Brownie heeft (waarschijnlijk) FIP

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Elien - Mia en Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 okt 2013 10:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Brownie heeft (waarschijnlijk) FIP

Bericht door Elien - Mia en Max »

Brownie is altijd al een rustige kat geweest. We hebben hem nu zo'n 1,5 jaar, daarvoor heeft hij 4,5 jaar in een cattery gewoond. De laatste weken viel me op dat hij veel meer begon te drinken en minder begon te eten. Twee keer per dag kreeg hij ook een niesbui. Op een bepaald moment zag ik dat zijn bekken omvielen als hij begon met wandelen, dat duurde maar een fractie van een seconde, en ik heb het zo'n 3 keer gezien.

De week na de eerste signalen zou hij normaal gesproken in narcose moeten voor tandsteen te laten verwijderen. Maar aangezien ik het hele zaakje niet vertrouwde (ik dacht eerst aan nierfalen wegens dat vele drinken en dat "omvallen"), hebben we bloed laten trekken bij de DA. Daaruit kwam een "afwijkende eiwitelektroforese", met andere woorden: Brownie maakt veel te veel eiwit aan. Volgens het lab wees dit op FIP, de DA vond dat er nog bijkomend onderzoek nodig was, omdat de symptomen niet 100% onder de noemer FIP vallen.

Dus is er vorige week getest op antistoffen. Deze bedragen 1:1280, wat zeer hoog is. Volgens de DA is het nu vrij waarschijnlijk dat onze lieve Brownie FIP heeft. Deze week gaan we zeker nog even langs bij de DA voor meer info, hoewel we wat tegen de behandeling met interferon zijn. Het is duur en het rekt alleen maar, genezen doen ze spijtig genoeg nooit...

We gebruiken nu ook Flumax, om zijn afweersysteem te ondersteunen en zijn eetlust neemt er ook door toe (hij weegt nu nog 3,3 kg).

Hier kan je een foto van Brownie zien:
https://www.flickr.com/photos/96057154@N03/14863990169/
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Brownie heeft (waarschijnlijk) FIP

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
we hebben fip-katzels op het forum en als je via de zoekfunctie rechtsboven op fip zoekt, vind je alle berichten. en missch zitten daar nog goeie tips bij.. al is het voor die baasjes altijd weer verdrietig om eraan herinnerd te worden..
dat was dus schrikken en hij is al 4,5 geworden. het is verschillend hoe voortschrijdend het is, maar inderdaad... oud zal hij niet worden.. :-(

aan de foto te zien is het een brit met weinig neus....
weet de cattery het al? neem aan dat ze daar meer fip-gevallen hebben..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Elien - Mia en Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 okt 2013 10:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Brownie heeft (waarschijnlijk) FIP

Bericht door Elien - Mia en Max »

Het is inderdaad een Exotic Shorthair, hij is deze maand 6 geworden.
Ik heb een goede band met de cattery, en hou hen altijd op de hoogte (we hebben naast Brownie ook een kitten dat van dezelfde cattery komt). De cattery heeft inderdaad al 3 katten verloren aan fip in de afgelopen 10 jaar.

Bedankt voor de forum-tip. Hoewel ik ondertussen het ganse internet al heb uitgelezen over fip :smile:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Brownie heeft (waarschijnlijk) FIP

Bericht door Adriana »

Elien - Mia en Max schreef:...naast Brownie ook een kitten dat van dezelfde cattery komt). De cattery heeft inderdaad al 3 katten verloren aan fip in de afgelopen 10 jaar.
oei! corona virus is besmettelijk, dus als je kitten van dezelfde cattery komt, dan kan het ook zijn besmet. wat geloof ik niet wil zeggen dat het daarvan ook fip zal ontwikkelen..
is je jonge kitten genetisch verwant aan Brownie?

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... P/fip.html
je zult ongetwijfeld al veel over fip hebben gelezen, bovenstaand is overzichtelijke info van een goeie dierenkliniek.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Brownie heeft (waarschijnlijk) FIP

Bericht door Dinky »

40% van de normale huiskatten heeft het coronavirus. Bij katten op shows kan dit oplopen tot 80% waardoor de kans onder fokkers die shows lopen hoger is. Meestal is het corona virus echter onschuldig tenzij het muteert naar FIP. Bron
Ook de link van Adriana bevat veel en overzichtelijk de informatie.

Wellicht dat je kan helpen met het onderzoek naar FIP zodat er in de toekomst wellicht wel iets komt om het te genezen? link naar onderzoek
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Elien - Mia en Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 okt 2013 10:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Brownie heeft (waarschijnlijk) FIP

Bericht door Elien - Mia en Max »

Ik ga er inderdaad vanuit dat Roosje ook al aan het virus is blootgesteld. Zij heeft ook al een stevige niesziekte-periode doorgemaakt toen ze klein was. FIP zelf is niet besmettelijk, dus ik hoop dat het bij Brownie blijft en Roosje (misschien) enkel drager is van het virus.

Ik had inderdaad gelezen dat het bij een cattery en shows vaker voorkomt, wat natuurlijk ook logisch is: als je één persoon met een verkoudheid in een wagon vol mensen steekt, zal een groot deel van de mensen ook ziek worden. Ik veronderstel dat dit net zo werkt bij katten.

Ze hebben genetisch niets gemeen. De mama van Roosje is een "ex-vriendin" van Brownie (hij heeft hier één nestje mee). Dus eigenlijk is Roosje een stiefdochter van Brownie.

Het is gewoon zo'n rottige ziekte, omdat je zelf niets in de hand hebt en je die hulpeloze wezentjes alleen maar liefde en aandacht kan geven, meer niet...
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Brownie heeft (waarschijnlijk) FIP

Bericht door mittenslief »

pffff...sterkte de komende tijd....ook ik ben er 1 aan FIP verloren, 16 weken jong was mijn kleine Simba en nog een jong van mijn eigen nest....nog nooit had ik van die rotziekte gehoord. Wel heb ik zelf nog 10 andere katten en een stuk of 100 kittens in de opvang gehad na die tijd en niet 1 heeft het ooit nog gehad, dus dat is misschien een geruststelling voor je andere poes. Heeft die van jou de droge of natte vorm?
.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Elien - Mia en Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 okt 2013 10:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Brownie heeft (waarschijnlijk) FIP

Bericht door Elien - Mia en Max »

Hij heeft de droge vorm. Ik lees inderdaad dat er veel kittens aan sterven. De DA zei dat zijn leeftijd helemaal niet vaak voorkomt (net 6 jaar).

De DA denkt dat hij het coronavirus heeft gekregen door Roosje (het kitten), aangezien Brownie al twee jaar hier binnen leeft, zonder buiten te komen. Gelukkig heeft zij geen symptomen, maar we laten haar voor de zekerheid bij haar volgende jaarlijke inenting testen.

We gaan geen behandeling beginnen met Interferon. We vinden het veel te duur voor er enkel en alleen een leven mee te rekken (en het is niet eens bewezen dat Interferon daadwerkelijk helpt bij FIP).

Deze ochtend nog eens op de weegschaal gezet en hij weegt nog maar amper 3 kg.
Sandrakabar
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 aug 2014 08:39

Re: Brownie heeft (waarschijnlijk) FIP

Bericht door Sandrakabar »

Ik las op een site dat er een nieuwe test blijkt te zijn die onderscheid kan maken tussen FIP en Corona:

In het bloed zien we vaak de volgende afwijkingen:

Laag albuminegehalte en hoog globulinegehalte. Dit treedt op bij ca 50-80% van de katten met FIP.
Hoge leverwaardes (ALT en ALKP) en hoog bilirubine
Vaak (milde) bloedarmoede.
Sinds heel kort (2014) is er een test beschikbaar die het onderscheid kan maken tussen FIP en Corona. Deze test kan het beste uitgevoerd worden op het vocht maar kan ook op bloed uitgevoerd worden. Helaas is er in het bloed niet altijd FIP virus aantoonbaar terwijl de kat wel FIP heeft. Als deze test positief is is de diagnose met zekerheid gesteld, als deze (op het bloed) negatief is is FIP niet met zekerheid uitgesloten.


