Wel of geen nestje?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Toepi
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:24

Wel of geen nestje?

Bericht door Toepi »

Wij zouden graag een nestje willen bij onze Brits korthaar van 3 jaar.
Ze is getest er is een echo gemaakt en alles is goed. Alleen...
Haar moeder is overleden aan Fip toen de kittens 9 weken waren.
Is er dan een verhoogde kans dat de nieuwe kittens ook fip hebben/krijgen?
Graag jullie mening.
Cerna

Re: Wel of geen nestje?

Bericht door Cerna »

Ik heb gelukkig geen verstand van fip, maar ik weet wel dat dit niet erfelijk is, dus dat lijkt me geen risico.
Ze is getest: HCM, PKD?
En je hebt een stamboom van haar, neem ik aan? En gaat een catterynaam aanvragen (anders krijg je geen stambomen voor de kittens) en bent/wordt lid van een rasvereniging?
En heb je al een vader op het oog? Ook getest en de goede bloedgroep.
Laat je je begeleiden door een ervaren fokker?
Heb je er geen moeite mee om na 13 weken afscheid te moeten nemen van de kittens?
Toepi
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:24

Re: Wel of geen nestje?

Bericht door Toepi »

Inderdaad alles al geregeld en goed over nagedacht.
Fip is niet erfelijk maar wel overdraagbaar.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wel of geen nestje?

Bericht door Rik »

Yep. Je zou je dus goed in moeten lezen over het risico dat je poes in die 9 weken het coronavirus heeft gekregen en wat dan weer de risico's zijn dat ze die weer over kan dragen naar haar kittens.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... P/fip.html
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1666
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wel of geen nestje?

Bericht door nellebel »