wat heeft mijn kat?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door pinguin »

En die halsband is die inmiddels af?

Ik heb geen verstand van bloeduitslagen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Lieselotje »

Kan je dat pilletje niet verpulveren en door lekker eten doen? Ik heb het zo altijd gedaan en dat werkte.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door ErikPhilippus »

Wat meteen opvalt, is het behoorlijk lage gehalte lymfocyten. Dit wordt meestal veroorzaakt door een acute virale infectie, aangezien de lymfocyten druk bezig zijn het virus te bestrijden, en dan niet in het bloed te meten zijn. Er zijn ook andere oorzaken van een laag lymfocyten gehalte, zoals FIP en kanker. Daarom zou ik toch verwachten dat er aanvullend onderzoek gedaan naar de mogelijke oorzaken.

Remeron (Mirtazipine) werkt meestal prima om de eetlust aan te wakkeren. Maar ik schrik een beetje van wat ik nu denk te lezen: één heel tabletje?? Hopelijk begrijp ik dat verkeerd, want het maximum is echt 1/8 pilletje per 2 dagen. Ik ben blij in dat geval dat Bobby het tabletje weer heeft uitgespuugd, want een heel pilletje is veel te veel, en (afgezien van hartritme stoornissen en effect op de bloeddruk) maakt de kat sloom en suf... Bovendien zie ik dat de nierwaardes ook licht verhoogd zijn, dus zal het langer dan normaal duren voordat het is uitgescheiden, en je moet voorkomen dat je Mirtazipine gaat stapelen in het bloed. Ik zou zo'n 1/8 pilletje fijnmalen, en oplossen in die Nutribound vloeistof (of een beetje water), en om de dag geven met een spuitje.

Ook lees ik Loxicom (ofwel Metacam) voor pijnstilling - maar ik lees niet dat Bobby pijn heeft? Naast dat Loxicam schadelijk kan zijn voor de nieren, kan het ook een negatief effect hebben op de eetlust. Dus als Bobby niet eet, zou het mijn keuze absoluut niet zijn....

Sterkte, en knuffel voor Bobby,
Erik
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 18 dec 2017 16:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Rik »

De Loxicom wordt in dit geval gegeven voor de infectie en niet de (ontbrekende) pijn. Het zou inderdaad ook niet mijn keuze zijn (zeker sinds ook de nierwaarde wat verhoogd zijn en Boby 8 jaar is). Maar goed... we wisten dat het de "go-to" voor veel dierenartsen is.

Ik zou in dit geval ook even goed kijken naar de maximum dosis want een te hoge dosis Loxicom is mogelijk nét zo als een overdosis Remeron (zo niet schadelijker).

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... pensie-kat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik lees ook net dat de middelen in die anti-vlooienband (imidacloprid en flumethrine) het dier lethargisch kunnen maken - dus ik zet toch een vraagteken bij de stelling dat het bandje niets met de lusteloosheid van Bobby te maken heeft.

Mijn advies zou dan ook zijn: onderhuids infuus (laten) geven, Nutribound of Reactiv tonicum (met om de dag 1/8 Mirtazipine), plus aanvullend onderzoek naar de bron van de infectie.
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 18 dec 2017 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Carine74 »

ErikPhilippus schreef: 18 dec 2017 16:31
Remeron (Mirtazipine) werkt meestal prima om de eetlust aan te wakkeren. Maar ik schrik een beetje van wat ik nu denk te lezen: één heel tabletje?? Hopelijk begrijp ik dat verkeerd, want het maximum is echt 1/8 pilletje per 2 dagen. Ik ben blij in dat geval dat Bobby het tabletje weer heeft uitgespuugd, want een heel pilletje is veel te veel, en (afgezien van hartritme stoornissen en effect op de bloeddruk) maakt de kat sloom en suf... Bovendien zie ik dat de nierwaardes ook licht verhoogd zijn, dus zal het langer dan normaal duren voordat het is uitgescheiden, en je moet voorkomen dat je Mirtazipine gaat stapelen in het bloed. Ik zou zo'n 1/8 pilletje fijnmalen, en oplossen in die Nutribound vloeistof (of een beetje water), en om de dag geven met een spuitje.
Ik moet een half tabletje elke 3 dagen geven. Vrijdag een halve erin gekregen, omdat hij toen nog zo suf was, ging dat makkelijk. Nu heeft hij zn kracht terug.. dus van dat halve tabletje is eigenlijk niets erin gekomen. Ik heb hem nog nooit zo zien kwijlen, het druppelde uit zn bek. Ik zal morgen eens kijken of ik het stiekum kan mengen door een Sheba maaltijd. 1/8 is echter wel een stuk minder dan een halve..
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Carine74 »

pinguin schreef: 18 dec 2017 16:20 En die halsband is die inmiddels af?

Ik heb geen verstand van bloeduitslagen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ja, die is af sinds vanmorgen, maar daar ligt het echt niet aan..
Laatst gewijzigd door Carine74 op 18 dec 2017 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Carine74 »

Rik schreef: 18 dec 2017 16:43 De Loxicom wordt in dit geval gegeven voor de infectie en niet de (ontbrekende) pijn. Het zou inderdaad ook niet mijn keuze zijn (zeker sinds ook de nierwaarde wat verhoogd zijn en Boby 8 jaar is). Maar goed... we wisten dat het de "go-to" voor veel dierenartsen is.

Ik zou in dit geval ook even goed kijken naar de maximum dosis want een te hoge dosis Loxicom is mogelijk nét zo als een overdosis Remeron (zo niet schadelijker).

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... pensie-kat
Ik heb vandaag en gisteren geen Loxicom gegeven. Alleen vrijdag en zaterdag. Ik had ook de bijsluiter gelezen met geen eetlust en braken, dus ik had er ook geen goed gevoel bij. Daarbij wilde ik kijken of ik verschil merk in wel of geen Loxicom geven. Ik merk geen verschil.
Laatst gewijzigd door Carine74 op 18 dec 2017 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Carine74 »

ErikPhilippus schreef: 18 dec 2017 16:31 Wat meteen opvalt, is het behoorlijk lage gehalte lymfocyten. Dit wordt meestal veroorzaakt door een acute virale infectie, aangezien de lymfocyten druk bezig zijn het virus te bestrijden, en dan niet in het bloed te meten zijn. Er zijn ook andere oorzaken van een laag lymfocyten gehalte, zoals FIP en kanker. Daarom zou ik toch verwachten dat er aanvullend onderzoek gedaan naar de mogelijke oorzaken.
Bedankt voor de uitleg! Ik denk dat de dierenarts eerst wilde afwachten hoe Bobby gaat reageren. Het lijkt langzaam de goede kant op te gaan nu. Dus ik hoop geen FIP of kanker.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door ErikPhilippus »

Tja, je hoeft het niet van mij aan te nemen.... maar ik ben zo eigenwijs om met zekerheid te stellen dat een half tabletje Mirtazipine een overdosis is voor de kat, met mogelijk schadelijke en contraproductieve bijwerkingen.

En ik zou het zeker niet mengen door het eten, want zonder twijfel ruikt Bobby het, met de mogelijkheid dat hij aversie tegen het eten heeft. Dan ben je nog verder van huis. Ik zou het oplossen in die Nutribound of wat water.
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 18 dec 2017 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Rik »

Even voor alle duidelijkheid... Hoeveel is zo'n tabletje Remergon??

Als het 15mg is dan zou 1/4 per 3 dagen nog nét kunnen.
Zie ook https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine
Laatst gewijzigd door Rik op 18 dec 2017 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Carine74 »

ErikPhilippus schreef: 18 dec 2017 17:03 Tja, je hoeft het niet van mij aan te nemen.... maar ik ben zo eigenwijs om met zekerheid te stellen dat een half tabletje Mirtazipine een overdosis is voor de kat, met mogelijk schadelijke en contraproductieve bijwerkingen.
Jeetje! Maar waarom schrijft een zeer ervaren katten expert-dierenarts dit dan voor?
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door ErikPhilippus »

Da's een goeie Rik - mag toch aannemen de kleinste... (15 mg)
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door Carine74 »

Rik schreef: 18 dec 2017 17:05 Even voor alle duidelijkheid... Hoeveel is zo'n tabletje Remergon??

Als het 15mg is dan zou 1/4 per 3 dagen nog nét kunnen.
Zie ook https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine
er staat op: Remergon SolTab 15 mg, smelttabletten Mitazapine.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: wat heeft mijn kat?

Bericht door ErikPhilippus »

Carine74 schreef: 18 dec 2017 17:07 Jeetje! Maar waarom schrijft een zeer ervaren katten expert-dierenarts dit dan voor?
Geen idee - maar ik zo m'n ervaringen met 'zeer ervaren experts' (uitspraak geheel voor mijn eigen rekening).

Wat belangrijker is: hoe reageerde Bobby vrijdag op dat halve pilletje? Ging hij eten, of werd hij slaperig?
Plaats reactie