Zie: http://dierenziekenhuizen.nl/katten/f-i ... ij-de-kat/

Is dat misschien nog iets?
Gebruikersavatar
Elien - Mia en Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 okt 2013 10:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Brownie heeft (waarschijnlijk) FIP

Bericht door Elien - Mia en Max »

Bedankt, staat inderdaad wel wat goede info op.

Ik ga vandaag een mailtje sturen naar de DA. Hij eet al 4 dagen heel erg slecht. Voor het overige is hij oké. Ik lees veel over Prednison, dus ga dat even voorleggen.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Brownie heeft (waarschijnlijk) FIP

Bericht door Ilone »

Pluisje* had ook FIP.. Zeker geen milde bloedarmoede, flink juist.
Bij haar konden ze met een echo 0.a. vergrootte nieren zien. Wil niet zeggen dat de nieren altijd vergroot zullen zijn bij FIP, maar wil er eigenlijk mee zeggen dat op een echo ook veel te zien is.
Sterkte er mee!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Brownie heeft (waarschijnlijk) FIP

Bericht door kansarmedieren »

Elien - Mia en Max schreef:Bedankt, staat inderdaad wel wat goede info op.

Ik ga vandaag een mailtje sturen naar de DA. Hij eet al 4 dagen heel erg slecht. Voor het overige is hij oké. Ik lees veel over Prednison, dus ga dat even voorleggen.
Prednison is aan te raden daar gaat hij beter van eten en ze voelen zich beter daardoor.
Gebruikersavatar
Elien - Mia en Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 okt 2013 10:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Brownie heeft (waarschijnlijk) FIP

Bericht door Elien - Mia en Max »

De DA denkt dat hij minder eet omdat hij misselijk is. We hebben nu Cerenia meegekregen tegen misselijkheid. Een middel dat men vooral voorschrijft bij honden, maar dat ook bij katten gebruikt kan worden. Dat gaan we volgende week dus uitproberen. Hopelijk gaat hij daardoor wat meer eten.

Gisteren was een goede dag, vandaag is hij weer wat rustiger.
Bedankt voor de steun! Ik hou jullie hier op de hoogte, hopelijk hebben anderen er ook wat aan.
Gebruikersavatar
Elien - Mia en Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 okt 2013 10:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Brownie heeft (waarschijnlijk) FIP

Bericht door Elien - Mia en Max »

De Cerenia tabletjes lijken niet echt veel te helpen, hij eet zo'n 10 brokjes per dag. Gelukkig drinkt hij nog genoeg. Hij weegt nu 2,9 kg, dat gaat dus ook achteruit.

Eergisteren had hij een slechte dag; hij heeft toen een paar keer zijn evenwicht verloren en helemaal niets gegeten. Gisteren ging het dan weer wat beter.

Zijn vacht begint nu ook dof te worden, en hij blijft heel rustig en stil.

We vinden het echt heel moeilijk om te beslissen of en wanneer we hem moeten laten gaan. Liever nu dan het moment waarop hij echt pijn zou krijgen door bijvoorbeeld een beroerte, maar langs de andere kant kan hij nog heerlijk genieten van samen knuffelen en kan hij nog perfect verder leven. Dat is denk ik één van de moeilijkste afwegingen bij katten met (droge) FIP...

Nog wat foto's van ons ventje:
https://farm6.staticflickr.com/5558/149 ... bcd9_o.jpg
https://farm6.staticflickr.com/5592/150 ... 9ddd_o.jpg
https://farm6.staticflickr.com/5551/149 ... a5cc_o.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3900/150 ... 9531_o.jpg
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Brownie heeft (waarschijnlijk) FIP

Bericht door Cari »

FIP is echt een kl*te ziekte :-( . Ik denk dat je beter niet te lang wacht met de akelige beslissing. Je hebt het over pijn hebben, maar misselijk zijn is ook vreselijk en Brownie is misselijk.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie