Pluisje bloedarmoede

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Pluisje bloedarmoede

Bericht door Ilone »

Toch maar even een apart topic, anders wordt het zo vol in het kletstopic ;)
Pluisje blijt dus (in ieder geval) bloedarmoede te hebben, bloed wordt nu onderzocht bij zowel DA als het lab. Ook wordt er gekeken naar de T4 waardes.

Nou ben ik natuurlijk aan het neuzen naar bloedarmoede bij katten.
Kwam hier op de kattensite het volgende tegen: http://www.dekattensite.nl/html/ziekten ... moede.html

De symptomen komen aardig overeen, alleen het niet tegen kou kunnen durf ik niet te zeggen.
Pluis had ook een beetje verhoging bij de DA, maar dat kan natuurlijk ook van de stress zijn...

De oorzaken echter, daar word ik toch niet zo vrolijk van!!


Iemand die ervaring heeft met bloedarmoede bij een kat?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Pluisje bloedarmoede

Bericht door Ms Maaike »

Mickey zat op het randje. De dosis van zijn schildkliermedicatie bleek te hoog, en schildkliermedicatie heeft de nare eigenschap ook het beenmerg (waar rode en witte bloedcellen worden aangemaakt) plat te leggen. Vandaar dat ik daarnaar vroeg in het kletstopic. :)

Mickey was sloom, sliep veel meer en als hij wakker was was hij erg traag. Zijn ogen stonden op half zeven zeg maar. Verder viel het me op dat hij erg makkelijk bloedde (zijn bloedplaatjesaantal was erg laag) en ik vond zijn tandvlees vrij licht op een gegeven moment. Hij zocht ook warme plekken op, het kon hem niet warm genoeg zijn. Toen heb ik een extra en volledig bloedonderzoek laten doen en het bleek dat al zijn bloedwaarden tegen de ondergrens aanlagen... Heb meteen andere medicatie laten bestellen. Nu gaat het weer veel beter met hem. :) Alle symptomen zijn verdwenen.

P.S. Ik weet niet of het aan de medicatie (en dus aan de schildklier) lag of dat het door een tekort aan bepaalde bloedcellen lag (misschien wat van allebei); maar zijn vacht was ook erg mottig, zijn ontlasting bevatte bloed en hij was steeds erg misselijk. Is nu ook allemaal over.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje bloedarmoede

Bericht door Ilone »

Gelukkig gaat het nu weer beter door de juiste diagnose en medicatie!
Bij Pluis weet ik het allemaal nog niet, ik weet ook nog niet of haar nieren of schildklier niet goed werken, of dat het een auto immuunziekte is...Wel weet ik dat hoe meer ik google, de meer verdrietig ik word :???:
Neem nou volgend topic van hier, uit 2008...: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 27&t=15068 Daar word ik niet bepaald positiever van..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Pluisje bloedarmoede

Bericht door Ms Maaike »

Kun je beter niet doen. :) Je hebt de uitslagen nog niet en zelfs als je googlet op hoofdpijn krijg je de ergste rampscenario's die mogelijk zijn. Ik snap dat je je graag voorbereidt maar ik denk dat je beter op de uitslag en een gesprek met je da kan wachten. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje bloedarmoede

Bericht door Ilone »

Dat is waar ;) , ik was al van plan om maar niet meer verder te zoeken.

Ervaringen hoor ik wel graag!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Pluisje bloedarmoede

Bericht door flower1980 »

Geen ervaringen, maar heel veel sterkte met Pluisje. Hopelijk is ze snel beter!
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje bloedarmoede

Bericht door Ilone »

Dank je wel! Ik hoop het ook!
Ik las ook dat een prednisonkuurtje soms ook wonderen deed, dus niet alleen maar negatieve verhalen gezien hihi.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje bloedarmoede

Bericht door Adriana »

Pluis, ik bedoel dè Pluis is tijdje nierfaal geweest en dat is bijgetrokken.
maar dat wil niet zeggen dat de nierfunctie optimaal is en het zou best wel kunnen zijn dat naar mate Pluis ouder wordt en de nierfunctie (verder) afneemt er ook andere dingen gaan haperen. zoals aanmaak van .. want dat komt vrij vaak voor bij nierklantjes. ik denk dat als Pluis consequent aan nierdieet gaat die bloedarmoede na verloop van tijd ook wel bij zal trekken.
en pse de spoken goed opgeborgen houden en niet gaan lijden van het lijden dat je vreest.... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Pluisje bloedarmoede

Bericht door Ms Maaike »

Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden naar het verband tussen een afnemende nierfunctie en bloedarmoede. :) Kun je me dat uitleggen Adriana?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje bloedarmoede

Bericht door Adriana »

:grin: nee, hoe de link precies loopt weet ik niet en moet daarvoor gaan graven en uitzoeken maar ik weet dat bloedarmoede zeer regelmatig voorkomt bij nierfaalkatzels.

als je de link uit ilone's eerste bericht opent, dat is kattensite-info, dan zie je het daar ook staan.. probeer komende dagen bv bij felinecrf wat meer info te vinden om je nieuwsgierigheid te bevredigen.... ;-)
===============================================
Anemia
Nonregenerative anemia is quite common with CRF cats, especially as the disease progresses. The cat's kidneys normally produce the hormone erythropoietin which stimulates the bone marrow to produce red blood cells. CRF lessens the production of erythropoietin and the bone marrow is less stimulated, thereby causing the cat to become anemic. Anemia can be monitored with blood tests. Learn the normal color of your cat's mucous membranes and check daily for signs of anemia. If the gums, tongue or nosepad appear pale or bluish in color, contact your veterinarian immediately for the necessary treatment. Cats with anemia are also weak and may have rapid breathing and loss of appetite. Medications are available to treat anemia. Transfusion is an option, but must be repeated frequently, is stressful for the cat and is only a short-term solution.
bron: http://www.felinecrf.com/comm0.htm
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje bloedarmoede

Bericht door Cerna »

Noa heeft in het begin van haar nierfalen bloedarmoede gehad. Na lang aandringen heeft de dierenarts haar toen een spuitje corticosteroïden gegeven en dat heeft goed geholpen.
Relatie nierfalen-bloedarmoede weet ik ook niet (vraag voor de dierenarts :smile: ).
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Pluisje bloedarmoede

Bericht door Ms Maaike »

Ah kijk, dank voor de link Adriana. :) Het gaat dus om de bekende dopingdrug! :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje bloedarmoede

Bericht door castratenkoor »

Ik hoop dat onze Pluis goed door de keuring komt. En dat eventuele afwijkingen met eenvoudige geneesmiddelen zijn op te lossen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje bloedarmoede

Bericht door Ilone »

Zal de spoken nog even opgeborgen houden haha ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje bloedarmoede

Bericht door Adriana »

ja, katten-epo dus!
k zag juichberichten maar heb je al nierwaardes, ilone? of zijn deze gebaseerd op plaskijken?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie