Chronische niesziekte,Felv ik weet het niet meer.

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Friki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14

Chronische niesziekte,Felv ik weet het niet meer.

Bericht door Friki »

Hallo allemaal,
Ik heb 2 kittens van 18 weken alweer, het zijn britjes broer en zus.
Nu heeft het katertje al zolang wij hem hebben iedere keer terugkomende onstoken oogjes waar hij al 3 tubetjes zalf voor heeft gehad.
Ook blijft hij niezen (geen snot ofzo)
Hij heeft al 2 kuurtjes AB gehad vanwege niesziekte.
Bij de mensen waar wij ze gehaald hebben(hadden 13 katten in huis) heeft hij ook al een zware darmontsteking gehad die hij maar net heeft overleefd.
Dus in zijn korte leventje heeft hij al 3 AB kuren gehad.
Ik zit regelmatig op dit forum te lezen en begin me echt zorgen te maken.Ik kwam zelfs al bij de ziekte Felv terecht.
Hij is goed op gewicht en eet heel goed,speelt veel met zijn zusje,maar zijn weerstand is gewoon niet goed.
Verdere symptomen van Felv heeft hij dus niet, alleen die ogen die iedere keer weer onstoken raken.
Wie weet raad?
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Chronische niesziekte,Felv ik weet het niet meer.

Bericht door lunetuesday »

Ik snap niet goed waarom er steeds voor gekozen wordt hem antibiotica te geven? Als het chronische niesziekte is (mijn Ronja heeft een verdenking op chronische niesziekte), is het een virus, en geen bacterie. Antibiotica helpt niet tegen virussen, het legt alleen de goede bacteriën (de weerstand dus) in de darmen plat.

Dat maakt de boel dus alleen maar erger. Ik zou er dus van uit gaan dat het viraal is, en dat zal zijn lichaampje echt zelf moeten doen. Je kunt dan weerstandverhogende pilletjes geven, bijvoorbeeld echinea van Dr. Vogel. Ook kun je overwegen Reactiv te geven. Dat is behoorlijk duur, maar bevat wel allerhande vitamines, mijn meiden (waarvan d'r een een nierklant is en de ander dus chronisch niesziekte heeft) krijgen het ook en doen het er erg goed op.

Overigens, als hij geen andere symptomen heeft, weet ik niet of je meteen aan FeLV moet denken. Het zou ook domweg nog herpes of calici kunnen zijn. Die laatste, daar denken ze aan bij Ronja. Ook zij heeft steeds een ontstoken oog. Ze is te zwaar, speelt, vrijt, kroelt, alles, alleen dat oog dus. Bij haar denken ze aan calici omdat Ronja ook ontstoken tandvlees heeft. Heeft hij ook ontstoken tandvlees, dus is zijn tandvlees erg rood?
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Gebruikersavatar
Friki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14

Re: Chronische niesziekte,Felv ik weet het niet meer.

Bericht door Friki »

Hoi Marjolein,
Dank je voor je snelle reactie.
Ik heb gekeken maar zijn tandvlees is niet rood.
Wel zie ik heel vaak zijn derde ooglid.
Van die enchinea hoeveel mag je daarvan geven,want dan ga ik die dadelijk nog halen.
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Chronische niesziekte,Felv ik weet het niet meer.

Bericht door lunetuesday »

Hoi Friki,

Bedankt dat je zo snel iets laat horen. Dat derde ooglid zie ik bij Ronja niet of nauwelijks, maar goed, Ronja is ook een ex-zwerver, dus je kunt haar alleen van een afstandje bekijken.

Ik zou met die echinea de helft van de kinderdosis nemen voor je kleine, maar pin me daar niet op vast. Ik heb volwassen katten, en kittens zijn natuurlijk nog kleiner. Ze krijgt hier de kinderdosis, dus de helft lijkt me voor een kitten wel ok.

Je hebt het ook speciaal voor katten trouwens, weet niet of ze dat verkopen bij een grote dierenwinkel bij je in de buurt, maar daar staat de dosis precies op. Daar wordt bij gezegd dat katten tot vijf kilo 1 keer daags 1 tabletje moeten hebben. De dr. Vogel is de mensenvariant, dus die zal sterker zijn.

Je hebt het spul ook in druppels, maar daar zit alcohol in, dus je kunt voor je kat beter de pilletjes nemen denk ik. Alcohol is heel vies om zo in te nemen.
Laatst gewijzigd door lunetuesday op 01 jun 2012 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Gebruikersavatar
Friki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14

Re: Chronische niesziekte,Felv ik weet het niet meer.

Bericht door Friki »

Thx,ga gelijk op pad.
Ook had ik al van l-lysine gehoord.
Kan vanmiddag ook wel even naar de dierenwinkel gaan om te vragen wat het beste is.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Chronische niesziekte,Felv ik weet het niet meer.

Bericht door nellebel »

ik heb 2 felv katten gehad, en die hadden in het begin echt geen andere klachten als chronische niesziekte klachten hoor. eentje had zelfs geen klachten maar werd binnen 2 dagen zo ziek. de ander is getest oa dus omdat ze continue niesziekte klachten had, vooral traanoogjes. felv betekend dat de weerstand wordt aangetast en dat kan zich uitten in huidziektes, tumoren, bloedarmoede, maar ook geen of heel kort herstel van andere ziektes zoals niesziekte.
ik zou zeker bij beide een felv test laten doen. dan weet je binnen een paar uur of het zo is. felv is zeer besmettelijk en ze kunnen het goed hebben opgelopen van de andere katten. want gezonde sterke volwassen katten hoeven er namelijk niet ziek van te worden. maar katten met minder weerstand door bijv niesziekte of omdat ze nog klein zijn wel.
ik wil je niet bangmaken, maar kop in het zand steken helpt niet. laat ze testen zou ik zeggen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Friki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14

Re: Chronische niesziekte,Felv ik weet het niet meer.

Bericht door Friki »

Ik was vanmorgen al van plan om de DA te bellen voor een test,maar wilde eerst wat reactie's.
Ook van ervaringen van anderen en of ze meerdere symptomen moeten hebben voor felv zoals afvallen en geen eetlust,want daar is dus geen sprake van.In ieder geval ook bedankt voor je reactie en ga toch even met de DA bellen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische niesziekte,Felv ik weet het niet meer.

Bericht door Anne »

Hier heeft Hummeltje chronische niesziekte. Zij heeft voor haar eerste levensjaar ook heel wat abkuren gehad, zonder resultaat. Het enigste wat goed geholpen heeft voor haar snotneus waren een soort van oogdruppels, dat heeft zij twee maanden lang gehad en toen was eindelijk de groene smurrie uit haar neusje verdwenen. Zij heeft niet als jouw kat steeds een ontstoken oogje maar haar neus was aan de binnenkant steeds ontstoken. Misschien zijn die oogdruppels een optie dan?
Hier krijgt Hummel ook dagelijks een weerstandverhoger en l-lysine poeder. Alcohol verdampt na een tijdje dus je kan het op wat lekkers druppelen en dan even laten staan. Ik doe het voor Hummel op leverpastei en ze eet het zo op. Van de enchinaforce tablet van dr Vogel kun je voor een volwassen kat een kwart tablet gebruiken, zo heeft de da het mij geadviseerd. Hummel was toen een half jaar toen ik daarmee begon.
Hummel heeft ook last van chronische tandvleesontsteking en moet binnenkort daar voor onder het mes, haar tandjes moeten eruit.
Verder gaat het goed met Hummel.
Ik zou ook stoppen met de ab kuren en het op een andere manier proberen.
beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Friki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14

Re: Chronische niesziekte,Felv ik weet het niet meer.

Bericht door Friki »

Ik ben net terug van de dierenwinkel en daar konden ze niet aan l-lysine komen.Verder hadden ze ook niet echt weerstandverhogers alleen maar voor de vacht.Ben naar het kruidvat gegaan en heb daar echinaforce van Vogel gehaald,maar zag indd de alcohol staan.Ook heb ik bij kruidvat multivitaminen en mineralen speciaal voor katten kunnen kopen.Bij de dierenwinkel heb ik wel van royal canin de perzische kittenbrokjes gekocht want daar zat dus ook die l-lysine in.Ik heb de dierenarts nog niet gebeld,ik durf het niet.Ik probeer eerst deze middeltjes maar even. En nog even een vraagje @Anne,weet je de naam van die oogdruppeltjes misschien?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische niesziekte,Felv ik weet het niet meer.

Bericht door Anne »

De oogdruppels heten Oculsan. Hummel had dus steeds groene snot uit haar neusje en sinds ik haar die oogdruppels (uiteraard op doktersadvies) in haar neusje heb gegeven heeft ze dat niet meer gehad terwijl ze daarvoor maandelijks daar last van had, het kwam steeds weer terug
zodra we met de ab stopten.
L-lysine kun je via internet makkelijk kopen, even googlen op l-lysine kat en je komt zo een paar adressen tegen. Ik heb een pot besteld en je doet er heel lang mee, ben nog niet eens op de helft.
Ik hoop dat het spoedig beter gaat met je knuffel,aan jouw zorgen en inzet zal dat zeker niet liggen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Chronische niesziekte,Felv ik weet het niet meer.

Bericht door nellebel »

maar niet durven is je kop in het zand steken. ik bedoel het niet vervelend, maar ik zou er niet mee rond blijven lopen. je hebt 2 katten en als er 1 ziek zou zijn kan hij de ander besmetten.
ik heb trouwens weerstandverhogers van TAP homeopathie (ook via internet verkrijgbaar) of van dr cat ook fijn middel.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Friki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14

Re: Chronische niesziekte,Felv ik weet het niet meer.

Bericht door Friki »

Hoi,bedankt voor jullie reactie's.
Ik ga toch de da bellen van de week.De laatste keer dat ik bij hem was kreeg ik het gevoel dat ie me een beetje overbezorgd vond,omdat ik toen ook al vroeg of ze misschien giardia hadden.Ik heb met toeval via via contact gekregen met een vrouw die het andere zusje uit hetzelfde nest had en die had giardia.Ook haar kitten heeft allerlei aandoeningen gehad.Ook ga ik aan de da vragen of hij niet een weerstandsverhogend middel heeft,zoniet dan ga ik wel op internet iets bestellen.Groetjes.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Chronische niesziekte,Felv ik weet het niet meer.

Bericht door nellebel »

je kunt beter overbezorgd zijn als te weinig. hahaha
ik heb mijn guusje dus ook meteen laten testen op FELV omdat ze veel nieste enz. en door mijn eerdere ervaring natuurlijk. guusje is ook een beetje een kwakkelpoesje en ik ben zo blij dat ze getest is. anders had ik wel een zwaar jaar gehad. want dan schiet toch steeds door je hoofd dat het zo ies kan zijn. mijn DA heeft er veel begrip voor dat ik overbezorg ben. hij kwam ook met het voorstel om tel afspraken te maken, dan kost het me ook niks. merk dat ik nu, ruim een half jaar later veel minder snel in paniek schiet, je wordt toch zekerder. liever een testje teveel en dat je gerust gesteld bent als 1 te weinig
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Friki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14

Re: Chronische niesziekte,Felv ik weet het niet meer.

Bericht door Friki »

Vanmorgen naar de da geweest,en mijn zorgen geuit.
Hij heeft me wel gerust gesteld en ook uitgelegd dat het meestal kittens of katten zijn die sterk vermagert zijn of achterblijven met hun gewicht.Daar heeft mijn katertje geen last van want die zit nu al op de 2,5 kg met 18 weken.Ook zei hij dat als ik me toch zorgen blijf maken dat hij dan gerust zo'n test wil doen.Ik zei dat het wel misschien zijn zusje zou besmetten.Dan is dat al lang gebeurd zei de da,want dan hebben ze het van de moeder al meegekregen.Verder heeft hij hem nog uitvoerig onderzocht en naar zijn hartje geluisterd dat was allemaal in orde.Wel heb ik weer een ab kuurtje gekregen nu een andere als de eerdere,maar ik wacht daar nog eventjes mee om het te geven.Ik ben vrijdag met vitaminen begonnen en ik hoop dat hij uit zichzelf wat op gaat knappen.De da zei ook dat het goed is om enchinea van vogel te geven voor de weerstand.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Chronische niesziekte,Felv ik weet het niet meer.

Bericht door nellebel »

goedzo, die AB kuurtjes zijn ook niet zo goed hoor. tasten de darmen aan en dan krijgt hij daar weer klachten van. als het nodig is is het nodig, maar als je op een andere manier zijn weerstand kunt verhogen is beter.
gebruik je trouwens kittenvoer? daar zitten ook extra bouwstoffen in oa lysine voor de weerstand enz. vooral voor kittens die tekort zijn gekomen in de eerste weken. daarom kegen mijn katten tot 1 jaar (vorige week dus) kittenvoer. uiteindelijk wel gemengd met voer voor gecastreerde katten ivm dik worden. maar de bouwstoffen hebben ze toch binnen gekregen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie