novacam

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: novacam

Bericht door Dinky »

Heel eerlijk gezegd vind ik het nogal Russisch roulette zoals de da er mee om gaat :-( Hij laat een pijnstiller geven waarbij er contra indicaties worden genoemd waar sprake van is......
Jammer dat je er zelf niet bij was bij het gesprek waardoor je de da niet kritisch hebt kunnen bevragen waarom deze pijnstiller wordt gegeven ondanks de contra indicaties. We kunnen alleen maar hopen dat het Russisch roulette goed af gaat lopen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: novacam

Bericht door Sansan »

Ik vind het ook gek dat de dierenarts je kat niet wilde zien, het is toch apart wat ze doet en een kat die niet eet is altijd spoed. Spuitjevoeren is perfect, en noodzakelijk, maar wel belangrijk dat je weet waarom je moet spuitjevoeren want normaal is het niet. Het is juist erg alarmerend.
kimschurink93
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2019 20:34

Re: novacam

Bericht door kimschurink93 »

Ik ga het maandag allemaal overleggen en vragen of er evt ook een andere oplossing is voor pijnmedicatie en als ik het niet vertrouw ga ik evt een seconde opinion doen bij een andere dierenarts die evt aan huis kan komen wat zijn bevindingen zijn..
Ze heeft vandaag in iedergeval 40 spuitjes aan eten binnen gekregen
kimschurink93
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2019 20:34

Re: novacam

Bericht door kimschurink93 »

Gisteren bij de dierenarts geweest heel gesprek gehad..
Het ziet er niet goed uit voor mijn lieve schat, sinds die 2 epileptische aanvallen werken haar achterpoortjes niet meer mee want daarvoor liep ze nog gewoon..
Ze krijgt tot donderdag van de DA en als ze dan niet gaat lopen en zelf eten moet ik haar in laten slapen 😭 de DA vind niet dat er nog kwaliteit van leven in zit..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: novacam

Bericht door Rik »

Ik hoop dat de novacam dan niet meer gegeven wordt. In bepaalde gevallen kan die n.l. ook epileptische aanvallen veroorzaken. Hoe dan ook zou je, om haar een kans moeten geven dus andere medicijnen moeten geven. Anders weet je straks niet of het één iets geweest is waardoor ze nu slechter en slechter wordt.

En eerlijk gezegd had ik een second opinion gevraagd ergens.

Heel veel sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kimschurink93
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2019 20:34

Re: novacam

Bericht door kimschurink93 »

Weetje ik hoor goede en slechte verhalen over de novocam.. en geloof mij dat mij dit niet pijn doet maar als een beestje niet meer kan lopen en alleen maar kan liggen de hele dagen wat doe je dan?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: novacam

Bericht door Sansan »

Zonder diagnose de tijd geven tot donderdag? :shock: begrijp mij niet verkeerd met mijn onderstaande reactie..

Ik vind het eerlijk gezegd nog steeds heel erg raar hoe het gaat.. en ik zou je adviseren naar een andere dierenarts te gaan vandaag. Het is wel je geliefde kattenvriendje en jouw verdriet. Zijn de achterpootjes koud? Zie je tekenen van pijn? (Wat zie je? Hijgen? Mauwen? Bidhouding?)

Hebben ze geen bloeding of oedeem veroorzaakt met de operatie van het oog? Wat zijn haar lever en nierwaarden? Is er al andere pijnstilling? Misschien heeft ze wel een hersenontsteking vanwege de operatie aan het hoofd? Of een bloedpropje (trombose/embolie)? Hartprobleem?

Gewoon puur: kat zonder problemen-operatie-kat met problemen .. maakt dat er toch eerst gekeken moet worden wat er aan de hand is?

Er wordt nu geen oorzaak gezocht en geen behandeling gegeven.
kimschurink93
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2019 20:34

Re: novacam

Bericht door kimschurink93 »

Ik snap je heel goed!
Haar achterpoortjes zijn koud en ze ligt met voor en achter poten gestrekt, ze mauwt nu wel zo af en toe maar heel zielig.
Ik wil vandaag ook even een andere dierenarts bellen misschien dat die aan huis kan langs komen want ik wil niet steeds met haar rondslepen.

Mijn poes is bekend met hartruis!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: novacam

Bericht door Sansan »

Wat ik lees is dat een hartprobleem en koude verlamde achterpootjes een aanduiding is (kan zijn) voor “trombo-embolie”. Dat is heel erg verdrietig en verdient (meteen) een diagnose.. met daarop (be)handelen ipv tot donderdag afwachten :-(

https://www.daphorst.nl/nl/gezelschapsd ... o-embolie/

Maar dat is dan al begonnen op 1 a 2 maart?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: novacam

Bericht door Sansan »

Ik ben fan van de documentatie van de Gentse universiteit. Ik zuig al die info op.
Mooie samenvatting op blz 6:
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf

Hoe dan ook.. wat jij hier op het forum beschrijft over je dierenarts zou ik voer vinden voor een officiële melding. Ik vind dit echt verzaking van zijn medische plicht.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: novacam

Bericht door Sansan »

Alarmbel nummero 1 blijft sowieso al sinds zaterdag rinkelen: de Novacam. Omdat een nsaid gewoon te weinig pijn stilt.

Harde woorden probeer ik te vermijden als meelevend kattenbaasje, maar ik ben stiekem echt nog steeds van de kille mening dat je kat zaterdag met spoed naar een kundig dierenarts/dierenziekenhuis had gemoeten.

Ik ga er nu even afstand van nemen.
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: novacam

Bericht door Embillie »

Ik vind metacam in mijn ervaring met mijn recent overleden kater Billie goed spul. Maar dat is heel anders dan jouw situatie.
Billie had al de diagnose spondylose, bloedtesten gedaan - organen in goede staat, dus groen licht voor pijnstilling; de dierenarts respecteerde mijn wensen daarin compleet. natuurlijk bestond er een kans dat hij bijwerkingen zou krijgen, maar de pijn nam zijn levensvreugde weg en de metacam gaf die terug.
En pillen door zijn keel drukken was voor hem pure marteling (gevoelige kat), dus de druppels door zijn voer waren ideaal. En helaas stierf hij 3 maanden later aan kanker, niet gerelateerd aan metacam.

Oftewel, bij hem hielp het echt. Maar wij wisten dat hij ook niet oud zou worden. Voor jouw kat, waarbij het niet lijkt te helpen, is het anders. Metacam werkt namelijk heel snel! Na zijn eerste dosis duurde het 3 uur voordat hij weer rondsprong en rende.

Daarnaast zijn koude voeten ook geen teken van pijn en is het medicijn een pijnstiller. Lijkt alsof de DA een gebroken been met een vitaminepil wil behandelen, metaforisch gesproken.
Wellicht is er materiaal van de operatie in haar lijf gekomen en geeft dat een reactie, dat hoor je nog wel eens.
Ik zou zsm een andere dierenarts raadplegen en op zeer korte termijn, het liefst nu, een scan laten maken in een andere praktijk!
De meesten hebben voor spoedgevallen geen wachttijd, en koude voeten lijken mij zeker wel een spoedgeval.
En ja dat rondslepen is even vervelend, maar wat als het haar leven kan redden. Onnodig ziek zijn of zelfs sterven is ook vervelend.
Thuis heb je geen geadvanceerde apparatuur zoals bij de DA. Ga gewoon langs, al doet het jou pijn dat je haar die stress aan doet, je prioriteit is haar welzijn en thuis kan je er niet veel aan laten onderzoeken.

Belachelijk eigenlijk.. een DA die euthanasie voorstelt zonder duidelijke diagnose en onderzoeken.
Zou ik echt niet gepikt hebben!

Succes en hopelijk weet je later vandaag meer en word er een behandeling gestart. Soms moet je gewoon verschrikkelijk doorzeuren bij de DA.
Heb ik ook gedaan. Anders wisten we niet eens dat Billie kanker had en was hij langzaam weggekwijnd.
Sterkte!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: novacam

Bericht door Rik »

Embillie schreef: 05 mar 2019 11:11 Ik vind metacam in mijn ervaring met mijn recent overleden kater Billie goed spul. Maar dat is heel anders dan jouw situatie.
Metacam heeft zeker ook zijn voordelen. Naast het voordeel wat jij gezien hebt bij Billie is het een prachtige combinatie van ontstekingsremmer en pijnstiller. Maar het probleem is dat dierenartsen dit ook alleen maar zo zien en het voor alles en nog wat voorschrijven, zonder de nadelen te beoordelen. Zo wordt het ook gewoon aan nierpatiëntjes meegegeven. Of wordt het voorgeschreven waar misschien alleen een (andere) pijnstiller voldoende geweest zou zijn. En de risico's van elke NSAID moet wel afgewogen worden (wat naar mijn oordeel veel te weinig gebeurd bij de meeste dierenartsen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kimschurink93
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2019 20:34

Re: novacam

Bericht door kimschurink93 »

Heb vanmiddag secon opinion bij andere dierenarts!
Epileptische aanvallen kan niet komen door de novocam maar eerder door nierfalen.. dit heb ik meteen even aan de telefoon nagevraagd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: novacam

Bericht door Rik »

Als de kat een slechte reactie heeft op de Novacam dan kan deze wel degelijk zorgen voor 'aanvallen'. Elke dierenarts zou moeten weten dat een dier slecht kan reageren op dit soort medicijnen.
Possible Side Effects
Meloxicam (Metacam) like other NSAIDs may cause some side effects. The most common side effects of Meloxicam involve digestive issues such as vomiting and decrease appetite. Other possible side effects of Meloxicam include:
  • Change in bowel movements (black, tarry or bloody stools or diarrhea)
  • Change in behavior (increased or decrease activity level, incoordination, seizure, or aggression)
  • Jaundice (yellowing of gums, skin or whites of eyes)
  • Increase water consumption or urination changes (frequency, color, or smell)
  • Skin irritation (redness, scabs, or scratching)
  • Stomach ulcers may occur
  • Unexpected weight loss
https://www.petmd.com/pet-medication/meloxicam-metacam
https://canna-pet.com/side-effects-meloxicam-dogs/

Normaal zie je deze symptomen alleen bij overdosering maar wanneer een dier er allergisch voor is dan kan het dus al bij een kleine hoeveelheid mis gaan. Ik zeg niet dat dat hier het geval is, maar voordat er een inslaapadvies gegeven wordt, moet je alle mogelijkheden uitsluiten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie