dring. HULP aub voor 1,5 week oude kittens ! (geboren 6 mei)

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
patriceflanders
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2014 13:03

dring. HULP aub voor 1,5 week oude kittens ! (geboren 6 mei)

Bericht door patriceflanders »

Onze Britse korthaar poes (9 jaar !) beviel vorige week (6mei) van 4 kittens.
Ze werden tijdens de nacht geboren en de moederpoes was niet geïnteresseerd.
Het is de eerste keer dat ze zwanger was hoewel ze 5 jaar met twee ongecastreerde katers heeft samengeleefd.

De vruchtzakken heb ik eigenhandig verwijderd en de navelstrengen zelf doorgeknipt.
Een katertje werd doodgeboren en een tweede stierf de dag erna.
Nu is er nog een kattinnetje en katertje over.

Heel af en toe konden we de moederpoes dwingen zich om haar twee resterende kittens te ontfermen. De kittens (bij geboorte 60 en 90 gram) kwamen amper bij en op aanraden van de dierenarts zijn we dan met Milkodog beginnen bijvoeren. Risico natuurlijk want hoe meer er wordt bijgevoerd hoe minder melkproductie bij de moeder. Maar goed…

Een paar dagen later, op woensdag, weigerde de moederpoes alle contact en leek het alsof ze een zware verkoudheid had opgelopen. De DA stelde echter niesziekte vast. De moederpoes krijgt nu antibioticum en allerlei medicatie en we houden haar ver weg van haar kittens.

Tijdens vorig weekend en tot en met woensdag kwamen de kittens goed bij (kattinnetje: verdubbeling van gewicht en katertje + 60 gram).
Sinds gisteren komt het kattinentje echter geen gram meer en bij en begint zowat elke keer voeding te weigeren, ze is ook 5 gram kwijt.
Ik vrees nu, hoewel ze niet warm aanvoelt en de oogjes in orde zijn dat ze toch niesziekte opgelopen heeft, ze is lusteloos en weigert melk te drinken.
Ze valt niet meer af maar komt ook geen gram bij.

Haar stoelgang ziet er normaal uit, maar door weigering van eten loopt ze natuurlijk risico om diarree te krijgen en uit te drogen.
Het katertje doet het voorlopig goed. Vermits het weekend is, is de DA onbereikbaar.

Heeft iemand enige idee of we de kittens uit elkaar moeten houden en heeft iemand enige raad omtrent de dwangvoeding ? Ik wil voorkomen, zelfs al is het geen niesziekte, dat ze uitdroogt. Het is echter een strijd van jewelste en vaak verslikt ze zich. Supereng voor mij en haar en daarna doet ze nog veel moeilijker…

Bedankt voor jullie ervaringen !!
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: dring. HULP aub voor 1,5 week oude kittens ! (geboren 6

Bericht door margali »

Is er niet een dierenarts die weekend-dienst heeft dan? die je desnoods - als die verder weg zit - voor advies kunt bellen? Kijk anders of er een katten/kittenopvang is die je kunt bellen voor advies (ook al zullen die het nu razend druk hebben ....)
sterkte !
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: dring. HULP aub voor 1,5 week oude kittens ! (geboren 6

Bericht door Freya13 »

woon je in nederland of in belgië? er is altijd en overal een dierenarts met weekenddienst. hier in belgië vind je het telefoonnummer op de website www.ordederdierenartsen.be.
hoe het in nederland precies gaat weet ik niet, maar daar kunnen anderen zeker op antwoorden.

ik denk inderdaad dat je een probleem hebt: als je kittens niet bijkomen, is dat zeker een eerste teken dat er iets mis is. of het ernstig is of niet, daar kunnen we van hier uit niet over oordelen denk ik, daar heb je echt een dierenarts voor nodig. ik zou niet wachten!!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: dring. HULP aub voor 1,5 week oude kittens ! (geboren 6

Bericht door Kattebeest »

Vermoed dat ts in België woont.

In Nederland is er altijd een avond-, weekend- of spoeddierenarts waar je naar toe kunt. Een overzicht wie er dienst heeft is meestal op de website van je eigen dierenarts te vinden. Staat ook vaak in huis-aan-huis bladen vermeld wie er dienst heeft of welk telefoonnummer je kunt bellen voor meer informatie. En als dat allemaal niet lukt kan je in Nederland altijd nog de plaatselijke dierenambulance bellen om te vragen naar de dierenartsen die weekenddienst hebben.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
paasnini

Re: dring. HULP aub voor 1,5 week oude kittens ! (geboren 6

Bericht door paasnini »

Zo jammer dat het vervolgens stil blijft. Hoe gaat het?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: dring. HULP aub voor 1,5 week oude kittens ! (geboren 6

Bericht door Brittenbolletje »

Omdat de vraag ook al op een ander forum staat en ze daar wel op reageert denk ik.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: dring. HULP aub voor 1,5 week oude kittens ! (geboren 6

Bericht door BillyJean »

Ze heeft niet meer ingelogd, dus leest de antwoorden niet
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Plaats reactie