Mijn lieve Bella heeft FIP

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Renatevanderveer

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Renatevanderveer »

Lastige beslissing..
Ik heb het hier ook gehad. Bounty vond in de auto zitten nooit een probleem.
Tot de laatste keer. Volledig overstuur en omdat ze al benauwd was werd dat ineens heel erg..
Vreselijk om je lieveling zo te zien, al heb ik er geen spijt van.
De onderzoeken hebben me veel antwoorden opgeleverd, antwoorden die zonder dat bezoek niet zou hebben.

Ik zou het uitgezocht willen hebben. Puur om vragen als; stel je voor dat, te voorkomen.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Jantina »

Ja precies.
Als het chronische colingitis is dan is de prognose ook niet goed. (Lees op internet van wel, maar hij zegt dus van niet)
Komt ook doordat ze geelzucht heeft, dat is natuurlijk een aanslag ook op de organen.

Ik ben bang dat Bella het mij kwalijk neemt.
Ik heb echt letterlijk tegen haar gezegd dat ze nooit meer in het vervoersmandje hoeft, nooit meer. En nu breek ik ook mijn woord daarin.
Ja, klinkt allemaal reuze stom misschien, maar zo voelt het een beetje.

Het voelt egoïstisch om het te laten doen. Want dan doe ik het meer voor mezelf.
Maar inderdaad, misschien zit er ergens verborgen toch nog een piep kleine kans ergens...en ik zal me dat wel altijd af blijven vragen. Óf ik blijf me altijd schuldig voelen dat ik haar in al die onderzoeken heb meegesleept terwijl het (achteraf) een verloren zaak was.

Neig nu toch meer naar het wel te doen...
Man, wordt heen en weer geslingerd hier met alle gedachtes en emoties...:-(
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Dinky »

Je kan de afspraak altijd nog afzeggen ;-)
Het blijft altijd een moeilijke keuze wat te doen. Aan de ene kant zeker weten alles te hebben gedaan (en te weten wat het is) en aan andere kant Bella rust gunnen met risico op schuldgevoel achteraf (had ik maar....).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Jantina »

Oh, en dan die dierenarts van zondag.
Die had toch nooit mogen antwoorden met nee, toen ik vroeg of het wat anders dan FIP kon zijn? Die had ook moeten zeggen, het kan dit en dit zijn. Dan had ik toen die onderzoeken al laten doen!
Daar ben ik wel een beetje boos over hoor...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Ilone »

Ik ben met Pluis ook doorgegaan tot ik antwoord had. Ik kon haar niet "zomaar" in laten slapen met het idee dat er misschien wel een behandeling voor had geweest. Oke, ik heb haar een paar keer naar de DA moeten slepen, en zelfs een keer onder het mes....ben een klein maandsalaris kwijt...maar ik weet wel dat ik alles heb gedaan wat ik kon. Toen ik daarna de diagnose Fip kreeg, valt het alsnog zwaar tegen (want je hoopt toch altijd dat het iets is waarvan je ze kan genezen...) maar ik kon veel makkelijker de knoop doorhakken.

Bij de echo legden ze Pluis in een speciale vorm, op haar rug. Daarbij hielden ik en de ass Pluis haar pootjes vast en kon zo de echo gedaan worden. Het viel allemaal reuze mee en was zo gedaan. Haren groeien wel weer aan. Daarbij, de ene kat is de andere niet. Wie weet heeft Bella lang niet zoveel stress als Luca..

"Prognose is niet goed"...zeiden ze bij mij ook. Nu was dat uiteindelijk ook zo, maar bij mij dachten ze in eerste instantie aan lymfklierkanker, en sja, dat is eventueel te behandelen...Totdat ik uiteindelijk de echo kreeg waar ik om vroeg.

Ik snap best dat je het moeilijk vind. Het IS ook moeilijk.
Ik zeg, doen die echo een bloedonderzoek. Maar je moet zelf nog altijd je eigen gevoel volgen.
En wat je ook doet, iedereen (ook Bella) weet dat je handelt naar het welzijn van Bella.
Knuffel!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Cari »

http://dierenkliniekleusden.nl/wp-conte ... 2012-3.pdf
Alleen het eerste stuk even lezen "Katten die niet eten..."
Wat je dus zou kunnen doen is gaan voor een waarschijnlijkheidsdiagnose. Ze gaat dan op antibioticum en kunstmatige berengal (ursachol denk ik). Dat is de behandeling van de cholangitis. Het is óf die behandeling of ze gaat sowieso dood, dus wat heb je te verliezen? Het bespaart Bella in ieder geval alle ellende en je geeft haar dan toch een kans.
Laat je dan vooral niet van de wijs brengen door de da, die een diagnose wil. Dat is voor Bella en jou niet belangrijk.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Catfish »

Ik zou het ook sowieso laten onderzoeken. Dieren menselijke eigenschappen toedichten heet met een mooi woord antropomorfisme. Een kat zal je het niet nadragen dat je een belofte niet nakomt, alleen jijzelf...
Ik heb laatst ook een echo van een kat meegemaakt, ging heel relaxed. Maar dat verschilt uiteraard per kat.
Meis, heel veel sterkte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door flower1980 »

Moeilijk, zo'n keuze. Heel veel sterkte voor jullie!
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Jantina »

Dank voor al jullie reactie. Wat leven jullie toch zo met mij en Bella mee, doet me zo goed!
Ook dank voor alle informatie.
Ik ga wel de onderzoeken uit laten voeren.
Eerst een echo. Als daar al iets op te zien is(bijvoorbeeld een tumor) dan hoeft verder bloedonderzoek ook niet.

Ik denk ook dat als er niets meer aan te doen is, ik verder geen andere behandeling zal gaan doen. Dan laat ik haar gaan op haar tijd, wanneer zij aangeeft er klaar voor te zijn.
Ik ga niet iets uitstellen wat toch wel komt. Ze heeft al zo lang gestreden, al zoveel meegemaakt. Dan verdient ze rust.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door kansarmedieren »

Een goede beslissing als het mogelijk is moet je een diagnose hebben positief of negatief anders is alles zo onzeker. veel sterkte .
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door nellebel »

kleine odie kreeg ook een echo. daarvoor hoefden ze geen haren te scheren of in een vorm te liggen. DA heeft eerst terwijl ootje gewoon op de tafel stond met het echo apparaat gekeken. toen was al goed te zien dat zijn buikje vol vocht zat. hij heeft hem daarna nog extra goed onderzocht en nog een echo gemaakt (daar was ik niet bij, hij is een paar uurtjes daar gebleven voor nader onderzoek) mogelijk hebben ze toen uitgebreider gekeken, maar bij die eerste echo was het al meteen duidelijk. hij heeft een tweede echo gedaan zodat hij beter kon prikken. de eerst prik in de buikholte gaf wel draden trekkend geel vocht maar schijnbaar ligt het eraan waar je prikt hoeveel eruit komt. daarom wilde hij zekere voor het onzekere met behulp van echo nogmaals goed prikken. maar bij de eerste echo, zonder stress, gewoon staand op de tafel, was het eigenlijk al meteen duidelijk.
mogelijk is bij bella ook niet meer nodig.
blijft lastig he, deze situatie. ik weet dat je bella niet meer stress wilt geven als nodig, maar daarlangs hou jezelf voor, jij zult verder moeten als ze er niet meer is. en wat geeft jou meer rust om het een plekje te geven straks. ik zou toch altijd mezelf afvragen of ik er alles aan gedaan heb. maar ook daarbij heb ik ook wel eens gedacht heb ik niet te lang gewacht en getwijfeld en hiermee het katje onnodig stress bezorgd. uiteindelijk doen wat je hart je ingeeft. twijfel niet aan jezelf, jij weet precies tot waar je moet gaan, luister naar je hart. heel veel sterkte in deze hectische en onrustige onzekere tijd. ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt en geef bella ondertussen een dikke knuffel.

en wat dat mandje betreft en je belofte aan bella. wat mij altijd helpt is het met bespreken met je katje. uitleggen waarom vrouwtje toch ervoor kiest dat het nog 1 keer moet. kan klinken als onzin, maar voelt voor mij altijd goed. heb toch altijd het idee dat ze begrijpen wat je bedoelt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door nellebel »

kleine odie kreeg ook een echo. daarvoor hoefden ze geen haren te scheren of in een vorm te liggen. DA heeft eerst terwijl ootje gewoon op de tafel stond met het echo apparaat gekeken. toen was al goed te zien dat zijn buikje vol vocht zat. hij heeft hem daarna nog extra goed onderzocht en nog een echo gemaakt (daar was ik niet bij, hij is een paar uurtjes daar gebleven voor nader onderzoek) mogelijk hebben ze toen uitgebreider gekeken, maar bij die eerste echo was het al meteen duidelijk. hij heeft een tweede echo gedaan zodat hij beter kon prikken. de eerst prik in de buikholte gaf wel draden trekkend geel vocht maar schijnbaar ligt het eraan waar je prikt hoeveel eruit komt. daarom wilde hij zekere voor het onzekere met behulp van echo nogmaals goed prikken. maar bij de eerste echo, zonder stress, gewoon staand op de tafel, was het eigenlijk al meteen duidelijk.
mogelijk is bij bella ook niet meer nodig.
blijft lastig he, deze situatie. ik weet dat je bella niet meer stress wilt geven als nodig, maar daarlangs hou jezelf voor, jij zult verder moeten als ze er niet meer is. en wat geeft jou meer rust om het een plekje te geven straks. ik zou toch altijd mezelf afvragen of ik er alles aan gedaan heb. maar ook daarbij heb ik ook wel eens gedacht heb ik niet te lang gewacht en getwijfeld en hiermee het katje onnodig stress bezorgd. uiteindelijk doen wat je hart je ingeeft. twijfel niet aan jezelf, jij weet precies tot waar je moet gaan, luister naar je hart. heel veel sterkte in deze hectische en onrustige onzekere tijd. ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt en geef bella ondertussen een dikke knuffel.

en wat dat mandje betreft en je belofte aan bella. wat mij altijd helpt is het met bespreken met je katje. uitleggen waarom vrouwtje toch ervoor kiest dat het nog 1 keer moet. kan klinken als onzin, maar voelt voor mij altijd goed. heb toch altijd het idee dat ze begrijpen wat je bedoelt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Jantina »

Heb het wel tegen Bella gezegd over dat mandje. Maar ik zie wel op tegen morgen. Ik moet haar elke keer in dat mandje duwen gewoon... :-(
Lieve meid mag ook niks meer eten nu tot morgen. En s nachts eet ze juist...
Quinn dus dan ook niks, maar hij kan wel wat lijden ;-) Net wel extra natvoer gegeven en voor het slapen nog eens, daar redt hij het wel op.
Bella wilde nu trouwens ineens de almo nature natvoer van Quinn! Dat heeft ze nog nooit gegeten, altijd mousse voor haar...nou ja, hoop dat het haar smaakt!

Ik weet niet goed wat ik kan verwachten morgen. Ik kan er vanuit gaan dat het niet goed is, ik hoop alleen dat ik dan sterk blijf voor haar. Dat ik haar kan steunen.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door G+S »

Sterkte morgen met lieve bella!! <3
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door flower1980 »

Sterkte morgen.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Plaats reactie