Pododermatitis

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Pododermatitis

Bericht door maaikevanhelvoort »

Wie heeft ervaring met Pododermatitis?
Er is weinig over te vinden op internet!
Mijn kat muis is 8 jaar oud en liep mank. Omdat hij in het wild geboren is, is het vangen lastig en stressvol. Toch uiteindelijk gegaan omdat het te lang duurde. Hij plaste van angst meteen bloed....ach arme muis. DA stelde voorlopige diagnose Pododermatitis en hij heeft een injectie gekregen. Dat ging goed maar (1 maand later) zie ik dat hij weer wat moeilijk loopt. Hij loopt niet mank maar ben bang dat het weer terug is. Heb al zitten lezen over allergie voedsel maar muis zit op blaasgruisdieet. Vorige keer trouwens zijn urine meteen laten onderzoeken omdat hij bloed plaste maar dat was in orde. Dat was waarschijnlijk de angst en het is ook niet meer terug geweest. Muis had gister wel diarree....kan dat met elkaar te maken hebben? Moet ik meteen weer naar DA nu ik zie dat hij lichtelijk gek loopt. Net liep hij trouwens normaal. Hij speelt wel en eet goed.
Cerna

Re: Pododermatitis

Bericht door Cerna »

Ik heb een kat gehad die dezelfde kwaal had en volgens mijn dierenarts is het een auto-immuunziekte en valt er weinig anders aan te doen dan prednison geven of opereren wanneer het te pijnlijk wordt, maar dat was 13 jaar geleden en ik weet niet of de therapie inmiddels veranderd is.

Ik denk dus dat Muis ook een prednisoninjectie heeft gehad want dat werkt ongeveer een maand. De meeste dierenartsen geven de voorkeur aan pilletjes omdat er dan niet zo'n grote dosis in één keer gegeven hoeft te worden, maar wanneer Muis zo'n stresskip is zal dat waarschijnlijk niet lukken (tenzij je het in het eten kunt verstoppen).

Maar het is een akelige, zeer pijnlijke ziekte.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pododermatitis

Bericht door Dinky »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... is#p645812

Sponsvoetjes of pododermatitis is vaker voor gekomen op het forum.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Pododermatitis

Bericht door maaikevanhelvoort »

Heb niet het gevoel dat hij pijn heeft. Vandaag heeft hij goed op zijn pootje gelopen en gespeeld. De prik is inderdaad nu een maand geleden. Heb gelezen over doxycycline kuur, ga het eens vragen aan da. Maar eerst hopen dat hij goed blijft lopen!
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Pododermatitis

Bericht door maaikevanhelvoort »

Muis liep toch slecht. Doxoral gekregen en het gaat weer goed. Hij heeft nu alleen last van diarree....wat kan ik doen? Is vandaag begonnen. Kan ik norit geven? Hij drinkt en eet goed. Heeft iemand ervaring met norit?
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pododermatitis

Bericht door Ennakee »

Ik heb ervaring met Norit. Norit is geactiveerde koolstof die gifstoffen en ook medicatie opneemt vanuit de darmen en maag. Op het moment dat je Norit geeft zal de Doxoral veel minder werkzaam zijn.

Ik zou je willen adviseren om aan je da een andere vorm van AB te vragen. Die minder bijwerkingen heeft op de darmbacteriën en ook geen diarree veroorzaakt. Of ter ondersteuning vragen om probiotica om de darmbacteriën weer in balans te brengen, en de diarree te laten stoppen.

Beterschap met de zere voetjes van Muis..
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Pododermatitis

Bericht door maaikevanhelvoort »

Bedankt voor je advies. Heb Da vandaag al gebeld maar ze wil niets geven en hem eerst zien. Dat begrijp ik wel maar muis is een half verwilderde kat. Bij mij is oké maar vangen is een drama en na bezoek da is hij dagenlang van slag. Niet eten en verstoppen. Poe weet het soms even niet meer. Heb hem gister milbemax gegeven voor ontwormen, kan het daar mee te maken hebben? Da zegt trouwens dat Doxoral geen antibiotica is en dat het daar niet door kan komen? Vind ik raar want overal staat dat het wel een antibiotica is. Ben nu aan het afbouwen met Doxoral , half tabletje per dag.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pododermatitis

Bericht door Ennakee »

Is er een mogelijkheid om een second opinion bij een andere DA in te winnen? Soms wordt pododermatitis ook in verband gebracht met Fiv en Felv. Omdat bij deze virussen het auto-immuunsysteem verslechterd en podofermatitis ook een auto- immuunziekte kan zijn.

http://www.diernet.nl/jmsitedata/index. ... s-hond-kat

Een dierenarts die zegt dat Doxoral geen AB is, vind ik erg raar.

Ook staat in de bijsluiter vermeld dat maag en darmstoornissen tot de bijwerkingen horen.

Wat vroeger bij mijn katten hielp tegen diarree was Almhof biogarde volle kwark. Of biogarde yoghurt. Hier zitten ook dezelfde bacteriën in als in pro biotica. Maar geen light variant kiezen omdat kunstmatige zoetstoffen giftig zijn voor katten . Dagelijks een beetje laten oplikken ongeveer en eetlepel per dag en snel moet de diarree verleden tijd zijn ;-)

Hier onder staat een site van een dierenartsenpraktijk die deze aandoening ook behandeld met Doxycycline dus deze ab klopt wel met jouw verhaal

http://www.makatsi.nl/index.php/vetalk/ ... bij-katten

Nogmaals sterkte met Muis..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pododermatitis

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 14 jaar gewerkt bij Norit. Het is inderdaad niet aan te raden te geven bij medicatie. Er zijn gevallen bekend van mensen die de pil slikten en door het gebruik van Norit toch zwanger werden. De medicatie wordt door Norit uit het lichaam geveegd zeg maar.

Persoonlijk zou ik geen melkproducten geven tegen diarree. Veel medicatie (ook Doxoral) reageert slecht op melkproducten.

Ik zou eerder adviseren wat kipfilet en witte rijst te koken en dan het vocht met wat stukjes kip geven. Niet de rijstkorrels geven.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Pododermatitis

Bericht door Cerna »

Afbouwen met Doxoral is een heel slecht idee want dan kan de kat resistent worden (je wordt resistent wanneer de dosis te laag is of wanneer je het te kort geeft) en Doxoral is wel degelijk antibiotica, ik geef het al tijden met veel succes tegen chronische niesziekte en gelukkig zonder bijwerkingen.
Doxoral MOET je wel samen met het voer geven en verstandig is om ook Zitac als maagbeschermer daarnaast te geven (maar niet iedere kat reageert goed op Zitac dus met een kwart pilletje per dag beginnen).

Maar wanneer Muis slecht reageert op antibiotica lijkt het me verstandiger om om een Prednisonprik (Cortalone of Vetacortyl) te vragen of om Prednoral te gaan geven wanneer je dierenarts zo'n hoge dosis in één keer geen goed idee vindt.
Dan moet je nog wel een keer met Muis naar haar toe, maar dan is Muis ook voor zeker een maand verlost van de pijnlijke voetjes.

Er zitten bijwerkingen aan Prednison (diabetes, blaasontsteking), maar in dit geval heb je denk ik geen keus tenzij je eeuwig antibiotica wilt blijven geven.
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Pododermatitis

Bericht door maaikevanhelvoort »

Bedankt voor jullie reacties!
Muis heeft 8 weken geleden al een prik gekregen. Na twee weken kreeg hij toen ook diarree. Daarna weer goede ontlasting. Vorige week weer last van voetje en omdat hij zo snel gestresst is nu Doxoral.
Muis zit op blaasgruisdieet, dus durf nooit wat anders te geven eigenlijk. Hij eet heel erg goed nu?!
Doxoral moest ik nu 3 dagen een hele pul geven, 3 dagen een halve en dan 3 x om de dag een halve.
Cerna

Re: Pododermatitis

Bericht door Cerna »

Ik zou maar eens voor een second-opinion gaan want Doxoral mag je niet afbouwen! Maar wanneer jouw dierenarts zegt dat Doxoral geen antibiotica is, dan weet ze natuurlijk ook niet dat je antibiotica niet mag/hoeft af te bouwen. Misschien moet ze zich weer eens laten bijscholen?

Die prik van 8 weken geleden werkt niet meer. Mijn Tara kreeg maandelijks een prik tegen Pododermatitis.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pododermatitis

Bericht door Synemios »

Ik weet dat dit een oud topic is maar wil toch nog even reageren.

Doxycycline is bij pododermatitis tegenwoordig 1e keus behandeling omdat het naast dat het antibiotica is ook een immuunmodulerende werking heeft.
Je moet het wel 3-6 weken geven maar bij Luna is het nooit meer terug gekomen ( 2013 is zij behandeld) en bij Lizzy heeft de behandeling ook geholpen. ( 2019)
Het hoeft dus niet levenslang gegeven te worden en als het werkt is het uiteindelijk een mildere behandeling dan maandelijks een prednison injectie.

Nu komt dit hij katten weinig voor maar elke dierenarts kan bij Utrecht navraag doen wat het advies is mbt de behandeling.

Als de doxy niet helpt of de kat reageert er niet goed op dan wordt er vaak overgestapt op prednison of in ernstige gevallen een operatie.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie