Help Nina heeft Fiv :(( Advies gevraagd!!

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Help Nina heeft Fiv :(( Advies gevraagd!!

Bericht door patiani-guusje »

Nina van 7 gedroeg zich anders, trok zich meer terug. At minder. Trok zich nog meer terug. Dacht eerst dat het door de verhuizing kwam, maar de eerste weken hier in ons nieuwe huis leek ze blij en ontspannen. Vertrouwde het niet dus bezoek aan dierenarts. Nu blijkt ze Fiv te hebben! Het laatste wat ik verwachtte! Ze is geen buitenkat heeft de afgelopen twee zomers wel losgelopen op de volkstuin omdat daar geen verkeer is. Heeft twee keer wondjes gehad.. Toch besmet door een andere kat..? Of door zieke Moeder..? Ze komt van Kreta.. Ik herken ook weinig symptomen. Wel minder actief en minder blij. En at minder, viel war af. Maar geen koorts, oog, oor of luchtweg infecties. Geen ontstoken tandvlees of slechte vacht. Vorig jaar zomer wel opeens 4 slechte kiezen die eruit moesten. Was dat al een voorteken?

En nu las ik op internet dat de snap test niet 100% betrouwbaar is.. Bloed zou doorgestuurd moeten worden naar het lab. Heeft iemand hier ervaring mee? Klopt deze info?

Mijn kat heeft een anabolen injectie gekregen. Is dit wel gebruikelijk bij Fiv katten?

Verder krijgt ze nu een flinke vitamine boost. Dagelijks twee capsules.

Hoop dat er iemand meedenkt/meeleest, ik ben behoorlijk in paniek nu..

Hoe kan ik haar zo gezond mogelijk houden? Haar imuumstysteem versterken? Haar beschermen tegen... Wel of niet vaccineren? Ze komt alleen buiten in een kattenren maar er komen wel vreemde katten in de tuin.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help Nina heeft Fiv :(( Advies gevraagd!!

Bericht door nellebel »

Stichting Dierenthuis kan je vast advies geven. Zij vangen katten met fiv en felv op. Hebben mij toen enorm geholpen met Flippie die felv had.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Help Nina heeft Fiv :(( Advies gevraagd!!

Bericht door patiani-guusje »

Dankjewel! Ga ze contacten!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help Nina heeft Fiv :(( Advies gevraagd!!

Bericht door Dinky »

Ik kan me je paniek goed voorstellen. Gelukkig geen ervaring mee maar wil je wel veel kracht en wijsheid wensen met de verzorging van Nina
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Help Nina heeft Fiv :(( Advies gevraagd!!

Bericht door Femmel »

Een snaptest is inderdaad niet 100% betrouwbaar en wil nog weleens een fout-positieve uitslag geven. De gouden standaard is een Western-blottest. Volgens mij wordt het bloed dan opgestuurd naar Utrecht.

Dat er andere katten in de tuin komen is geen probeem, zolang ze inderdaad maar zelf in de ren blijft. FIV is alleen overdraagbaar door bloed-bloedcontact namenlijk. Veelal door een diepe penetrerende bijtwond.

Ik heb zelf 2x een aidskater gehad die leefde bij 3 gezonde poezen. Ze hebben altijd dezelfde kattenbak, eet- en drinkbakjes gedeeld en elkaar altijd veelvuldig gewassen. Maar geen van deze katers heeft 1 van mijn poezen besmet. Als ze dus vreedzaam samenwonen is de kans op besmetting erg klein! 1 van mijn poezen heeft in totaal 13 jaar met een aidskater geleefd en ligt nu nog als gezonde 18 jarige naast mij op de bank.

Op www.buddykat.be kun je erg veel informatie terugvinden. Ik zou daar zeker eens gaan lezen. Afbeelding

Heel veel sterkte!!

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Help Nina heeft Fiv :(( Advies gevraagd!!

Bericht door patiani-guusje »

Dank voor je uitgrbreidde reactie! Vandaag merkte ik dat ze moeite lijkt te hebben met eten en toen ik in haar bek keek zag ik achterin bloedend tandvlees en dacht een afgebroken kies te zien. Ze heeft vorig kaar ook vier rotte kiezen gehad en vertoionde toen dezelfde symptomen. Denk dat de klachtenvooral daaruut voort komen. Ik ga maandag meteen de arts bellen. Merk wel dat ik nu huiverig ben van het evt laten trekken van de kies. Als ze inderdaad fiv heeft zal ze hier dan minder goed van herstellen?
Las ook dat gebitsproblemen een v de symptomen zijn..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Help Nina heeft Fiv :(( Advies gevraagd!!

