Schatje is ziek :(

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Schatje is ziek :(

Bericht door Liesje22 »

Mijn lieve opvangertje is ziek!

17 en 18 juli ongeveer 4x overgegeven (dat ik heb gezien en weet dat de andere poezen niet stiekem zijn gaan opsmullen, want ja, blijkbaar is dat lekker, ieuww).
18 juli een keertje een platte vlaai, nog niet echt diarree, in die zin dat het eruit zou spetteren, maar te plat om goed te zijn.

Hij heeft dan anti braak middel gekregen, heb 'm in kleine porties eten gegeven, nog 2x oraal middel moeten toedienen en hij was weer als vanouds.

Vanochtend stond ie dan op met pijn, of zo leek het toch.
De schat mankte, net of ie ergens afgevallen was!
Dacht eerst al: shit, ben gisteren weg geweest, ze hebben allemaal los gezeten, zal toch nergens afgedonderd zijn?
Maar goed, ik blijf altijd wakker met de poezen en gisterenavond niks aan te merken.

Tegen dat het goed door drong en hij wou evenmin eten, begeleider even laten weten, temp moeten meten en jawel, 40.8°C.
Ik krijg 'm maar niet onder de 40°C vandaag :(

Zijn broertje had ook verhoging, maar dat is onderhand weer aan het zakken en blijft rond de 39°C zitten. Die is ook vinniger, eet vele beter en mauwt en zeurt om uit de ziekenboeg te mogen.

Ik heb de ergste zieke nu net een badje gegeven en hij ligt tegen een natte handdoek aan.
De ventilator staat er maar half op, zou niet willen dat hij straks ook nog gelijk 't snot erbij krijgt fzo.

Hij heeft nu toch alweer voor de 5de keer een kleine portie voer (natvoer) naar binnen met extra vocht erbij, hij is zich al danig aan het schoonlikken geweest.
Hopelijk volgende temp meting eindelijk een onder de 40°C of op zijn minst toch terug gezakt, want daarstraks bleef het maar op 41°C hangen!!

Mijn lieve ventje toch :(

Link hoe hij er vanochtend bij liep : Mijn zieke opvangertje
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door castratenkoor »

Waar het mij aan doet denken is gesloten gewrichtsontsteking. Heb ik hier 3 x gehad, altijd bij kittens, 2 x Rik en 1 x Teun. Geeft hoge koorts en gebrek aan eetlust, ik heb ze steeds een week moeten spuitjes-voeren. Omdat het bij Rik nog een keer optrad heb ik toen een snap-test laten doen. Dat was gelukkig negatief.

Beterschap met de kleine man.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Liesje22 »

Ik hoop maar dat ze blijven eten met hun beide!

Als het gesloten gewrichtsontsteking zou zijn, is het besmettelijk voor de andere?
Beide heren hebben hoge koorts momenteel, de ene is nog wat actiever dan de andere.
Maar op de opvangdame na, hebben alle 4 de poezen toch wel één keer gebraakt, doch, verder geen andere symptomen en tot op vandaag is de rest ook best nog levendig.

Ze eten ook nog, oef oef.
Nuja, de heer van het filmpje heeft pas gegeten nadat hij koortswerend middel had gekregen en ik voor afkoeling had gezorgd. Sedertdien eet hij kleine portie (ik vul aan met extra vocht).

Nu heeft hij net 2de badje gekregen, koorts was maar 0.2°C gezakt en ligt hij tegen een koele natte handdoek aan.
Zit er nog steeds bedeesd bij :(

Hoe kan je weten of het zeker gesloten gewrichtsontsteking is?
Zijn er ook nog andere ziektes (virus / bacterieel) waarbij wandelen plots lijkt alsof ze van ergens hoog zijn afgevallen en zowat alles pijn doet?
Ze gaan nu beide een AB kuur krijgen voor 5 dagen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door castratenkoor »

Volgens mij krijgen alleen kittens het. Na de ab - kuur knapten ze bij mij alle keren snel weer op.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Liesje22 »

Ik zal er straks eens op googlen ;) Weet ik gelijk ook wat het inhoud.

Begeleider is net weer geweest.
Ze hebben hun medicijnen gehad, over uurtje ongeveer weer temperaturen en als deze schat dan nog niet onder de 40°C is geraakt, weer badje in.

De andere mag alweer rond crossen, is ook heel wat levendiger.

Ze hebben dit ziektebeeld nog wel meer gezien.
Hoogst waarschijnlijk heeft Freya dat binnen gebracht, komt wel vaker voor als er een nieuw kitten bij komt, een week tot 10 dagen later koorts en algemeen ziek gevoel en eventueel moeilijk gaan vanwege de hoge koorts.
Welkom schuldgevoel haha.

