Wel of geen nestje?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Toepi
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:24

Wel of geen nestje?

Bericht door Toepi »

Wij zouden graag een nestje willen bij onze Brits korthaar van 3 jaar.
Ze is getest er is een echo gemaakt en alles is goed. Alleen...
Haar moeder is overleden aan Fip toen de kittens 9 weken waren.
Is er dan een verhoogde kans dat de nieuwe kittens ook fip hebben/krijgen?
Graag jullie mening.
Cerna

Re: Wel of geen nestje?

Bericht door Cerna »

Ik heb gelukkig geen verstand van fip, maar ik weet wel dat dit niet erfelijk is, dus dat lijkt me geen risico.
Ze is getest: HCM, PKD?
En je hebt een stamboom van haar, neem ik aan? En gaat een catterynaam aanvragen (anders krijg je geen stambomen voor de kittens) en bent/wordt lid van een rasvereniging?
En heb je al een vader op het oog? Ook getest en de goede bloedgroep.
Laat je je begeleiden door een ervaren fokker?
Heb je er geen moeite mee om na 13 weken afscheid te moeten nemen van de kittens?
Toepi
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:24

Re: Wel of geen nestje?

Bericht door Toepi »

Inderdaad alles al geregeld en goed over nagedacht.
Fip is niet erfelijk maar wel overdraagbaar.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wel of geen nestje?

Bericht door Rik »

Yep. Je zou je dus goed in moeten lezen over het risico dat je poes in die 9 weken het coronavirus heeft gekregen en wat dan weer de risico's zijn dat ze die weer over kan dragen naar haar kittens.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... P/fip.html
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1666
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wel of geen nestje?

Bericht door nellebel »

heb zelf een fip kitten gehad. is niet erfelijk inderdaad maar vaker zie je wel dat het in bepaalde families meer voor komt. bij mij fokker werd het advies gegeven , ook door de rasvereniging, om bij nog een geval van fip niet meer te fokken. mijn kitten bleek het enigste kitten te zijn, dus ze heeft nog 1 nestje gefokt met die poes.
de dierenarts verteld mij toen ook dat bijna alle katten besmet zijn met coronavirus. mutatie tot fip vind meestal plaats bij kittens of oudere katten met verminderde weerstand. kittens blijven dus erg gevoelig en je weet zeker dat er corona in het nestje zit. mijn kitten was besmet waarschijnlijk door de oma die ook in huis was. (overdracht via kattenbak)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of geen nestje?

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik niet fokken met een poes waarvan de moeder aan FIP is overleden, zo snel na het krijgen van kitten. Je loopt echt meer risico op FIP bij de kittens van deze poes. En de poes zelf ook trouwens, door zwangerschap en bevalling gaat haar weerstand flink achteruit en kan er FIP uitbreken. Waarom zou je onnodig risico nemen.......als je een extra kitten wilt, kun je er beter een kopen uit een gezondere lijn.

Als je hier eerlijk over bent, denk ik ook niet dat een goede fokker dit risico aandurft met hun dekkater. Stel dat de poes FIP krijgt door de stress van het verhuizen naar de dekkater, dan kan de dekkater het ook weer van haar oplopen door de dekking.

Ik ken een geval van FIP - uitbraak in een cattery en daar werd geadviseerd niet meer te fokken met die lijn. Daar vielen 4 doden.

Ik heb zelf veel verdriet gehad met broer en zus, persjes. Beide aan FIP overleden, broer met 5 jaar en zus met 9 jaar. Dat is geen toeval te noemen als je 8 katten in huis hebt en precies alleen broer en zus het krijgen. Dat zit echt in de familie.
Volgens mij komt FIP best veel voor bij Perzen en Britten.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 11 aug 2015 08:23, 2 keer totaal gewijzigd.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of geen nestje?

Bericht door Adriana »

Toepi schreef:Inderdaad alles al geregeld en goed over nagedacht.
Fip is niet erfelijk maar wel overdraagbaar.
;-) denk dat je nog wel even verder in de tijd mag doordenken, want...
grote kans dat wordt overgedragen naar de kittens bij het eventuele nestje en ga je dat verzwijgen naar de toekomstige kopers? naar de ras-vereniging?
tuurlijk zijn er zat, bv da's die zeggen dat de meeste katzels het coronavirus bij zich dragen en geen fip ontwikkelen.. maar helemaal eens met dinie en wendy's verdrietige ervaringen met fip..

lees een paar fip-topics en dan weet je wat voor vaak lange lijdensweg dat kan worden, de verzorging van een fip-katzel met alle kwalen dankzij fip..
ook voor jullie als je besluit een of meer kittens te houden.
je mag het niet verzwijgen voor de eigenaar van de dekkater....
en ik denk dat raskatten vatbaarder zijn dan htk's..

bovendien zit je, denk ik in een moeilijke positie als één of meerdere verkochte kittens binnen 6 maanden natte of droge fip ontwikkelt.. er vanuit gaand dat alles via de rasvereniging loopt met koopcontract en niet bv via marktplaats..

het coronavirus gedraagt zich rustig totaan een beetje stress of een andere trigger en er zijn zat triggers, denk alleen maar eens aan het uithuisplaatsen van de kittens...
je hebt vaak niet in de hand dat het naar fip muteert.. en missch denk je dan 'had ik maar..'
snap dat jullie graag een nestje willen maar, en dan ook nog bewust, zo'n groot risico nemen..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wel of geen nestje?

Bericht door Ilone »

Ik heb 3 katten van dezelfde moeder. Pluis* was anderhalf jaar ouder dan Muka en Speedy.
Pluis* is helaas vorig jaar overleden aan fip, en ik blijf altijd op mijn hoede voor Muka en Speedy, aangezien ik denk dat ze het virus van hun moeder hebben gekregen.
Ben het eens met bovenstaande reacties, ik zou niet het risico nemen door een nestje te doen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Cerna

Re: Wel of geen nestje?

Bericht door Cerna »

Ik heb je vraag voorgelegd op de facebookpagina van Neocat-Britten en dit was het antwoord:
"Theoretisch gezien zou je met een kitten niet moeten fokken om fip uit te bannen. Praktisch gezien kan elke fokker dan de cattery sluiten vanwege het hoge aantal dragers".
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of geen nestje?

Bericht door Adriana »

krijg bepaalde gevoelens :-( :shock: bij deze reactie....

.. en daar kun je dus aan toevoegen dat door het hoge aantal, de dichtheid, beperkte ruimte en de stressfactoren je bij fokkers (ik bedoel niet één nestje per 3/5 jaar) niet alleen een grotere kans hebt maar ook weinig kans op terugdringen/uitroeien van, in tegendeel..

de reactie komt bij mij overigens over als een geaccepteerd bedrijfsrisico..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wel of geen nestje?

Bericht door nellebel »

ken de reactie, die kreeg mijn fokker ook van de raskatvereniging. mijn DA bevestigde ook wel dat veel katten coronavirus dragen en dat de vereniging inderdaad niet zit te wachten op een coronatest, want dan kunnen waarschijnlijk ook veel cattery's sluiten. jammer maar wel de realiteit. dat is een keuze die een vereniging ook maakt, niet in het belang van de kat denk ik, maar ik wil niet te snel oordelen, ik weet ook niet hoe groot het risico is. als werkelijk bijna alle katten corona dragen en er enkelen ziek worden.... daarentegen zou ik niet fokken met een katje waarvan je zeker weet dat er zelfs fip bij is geweest, lijkt mij toch dat de kans op muteren van corona groter is. zie ook de ervaring van ilone
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie