Chronische nies?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Chronische nies?

Bericht door Kytumymo »

In april kreeg een Persje van mij ineens meerdere aanvallen per week, zij bleek epilepsie te hebben en dat is met medicatie onder controle.
In exact diezelfde tijd kreeg de andere Pers tekenen van niesziekte na een keukenrenovatie (waarschijnlijk door de stress begonnen ondanks dat ik ze hier expres niet direct mee heb geconfronteerd).
En eind oktober vond ik mijn Maine Coon in shock boven en ± een half uur later is hij overleden. Hij oogde totaal niet ziek, dus ik heb de schrik goed te pakken.

Terug naar de Pers van 13 met waarschijnlijk chronische nies. Inmiddels zijn we bijna 8 maanden verder en een flink aantal kuurtjes antibiotica, vitamine spuit en een neusenting. Ze lijkt er niet tot weinig op te reageren. Het is in die 8 maanden nooit helemaal weg geweest, wel af en toe een stuk minder. 3 weken geleden besloot ik te staken met alle kuurtjes, want er trad geen verbetering op en ik hoopte dat ze er toch echt zelf tegen kon vechten, maar helaas is het in vol ornaat weer terug sinds 2 dagen. Ik ben de hele nacht met haar op geweest om proberen verlichting voor haar te krijgen d.m.v. neusspray en oogdruppels met antibiotica, want dat verlichte ook iets. Maar het is een tijdelijk oplossing, heel tijdelijk, want morgen komt de dierenarts weer (die komt gelukkig aan huis). De dierenarts komt morgen wat snot weghalen om het op de kweek te zetten om te kijken welke bacterie ze bij zich draagt. Zelf dacht ik nog aan een rhinoscopie (onderzoek neus/keelholte) i.v.m. een mogelijke grasspriet in de neus/keelholte omdat ze ook gigantisch uit haar mond stinkt de afgelopen maand. Maar na 8 maanden dierenarts is mijn spaarpotje leeg...echt leeg. Dus daarom beginnen we morgen met de kweek (de dierenarts is gelukkig flexibel qua betaling).
Daarnaast lukt het mij niet (ondanks genoeg ervaring) om er bij deze kat pillen of druppels in te krijgen (eigenlijk onmogelijk). Ze werd op den duur zelfs bang voor mij, ging grommen, zich verstoppen etc. plus dat ze alles uitspuugt of kwijlt wat nog meer stress gaf. De dierenarts is daarvoor veel aan huis gekomen voor injecties, dat vind ze dan weer totaal niet erg. De laatste keer hoefde ik haar niet eens meer te gaan halen.

Excuus dat ik kom binnenvallen met dit mega lange verhaal, maar ik ben echt ten einde raad. Ik heb zo te doen met het poeske, de financiële middelen raken (zijn) op en wat heeft wel of geen nut? Ik begreep dat je aan chronische nies niets kunt doen (katten met chronische nies reageren niet/nauwelijks op ab en ze worden op den duur sowieso immuun....heb ik gelezen en gehoord). Ik kan haar ook echt niet zo laten rondlopen en ik wil haar al helemaal niet kwijt, ze is mijn alles. Ik zal doen wat het beste is voor haar en niet voor mij. Als ze maar niet blijft lijden.

Aanvulling: dierenarts is net geweest en gaat wat snot op de kweek zetten. Uitslag komt over ± 5 dagen. Dierenarts heeft de eerste neus/oogdruppels gegeven en ze is weer aan het eten.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Cerna

Re: Chronische nies?

Bericht door Cerna »

Mijn Amber (Brits Korthaar) niest sinds 8 jaar ook chronisch en het flakkert op bij stress en bij vochtig weer.
Zij krijgt nu ongeveer een jaar luchtwegcompositum van de Groene Os en dat helpt haar geweldig goed. Ook Amber is een hele lastige pillenslikker, maar 2x daags 5 druppeltjes (of 1x daags 10 druppeltjes) gaat nu zonder problemen omdat je de bek nauwelijks open hoeft te maken.
Misschien zou je dit toch kunnen proberen?

Voordat ik de luchtwegcompositum ontdekte, kreeg Amber een Cortaloneprikje en dat hielp ook goed. Ze kreeg dat echter niet vaker dan om de 3 à 4 maanden. Pas wanneer ze echt heel erg benauwd was dan kreeg ze weer een prikje omdat er toch risico's aan Prednison zitten. Je moet dan afwegen of je de kwaliteit van leven belangrijker vindt dan de evt. risico's.
Zowel Cortalone als luchtwegcompositum zijn niet extreem duur dus misschien dat je daar nog ruimte voor hebt.

Mocht je besluiten voor luchtwegcompositum (ik kan het je echt aanraden!) dan zal ik je uitleggen hoe ik dat geef.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronische nies?

Bericht door Kytumymo »

Hoi Carna,

wat fijn eindelijk iemand te spreken die het ook kent!

Ik heb gisteren Gentapolycort oog/neusdruppels gekregen en moest en 2 tot 4 keer per dag geven. Maar ze reageert al zo goed op 2 x per dag dat ik het hier maar even bij laat. Ze eet en drinkt alweer goed. Maar volgens mij zat hier inderdaad ook prednison in. Maar ze was zaterdag/zondag meer dood dan levend dus ik hou dit maar even vol tot de uitslag van de kweek er is (± 5 werkdagen).

Ik zal luchtwegcompositum van de Groene Os noteren. Als je het zo weinig hoeft te geven is het misschien te overzien, maar een gevecht komt er, daar ben ik van overtuigd. Maar dan meld ik me sowieso even bij je hoe jij het doet.

Heel erg bedankt! Ik zie weer wat mogelijkheden, en krijg weer wat hoop. Wat fijn :smile:
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Cerna

Re: Chronische nies?

Bericht door Cerna »

Daar doen we het voor :smile:
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronische nies?

Bericht door Kytumymo »

Excuus, naam verkeerd geschreven...
Je hebt choco Britjes?
De Pers waar het om gaat is ook een choco. Ik was gisteren nog in DTC :-)
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Cerna

Re: Chronische nies?

Bericht door Cerna »

Milka (9), op de avatar is inderdaad choc, Amber (bijna 13) is blauw en Laila en Luna (zusjes; 4) zijn crème.
En ik heet Annet :eshifty:
Cerná (=zwarte in het Tsjechisch) was onze zwarte HTK-kat
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronische nies?

Bericht door Kytumymo »

Hoi Annet :-)

De Gentapolycort slaat goed aan, tenminste de ergste benauwdheid is weg en ze eet nog steeds goed sinds ik daarmee ben gestart. Nu maar afwachten tot de uitslag van de kweek er is en of het dan behandelbaar is.
Anders dan maar de alternatieve kant op.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Cerna

Re: Chronische nies?

Bericht door Cerna »

Ik ken het middel niet (Amber kreeg alleen Rhinigenta of Cortalone, op antibiotica reageert ze slecht (spugen, diarree)), maar hou het in mijn achterhoofd.
Fijn, dat ???? er goed op reageert. Houden zo!

Ik heb even gegoogled, maar zie dat het oogdruppels zijn. En dat helpt ook tegen neusverkoudheid?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Chronische nies?

Bericht door pinguin »

Je zou ook een weerstand verhoger kunnen geven als L-Lysine dat is poeder dat strooi je gewoon over het eten heen of met b.v wat natvoer.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronische nies?

Bericht door Kytumymo »

Annet, het zijn inderdaad oogdruppels, maar volgens de dierenarts kunnen ze ook in de neus gedruppeld worden. Helaas reageert ze sinds gisteren niet meer zo goed op de druppels en is de snot en benauwdheid weer terug :-(

Pinguin, daar ben ik in maart mee begonnen voor ik contact zocht met de dierenarts. Ook daar leek ze even goed op te reageren, maar uiteindelijk ook niet meer. Toen heb ik direct contact opgenomen met de dierenarts. Schijnt dat de werking van L-lysine ook niet bewezen is. Maar daar verschillen de websites over van mening. En afgelopen week las ik dat het niet over natvoer mag. Zo word je dus alle kanten steeds op geslingerd. Ik gaf het ook bij het natvoer (wat ze normaal niet krijgen overigens i.v.m. gevoelige darmen).

Ik heb de dierenarts net maar weer gemaild over hoe het ervoor staat en of ze al weet wanneer de uitslag van de kweek er is. Nu moet ik weer het weekend in met een snotterende benauwde kat, niet fijn...
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Cerna

Re: Chronische nies?

Bericht door Cerna »

Mocht je in de buurt van Dtc wonen, dan mag je wel wat luchtwegcompositum ophalen (wel zelf een flesje meebrengen) om het weekend door te komen.
Stuur me dan maar een PB (alleen heb ik geen idee waar de PB-knop tegenwoordig zit :-| )

L.lysine hielp bij Amber ook niets (schijnt alleen bij Herpes te helpen en dat heeft ze niet). Ik geef iedere dag een flinke lik Nutriplusgel voor de extra vitamientjes.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronische nies?

Bericht door Kytumymo »

Cerna schreef: 29 nov 2017 14:52 Fijn, dat ???? er goed op reageert.
Excuus, Moreeke heet ze.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronische nies?

Bericht door Kytumymo »

Weer bijna de hele nacht op geweest met Moreeke. Ze is zo benauwd doordat de neus vol snot zit. Ze slaapt altijd bij me dus ze hield me wakker met haar gesnotter, ik kan de deur wel dicht doen, maar dan raakt ze in paniek en dat lijkt me nu helemaal niet bevorderlijk.
Zaterdag was de Gentapolycort onverwacht op (donker glazen flesje, lijkt zwaar waardoor ik me erop verkeken had) maar gelukkig kon ik naar de dierenarts, woont om de hoek. Ze gaf me nu Gentapol B mee, zonder 'prednison'. Maar nadat het vorige week 2 dagen leek te helpen is het net of ze hier ook alweer immuun voor is.

Uit de kweek kwam dat ze de Staphylococcus felis bacterie bij zich draagt, ze zou moeten reageren op de antibiotica die ze nu krijgt, maar er lijkt dus echt wel meer aan de hand....chronische nies ga ik vanuit of iets in haar neusholte (bv. grasspriet). En de bacterie lijkt een enorme vechter tegen de antibiotica, dat zou de reden kunnen zijn dat ze er maar 2 dagen goed op reageerde. Maar de dierenarts zegt dat ik toch even langer moet blijven druppelen.

Ik heb tot nu toe wel haar neusje aan de buitenkant schoongemaakt, maar in de volle neus is de kans dat de ab druppels binnen komen natuurlijk klein. Dus vannacht/vanmorgen heb ik gesprayd om eerst de volle neus leeg te maken en toen pas de druppels. En 15 minuten later ging ze veel eten. Dus dat ga ik dan nu maar een aantal dagen aankijken, eerst schoon sprayen en dan pas de druppels (klinkt ook logischer). Heb de achterdeur even opengezet (naar de afgezette tuin) zodat ze even een frisse neus kan halen, dat doe ik nu ook maar even iedere ochtend een half uurtje.

Heb er echt een dagtaak aan. Vind ik niet erg, alleen zou ik dan ook graag verbetering willen zien.

Ps: Ik ga de Groene Os even mailen of het Luchtweg Compositum ook via de neus mag, dat zou dé oplossing zijn i.v.m. toedienen ervan.

Annet, waar koop jij het Luchtweg Compositum? Ik zag dat het bij https://www.vitamins.nl/dieren/algemeen ... -vetrinair het goedkoopste is incl. verzenden. Of is het ook ergens in een winkel te koop? Welkoop bijvoorbeeld. En ik had je zaterdag nog een pb gestuurd :-)
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Cerna

Re: Chronische nies?

Bericht door Cerna »

Luchtwegcompositum via de neus zou ik niet doen want het is een vrij sterk middel en er zit alcohol in en wanneer de neus al geïrriteerd is, is dat niet zo prettig.

Ik koop luchtwegcompositum via Medpets, maar mijn dierenarts kan het ook bestellen. Is waarschijnlijk wel wat duurder, maar dan betaal je geen verzendkosten.
Wil je verzendkosten vermijden moet je bij Medpets even gaan shoppen (bijv. Nutriplusgel, brokjes?, vlooiendruppels, Milbemax, lax-a-past; ik noem maar wat ;-) ) https://www.medpets.nl/groene-os-luchtweg-compositum/

Overleg eens met je dierenarts of Cortalone geen optie is wanneer de antibiotica niets doet.
Amber heeft een half jaar luchtwegcompositum gehad, maar zo nu en dan moet je een stopweek inlassen en dat ging afgelopen zomer goed omdat het warm, droog weer was, maar deze keer dus niet en daarom heeft ze twee weken geleden een Cortaloneprikje gehad en ze is er zo van opgeknapt.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronische nies?

Bericht door Kytumymo »

Heb even opgezocht wat ze al heeft gehad de afgelopen 8 maanden (Cortalone nog niet):

- Gentapol B oogdruppel
- Gentapolycort oogdruppel
- Enrobactin 10 ml druppel (lukte echt niet om te geven)
- Injectie Duplocilline 5 keer
- Nog een keer Noroclav 50mg pillen (lukte niet meer om te geven)
- Noroclav 50mg pillen (lukte slecht om te geven)
- Novadox suspensie 30 ml druppel (lukte erg slecht om te geven)
- A.A.-Opthacaf oogdr.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Plaats reactie