Bericht door patiani-guusje »

Dank voor je uitgrbreidde reactie! Vandaag merkte ik dat ze moeite lijkt te hebben met eten en toen ik in haar bek keek zag ik achterin bloedend tandvlees en dacht een afgebroken kies te zien. Ze heeft vorig kaar ook vier rotte kiezen gehad en vertoionde toen dezelfde symptomen. Denk dat de klachtenvooral daaruut voort komen. Ik ga maandag meteen de arts bellen. Merk wel dat ik nu huiverig ben van het evt laten trekken van de kies. Als ze inderdaad fiv heeft zal ze hier dan minder goed van herstellen?
Las ook dat gebitsproblemen een v de symptomen zijn..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Help Nina heeft Fiv :(( Advies gevraagd!!

Bericht door Femmel »

Problemen in de bek kunnen inderdaad een symptoom vam FIV zijn. Bij mijn beide aidskaters waren daarom ook alle kiezen getrokken. De een had alleen de grote hoektanden nog, bij de ander is alles getrokken.

Het herstel verschilde niet veel van het herstel van mijn andere (gezonde) katten. Wel zou ik voor de narcose eerst bloed laten prikken ter controle. Kun je meteen een Western-Blot aanvragen. ;-)

Ik zou wel het gebit laten doen. Aidskatten kunnen nog een behoorlijk aantal jaren in ogenschijnlijk goede gezondheid leven.

Mijn eerste kater had het al voordat hij bij mij kwam wonen en heeft nog 10 jaar geleefd. Mijn 2e aidskater had het ook al toen hij bij mij kwam maar was er al enorm ziek van en heeft toch nog dik 4 jaar geleefd.

Mijn katers kregen een interferonbehandeling. Dagelijks 2 druppels direct in de bek. Geloof dat ze daar bij Buddykat ook nog steeds mee werken. Kan je helaas niet meer helpen aan de juiste dosering. :-(

Verder zo min mogelijk stress en zo goed mogelijke voeding. Prednison (dexamethason etc.) altijd proberen te vermijden. Ook heb ik mijn FIV-jes niet meer laten enten, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Ze zijn met name gevoeliger voor nierproblemen, gebitsproblemen en kanker.

Als je nog vragen hebt stel ze gerust.



Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Baya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 apr 2018 21:33

Re: Help Nina heeft Fiv :(( Advies gevraagd!!

Bericht door Baya »

Ik zou zoals hierboven al is aangegeven informeren bij buddy kat hun vangen zulke katten op zodat ze niet worden ingeslapen en een tweede kans op een gouden mandje krijgen. Zij zullen je vast alle informatie over deze aandoening. Sterkte!
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Help Nina heeft Fiv :(( Advies gevraagd!!

Bericht door patiani-guusje »

Fijn dat jullie zo meedenken steunt mij echt komt veel op me af. Raakt me enorm dit heb al eea meegemaakt met kat met nierproblemen en zo bang voor wat Nina nu te wachteb staat. Ze is een zeer gevoelige poes, en hangt van mijn vijf katten het meest aan mij. Ik ken haar door en door en zie meteen hoe ze zich voelt. Hoop dat we daar ons voordeel mee kunnen doen komende tijd, en we haar zo gezond mogelijk kunnen houden. Ik heb morgen een afspraak bij de dierenarts. Ze zei dat ontstekingen en gebitsproblemen inderdaad veel voorkomen bii fiv.

Mooi om te lezen dat jij fiv katten hebt en met liefde verzorgt Femke! Door jouw verhaal krijg ik weer hoop voor de toekomst, de diagnose klinkt zo definitief maar hoeft het dus niet te zijn.
Ik heb gelezen over interferon en dat een kuur wel 1200 zou kosten? Volgens mij was dat de prijs in Belgie maar dit weet ik niet zeker. Is het inderdaad zo duur?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Help Nina heeft Fiv :(( Advies gevraagd!!

Bericht door patiani-guusje »

Vervolg, ging iets mis. Wb vaccineren lees ik inderdaad tegenstrijdige berichten. Als ik haar in de kattenren in de tuin laat komen er ongetwijfeld buurtkatten snuffelen. Mochten die niet gezond zijn is dit een risico voor Nina. Maar vaccineren kan haar imuumsysteem verlagen wat ze ook niet lan gebruiken. Lastig kiezen.. Haar permanent binnen houden vind ik ook lastig. Ze houdt zo van het zonnetje en luieren in het gras. Ik ga hier nog eens heel goed overna denken. Nogmaals fijn dat jullie meedenken. En fijn mijn verhaal hier kwijt te kunnen. Mijn arme lieve Nien..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Help Nina heeft Fiv :(( Advies gevraagd!!

Bericht door Femmel »

De interferon injectiereeks is inderdaad erg duur en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een positieve afloop heb gehoord.

De interferon die wij gaven was in druppelvorm, dagelijks een heel kleine hoeveelheid (2 druppels) in de bek. Kosten waren destijds 15,- per maand.

Katten buiten de kattenren zouden inderdaad bv. Niesziekte kunnen doorgeven. Toch zijn mijn aidskatten nooit ziek geworden van de katten buiten de ren of wanneer 1 van de gezonde katten iets had. Ik merkte daarentegen wel heel snel een dip in de gezondheid bij stress.

Uiteraard is er een risico als ze met andere, zieke, katten in aanraking komt. Maar ik denk dat ik mijn kat toch het plezier van buiten (in een ren uiteraard) niet zou willen afnemen. Nu komen er bij ons niet heel veel katten in de tuin bij de ren, dus misschien heb ik ook wel gemakkelijk praten. ;-)

FIV hoeft zeker niet altijd een direct doodsvonnis te zijn! Ja, er zijn zeker katten die snel iets gaan mankeren en daar aan overlijden. Maar als je een beetje een welwillende dierenarts hebt die bereid is zich te verdiepen in FIV kun je sommige dingen ook goed behandelen.

Het is niet moeilijk om je FIV-je liefdevol te verzorgen. ;-) Waarschijnlijk ben jij net zo gek op Nina als ik op mijn FIV-jes (en de andere katten uiteraard) was. Afbeelding


Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Help Nina heeft Fiv :(( Advies gevraagd!!

Bericht door patiani-guusje »

Dank weer voor je berichtje! Ik denk ook dat stress dr trigger is geweest. We zijn pas verhuisd en niet binnen Nederland, we wonen nu in Noord Frankrijk. Ik heb de dieren zo goed mogelijk voorbeteid op de verhuizing door de reismandjes al maanden voor vertrek klaar te zetten feliway mee in de auto.. Nina leek alles goed te doorstaan en heeft denk ik ook veel steun gehad aan de andere katten. Zij is de stresskip v het stel en ik was zo blij dat ze dag een al vrolijk rondliep hier. En nu zou deze verhuizing wel eens de trigger kunnen n Nina al helemaal niet. Gelukkig wel een goede dierenarts gevonden die gelukkig ook goed engels spreekt want in Franse medische termem ben ik niet zo thuis.
Hier in Frankrijk wel veel (zwerf) katten ook on de tuin. Ik durf haar nu nog niet buiten te laten ook omdat ze duidelijk niet in orde is nu. Geen koorts wel eetlust maar eet erg langzaam. En ze is te rustig en minder blij. Hoop echt dat we haar over deze dip heen krijgen.. En ja ik verzorg haar met liefde ben zo dol op haar! Morgen dus naar d arts hou je op de hoogte!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Help Nina heeft Fiv :(( Advies gevraagd!!

Bericht door patiani-guusje »

Nou helaas was t gisterem helemaal mis :( Hoge koorts en ernstige bloedarmoede. Dr dierenarts legde uit dat de rode bloedcellen door het virus worden afgebroken. Ze heeft een injectie gekregen om dit te stoppen en iets tegen de koorts. Ze lijkt zich vandaag ieys beter te voelen. Ben hier echt erg van geschrokken, als ik langer had gewacht had ze dit wslk niet overleefd.
Wat ik me nu afvraag is: ik lees dat de incubatietijd van fiv jaren kan zijn en dat katten dan geen symptomen vertonen. Houdt dat in dat Nina nu al in de zgn aidsfase zit? Ik probeer ergens houvast te vinden in deze rolletcoaster..
Mijn dietenarts zei dat t per kat heel erg verschild wat de levendverwachting betreft. Wil hier ook geen valse hoop in geven. Ze zei wel dat als we t virus nu een halt toe kunnen roepen en Nina komt hierdoorheen dat t soms maanden tot een jaar kan duren voor het virus de kop weer opsteekt.
Wat is joue ervaring hiermee Femke? Ik merk dat dit alles heel veel spanning en vedriet meebrengt heel bang haar te verliezen..
Heb overigens buddykat en dierenthuis meerdere keren gemaild en gebeld om een aantal vragen helder te krijgen, krijg steeds antwoordapparaat en mail nog steeds niet beantwoord... Hoop dat jij me een beetje kunt helpen met dr vragen die er zijn. Dankjewel alvast!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Help Nina heeft Fiv :(( Advies gevraagd!!

Bericht door Cerna »

Afgelopen 30 oktober hebben wij ex-zwerfkat Gizmo ivm FIV in moeten laten slapen.
Toen wij hem in huis namen wisten we al dat hij ziek was, maar niet wat. Gelukkig was Gizmo geen vechtersbaas en was hij goed door onze poezen geaccepteerd en daarom mocht hij bij ons bij ons blijven wonen.

Gizmo was al op leeftijd (geschat een jaar of 13) en had een zwaar leven achter de rug, maar gelukkig kreeg ik hem met goed voer en vitaminepasta (Nutriplusgel) weer op de been. Gizmo verloor echter veel eiwitten en kreeg daarvoor Semintra, maar dat is hem uiteindelijk fataal geworden.

Ook ik zat met heel veel vragen en heb ze gesteld aan de Stichting FeLV/FIV. Omdat ik van alle katten een soort van medisch dossier heb, heb ik hun antwoord nog. Misschien dat je er wat aan hebt.
Ik zou Nina in ieder geval niet meer buiten laten wanneer er ook andere katten in de tuin komen. De risico's dat ze andere katten besmet, zijn namelijk levensgroot!

Hartelijk dank voor uw mail en de mooie foto van Gizmo.
Vervelend dat Gizmo FIV blijkt te hebben, maar we begrijpen uw opluchting dat het geen FeLV blijkt te zijn. En wat lief van u dat Gizmo desondanks bij u mag blijven. Hij boft maar!
FIV is, net als HIV bij mensen, een virus dat langzaam aan de weerstand aantast. Er moet dus naar gestreefd worden om de weerstand van Gizmo zo goed mogelijk op peil te houden. Goede voeding, weinig stress, veel liefde en goede medische zorg zullen Gizmo helpen zo lang mogelijk gezond te blijven.
We kunnen u wat tips geven, maar omdat Gizmo albumine verliest raden we u aan wel even met uw dierenarts te overleggen voordat u van voer verandert of voedingssupplementen gaat geven. Misschien dat uw dierenarts in verband met de situatie van Gizmo niet al onze tips raadzaam vindt.

- Onder goede voeding verstaan wij voer van een goed merk, dus geen supermarktkwaliteit. U kunt dan bijvoorbeeld denken aan Hill’s, Royal Canin, CaroCroc of Orijen. Het is jammer dat Gizmo alleen junkvoer wil, maar u kunt proberen om het goede voer met dit junkvoer te mengen om zo geleidelijk aan het deel goed voer steeds groter te maken tot Gizmo alleen nog maar het goede voer eet.
- Geitenmelk is ook erg goed voor katten en ze vinden het meestal heel lekker.
- Verder kunt u L-lysine door het natvoer doen. Dit ondersteunt het afweersysteem. (te koop o.a. bij medpets.nl). Voordat u daarmee begint moet u er wel zeker van zijn dat Gizmo geen last heeft van de parasiet Giardia. Giardia leeft in de darmen en ondermijnt de weerstand van de kat.
Het is zinloos om met L-lysine te trachten het afweersysteem te ondersteunen als tegelijkertijd Giardia de weerstand ondermijnt. Uw dierenarts kan in de faeces (verzameld van 3 dagen) zien of er sprake is van Giardia. Is dat het geval dan zal hij/zij waarschijnlijk een kuur met Panacur voorschrijven voor alle katten.
- Probiotica is een goede ondersteuning om de darmflora gezond te houden (ook te bestellen bij o.a. medpets.nl)
- Katten met FIV mogen geen prednison gebruiken. Prednison heeft als bijwerking dat het de weerstand kan verminderen en katten met FIV hebben toch al een verminderde weerstand.
- Vaccinaties tegen katten- en niesziekte kunnen het beste gegeven worden met dode entstof. (Standaard wordt geënt met verzwakte entstof)
- Verder is het zaak om regelmatig de mond van Gizmo te controleren.
Katten met FIV zijn erg gevoelig voor tandvleesontstekingen en ook de slijmvliezen in de mond kunnen ontstoken raken. Goed controleren dus en niet wachten tot Gizmo vanwege pijn stopt met eten.
- Gizmo mag niet naar buiten. Met uw eigen katten vecht hij gelukkig niet, maar met andere katten mogelijk wel. Hij zou dan op die manier buurtkatten kunnen besmetten en zelf infecties kunnen oplopen.

Veel succes gewenst! We wensen Gizmo nog een lang en fijn leven bij u toe.


Met vriendelijke groet,
Monique van Straten
Stichting Dierenthuis


Heel veel sterkte met Nina!
Plaats reactie