Achja, ze hadden het dan wellicht even vrolijk elders ook kunnen krijgen. In principe hadden ze even vrolijk al geadopteerd kunnen zijn nu en elders gewoond en daar dan deze ziekte op kunnen doen.
Freya ziet er verder gewoon gezond uit, is zowel door mijn DA als door de begeleider gezond verklaard, niets zichtbaar, tegen alles geënt, dus ja...
Als ze iets bij zich dragen, dat zie je zo niet he als ze zelf niet ziek zijn.

Morgenvroeg mag ik proberen om een tabletje te geven aan deze schat. Gelukkig is hij de meer makkelijke van de twee. Techniek is me voorgedaan, had ik ook nog nooit eerder gezien. Lijkt zo makkelijk als ik het mijn begeleider zag doen, maar wedden dat ik morgenvroeg wat loop aan te klungelen?
Komt wel goed ;) Leren doe je met vallen en opstaan he.
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Liesje22 »

Na lang werken gisteren avond, is de koorts eindelijk onder de 40°C gekomen en zowaar, vanochtend nog netjes 38°C.
Dus zeker geen koeling meer nodig :D
Ook goed gegeten, zowel brok als nat en hij ligt alweer op zijn rug met de poten in de lucht *doodspelen !!! * :D Heerlijk!

De andere kleine patat mag ik sebiet temperaturen en medicijn geven, maar is ook al zo goed levendig, voelt zo ook al niet heet meer aan, dus ik verwacht een goed resultaat.

Alleen ons Freya voelde vannacht dan weer wél heet aan, oh, als die pootje over mij heen gingen, net een oven. Straks weer ff hulp vragen om temp op te meten.
Zij is het moeilijkste van al om te doen en zoonlief durft daar minder goed bij te helpen.
Maar ze blijft levendig en blijft goed eten.


Kan een infectie op de darmen van mensen op dieren overgaan?
Ik ben 13juli bij mijn grootmoeder geweest, die had toen al iets op haar darmen en is deze week opgenomen in het ziekenhuis met een bacteriële infectie.
Daar lag ik vannacht aan te denken toen Freya ook zo warm aanvoelde.

Begeleider dacht immers dat het van Freya zou komen, wellicht virus mee gekomen en dan over gegaan in bacteriële infectie. Zij had immers gisteren ook geen koorts.
Maar vannacht voelde ze dan weer heel heet aan en is ze gelukkig bij een koelelement gaan liggen (eentje dat al half ontdooit was onderhand hoor, niet vers uit de diepvries meer) en toen ging dat wel ff door mijn hoofd: kan het iets zijn dat van mens op dier is over gegeven?

Tabletje geven is vandaag goed gegaan :D Wat ben ik blij dat het van de eerste keer goed lukte :D
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Liesje22 »

Nu zijn ze beide wel héél erg ziek.
Gisteren tot ongeveer 21u alles goed.
(ik was van iets na 19u tot iets voor 21u even wezen winkelen).
Door de dag temp genomen, alles dik oké, alles binnen het normale.

Kom ik thuis en ik vind ze toch wel lusteloos uitzien en warm aanvoelen. Temp meten en jawel, koorts.
Jerry wel41.8°C en Tom had gelijk 41.2°C
en dat komende van temperaturen tussen 37.8 en 38.8...
Zo van de ene op de andere moment haast, want voor ik vertrok, alles nog dik in orde (mss dat ze wel al licht verhoging hadden, maar ze waren vinnig, aten, noem maar op en kort ervoor nog gemeten en alles oké).

Heel de nacht op geweest om temp te doen dalen. Badjes geven, op ijs zetten, windwaaier ervoor, toch nog maar extra koortswerend middel, maar dan zaten we aan het uiterste uiterste.

Vannacht is het dan héél even beetje beter geweest, Tom zowaar even onder de 39° gekomen en Jerry toch op zijn minst onder de 40°C.
Dat is amper een uur goed gegaan. Zaten ze in de grotere bench, nog steeds met koeling erbij en wederom gelijk dik tegen de 41° of er net over.
Vanaf toen is het op en af, van 39 tot 41.5°C.

Begeleider natuurlijk elke meting een smsje gestuurd en vanochtend telefoon gekregen om te vragen hoe ze zich algemeen gedroegen. Jerry is nog heel levendig (ondanks hij de hoogste koorts heeft en nog niet onder de 39°C is gekomen), Tom is lusteloos...
DA van wacht is gebeld en eigenlijk is het niet helemaal goed nieuws.
Zo lang zo'n hoge koorts en niets dat mag baten, zowel AB niet, als de koortswerende middelen, als ze haast 'bevriezen' middels ijs en windwaaier erop..
Dat is niet goed.

DA denkt dat het beste is om wat cortisone in te spuiten.
Dat kan goed werken, maar het kan ook slecht gaan.

Begeleider heeft me gezegd, als het zou gaan om het virus dat hij denkt dat het is (maar hij ziet er nog niet alle tekenen van), ik me wel moet voorbereiden dat ik mijn schatjes moet afgeven...
Het hoeft niet zo te zijn natuurlijk, maar ik moet er toch wel rekening mee houden. Het begint er steeds maar slechter uit te zien.

Ach verdorie toch :( :'(
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door castratenkoor »

Kunnen ze dan niet beter in opname bij dierenarts? AB via infuus? Dat werkt veel sneller en beter dan pillen.

Beterschap! Ik hoop dat ze het redden. Wij duimen met alle handjes en poezigie voetjes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door castratenkoor »

Mijn zus in USA is ook kitten-opvanger. Zij heeft momenteel 12 kittens in huis. Daar was het Calici-virus uitgebroken. is dat wat die van jou ook hebben?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Liesje22 »

Ik heb er echt geen idee van wat voor virus het zou zijn.
Het zou een virus betreffen dat voornamelijk zorgt voor buikvliesonteking, maar begeleider denkt tot dusver dat het niet op buikvlies is gegaan.
En nu moet ik ff goed denken wat hij weer zei dat het andere was dat het virus zou veroorzaken, ben al zo moe geweest vandaag.
Dacht dat het langdurige koorts één van de tekenen was en dan apathisch gaan zitten, fut eruit, niet meer eten en drinken en op korte tijd heel erg hoge koorts maken die met niets weg wil gaan.

Hij heeft met de DA van wacht overlegd en er werd gekozen om cortisone bij te geven.

Begeleider denkt wel dat het momenteel nog niet per se over een dodelijk virus hoeft te gaan.

Ik weet het allemaal niet zo goed.
Ze mochten alweer los lopen, maar beide nog steeds verhoging.
Ze krijgen nu Baytril Enrofloxacine 25mg/ml AB.
Gisteren meloxydil als koortwerend en een ander middel voor Tom (moet het doosje even gaan zoeken, loop even met mijn hoofd waar het niet moet zijn, ook de korte dutjes brengen even geen verlichting).
Edit: tofledine was het andere medicijn.

Ik blijf in elk geval in nauw contact met de begeleider en indien nodig, kan ik nog steeds vandaag naar DA van wacht gaan.

Vannacht hebben ze toch nog goed gegeten en rond de middag nog eens een schaaltje natvoer naar binnen gewerkt en wat brokjes erbij. Ik vind het nergens terug, dus dat is er allemaal netjes in gebleven.

Ben net weer wakker en voel al dat ze warm zijn. Dus met een bang hartje ga ik dadelijk weer temperatuur opmeten.
Laatst gewijzigd door Liesje22 op 24 jul 2016 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Liesje22 »

Verdomme he, kan me wel tegen de kop slaan.
Gezien ik deze nacht hele nacht ben wakker geweest en tot de middag ben wakker gebleven (toen kwam begeleider langs), ben ik daarstraks even gaan slapen, in korte pauze, moest immers weer temp gaan meten.

Sta ik op, het is tijd voor AB en ik neem het voorste doosje, want ja, dat was het medicijn.
Domme, nee toch, het was de meloxydil en ze hebben deze middag net cortisone gekregen!

Deze mogen dus NIET samen gegeven worden en er is niet veel dat ik nu kan doen, behalve in 't oog houden dat ze niet plots erg raar gaan doen.

Jerry houdtt net zijn temp rond de 38.5°C, dat is nu al enkele uren zo en heeft geen koeling meer nodig, goed gegeten, gaat wel nog wat gewoon rond liggen, maar gaat netjes op de kattenbak en (vr)eet al weer goed.
Tom heeft weer verhoging (40.6°C) dus die zit weer op ijs.

Maar allé, hoe dom kan een mens zijn, met je slaapkop snel medicijn geven (ik was ook weer iets te laat wakker, dus ik wou er vaart achter zetten), ik heb ze net beide gegeven, valt mijn oog op dat andere doosje.
Yup, totaal verkeerd..
Aaaarrgggh!!

Willen jullie aub mee duimen dat ze nou niet dankzij mij straks hier morsdood liggen?
Laat ze nu aub goed sterk zijn en er niks aan overhouden.

Meloxydil is naar de keuken verhuisd, zodat ik me zeker niet nog es kan vergissen..
Pfff :( :'(

Nope, vandaag dus niet meer slapen.
Nauwgezet in't oog houden op bijwerkingen en vanaf dat er iets raar gebeurd, onmiddellijk begeleider bellen en dan is het mogelijks sowieso spoedopname bij de DA (al naargelang wat er gebeurd natuurlijk).

De cortisone doet zijn werk alvast wel voor Jerry, maar ik ben op voorhand gewaarschuwd dat het gerust eerst even beter kan gaan en ze daarna weer terug opstoten krijgen en het plots heel erg bergafwaarts kan gaan.
Héél voorzichtig ben ik blij voor Jerry.

Maar echt super voorzichtig, want met mijn dommigheid... Ach seg... :'( *slaat zichzelf tegen de kop: dommerik!!! * )

Tolfedine was trouwens het andere middel, dat had Tom gekregen, gezien hij niet op de meloxydil reageerde de eerste dag van ziekte en hebben ze beide gisterennacht nog een half tabletje van gekregen toen beide niet onder de 41°C wilden komen, ondanks op ijs zitten.
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Liesje22 »

castratenkoor schreef:Mijn zus in USA is ook kitten-opvanger. Zij heeft momenteel 12 kittens in huis. Daar was het Calici-virus uitgebroken. is dat wat die van jou ook hebben?
Ik heb dit even gegoogled.
Ik denk niet dat de begeleider aan dit virus denkt, als ik het ziekteverloop er even op nalees.

Ik vermoed dat de begeleider denkt aan de kattenziekte / parvo.
Gezien hij het zo vaak over die ontstoken darmen en buikvlies heeft en de kritieke periode van té hoge koorts, als ik zo lees wat kattenziekte inhoudt, komt dat wel naar boven.

Dan denk ik dat we inderdaad voorzichtig mogen blij zijn dat ze lang niet alle symptomen vertonen en er eigenlijk alleen maar sprake is van aanhoudende hoge koorts.
Braken en diaree was enkele dagen geleden, zonder koorts, en ze zijn steeds levenslustig gebleven.

Ook nu, nu ik ze toch wel futloos vind (ik zie de kleine veranderingen natuurlijk heel goed), vindt de begeleider ze er nog best levendig uitzien en dat is op zich wel een goed teken.
En ze blijven beide eten, zonder braken en diarree, dus of we echt in die richting moeten denken, laat ons hopen van niet!

Ik ga nu maar ff stoppen met over nare ziektes lezen, want wordt er zo stilaan paniekerig van.
Dat hebben we nu dus niet nodig!
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Liesje22 »

Net telefoon van begeleider gehad en hij is toch wel héél erg bezorgd dat het de verkeerde kant aan het opgaan is.
Tom zijn temp is amper onder de 40°C te krijgen.
Jerry zijn temp is weer oké, de cortisone doet zijn werk blijkbaar wel voor hem.
Ik hoefde me niet teveel zorgen te maken over meloxydil, gezien ze daar de dagen voorheen ook niet op gereageerd hebben.

Begeleider is richting FIP aan het denken, doch, ook daarover mogen we niet voorbarig zijn, want niet alle symptomen zijn er.
Het is dus wachten en nog eens wachten en in tussentijd gewoon doen wat kan: afkoelen met ijs, ventilator erop, tussendoor toch loslaten zodat ze netjes op de kattenbak kunnen en gewoon ook eens comfy kunnen gaan liggen.

Morgenvroeg wordt de vaste DA gebeld en nog eens overlegd.

Ik sta natuurlijk paraat om met ze naar daar te rijden voor onderzoek.

Het zijn nu wel even bange tijden hoor.
Weer werd ik gerust gesteld dat het oké is, dat het goed is dat ze op zijn minst in opvang zijn gekomen, dat ze tot dusver een goed leventje hebben gehad, vrolijk konden zijn, goed hebben kunnen eten, veilig kunnen voelen, noem maar op.
Ik word wel wat voorbereid op hun heengaan.

Poeh, wat zwaar :( :'( :'(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Rik »

Ja, dat is natuurlijk ook de keerzijde van opvang. Je weet dat je op een gegeven moment afscheid van ze moet nemen maar normaal gaan ze dan naar een nieuw fijn huisje. Maar het kan dus ook voorkomen dat je afscheid moet nemen als het toch de verkeerde kant met ze op gaat. Je krijgt die kleintjes op een uiterst kritisch punt in hun leven nadat ze ook al heel wat ellende meegemaakt hebben. En als je dan te vroeg afscheid zou moeten nemen is dat zwaar, heel zwaar.

Ik hoop dat ze het, met (en door) jouw goede zorg, toch redden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Omnia »

We duimen dat beide mannekes er goed doorheen zullen komen!!!!
Plaats reactie