FELV

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
wieksel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2008 17:54

FELV

Bericht door wieksel »

ijn lieve lieve kleine schatje Lazka is gister overleden aan FELV...Wat een rotziekte! En wat is dat veel te snel gegaan!

Gisterochtend vond ik al dat ze wel heel erg uithaarde en gistermiddag was ze wel heel stil en rustig, niet zoals normaal, speels en gezellig. De 2/3 dagen ervoor lag ze op plekjes waar ze niet vaak ligt maar ja, het was een eigenwijs katje. Gister rond 15u de dierenarts gebeld omdat ik me wel heel erg zorgen maakte. We konden gelukkig direct langskomen en ze bleek iets uitgedroogd dus kreeg een infuusje. Verdere onderzoeken wezen niets uit. Wel had ze iets ondertemperatuur (38.2gr). De dierenarts vond het erg raar en wilde haar graag verder onderzoeken. Ik ben naar huis gegaan en wachtte op een telefoontje. Ze was heel rustig tijdens het onderzoek, maar sprong nog wel van de tafel toen de DA even wegliep.

Rond half 7 werd ik gebeld met de eerste uitslag. De nieren (waar de DA toch aan dacht) bleken goed te werken, echter haar bloedwaarden waren niet goed: rode bloedlichaampjes hadden een waarde van slechts 0,15. De oorzaak was echter nog onbekend. IK heb toestemming gegeven om haar bloed ook op virussen te checken en 1,5 uur laten werd ik gebeld met het nieuws: FELV, Feline Leukemie Virus. De arts zei direct dat ze gezien haar reacties erg ver heen was. Ze hebben haar een Prednison injectie gegeven en de komende uren waren kritiek. De verwachting was echter dat het niet zou redden. Toch nog een klein sprankje hoop. Als ik beloofde haar warm te houden mocht ik haar ophalen en ik kreeg Prednison tabletten mee om de komende dagen te geven.

Ik heb mijn lieve Lazka opgehaald en wat ben ik geschrokken. 's Ochtends was ze timide, maar nu was ze amper een schaduw met een gloed over haar ogen. Ze draaide haar koppie naar me op toen ik haar naam zei, maar verder geen reactie. Thuis heb ik haar warm ingepakt en bij me neer gelegd. Ze miauwde wat en probeerde naar me toe te rollen maar haar pootjes deden het al niet meer. Au...dat deed zeer haar zo te zien. Ik tilde haar op, legde haar op mn buik en had het erg moeilijk. Ze leek al stervende!! Haar ademhaling ging sneller en het werd duidelijk dat ze het zwaar had en echt niet meer zou redden. Toen heb ik besloten haar uit haar lijden te verlossen en een spuitje te laten geven, hoe moeilijk maar dit kon ik haar toch niet aandoen??? In de auto naar de DA, we reden net weg, is ze zelf overleden. We hebben haar bij de DA achtergelaten.

Thuisgekomen bleef Izzy, onze andere kat, om me heen drentelen, op zoek naar haar vriendinnetje. Ook vandaag is ze steeds in de buurt, loopt ze door het huis te zoeken en is ze heel aanhankelijk. Ik kan het nog niet helemaal bevatten maar mn lieve speelse Lazka is er niet meer.

Ik ga morgen naar de DA om Izzy ook te laten onderzoeken op deze gruwelijke ziekte. De DA zei wel dat als ze nog geen kenmerken vertoonde nu, de kans erg klein is, maar ik moet het zeker weten. Ik vraag me af, heeft iemand dit ooit mee gemaakt? Hoe kan ik het voorkomen, en hoe, HOE heb ik het niet eerder gemerkt??
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FELV

Bericht door nellebel »

helaas weet ik het maar al te goed. heb zelf ook 2 katjes verloren aan felv. wil je niet bang maken, maar bij mij heeft sjefke, flippie besmet. het is vooral besmettelijk als ze hun speeksel delen. aangezien mijn katjes dol waren op elkaar en altijd samen waren, zelfde bakje eten, drinken en elkaar wassen. sjefke ging acuut. paar dagen wat slook, langzaam aan wat gelig en binnen een paar uur, net als bij jou was het gebeurt. flippie meteen laten testen. zij had het ook. heb haar nog 6 maanden bij me mogen houden. een volwassen gezonde kat kan het virus soms zelf overwinnen. klachtvrij zegt helemaal niets. katten dragen het soms langer bij zich. sjefke mankeerde ook niets, maar doordat zijn weerstand verminderde (castratie, narcose e.d.) is het waarschijnlijk bij hem ontsproten. ik heb me erg verdiept in FELV en hiermee heb ik flippie nog bij me kunnen houden. mocht Izzy positie testen moet je altijd na 3 maanden de test herhalen. want een gezonde volwassen kat kan het virus zelf overwinnen. heel veel sterkte
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
wieksel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2008 17:54

Re: FELV

Bericht door wieksel »

Dankjewel voor je reactie nellebel. Mijn katjes aten en dronken ook uit dezelfde bakjes...En waren ook veel amen en wasten elkaar. Ik heb voor vanmiddag half 3 een afspraak met de DA staan voor de test...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FELV

Bericht door nellebel »

ik zal voor je duimen. ik hoop niet dat je hetzelfde hoef mee te maken als ik. in mijn album (jansen en co) kun je veel terugvinden over FELV als je wilt. zou eerst even vanmiddag afwachten.
als je DA een snaptest doet zie je het meteen. via lab duurt het langer.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: FELV

Bericht door BloemTetsu »

Zelf geen ervaring ermee. Maar ik zal voor je duimem!
En sterkte met dit verlies.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
wieksel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2008 17:54

Re: FELV

Bericht door wieksel »

IZZY IS NIET ZIEK!!!! :edance: :edance: :edance: Net de uitslag gehad...Ben erg gerustgesteld. Als het positief was geweest was de test doorgestuurd naar het lab. Mijn eigen dierenarts vond het geval rond Lazka erg raar, en ze betwijfelde of het FELV geweest was, en niet een vals positief. Gezien de andere waarden had ze sowieso niet gered kunnen worden...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: FELV

Bericht door Ms Maaike »

Wat een geluk dat Izzy niet ziek is! Sterkte met het verlies van Lazka...
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FELV

Bericht door nellebel »

Gefeliciteerd. Ondanks het verdriet om lazka snap ik je opluchting dat izzy gezond is
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: FELV

Bericht door Dhyan »

Bij ons in onze woongemeenschap zijn net 2 katten in 3 dagen tijd overleden aan FeLV.
1 van mij katten is zeer zeker met deze katten in aanraking geweest.
4 weken geleden na het overlijden van onze kleine Katsu (nierfalen) heb ik beide katten hun bloed laten prikken. Daar kwamen geen bijzonderheden uit. Uiteraard heb ik geen FeLV test laten doen maar ik neem aan dat je in een normaal bloedonderzoek al "markers"zou moeten kunnen waarnemen waaruit verder onderzoek nodig blijkt?

Ik bel maandag de dierenarts om te checken.

Nu krijg ik het vermoeden dat tumoren aan de nieren mogelijk zijn geweest bij Katsu...

Voorlopig moet ik mijn dieren dus binnen houden, en Noah de vechtjas komt regelmatig in contact met de kat die zojuist overleden is, ook vechten enzo.

Wat een nare ziekte..en het vervelende was dat ik een mooie kattenmand had gevonden bij de vuilnis, en heb gevraagd van wie die was en of er een besmettelijke ziekte mogelijk was.
Dit persoon antwoordde dat het veilig was, maar gisteren vertelde ze dat het leukemie was en dat was volgens haar niet besmettelijk!
NU heeft Noah daar al in die mand gezeten.
Mand heb ik wel afgenomen met dettol en staat nu weer bij de vuilnis....
Ik heb de omgeving gewaarschuwd en gevraagd hun katten toch even binnen te houden maar niemand wil dat doen.

Wat een nare ziekte...
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FELV

Bericht door nellebel »

Flippie had ook tumoren. Bij haar op haar neusje en teentje. Wat in haar lijfje zat weten we niet. Bij sjefke was het een acute aanval. Het virus overleeft niet buiten het lichaam. Maximaal 48 uur. Maar ik heb ondanks dat ik alles ontsmet
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: FELV

Bericht door Dhyan »

Een acute aanval...dat kan dus heel snel gaan zonder dat je veel merkt dus?
Goed te weten dat het virus buiten het lichaam niet langer dan 48 uur besmettelijk is, de mand was wel op het randje dan... maar we gaan het zien allemaal.
De buren maken zich vooralsnog nergens zorgen om.
Ze beseffen niet wat het is denk ik.
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: FELV

Bericht door Ennakee »

Is het misschien nog zinvol om de Dierenbescherming hierover advies te vragen/ of er melding van te doen?

Deze uitbraak kan grote gevolgen hebben voor vele katten en hun baasjes bij jou in de stad. Katten kunnen ver zwerven en daarmee het risico op verspreiden van het virus vergroten.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FELV

Bericht door nellebel »

acute fase betekende dat hij binnen 2 dagen kanariegeel werd en doodziek. lichaam brak zijn eigen cellen af.

volwassen katten die gezond zijn kunnen FELV overleven. katten met slechte weerstand (bijv kittens omdat die weerstand nog niet goed ontwikkeld hebben) of oudere katten, of zieke katten) overleven het vaak niet. maar een gezonde kat met een goede weerstand kan het virus overleven. daarom doen ze na 3 maanden altijd de test opnieuw. als het niet binnen 3 maande verdwenen is komen ze er niet vanaf. katten kunnen er vrij lang mee leven als hun weerstand maar op peil gehouden kan worden. bij sjefke was het acuut dus niets aan te doen, bij flippie geen haalbare kaart wegens haar chronische niesziekte. er lopen veel katten rond met FELV en makkelijk overdraagbaar (zelfde water of voerbakje, elkaar wassen). bij stichting dierenthuis heb ik toen vele info gekregen, zij vangen felv katten op.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FELV

Bericht door nellebel »

bij het asiel waar sjefke en flippie vandaan kwamen hebben ze ook geen actie ondernomen. moest volgens mijn DA wel. maar omdat je dan in principe minimaal 3 maanden katten in quarantaine moet houden om het zeker te weten (2 testen) is dat eigenlijk niet haalbaar.
dat is ook de reden waarom mijn katten niet buiten lopen, de kans op besmetting op FELV of FIV vind ik te groot. heb guusje en gijs meteen laten testen toen ze bij ons kwamen wonen.
trouwens 1e test goed is goed, 1e test fout kan dus nog goed komen. goed is goed maar fout kan nog bijtrekken binnen 3 maanden als de kat het virus overwint
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: FELV

Bericht door Ennakee »

Hoe is het momenteel?

Hebben de buren al de ernst van de situatie ingezien?
Plaats reactie