FIP

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

FIP

Bericht door Catlady13 »

Vandaag weer naar de dierenarts geweest met kitten Katy(5 maanden oud). Ze heeft echt ranzige diarree en met het overlijden van Amara zie ik spoken.
Advies was om Katy apart te zetten van de rest, kuurtje Panacur en ze zei dat de FIP waarschijnlijk al in het huis zat.
Hoe ga ik dit aan? Moet ik met lede ogen toezien hoe de FIP om zich heen grijpt?
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FIP

Bericht door nellebel »

De fip zit niet zo in je huis. Bijna alle katten dragen het coronavirus. Bij Katten met weinig weerstand, kan het ontwikkelen tot fip. Het virus zit voornamelijk in de kattenbak maar ook via gedeelde voerbak wordt het verspreid. Maar dat is dus corona en dat hebben bijna alle katten. De kans op fip kan erfelijk bepaald zijn. Dus een poes kan meerdere nestjes krijgen met fip kittens. Zie je vaker bij ras katten omdat die toch gevoeliger zijn. Ook bij oude katten kan het ineens muteren tot fip

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: FIP

Bericht door Catlady13 »

En Amara had de minste weerstand doordat ze met de hand is groot gebracht... Ik voel me dan echt schuldig..als ik die andere kittens niet had opgevangen... Stom dat je dan zo nodig een antwoord wilt
Ze was in Juli ook erg ziek met veel koorts en een ontsteking die niet te zien was. Was toen uitgeweken naar een andere DA..Ze werd wel beter, maar bleef tenger.

Wat kan ik doen verder? Voerbakjes schoonmaken, kattenbakken wassen, elke dag?
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FIP

Bericht door nellebel »

Nee dat helpt allemaal niet. Katjes zo gezond mogelijk houden

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: FIP

Bericht door Catlady13 »

Vandaag 2 keer diarree gevonden. Bakken uitgewassen en we hebben de jongelingen getemperatuurd. Allemaal rond de 38° behalve Regina, die had 39,1° Morgen haar weer checken.
Morgen gaat Moony naar de DA voor verwijderen van blaasstenen en zal ik vragen of we test kunnen doen voor FCoV, dan hebben we een indicator.
Ja dit heeft een enorme impact op mij....
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: FIP

Bericht door ErikPhilippus »

Catlady13 schreef:Ja dit heeft een enorme impact op mij....
Ja, natuurlijk... Ik hoop van harte, en duim voor je dat er nog niet meer bijkomt.

Sterkte!
Erik
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: FIP

Bericht door Catlady13 »

Dank, ik hoop dat het gewoon de onschuldige variant blijft en de diarree weer vertrekt. Hopelijk zijn mijn poezen sterk genoeg om dit met mij aan te gaan.
Ik hou jullie op de hoogte
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FIP

Bericht door nellebel »

heel veel sterkte en we duimen allemaal mee. mijn kleine odie had fip. hij had verder helemaal geen ziekteverschijnselen als zijn dikke buik. pas op het laatst werd hij sloom. maar van te voren oogde hij superfit. hij at echt als een bootwerker.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: FIP

Bericht door Catlady13 »

Amara had ook gewoon trek in eten tot het end en ze speelde soms ook nog wel met de anderen. Op die woensdag was het bolle buikje meer zichtbaar en kreeg ze de gele zweem in de ogen. Wat houden ze je dan voor de gek.

Vandaag gezien dat zowel Bowie als Freddy ook diarree hebben. De jongelingen vliegen nog als idioten door het huis, eten goed en vertonen geen ziektebeeld. Ik ga wel even kijken of ik ze wat ondersteunends kan geven tegen de diarree.
De poep over algemeen stinkt nogal in deze groep, meer dan wat ik gewend ben en zag ook een poepje met wat rode vlokjes in het slijm. Ik heb niet gezien wie het deed :-| .

In de gaten houden maar was het advies van de DA. Meer kunnen we niet doen
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Plaats reactie