Onze Simba heeft misschien FIP

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
kbhaggan
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2016 22:14

Onze Simba heeft misschien FIP

Bericht door kbhaggan »

Hoi allemaal,

We hebben al sinds januari onze eerste kitten(Simba, ras american curl) numinmiddels nbijna 6 maanden oud in huis genomen. Vanaf het begin was hij ziek, vaak niesbuien en hoesten. Na behandeling van de da ging get weer beter, maar toen kreeg hij diarree met bloed. Na een tijdje zagen we iets bewegen in de ontlasting dus dachten we dat het wormen waren. Simba is inmiddels ontwormd maar bleef de diarree over houden ook na ontwormen en extra behandeling voor de diarree. Dus 2 weken terug hebben we de ontlasting afgegeven voor onderzoek. Daaruit bleek dat simba besmet is met de coronavirus.

Inmiddels hadden we al gepland om op vakantie gegaan dus hadden we ook al de pension bij de da gereserveerd, maar nu hij positief is voor de coronavirus zegt de da dat hij niet meer naar de pension mag.

Na het lezen van alles over coronavirus en fip kom ik nog steeds niet verder, want als ik het goed begrijp hoeft Simba geen fip te hebben als hij positief is voor de coronavirus. Volgens de da moet over 5 weken weer een onderzoek worden gedaan om te kijken of Simba nog positief is voor de coronavirus. Afgelopen week was de diarree gestoot, maar juist vandaag heeft hij weer diarree en met veel bloed, echter lees ik bij de symptomen van fip niet dat hij daarbij diarree met bloed het. Daarnaast is Simba heel levenslustig, speelt veel, eet optimaal. Af en toe trekt hij zich wel terug en gaat in een hoekje slapen. Volgens de DA is de kans groot dat hij fip heeft. Maar na alles op internet gelzen te hebben weet ik zelf ook niet wat ik moet concluderen en ben verder ten einde raad. Vandaar mijn post hier, hebben jullie hier ervaring mee? Ik weet ook niet wat ik met mijn vakantie moet doen, want kan hem niet bij een pension plaatsen...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onze Simba heeft misschien FIP

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
we hebben redelijk wat fip-ervaring en die vind je via de zoekfunctie rechtsboven. en je kunt met heel specifieke vragen altijd nog een pb-tje sturen naar het betr. forumlid.
wat ik van corona en fip weet is dat het kan muteren naar fip in stressvolle situaties en dat zou op de cattery het geval geweest kunnen zijn. hoeveel tijd er dan voor staat om fip ook daadwerkelijk in het bloed te zien weet je dierenarts.
trouwens, erg veel katten dragen het coronavirus bij zich zonder dat het naar fip muteert, neem aan dat je da je dat heeft verteld. inlezen, ook via internet is belangrijk want hoe meer je zelf weet hoe beter je op bepaalde symptomen kunt letten.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... P/fip.html
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Onze Simba heeft misschien FIP

Bericht door Ennakee »

De dierenfaculteit van de Universiteit van Genk in België. Heeft volgens mij diverse studies gedaan naar het Coronavirus in samenhang met FIP. Misschien kun je aan hen een email sturen met verzoek om advies?
Hieronder staat een onderzoeksrapport van de Gentse Universiteit,

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/2 ... 001_AC.pdf

Verder kun je alleen maar zorgen dat Simba stressvrij blijft , omdat dit een trigger is voor het virus om te muteren. En zorgen dan zijn weerstand verbeterd met weerstandsverhogers...

Sterkte en beterschap met het kleine ventje..
Cerna

Re: Onze Simba heeft misschien FIP

Bericht door Cerna »

Eerst de vakantie annuleren lijkt me.

Ik heb toevallig pas een artikel gelezen over Tritrichomonas. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het schijnt een parasiet te zijn die chronische diarree veroorzaakt bij vooral kittens of katten onder de twee jaar. Er kan slijm en bloed bij de ontlasting gezien worden.
Een behandeling schijnt lastig te zijn en soms wordt er antibiotica voor geschreven om de symptomen te verlichten (maar dat doodt de parasiet niet).

Het positieve is dat katten er overheen kunnen groeien, maar dat kan wel twee jaar duren volgens het artikel.

Misschien eens aan de dierenarts vragen of dat ook een mogelijkheid is?
kbhaggan
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2016 22:14

Re: Onze Simba heeft misschien FIP

Bericht door kbhaggan »

Hoi allemaal,

Dank voor jullie reacties. Ik ben vandaag weer door de da gebeld, volgens het lab moet er nog een onderzoek plaatsvinden van de ontlasting en zijn bloed. Om met enige zekerheid te kunnen vaststellen dat hij FIP heeft.. Wel vervelend allemaal.

Daarnaast wil ik jullie bedanken voor de handige linkjes. Ik zal zeker contact opnemen met de genste universiteit.

groet,
Kishen
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onze Simba heeft misschien FIP

Bericht door ErikPhilippus »

Hallo Kishen,

Hoe is het inmiddels met Simba? Is er al iets te zeggen of er sprake is van FIP (hoop het niet....)?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Onze Simba heeft misschien FIP

Bericht door Ilone »

Maar FIP valt niet vast te stellen via bloedonderzoek of ontlastingstesten, dus laat je dat niet direct aanpraten door je DA.
Dat zijn ontlasting moet worden onderzocht is een vooraanstaand iets ja, zo kunnen ze zien of er wellicht nog een parasiet huist in het lijfje van Simba.
Ik hoop dat er snel duidelijkheid is voor jou en Simba
Eet en drinkt hij nog wel?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onze Simba heeft misschien FIP

Bericht door nellebel »

Corona virus dragen de meeste katten bij zich. Onze odie had het ook een kreeg fip. Het is geen verplichte test bin ras katten omdat er dan niets meer zou overblijven om mee te fokken. Alleen zwakke katten kunnen er fip mee ontwikkelen. Onze odie had en moeizame start. Zijn broertjes en zusjes moeten ook corona dragen maar zij zijn hartstikke gezond
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
kbhaggan
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2016 22:14

Re: Onze Simba heeft misschien FIP

Bericht door kbhaggan »

Hoi Allemaal,

Dank voor jullie reacties. Inmiddels hebben we Simba weer laten testen, en nu lijkt hij vrij te zijn van de corona virus. Daarnaast is hij mooi gegroied, hij is nu (als ik het goed heb) bijna 3,5 kg. Heel energiek.

Het enige waar we nu wel last van hebben is dat hij soms na het poepen een deel van de poep aan zijn haren bij zijn kont blijft en dat draagt hij met zich het hele huis door. Heeft iemand tips daarover? Of zal ik een ander bericht aanmaken daarvoor?

groet,
Kishen
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Onze Simba heeft misschien FIP

Bericht door Omnia »

Fijn dat de uitslag zo positief is uitgepakt en dat Simba helemaal gezond is.

M.b.t. zijn poep probleem, ik zou wanneer je het niet erg vindt een stukje van de haren knippen zodat er niks meer in kan blijven hangen.

En verder zorgen voor voeding die stevige ontlasting geeft, mocht hij dit nog niet hebben.
Plaats reactie