Boeddha heeft kanker

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Boeddha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 nov 2016 18:08

Re: Boeddha heeft kanker

Bericht door Boeddha »

Boeddha is nog steeds onder behandeling. Met z'n lymfoom gaat het goed, er is niets meer te voelen in zijn buikje. Over een week of twee laten we weer een echo maken, om te zien of echt alles weg is (dan wilde ik ook weer eens een update plaatsen).

Boeddha verdraagt de behandeling over het algemeen goed, behalve de endoxan. Als hij deze pillen heeft gehad, lijkt zijn hele smaak om te slaan, waardoor hij soms echt niet wil eten. De eerste keer wilde hij, nog niet met enthousiasme, alleen maar de smaken lam, de tweede en derde keer tonijn of zalm, en de afgelopen keer alleen maar gekookte kip en zelfs geen brokjes. Dit duurt gelukkig maar maximaal een week, en dan wil hij het meeste wel weer eten. Zijn witte bloedcellen zijn wel steeds aan de lage kant, waardoor hij rond nieuwjaar een onsteking had gekregen en vorige week moesten we hem een paar dagen prikken met sargio.

Gelukkig heeft Boeddha er zelf allemaal niet zo veel last van. Hij voelt zich aanzienlijk beter. Hij is vrolijk, komt weer zelf met muisjes aanzetten die je door de kamer moet gooien en speelt met de andere katten. Bij het knuffelen spint hij ook weer als een dolle, wat in het begin wel anders is geweest. Dus ik denk dat wel al met al niet mogen klagen. Ondanks dat het spannend blijft, hebben we goede hoop.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Boeddha heeft kanker

Bericht door Ennakee »

Hallo Lieke
Wat fijn om te lezen dat Boeddha goed reageert op de chemo. En dat het intussen een stuk zonniger er voor hem uit ziet.
Heeft hij nu alle chemokuren gehad?

Wat betreft zijn eetlust zou je zeker de Reactiv tonicum van Aniwell kunnen proberen. Dit product helpt doorgaans goed om de eetlust weer terug te krijgen. Ook ondersteunt het alle lichamelijke en geestelijke functies. De honden variant heeft dezelfde samenstelling als de katten variant maar de flesjes hebben de dubbele inhoud.

Veel beterschap voor Boeddha we duimen dat hij volledig zal genezen!

https://www.dierapotheker.nl/Kat/604-On ... -6-x-45-ml
cin0407
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jan 2017 21:09

Re: Boeddha heeft kanker

Bericht door cin0407 »

Boeddha schreef:Boeddha is nog steeds onder behandeling. Met z'n lymfoom gaat het goed, er is niets meer te voelen in zijn buikje. Over een week of twee laten we weer een echo maken, om te zien of echt alles weg is (dan wilde ik ook weer eens een update plaatsen).

Boeddha verdraagt de behandeling over het algemeen goed, behalve de endoxan. Als hij deze pillen heeft gehad, lijkt zijn hele smaak om te slaan, waardoor hij soms echt niet wil eten. De eerste keer wilde hij, nog niet met enthousiasme, alleen maar de smaken lam, de tweede en derde keer tonijn of zalm, en de afgelopen keer alleen maar gekookte kip en zelfs geen brokjes. Dit duurt gelukkig maar maximaal een week, en dan wil hij het meeste wel weer eten. Zijn witte bloedcellen zijn wel steeds aan de lage kant, waardoor hij rond nieuwjaar een onsteking had gekregen en vorige week moesten we hem een paar dagen prikken met sargio.

Gelukkig heeft Boeddha er zelf allemaal niet zo veel last van. Hij voelt zich aanzienlijk beter. Hij is vrolijk, komt weer zelf met muisjes aanzetten die je door de kamer moet gooien en speelt met de andere katten. Bij het knuffelen spint hij ook weer als een dolle, wat in het begin wel anders is geweest. Dus ik denk dat wel al met al niet mogen klagen. Ondanks dat het spannend blijft, hebben we goede hoop.
hoi bedankt voor je snelle antwoord,ik lees dat jullie kat ook een stuk jonger is dan onze poes,misschien dat de jonge leeftijd ook met het goede herstel te maken heeft..
gelukkig reageert boeha goed op de behandeling.
wat voor behandeling krijgt boedha dan? is dat chemo? en zijn dat over het algemeen tabletten of ook injecties?
en de kosten voor de behandeling van boedha? kan je mij daar ook iets over vertellen.
Ik ben heel bang voor de uitslag van morgen en vrees het ergste..
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Boeddha heeft kanker

Bericht door Anne »

Sterkte Cin en veel beterschap voor je poes
heb je al iets gehoord?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Boeddha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 nov 2016 18:08

Re: Boeddha heeft kanker

Bericht door Boeddha »

Oei, jouw katje heeft dus mogelijk ook kanker? Dat had ik nog niet begrepen. Waar is ze op getest?

Wat betreft de leeftijd vind ik het moeilijk te zeggen. Ik dacht zelf ook dat jonge katten dingen misschien beter verdragen, net zoals kinderen. En ik heb dit in het begin zelf aan de dierenarts gevraagd, of het een voordeel is dat de kat erg jong is. Hij zei nee, omdat het dan erfelijk is ( kattenaids en leukemie waren net uitgesloten). Daarnaast reageert iedereen natuurlijk anders op een behandeling, zowel mens als dier.

Boeddha krijgt naast iedere dag Prednison, iedere week een van de volgende medicijnen: Vincristine (infuus), Oncaspar (prik) en Endoxan (pillen). Van de eerste twee medicijnen heeft hij geen last, alleen van de Endoxan. We waren gisteren bij de dierenarts weer, en hij zei dat hij dit nog nooit heeft meegemaakt. Als de kat slecht reageert op de chemo komt dat altijd door of de Oncaspar of de Vincristine. Deze wordt dan een keer overgeslagen of helemaal niet meer gegeven als dat zo is. Hij heeft nu ook besloten om bij Boeddha de Endoxan een keertje over te slaan, om te kijken hoe dat gaat.

De kosten lopen aardig op moet ik zeggen. De eerste maand zaten we tegen de 1000 euro aan, mede door alle onderzoeken. Nu is het zo'n 300 tot 500 euro. Vooral de Vincristine en Oncaspar zijn duur, deze toedieningen worden ook op lichaamsgewicht berekend. Boeddha is zo'n 4,3 kilo en zeker wel 100 euro per keer voor alleen het medicijn, exclusief consult en bloedonderzoek dus. De Oncaspar is aanzienlijk goedkoper, zo rond de 10 euro, als het niet minder is. Prednison is 1,60 voor een stripje van 10 pillen.

Ik hoop dat voor jullie alles meevalt vandaag. Ik duim voor jullie!
cin0407
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jan 2017 21:09

Re: Boeddha heeft kanker

Bericht door cin0407 »

hallo

pua zo heet onze poes heeft vanochtend een echo gehad,en wat al ik al vreesde ziet het er naar uit dat ze een kwaadaardige tumor in haar buik heeft met opgezette lymfeklieren.
het was veel informatie die we even wilde laten bezinken.
ik wilde graag met de dierenarts zelf praten omdat de echo iemand anders maakt die er natuurlijk niet zoveel verstand van heeft als johan zelf.
door de echoscopist is al een bedrag genoemd van 1000 tot 1500 euro dus herkenbaar met wat je opnoemt..
helaas had johan vandaag geen tijd en eigenlijk morgen een vrije dag dus werd er een afspraak gemaakt voor maandag ochtend maar gelukkig belde de assistent vanmiddag op dat hij morgenochtend voor ons wilt terugkomen om het een en ander te bespreken.
ik heb (nog)geen biopsie laten doen omdat dat alleen nut heeft als je weet dat je verder wilt behandelen en dat weten we nog niet,we willen eerst van de da weten wat haar overlevingskansen zijn en aangezien haar leeftijd of het niet te zwaar voor haar zal worden.we willen absoluut geen lijdensweg voor haar..dus wat zijn haar kansen ik ben heel benieuwd..het antwoord op die vraag zal doorslaggevend zijn..
onze poes is altijd een kleine poes geweest en nu ze zo is afgevallen weegt ze nog maar 2,8 kilo..ze eet en drinkt nog wel altijd goed en overgeven of diarree heeft ze tot nu toe ook niet..
Boeddha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 nov 2016 18:08

Re: Boeddha heeft kanker

Bericht door Boeddha »

Wat een vervelend nieuws! Ik leef met jullie mee, dat nieuws slaat als een bom in. Zo te horen is het hetzelfde als dat Boeddha heeft.

Gelukkig heeft ze er op het moment zelf nog niet zo veel last van zo te horen. Dat afvallen hoort er helaas bij, Boeddha was in een korte tijd ook meer dan een kilo afgevallen.

Ik ben benieuwd wat Johan zegt wat betreft haar kansen. Dit moet je zeker afwegen tegenover alles. Ondanks dat katten erg veel kunnen hebben, is het een flinke behandeling. Niet alleen de chemo, maar alle ritjes naar de dierenarts zijn ook niet niks. Hoe oud is Pua?

Je gaat dus ook naar Johan de Vos? Hij maakt inderdaad echt tijd voor je, wij konden ook erg snel terecht nadat we de echo hadden laten maken.

Heel veel sterkte, laat alles inderdaad bezinken. En lekker met Pua knuffelen!

Als je na morgen nog vragen ofzo hebt, laat maar weten.
cin0407
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jan 2017 21:09

Re: Boeddha heeft kanker

Bericht door cin0407 »

pua word in augustus 12,tenminste we denken dat het een geschatte leeftijd is,ze komt uit het asiel.
de vrouw die de echo afnam dacht zelfs dat ze ouder was maar ze ziet er nu gewoon slecht uit..
ja we gaan ook naar johan en we wonen zelfs dichtbij,op loopafstand dus de ritjes dat valt bij ons wel mee gelukkig..alhoewel het voor de poes in een reismandje steeds ook niet ideaal is natuurlijk..
je hoort er nog van
jullie ook sterkte
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Boeddha heeft kanker

Bericht door Ennakee »

Voor jullie beiden veel sterkte gewenst in deze spannende tijd. Wel fijn dat jullie elkaar hebben om te overleggen en informatie uit te wisselen. En ook dat jullie bij zo'n goede kliniek zijn ingeschreven. Jullie informatie kan ook van grote waarde zijn voor andere katten baasjes die in een vergelijkbare situatie zitten met hun dier.

Nogmaals sterkte en beterschap voor Pua en Boeddha !
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Boeddha heeft kanker

Bericht door ErikPhilippus »

Hoewel ik zelf een achtergrond heb in kankeronderzoek (ik heb 10 jaar kanker research gedaan op het Antoni van Leeuwenhoek Huis in Amsterdam), heb ik geen ervaring of kennis wat betreft lymfeklier kanker bij katten. Ik heb er wel wat over zitten lezen, en begrijp dat chemo toch wel redelijk vaak goed aanslaat.

Ik lees alle berichten, en wens Boeddha en Pua, en de baasjes veel sterkte in deze zorgelijke tijd.

Groet,
Erik
Boeddha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 nov 2016 18:08

Re: Boeddha heeft kanker

Bericht door Boeddha »

Dank jullie wel!

Cin, hoe was het bij Johan vandaag?
cin0407
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jan 2017 21:09

Re: Boeddha heeft kanker

Bericht door cin0407 »

goedeavond,

Nou we zijn voorzichtig gestart met een behandeling er is bloed geprikt voor katten aids en dat was allemaal in orde gelukkig,ze heeft ook een enzymenprik gehad inhoud Asparaginase,
het klinkt je misschien bekend?
het is geen chemo maar het is wel van het merk Oncaspar en het was een redelijke prijzige prik ook 69 euro was hij en ze is gewogen op 3 kilo..omdat je vertelde dat oncaspar de goedkopere prik was he die jullie kregen.
dinsdag moeten we terug maar met de prik die ze nu gehad heeft zou ze een enorme boost moeten krijgen en weer de poes moeten worden die ze voor de tumor was dus ook weer lekker aankomen.
ik hoop dat het aanslaat de tumor zou dinsdag al kleiner moeten zijn heb ik begrepen en dan kunnen we alsnog beslissen om deze prik met chemo te combineren voor een beter resultaat.
ik hou jullie op de hoogte

mvg cindy
Boeddha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 nov 2016 18:08

Re: Boeddha heeft kanker

Bericht door Boeddha »

Fijn dat het geen kattenaids is!

Ik denk dat het toch dezelfde enzymenprik is, maar die hoort bij het protocol dat ze geven. Het is spul zelf is inderdaad geen chemo, maar wel onderdeel van de therapie. De endoxan is de goedkope chemo, dat zijn de pillen.

Boeddha's eerste behandeling was ook met diezelfde prik, en inderdaad, een week later waren de tumoren kleiner en vooral helemaal zacht geworden. Weer een week later waren ze zo goed als weg. Let wel, Boeddha had écht hele grote bulten in een zeer korte tijd ontwikkeld. Dus als de bulten nog niet zo groot zijn, zullen ze zeker binnen een week weg kunnen zijn!

Ik hoop dat ze snel verbetering laat zien én inderdaad lekker wat aankomt. Ziet er zo sneu uit, zo'n mager katje he?

Groetjes
cin0407
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jan 2017 21:09

Re: Boeddha heeft kanker

Bericht door cin0407 »

oh goed om te horen dat bij jullie ook al gelijk resultaat te zien/voelen was,pua heeft ook wel een grote massa bult vertelde de da,maar heb hem niet gehoord over meerdere bulten,dat geeft weer wat hoop.

en ook belangrijk ze zou geen last moeten hebben van bijwerkingen,hooguit wat diarree omdat doordat de tumor slinkt de darm ook verandert.
inderdaad zielig dat ze zo mager is en het was al zo,n fijn dametje..
cin0407
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jan 2017 21:09

Re: Boeddha heeft kanker

Bericht door cin0407 »

hallo even update pua

tumor was na 5 dagen al voor 75 procent verdwenen,goed nieuws enzymeprik slaat aan.
nog niet met chemo infuus gestart want ze is nog te zwak,eerst iets aansterken met prednison..
wel een chemo pil gekregen maar hier zijn geen bijwerkingen van te verwachten.
we kijken per week hoe we verder gaan behandelen,het ziet er goed uit.haar vacht is ook niet meer gelijk zo dof..over een week weer terug naar de da.
Plaats reactie