uit het raam te turen. Ik moet het morgenochtend even aankijken of hij nog suf is. Zo ja, dan krijgt hij pas morgenavond zijn volgende dosis medicijnen. Vanaf morgen krijgt hij dan 2x per dag 3/4 tablet van 12,5 mg. Hij weegt trouwens 4,2 kg.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Droge fip zonder koorts?

Bericht door Rik »

Pfff, ja, dat lijkt een veel betere dosis. Sufheid kan wel één van de bijwerkingen zijn dus ik kan me voorstellen dat het met zo'n overdosis wel erg was.
Sufheid, slaperigheid (klachten kunnen in enkele dagen verminderen en na enkele maanden zelfs verdwijnen)
Het kan natuurlijk primaire epilepsie zijn (zonder oorzaak).
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/epilepsie

Ik weet niet of het geven van de overdosis en daarna in een keer een zo'n lagere dosis door het lichaam gezien wordt als te snel afbouwen.
Na plotseling stoppen van fenobarbital, is er een risico dat er daardoor juist aanvallen gaan optreden. Als besloten wordt om met fenobarbital te stoppen, moet het medicijn dus langzaam worden afgebouwd.
Maar ik kan me voorstellen dat het lichaam nog niet ingesteld was op die te hoge dosis. Ik begrijp ook dat het met medicijnen en epilepsie een heel inregelwerk is om de goede dosis te krijgen.
De dosering kan bij onvoldoende effect elke twee weken worden verhoogd. Bij langdurig gebruik kan de lever fenobarbital sneller afbreken. Bijstellen van de dosering is soms nodig.

Wij raden u aan de dosering te laten controleren met bloedonderzoek: 

- Na 10 tot 14 dagen is bij de hond een stabiele bloedspiegel ontstaan

- Bij de kat is dit na 16 dagen
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Yria181
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2018 23:02

Re: Droge fip zonder koorts?

Bericht door Yria181 »

Hoi Rik, dankjewel voor de info. Timo heeft vannacht nog een hele lichte aanval gehad, verder hebben wij een rustige nacht gehad. Ik denk inderdaad dat de aanval komt omdat hij gisteravond geen medicatie heeft gehad en zijn lichaam dat heeft gezien als "afbouwen". Vanochtend was alles weer oké, Na zijn medicatie is hij wel weer gaan slapen maar als je hem roept komt hij weer aanhuppelen en miauwt hij. Het lijkt erop dat hij niet zoveel last heeft van de bijwerkingen bij een lagere dosering. Wij moeten over 2 weken inderdaad terugkomen voor een bloedonderzoek om te kijken of dosering verhoogd of verlaagd moet worden.
Yria181
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2018 23:02

Re: Droge fip zonder koorts?

Bericht door Yria181 »

Dag allemaal, nog even een update over Timo. Hij heeft tot nu toe geen aanvallen meer gehad. Wel merk ik dat hij noh een beetje last heeft van de bijwerkingen van de medicijnen maar hij laat z'n koppie af en toe wel zien en verstopt zich niet onder mijn bed. Hij is nog zeker niet zichzelf, Hij schrikt snel, is nog steeds heel aanhankelijk maar hij heeft ook momenten dat hij bijv achter een vlieg aan gaat, of met mijn kinderen speelt. We blijven hem in de gaten houden, misschien moet hij zelf ook bijkomen van deze stressvolle week. Morgen krijgen wij de uitslag van het bloedonderzoek, ben benieuwd wat daar uit komt.
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Droge fip zonder koorts?

Bericht door Siris »

heel veel sterkte, bedankt voor je updates.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Droge fip zonder koorts?

Bericht door nellebel »

het is ook nogal wat wat hij heeft meegemaakt. hopelijk gaat het nu weer de goede kant op en krijgen jullie hem goed ingesteld op de medicatie
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie