wat heeft mijn kat?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

wat heeft mijn kat?

Bericht door Carine74 »

Mijn kater Bobby van 8 jaar eet al sinds 3 dagen niets meer en ligt alleen maar in zn mandje. Ik ben gisteren naar de dierenarts gegaan. Hij heeft geen koorts (39 graden), de buik voelde soepel maar leeg (logisch), er was verder niets aan hem te zien. Er is bloed afgenomen, vanmorgen de uitslag, de waardes waren allemaal normaal, behalve de witte bloedcellen waren verhoogd (ik heb de uitslagen ook per mail gekregen, dus als er iemand verstand van heeft...). De dierenarts denkt een infectie, je hoeft dan niet altijd koorts te hebben, zei hij. Hij heeft nu pijnstilling (Loxicom) en eet-stimulator (Remergon), maar het doet allemaal niets. Hij zit lusteloos in zn mandje en wil niets eten. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik heb verder Nutribound meegekregen waarmee ik hem moet gaan dwangvoeren (30 ml per dag). Iemand ideeen wat er mis kan zijn met hem en wat ik nog meer kan doen?
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door pinguin »

De kat van mijn ouders heeft zo iets gehad konden ze ook uiteindelijk niks vinden. Blijf dwang voeren en bij twijfel raad pleeg evt een andere dierenarts.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Carine74 »

Hoe is het afgelopen met de kat van je ouders?
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door pinguin »

Dat is weer goed gekomen. Heeft wel 2 keer extra vocht nodig gehad bij de dierenarts en prikken tegen de misselijkheid en hij is toen onder een licht roesje helemaal binnenstebuiten gekeerd. Gebid (Ook na gekeken) en lichaams foto's, urine onderzoek, bloed tot 2 keer toe geprikt, echo van de organen

Is je kat toevallig pas ontvlooid of ontwormd?

Probeer anders ook even totaal ander eteb aan te bieden andere brokken ander natvoer en blijf hem dwang voeren en bij twijfel de dierenarts weet bellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Carine74 »

Nee, hij heeft al een tijd een Seresto bandje, maar dit draagt hij al jaren. Ik denk 3 weken geleden een nieuwe omgedaan. Ik heb ook al gemerkt als ik ander voer aan bied dan normaal, dat hij dan eerder geneigd is wat hapjes te nemen. Gek is dat. Bedankt voor je reactie.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Rik »

Carine74 schreef:Nee, hij heeft al een tijd een Seresto bandje, maar dit draagt hij al jaren. Ik denk 3 weken geleden een nieuwe omgedaan.
Uh? Dat is dan toch het eerste dat je af doet als je kat niet helemaal lekker is. Een vlooienband is geen homeopatisch medicijn, hoor. Het is gewoon vergif. En dat hij er nooit last van heeft gehad wil niet betekenen dat hij er in de toekomst nooit last van kan krijgen.
Hoe werkt Seresto? De twee werkzame stoffen worden via de band verspreid over de huid en de vacht van uw kat. De band werkt zowel afwerend als dodend tegen teken.
Die werkzame stof kan hij dus via de vacht ook binnen hebben gekregen.

Ik neem aan dat Bobby op dit moment ook gewoon binnen blijft dus mijn eerste actie zou zijn dat ding af te doen. Het hoeft niet persé de oorzaak te zijn maar het is toch het eerste en makkelijkste dat je kunt doen.

Ik hoop dat je hem er met spuitjesvoeren weer bovenop kunt krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door pinguin »

Doe vlooien band zou ik ook gelijk afdoen en even niks geven mocht dat het zijn dan knapt die met een paar weken op en kan je in overleg met de dierenarts wat anders geven.

En de dierenwinkel leeghalen met verschillende soorten zakjes hier kan je ook bij aankoop van wat voer andere proef zakjes krijgen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Carine74 »

Rik schreef: 16 dec 2017 17:11 Uh? Dat is dan toch het eerste dat je af doet als je kat niet helemaal lekker is. Een vlooienband is geen homeopatisch medicijn, hoor. Het is gewoon vergif. En dat hij er nooit last van heeft gehad wil niet betekenen dat hij er in de toekomst nooit last van kan krijgen.
De dierenarts zei dat hij de Seresto band gerust om kon houden, ik heb het specifiek gevraagd. Hij heeft uiteraard geen vlooien, dus ik zou hem gewoon af kunnen doen. Maar het lijkt mij niet de oorzaak.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Carine74 »

pinguin schreef: 16 dec 2017 18:12 En de dierenwinkel leeghalen met verschillende soorten zakjes hier kan je ook bij aankoop van wat voer andere proef zakjes krijgen.
Ja, ik heb al ontdekt dat hij andere brokjes/zakjes voer wel eet. Niet veel, maar wel iets. Zn eigen voer eet hij helemaal niet meer. Hij heeft een blaasgruisdieet, ik weet niet of het kwaad kan, maar hij krijgt nu dus geen blaasgruisbrokken.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door pinguin »

De dierenarts zou van mij de boom in kunnen en ik zou die band af doen en verder zou ik wel luisteren naar de dierenarts.

Bij mijn ouders ligt de verdenking wel op anti vlooien spul dat daar iets in heeft gezeten waar de kat niet lekker van is geworden.


Van blaasgruis weet ik niks af klinkt wel link als je hem dan gewone brokken gaat geven. Daar zou ik wel mee oppassen anders heb je er straks een probleem bij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Rik »

Ja, wat kan de DA anders zeggen. Die van mij gaf mij ook gewoon metacam (pijnstilling) mee terwijl mijn poes nierfalen had. Kiezen tussen twee kwaden wordt er dan daarna gezegd. Ik heb soms het idee dat ze dan maar waar zeggen.

Bobby komt momenteel niet buiten en ik vraag me zelfs af of er in de winter veel vlooien zijn. Ik heb nooit antivlooienmiddel gebruikt (in 21 jaar) en ooit één teek gevonden. Als ik ooit een plaag krijg behandel ik het wel op dat moment. Maar om dat preventief te doen... (Maar goed, dat is wel ieders eigen keuze).

Maar de band hoeft inderdaad niet de reden te zijn maar het kan in ieder geval geen kwaad om hem af te doen.

Weet je ook welke witte bloedcellen verhoogd waren? (neutrofielen, lymfocyten, monocyten, eosinofielen of basofielen) Misschien kun je de uitslag plaatsen.

Het is van belang ook Bobby goed aan het eten te houden. Als dat lukt met natvoer des te beter. Lekker veel vocht. Hoe meer vocht, hoe kleiner de kans op blaasgruis.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Carine74 »

Hierbij de bloeduitslagen van mijn kat. Voor wie er verstand van heeft, kan er misschien wat uithalen?

HEMATOLOGIE

Opmerking
Erytrocyten 8,01 milj./µL 5,00 - 10,00
Hemoglobine 12,0 g/dL 8,3 - 17,3
Hematocriet 36,0 % 27,0 - 47,0
MCV 45 fL 39 - 55
MCH 15 pg 12 - 18
MCHC 33 g/dL 30 - 36
Leukocyten - 2900 /µL 5000 - 19500
Formule
Neutrofiele staven 0,0 % <6,0
Neutrofiele segmenten + 91,0 % 55,0 - 75,0
Eosinofielen 1,0 % <6,0
Basofielen 0,0 % <2,0
Lymfocyten - 6,0 % 15,0 - 65,0
Monocyten 2,0 % <4,0
Formule (absoluut)
Neutrofiele staven 0 /µL <300
Neutrofiele segmenten 2639 /µL 2500 - 12500
Eosinofielen 29 /µL <1500
Basofielen 0 /µL <100
Lymfocyten - 174 /µL 1500 - 7000
Monocyten 58 /µL <850
Trombocyten - 124 x 1.000/µL 180 - 430
Microscopie
Howell-Jolly bodies
NIERFUNCTIE
Creatinine + 1,53 mg/dL 0,20 - 1,40
Ureum 41,9 mg/dL 40,0 - 70,0
EIWITMETABOLISME
Totaal eiwit 72 g/L 60 - 85
Albumine 37,1 g/L 23,6 - 46,6
LEVER EN GAL
Bilirubine totaal + 0,68 mg/dL <0,40
Bilirubine direct + 0,49 mg/dL <0,10

Velab nv - Elfde Liniestraat 27 - B-3500 Hasselt - +32 11 22 52 88 - www.velab.be

Analysen uitgevoerd
door extern labo:°
14/12/17
14/12/17 14:01


Analyse 14/12/17 Eenheid Referentie
Bilirubine indirect 0,19 mg/dL
GOT (AST) 28 U/L <83
GPT (ALT) 36 U/L <91
Gamma-GT <3 U/L <10
Alkalische fosfatase - 8 U/L 17 - 63
KOOLHYDRATENMETABOLISME
Glucose nuchter + 120 mg/dL 55 - 100
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Carine74 »

pinguin schreef: 17 dec 2017 16:40 Van blaasgruis weet ik niks af klinkt wel link als je hem dan gewone brokken gaat geven. Daar zou ik wel mee oppassen anders heb je er straks een probleem bij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik heb de dierenarts vandaag gesproken en als hij maximaal 1 week ander voer eet, kan het geen kwaad, maar hij moet dus na 1 week wel weer zn antiblaasgruisdieet gaan eten. IK heb inmiddels antiblaasgruisbrokken van een ander merk besteld.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Rik »

Mmm, Ik ben op zich ook geen expert in het lezen...
Als je alleen naar de verschillende soorten kijkt dan is die neutrofielen met 95% inderdaad verhoogd en zijn er relatief veel neutrofielen aanwezig in vergelijking met de andere witte bloedlichaampjes. Dat zie je dan ook aan de verlaging van Lymfocyten e.d. Dat zou dan inderdaad op een infectie kunnen duiden.

Maar als ik naar het algehele niveau van Leukocyten kijk (totaal witte bloedlichaampjes) dan is dat ook aan de lage kant. Maar dat schijnt dus bij ernstige infecties ook te gebeuren.
Verlaagd bij medicijngebruik(bijvoorbeeld methotrexaat), bij sommige auto-immuunziekten, bij sommige ernstige infecties en bij het niet goed werken van het beenmerg
https://www.labuitslag.nl/bloedtest/leuko-diff/
https://www.mcvoordieren.nl/bloedcellen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_bloedcel

Misschien heeft iemand anders nog ideeën.

Buiten de pijnstilling en eet-stimulator heeft de DA verder geen idee hoe dit te behandelen? Er zou natuurlijk verder gezocht kunnen worden wat voor soort infectie het is. (O, ik zie al dat de loxicom voor infecties is)

Bobby eet nu wel goed/genoeg van het andere voer?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Carine74 »

Nee, de dierenarts weet niet wat voor infectie, dus het enige dat hij mee heeft gegeven zijn de Loxicom (onstekingsremmer) en de Remeron (eet-stimulator). Ik moet zeggen dat het eten redelijk gaat. De nieuwe smaken Sheba natvoer bevallen hem wel. Net geprobeerd de Remeron er weer in te krijgen, maar het is mislukt. Hij is zo sterk, hij gromde en hij begon als een gek te kwijlen, het tabletje smolt en liep zo zn mond weer uit.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Plaats reactie