voorste luchtweginfectie kat

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
mikedelta144
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2015 09:03

voorste luchtweginfectie kat

Bericht door mikedelta144 »

hallo allemaal,

Ik ben pas nieuw hier, en heb een vraag over het gebruik van novacam. Eėn
van mijn katten heeft sinds een paar dagen last van flink niesen, een beetje zwaar ademen, en alles wat lijkt op een verkoudheid. Ik ben gisteren bij de dierenarts geweest en die heeft een voorste luchtweginfectie geconstateerd. De kat heeft meteen een injectie met novacam gekregen, en een flesje voor het toedienen thuis van zo'n 4,5 mg per dag, en dat voor een dag of 7 á 10. Nu heb ik al eerdere verontrustende berichten over novacam en andere cam versies gelezen en heb mijn twijfels gekregen om hier mee door te gaan. Hebben jullie adviezen over wat ik zou kunnen doen? Ik zit op dit moment een beetje met mijn handen in het haar !!!!


groeten,

martin
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: voorste luchtweginfectie kat

Bericht door Dinky »

Bij infectie zou ik denken aan een AB.

Geloof dat suspensie na injectie juist erg afgeraden wordt door de fabrikant van novacam.......
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
mikedelta144
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2015 09:03

Re: voorste luchtweginfectie kat

Bericht door mikedelta144 »

verschrikkelijk als ik dit nu lees, notabene de fabrikant raad het af, en de dierenarts schrijft dit middel fluitend uit. zou de verkoudheid niet komen vanwege het feit, dat de kat de laatste maanden KVV van onze hond mee eet, ze is hier gek op, nu denk ik dat het dan ook misschien een allergie kan zijn wat hier in verband mee staat.

groeten,

martin
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: voorste luchtweginfectie kat

Bericht door Rik »

Dinky schreef:Geloof dat suspensie na injectie juist erg afgeraden wordt door de fabrikant van novacam.......
Yep, het staat zelfs in de bijsluiter :evil:
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... pensie-kat
Het middel dient niet gebruikt te worden na parenterale injectie van meloxicam of een andere NSAID omdat geschikte doseerschema’s voor dergelijke vervolgbehandelingen niet zijn vastgesteld voor katten.
Bij metacam heb ik zelfs gelezen dat de suspensie na een injectie zelfs direct kan leiden tot acuut nierfalen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: voorste luchtweginfectie kat

Bericht door Cerna »

Ik zie het nut hiervan ook niet. Ik zou om Doxoral vragen en dan zeker voor 10 dagen. Misschien dat je dierenarts zo min mogelijk antibiotica wil inzetten vanwege het huidige beleid, maar om dan ontstekingsremmer in te zetten? Beetje vreemd! Suspensie na injectie is wel normaal (mijn kat Noa kreeg nierfalen omdat we 4,5 week hebben geïnjecteerd).

Als alternatief heb je ook nog Groene Os luchtwegcompositum http://www.medpets.nl/groene+os+luchtweg+hond+kat/. Ik geef dat sinds twee weken aan mijn chronische snotteraar omdat ze zonder antibiotica onmiddellijk weer begon te snotteren en ze inmiddels bijna 3 maanden Doxoral had gehad, en ze is nog steeds niesvrij :eclap:
Cerna

Re: voorste luchtweginfectie kat

Bericht door Cerna »

Rik schreef:Bij metacam heb ik zelfs gelezen dat de suspensie na een injectie zelfs direct kan leiden tot acuut nierfalen.
Ik heb de bijsluiter er even bijgepakt en hier staat: "na de aanvangsbehandeling met Metacam 2mg/ml oplossing voor INJECTIE voor katten wordt de behandeling 24 uur later voortgezet met Metacam 0,5 mg/ml SUSPENSIE voor ORAAL gebruik voor katten met een dosering van 0,05 mg meloxicam/kg lichaamsgewicht.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: voorste luchtweginfectie kat

Bericht door Rik »

Cerna schreef:Ik heb de bijsluiter er even bijgepakt en hier staat: "na de aanvangsbehandeling met Metacam 2mg/ml oplossing voor INJECTIE voor katten wordt de behandeling 24 uur later voortgezet met Metacam 0,5 mg/ml SUSPENSIE voor ORAAL gebruik voor katten met een dosering van 0,05 mg meloxicam/kg lichaamsgewicht.
Ja, maar ik had het ook niet over de bijsluiter.

Ik had het over deze waarschuwing:
Warning: Repeated use of meloxicam in cats has been associated with acute renal failure and death. Do not administer additional injectable or oral meloxicam to cats. See Contraindications, Warnings, and Precautions for detailed information.
en
Do not administer a second dose of meloxicam.
Do not follow the single, one-time dose of meloxicam with any other NSAID.
Do not administer Metacam Oral Suspension following the single, one-time injectable dose of meloxicam.
Dus de injectie van metacam mag alleen maar iets eenmaligs zijn (liefst gevolgd door een flinke spoeling van misschien meerdere dagen).

Die laatste zin:
Do not administer Metacam Oral Suspension following the single, one-time injectable dose of meloxicam.

"Metacam Injection for Cats" te vinden op
http://www.drugs.com/vet/metacam-inject ... -cats.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
mikedelta144
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2015 09:03

Re: voorste luchtweginfectie kat

Bericht door mikedelta144 »

nou dat is dan lekker, fijne dierenarts heb ik.
Ik heb dus na ongeveer 22 uur de eerste dosering gegeven en stop hier nu onmiddellijk mee !!!!, hoop dat er geen gekke dingen gaan gebeuren. de kat is gelukkig nog wel actief en eet goed, maar het snotteren hindert haar wel af en toe.

groeten,

Martin
Cerna

Re: voorste luchtweginfectie kat

Bericht door Cerna »

Martin: geen paniek!
Op de Nederlandse bijsluiter staat hierover niets (wel: in heel zeldzame gevallen is nierfalen gemeld) en ik heb op de link van Rik naar andere medicijnen gekeken en ook daar staat van allerlei paniekzaaierij (Amerikanen-eigen).

Wanneer er iemand in paniek zou moeten zijn over Novacam, Metacam enz.., ben ik het wel en dat was ik ook vijf jaar geleden toen ik bepaalde Amerikaanse sites bezocht nadat mijn Noa nierfalen had gekregen, maar inmiddels weet ik dat veel meer factoren een rol spelen wil het nierfalen worden.
Vorige week woensdag zijn bij een andere kat van ons blaasstenen verwijderd en heeft ze ook Metacam gehad en ze deed het er geweldig op. Ik was al vrij vroeg gestopt (toch nog steeds een beetje die angst) en onmiddellijk kwamen de klachten weer terug :-(

Dierenartsen schrijven NSAID's voor alsof het snoepjes zijn, dat klopt, maar dat zouden ze niet doen wanneer dieren massaal nierfalen zouden krijgen. Mijn dierenarts verzekerde mij - voordat ik met Metacam begon - dat hij nog nooit een dier met nierfalen in zijn praktijk heeft gehad wat veroorzaakt was door Metacam. Een andere kat van ons heeft een allergie en krijgt daarvoor zo eens in het kwartaal een Prednison-injectie. Daar kan ze diabetes van krijgen. Dat weet ik en daar zit ik niet op te wachten, maar het is het enige wat bij haar helpt en dan kies ik voor een dierwaardig leven ipv in paniek te raken over allerlei bijwerkingen die medicijnen kunnen hebben.

Maar goed, stoppen lijkt me geen slecht idee omdat je beter antibiotica kunt geven (of het alternatief waarvoor ik je de link heb gegeven).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: voorste luchtweginfectie kat

Bericht door Rik »

Sorry, ik wilde geen paniek veroorzaken met mijn berichten. Ik ben het ook wel met Annet eens dat het echt niet zo zal zijn dat een eenmalige injectie novacam met daarna de suspensie direct tot nierfalen zal leiden. Ook klopt het wel dat de Amerikanen vrij snel berichten opblazen en rechtzaken beginnen. Maar er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in alle verhalen. Dus het is altijd oppassen bij het geven van elke NSAID. Ik heb echter wel het idee dat dierenartsten wel erg makkelijk naar de 'cam'etjes grijpen. Voor bijna alles lijkt het wel voorgeschreven te worden. Terwijl er in sommige gevallen toch betere alternatieven zijn (zoals Annet ook al aangaf). En voor alleen de ontstekingsremmende eigenschap zou novacam/metacam e.d. niet mijn eerste keuze zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie