Herkent iemand deze klachten?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Mijaafa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2015 10:37

Herkent iemand deze klachten?

Bericht door Mijaafa »

Enige tijd geleden is Pumba bij mij en mijn vriend gekomen, een Maine Coon mannetje dat nu ruim 4 maanden is. Het is een echte knuffel met spin-motor, die ook heerlijk tegen ons aan (of op) komt slapen en echt kan zeuren om aandacht.

Met zijn gedrag en karakter is dus niks mis, maar er zijn wel een paar dingen waar ik me een beetje zorgen om maak. De eerste is dat hij beduidend meer 'slaapzand' in zijn ogen heeft dan onze andere poes, Nala (nu 10 maanden). Elke dag maak ik Pumba's oogjes wel schoon. Ze lijken niet nat ofzo, maar dan zitten er van die zwarte korrels in zijn ooghoeken. Hij slaapt vaak ook met 1 oog niet helemaal gesloten. Zijn neusje voelt wel vaak nat en koud aan en ik vind zijn oren ook \vies en vettig aanvoelen aan de binnenkant, hoewel er niet direct viezigheid te zien is.

Daarnaast snurkt Pumba best wel en heb ik het idee dat hij zo nu en dan rare geluiden (hese, gorgelende?) maakt tijdens het ademen. Ook loopt hij ons soms met zijn bekje half open aan te gapen. Een grappig gezicht en hij doet het eigenlijk alleen als hij totaal gefocust is op iets, alsof hij dan vergeet dat zijn bekje nog open staat. Als laatste maakt hij best vaak kots- en slikgeluidjes, voornamelijk als hij tevreden is of aandacht wil. Mijn vriend en ik denken dat hij Nala probeert na te doen, die vaak prrrt-geluidjes maakt, maar dat hij zelf niet zo goed snapt hoe hij dat moet doen.

Ik schreef deze dingen eerst af als een kleine verkoudheid, maar het is nu al meer dan een maand zo. Nala, de andere kat, heeft nergens last van (geen slaapzand, natte neus, snurken of geluid bij ademen). Hij is voor zijn laatste inenting 5 weken geleden nog bij de dierenarts geweest en toen is hij in principe gezond verklaard (en 2 weken daarvoor hetzelfde oordeel door een andere huisarts). OOk wat betreft karakter is het gewoon een heel erg leuke, actieve kitten. Zijn dit dan gewoon wat klachten van "kinderziektes" of herkent iemand dit als een infectie of allergie en is het verstandig om naar de dierenarts te gaan?

met oog open slapen:
Afbeelding

en een foto van z'n koppie:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Herkent iemand deze klachten?

Bericht door Nina1967 »

Hoi Mijaafa, welkom op het forum. ik zag het nieuwe topic en reageer even omdat ik de foto's prachtig vind!!!! Wat is Pumba mooi!!!
Heb met mijn kat geen ervaring met de vreemde geluiden tijdens de slaap, maar vettige binnenkant oor wel, was eigenlijk normaal...heeft hij er jeuk aan? (oormijt) en met oogje open slapen doet Snoet ook wel, natte koude neus ook en korrels in oogje soms maar dat was gewoon slaap..
Maar wanneer hij dit eerst niet had en je je toch ongerust maakt, zou ik even overleggen met de dierenarts.....
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Herkent iemand deze klachten?

Bericht door jennli »

Wat Nina zegt! Wat een prachtige kater! Bij twijfel dierenarts raadplegen. Heb hier overigens ook een snurker. Deze kater heeft ook vaak vieze ooghoekjes. Hij heeft chronische niesziekte dat vaak in lichte vorm blijft sluimeren. Hoeft niet te betekenen dat jouw kat dat ook heeft natuurlijk.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Herkent iemand deze klachten?

Bericht door Dinky »

Wat is hij mooi :-D
Hier ook regelmatig vieze ooghoekjes en snurken. Ik maak mij er niet druk om maar bij twijfel zxou ik de klachten voorleggen aan een da
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie