Chronische nies?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronische nies?

Bericht door Kytumymo »

Ik heb die Cortalone even opgezocht, daar schrok ik wel even van. Klopt dat wel?
https://www.astfarma.nl/wp-content/uplo ... A4_def.pdf
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Cerna

Re: Chronische nies?

Bericht door Cerna »

Ik denk het wel want het is heftig spul. Alleen.................op een bijsluiter staat alles wat mogelijk is, maar dat betekent niet dat het ook zal gebeuren.
Zo staat er dat je het niet mag geven met luchtweginfectie, terwijl het bij Amber juist daar tegen werkt (maar het tast de weerstand aan waardoor de benauwdheid/snotterigheid juist erger KAN worden).

Zoals ik al eerder schreef: het is een afweging. Wil ik de kwaliteit van leven verbeteren ook al weet ik dat er allerlei engs op de loer KAN liggen of laat ik het zo? Wanneer ik in de auto of op de fiets stap kan ik ook een ongeluk krijgen, maar dat weerhoudt mij er niet van om op de fiets te stappen.
Amber heeft geen last van bijwerkingen en wij hebben alleen maar positieve ervaringen met Cortalone, maar ik kan me voorstellen dat wanneer iemand slechte ervaringen met het middel heeft, er heel anders over gesproken zal worden.

Maar ik zie dat je ook nog geen Rhinigenta hebt geprobeerd. ;-)
Ik zou voor mezelf het volgende rijtje maken:
1. Rhinigenta + extra vitamientjes
2. Luchtwegcompositum + extra vitamientjes
en heeft dat alles toch geen effect, dan
3. Cortalone

Zo heb je ook nog de Huisdierendokter die van alles heeft tegen snotterigheid, maar ik heb dat nooit genoemd omdat pillen lastig te geven zijn en je in het begin 2x daags twee hele grote pillen moet geven. Zou ik niet doen.
https://www.huisdierendokter.nl/
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronische nies?

Bericht door Kytumymo »

Dankjewel Annet,

het is inmiddels ook een afweging, eigenlijk tussen een leefbaar leven of laten inslapen.
Als ik iets zou moeten geven waar bijvoorbeeld haar nieren hard van achteruit gaan, dan wil ik haar dat ook niet aandoen, dat heb ik eerder meegemaakt en na een maand was ik die kat kwijt en ik was er niet voor gewaarschuwd. Dan praat ik wel over 20 jaar geleden of zo, maar de schrik zit erin. Het was een ander geval, maar ik wil niet haar leven een maand rekken en dat ze dan met nog meer kwalen door medicatie er aan onderdoor gaat. Ik bedoel niet de per se de cortalone.

Vind fijn dat je een nieuw lijstje voor mij hebt gemaakt, vandaag kan ik de Nutriplusgel ophalen en dan zal ik naar de Rhinigenta vragen. Ik ben nu meer dan een week bezig met Gentapol (wat goed zou moeten werken bij de bacterie die ze bij zich draagt) maar ik zie nog geen verschil. Ik heb de hele nacht haar neus moeten spoelen. Ik moet zo eerst werken en dan zal de dierenarts wel een bericht sturen dat de Nutrigel binnen is.

Ik spreek liever mensen met ervaring met hun eigen kat dan een dierenarts 'die maar wat probeert'. Ik mag haar graag, maar op die basis wordt mijn kat niet per se beter. Want vind het best lang duren allemaal inmiddels.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronische nies?

Bericht door Kytumymo »

Dierenarts gevraagd naar Rhinigenta. Volgens haar is het hetzelfde als Gentapol B wat ik nu geef. Maar gezien Rhinigenta wel voor de neus is doe ik dat liever, dus die kan ik ophalen (ik maak wel de Gentapol op, want anders zit ik straks met nog meer restjes, volgens mij is het nog voor 1 of 2 dagen. Kan bijna een apotheek aan ab's beginnen).
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Cerna

Re: Chronische nies?

Bericht door Cerna »

Ik duim voor je dat dit wel aanslaat!
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronische nies?

Bericht door Kytumymo »

Nutriplus gel is er maar de Rhinigenta niet. De Gentapol is alweer bijna op zag ik net dus hopelijk is het er snel. Ze heeft non-stop de neus vol, kleine Perzen neusje :-(
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronische nies?

Bericht door Kytumymo »

Woensdagochtend was de Gentapol op dus ik kon Moreeke niets meer geven, want gisteravond was de Rhinigenta pas binnen. Gezien het sinds woensdag ook iets beter lijkt te gaan laat ik het maar even zo, ze krijgt nu alleen Nutriplusgel en ze vindt het heerlijk. De Rhinigenta staat klaar, mocht het nodig zijn. Maar ik hoop dat ze nu vooruit blijft gaan. Liever voor niets in huis dan dat het weer nodig is. Misschien ijdele hoop, maar ik wil graag positief blijven en hoop voor Moreeke en mijzelf even wat rust te krijgen in deze.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronische nies?

Bericht door ErikPhilippus »

Laten we het hopen, en we duimen voor even een rustpauze voor Moreeke en zorgzaam baasje!
Cerna

Re: Chronische nies?

Bericht door Cerna »

Chronische nies flakkert ook vaak op bij veel stress (zo is het bij Amber ook begonnen toen poes Noa ziek werd en het hele huis in rep en roer was) en aangezien Moreeke niet zo gediend is van teveel gedoe aan haar lijf, kan dit ook het probleem in standhouden.
Ik heb dat bij Amber ook wel eens gemerkt. Deden we even helemaal niets meer en stopte de snotterigheid. Maar helaas kwam het na een tijdje dan toch weer terug.
Gelukkig is het geven van luchtwegcompositum nu geen probleem meer bij Amber en daardoor blijft ze stabiel.

Ik hoop voor Moreeke (en natuurlijk ook voor jou) dat de benauwdheid nu een hele lange periode wegblijft. We duimen. :epray:
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronische nies?

Bericht door Kytumymo »

Ik durf bijna niet te zeggen dat het goed gaat, het lijkt de goden verzoeken. De snot is weg, ze heeft nu alleen nog vochtdruppels in/onder de neus. Die haal ik wel weg als ik merk dat ze er last van heeft (ze loopt er toch de hele dag door te 'snuiven'). Ze stinkt nog wel gigantisch uit haar bekkie, ze ligt altijd naast of op m'n kussen, dus het is niet te harden af en toe. Af en toe een flinke niesaanval. Hopelijk blijft de snot nu wel (een tijd) weg. Ik heb afgelopen weekend 4 logees gehad en ze ging gewoon bij 1 op bed liggen, ze snurkten even hard :-D

Mocht ik op het punt komen dat ik haar de luchtwegcompositum wil geven dan meld ik me even bij je, is dat goed Annet?
Ik heb het nog niet in huis, er is weer een rekening van de dierenarts binnen van de afgelopen weken, dus het zit er even niet in. Maar heb de Rhinigenta nog dicht staan.

En bedankt, Annet en Erik!
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronische nies?

Bericht door Kytumymo »

En ja hoor. Ik schrijf gisteren dat ze van de snot af is, al een week.... En gisterenavond niest ze weer een klein snotje.
Ik had het niet moeten zeggen/ schrijven :-(
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Crocidoliet
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:14

Re: Chronische nies?

Bericht door Crocidoliet »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en eigenlijk uit pure wanhoop op dit forum terecht gekomen, want de dierenarts zegt niks meer te kunnen doen voor één van mijn katten, behalve een operatie die mij echt te ver gaat en totaal geen garanties geeft.

Het begon halverwege november vorig jaar. Eén van mijn katten, Frodo genaamd, begon een "waterig" neusje te krijgen en moest ook vaak behoorlijk proesten. Ook kon je hem horen snuiven. Na ongeveer een week begon het waterige vocht dat uit zijn neus kwam in een pus/snot -achtige substantie te veranderen, en het snuifgeluid, begon in een snurkend geluid te veranderen. Toen maar gauw een afspraak met de dierenarts gemaakt. Zij stelde dat er meerdere dingen aan de hand kon zijn. Poliepen, een gezwel, etensresten achter de huig, bacteriele infectie, virale infectie of een allergische reactie.
De dierenarts en ik hoopten dat het bacterieel zou zijn, dus met een spuit ontstekingsremmer, en een antibiotica kuur weer huiswaarts gekeerd.
En het werkte,..althans zo leek het. Na 2 dagen was hij helemaal genezen, maar nog een paar dagen later waren we weer terug bij af. Snurkend geluid en af en toe een beetje bloederige snot. Weer dierenarts gebeld, en we waren beide van mening dat de kuur net niet heeft aangeslagen, Het leek immers de eerste paar dagen te werken. Dus nog een keer dezelfde kuur, maar dan 2 weken lang. Wel moest ik weer met Frodo langskomen want ze mogen niet zomaar antibiotica meegeven zonder de kat gezien te hebben, waar ik al behoorlijk van over de zeik was, want weer al die stress voor Frodo (die helemaal geen vreemde mensen gewend is) en daarmee ook weer een hoop stress voor mij.
Mijn katten zijn me zeer dierbaar, dus kan ik behoorlijk gestressed raken in dit soort situaties.

De 2e kuur sloeg helemaal niet aan, wat ik toen raar vond. Achteraf bleek het de onstekingsremmer te zijn waar die van opknapte.
Weer dierenarts gebeld, en maar besloten om een endoscopisch onderzoek te laten doen. (stress levels rezen de pan uit, maar het moest toch gebeuren)
Toen ik Frodo weer kon ophalen, hadden ze ook nog een röntgenfoto gemaakt en een swab genomen voor bacteriologisch onderzoek omdat ze een ontsteking helemaal achter in één neusgat gevonden hadden. Week later de uitslag gekregen, en hier betrof het ook de Staphylococcus felis.
Weer met Frodo naar de dierenarts :evil: want hij kreeg weer een andere antibiotica kuur (breedspectrum). Daar gekomen ook een spuit langwerkende onstekingsremmer gekregen, en een dag later was die weer helemaal genezen.
Iedereen weer blij. Frodo omdat hij ook weer normaal kon slapen, het gesnurk hield hem uit zijn slaap, en ik kon ook eindelijk weer normaal slapen want zijn gesnurk hield mij ook wakker.

2 weken later merkte ik op een dag dat hij weer snuifgeluiden begon te maken, en 3 dagen later liep die al weer de hele dag en nacht zwaar te snurken.
Weer naar de dierenarts voor een nieuwe spuit zware onstekingsremmer + tabletjes ontstekingremmer waar ik pas na 10 dagen mee mocht beginnen.
Maar na 5 dagen kwamen de klachten al weer terug. Weer gebeld met de dierenarts, en ik moest maar gelijk met de tabletjes beginnen.
Nu, een week later, is de situatie gelijk gebleven. Niet zo erg als het geweest was, maar ook niet zoals het hoort. Snot met af en toe een beetje bloed. Maar geen gesnurk meer.
Dierenarts weer gebeld, en het enige wat ze nog kunnen doen is een operatie. Wel heb ik weer een kuur mee gekregen, maar dat is dezelfde als die daarvoor en zal naar verwachting ook niet aanslaan.

Operatie begin ik niet aan, want een ontsteking kun je niet zomaar wegsnijden, en opereren levert waarschijnlijk dus niks op. Schoonmaken en plaatselijk behandelen is het enige wat ze kunnen doen. Maar dat is tijdens het endoscopisch ook al gedaan en heeft ook niet geholpen. Plus dat Frodo dan minstens 3 dagen daar moet blijven, vanwege dat hij een paar dagen bloed zal blijven niezen . Al die ellende wil ik hem simpelweg niet aandoen.
Ik ben nu al meer dan 400 euro kwijt en helemaal niks opgeschoten, en de dierenarts heeft verder geen mogelijkheden meer. Het geld maakt me niks uit...zelfs al zou ik zelf 2 weken niet meer eten kunnen bekostigen om de dierenarts te kunnen betalen, dan zou ik het er graag voor over hebben, zolang Frodo maar weer de oude wordt. Hij is nog maar 7.

Ze hebben dus Staphylococcus felis in zijn neus aangetroffen. En volgens het rapport van het bacteriologisch onderzoek, is de bacterie gevoelig voor alle 29 soorten antibiotica waar die op getest is.
Waarom slaan de eerst 3 kuren (en naar verwachting de 4e kuur ook niet) dan niet aan? Voor mijn gevoel leeft er geen een bacterie meer in zijn lichaam door al die antibiotica, maar de ontsteking blijft.
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: Chronische nies?

Bericht door goofy1506 »

Is er al gekeken of 't niet een poliep/gezwel in de neus-/keelholte is?
Bij Goofy heeft de dierenarts heel lang volgehouden dat 't chronische niesziekte was.
Heel veel medicatie geprobeerd, alles leek even te helpen.
Uiteindelijk zelf een andere dierenarts gezocht voor een rhinoscopie. Daar bleek een gezwel in de neusholte te zitten en de oren chronisch ontstoken. Na verwijderen gezwel verdwenen ook de klachten.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronische nies?

Bericht door Kytumymo »

Daar ben ik eindelijk weer even....
Moreeke na 8 december geen ab meer gegeven. Het gaat op en af inderdaad. Veel neus spoelen met water of zoutoplossing als het extreem is. De laatste tijd komt het inderdaad uit beide neusgaten en mijn gevoel dat ik vanaf het begin had dat het misschien iets anders dan chronische nies is neemt daardoor alleen maar toe. Dus zit toch te denken aan een rhinoscopie. Stel dat het daarmee is opgelost, dan heb ik bijna een jaar voor niets lopen kwakkelen met haar. Maar goed. Dat wordt dan een heel zoekwerk waar dat een beetje betaalbaar kan. Heb net vorige week pas de laatste afbetaling bij de dierenarts gedaan. Het houdt me (helaas) dus nog dagelijks bezig, arm poeske :-(
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronische nies?

Bericht door Kytumymo »

Crocidoliet schreef: 17 jan 2018 16:52

Ze hebben dus Staphylococcus felis in zijn neus aangetroffen. En volgens het rapport van het bacteriologisch onderzoek, is de bacterie gevoelig voor alle 29 soorten antibiotica waar die op getest is.
Waarom slaan de eerst 3 kuren (en naar verwachting de 4e kuur ook niet) dan niet aan? Voor mijn gevoel leeft er geen een bacterie meer in zijn lichaam door al die antibiotica, maar de ontsteking blijft.
Hallo Crocidoliet,

jou verhaal lijkt erg veel op de mijne. Zelfde bacterie, maar geen of maar een tijdelijk oplossing.
In maart/april duurt het bij mijn kat al een jaar. Ik maak haar neusje nu zelf veel schoon met druppels water/zoutoplossing in de neus en voor de rest probeer ik er niet meer zoveel aandacht aan te schenken want het levert de kat en mij erg veel stress op als ik er teveel mee bezig ben. Ze is momenteel alweer dagen aan het 'rochelen en pruttelen' dus ben weer met het druppelen van de neus begonnen om die zo schoon mogelijk te houden, maar ik geef geen ab meer en zie geen verschil met of zonder. Ze werd alleen maar zwakker van al die ab.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Plaats reactie