FIP, wie heeft dit meer dan 1x meegemaakt?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
svv
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2017 19:44

FIP, wie heeft dit meer dan 1x meegemaakt?

Bericht door svv »

Lieve lezers, wij hebben enkele dagen geleden helaas onze lieve kitten in moeten laten slapen. Ze was pas drie weken bij ons en nog geen 17 weken oud.

Gewoon pure pech hopen wij. We hebben nog een kat hier rond lopen, die is 4,5jr inmiddels, dus denk niet dat hij besmet kan zijn, om dat het virus zal muteren.

Nu willen wij tzt toch een maatje voor hem, maar de schik zit er goed in nu, dat we bang zijn om dit een 2e keer mee te moeten maken.

Wie heeft na een kat met FIP toch weer succesvol een nieuw kitten in huis gehaald?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FIP, wie heeft dit meer dan 1x meegemaakt?

Bericht door nellebel »

Ik heb een fip kitten gehad. Op zich dragen de meeste katten het corona virus bij zich. Het muteert tot fip bij katten met weinig weerstand dus jonkies of oudjes lopen meer risico. Onze odie was een klein kitten, achterblijvertje. Na zijn overlijden bood de fokker uit een volgend nestje van een andere poes en ander kitten aan. Wilden we niet maar we gingen wel kijken. Weer de kleinste de overbleef. Nee dus. Bleek achteraf ook aan fip overleden. Zij fokt nu niet meer. Ras katten zijn ook iets gevoeliger omdat straatkatten nu eenmaal sterker zijn meestal. Heb twee kittens uit het asiel gehaald. Kern gezond. Kies voor de meest gezond ogende en niet de zielige kleine dreumes. Dan loop je het minste risico. Dat was het advies van mijn dierenarts na 2felv katjes en 1 fip.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
svv
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2017 19:44

Re: FIP, wie heeft dit meer dan 1x meegemaakt?

Bericht door svv »

Hallo Wendy, dank voor je reactie! De fokker heeft ons ook een nieuw kitten aangeboden (tegen onkosten vergoeding van enten etc), en die heeft net een nieuw nestje bij een andere poes. Maar die zijn echt nog maar een week jong. Nog niets over te zeggen. Ook onze Joy was een vrolijke poes, actief, niet het achterblijvertje of zo, wel uit een fors nest, 7 kittens. Maar zeker geen zielepietje. We hebben ook als een van de eerste keus gehad. Vandaar nu onze angst, we hebben gelet op actief zijn, maar dat zegt dus niets helaas. Asiel zitten we ook zeker aan te denken, maar zou heel graag toch weer een britje willen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: FIP, wie heeft dit meer dan 1x meegemaakt?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb het 3 x meegemaakt, allemaal perzen - 2 jaar, 5 jaar en 9 jaar. Latere kittens kregen dat niet over. Het is niet zo dat er FIP in je huis hangt of zo. Die van 5 en 9 waren wel broer en zus.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FIP, wie heeft dit meer dan 1x meegemaakt?

Bericht door nellebel »

Mijn fokker had twee poezen. Moeder en dochter. Odie kwam van dochter. Ander kitten kwam van moeder. Als er vaker fip voorkomt uit een poes mag je officieel niet meer ermee fokken maar een keer kan altijd. En wie controleert dat?

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: FIP, wie heeft dit meer dan 1x meegemaakt?

Bericht door castratenkoor »

Ik ken een triest geval van een Blauwe Russen cattery waarbij 6 katten FIP kregen 4 kittens en 2 volwassen. De cattery fokte na 6 weken gewoon door. Eén van de kittens kwam bij iemand met al een kitten (ergens anders vandaan), beide kittens zijn overleden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Hope1983
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2018 18:38

Re: FIP, wie heeft dit meer dan 1x meegemaakt?

Bericht door Hope1983 »

Mij mama poes bleek fip te hebben ..
Voed dr babys op vanaf dag 1 ..
Ze hebben nooit melk bij haar gedronken maar wel heeft ze er nog 1 week bijgezeten en gewassen..
Hoop dat me 3 kittens niet dat *** virus krijgen ..(afkloppen)
Maar ik herkende het bij mama poes in het begin door de krakende kaken met eten...
Me vorige vroegere fip kitten had dat ook...
Ik schrok en dacht neeeee geen fip.
Maar me 3 kittens groeien goed ,spelen ontzettend veel en eten&drinken ook goed .
Maar ik hoorde vandaag dat zelfde kraken bij het eten ..
svv
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2017 19:44

Re: FIP, wie heeft dit meer dan 1x meegemaakt?

Bericht door svv »

Ahh nee dat zou wel heel sneu zijn. Even aankijken en wellicht nog niet laten verhuizen ivm stress?

Hoop dat het geen FIP is. Sterkte met de kittens
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: FIP, wie heeft dit meer dan 1x meegemaakt?

Bericht door Siris »

FIP is niet iets wat alleen bij raskatten voorkomt. En inderdaad is FIP zelf niet besmettelijk. het is coronavirus wat
besmettelijk is, maar 90% van de katten draagt dat bij zich, als het gemuteerd is naar FIP is het niet meer besmettelijk.

Heb helaas zelf een kitten gehad met FIP, al haar broertjes en zusjes hadden het ook, moeder poes trouwens nergens last van. Ik heb een ander kitten mogen uitkiezen en die lag notabene naast haar, heb ik nog een foto van. En die heeft geen FIP gekregen.

Wat bedoel je met kraken? Dat is niet iets typisch FIP. Is mamma poes getest op FIP, FIP is alleen aan te tonen bij sectie.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Hope1983
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2018 18:38

Re: FIP, wie heeft dit meer dan 1x meegemaakt?

Bericht door Hope1983 »

O jee weet nog en eens dat hier op gereageerd was ..
Ja mama had fip vastgesteld bij de sectie !
Maar zag ik al eerder aan dr bloedwaarde,longfotos (vocht ) en dikke buik (ook vocht) drastische afgevallen en krakende kaken is ben ik achter dat een kat zich *** voelt ...
3 kittens heb ik zelf gehouden en zijn super gezond ! Katertje 2600 gram ,poesje 2100 gram en nog een poesje 1760 gram.
Nu 17 weken oud..
Papa is een coon en is ook van mezelf.
Kittens heb ik zelf vanaf dag 1 met de hand gevoed ...
En zou ik.never nooit weg kunnen doen ! Haha
Bedankt voor de reacties
Plaats reactie