FIV-kater Solo eet heel slecht

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door margali »

Jeetje Femke wat een rottigheid. Dat is toch genoeg om iemand over de balie te trekken .... wat een geklungel. Inderdaad, als jij niet zo goed op de hoogte was was het weer eens goed fout gegaan. Blijkbaar kun je dit soort dingen dus niet doen op vrijdag (stel je voor) en ook niet als jouw eigen dierenarts er niet is. Je kunt je gelukkig tot maandag behelpen, maar het is dus niet wat jouw da voor ogen had. Misschien had hij z'n collega beter moeten instrueren, of is hij dat vergeten?

Ik sta ervan te kijken dat Emil gestopt is. Hopelijk gaat het met hem zelf goed. Maar het is een groot verlies voor de FIVkatten. Waar moet je nu naar toe ..... Sterkte met alles!
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Femmel »

Ja, ik was echt woest en nu met name verdrietig omdat we weer 3 dagen kwijt zijn voordat we de behandeling goed in kunnen gaan zetten. Maar ook de totale desinteresse van deze dierenarts doet me zeer. Je bent niet meer dan een nummer, dat je al vanaf 26 september bezig bent om je kat er weer bovenop te krijgen telt niet meer mee.

Als Solo inderdaad alleen maar geholpen kan worden met de Marbocyl dan leg ik me daar bij neer. Maar gewoon het feit dat er gezegd wordt "Geef dan nog maar 10 dagen Marbocyl en daarna weer op controle komen", ik voel me met een kluitje in het riet gestuurd.

Stijn had een heel epistel op de kweekaanvraag geschreven, maar de assistente verdedigde de andere DA door te zeggen dat Stijn zo onduidelijk schrijft. Maar ook alles staat in de comp, maar het was schijnbaar teveel moeite om het dossier even op te roepen.

Wat Emil betreft, ik denk niet dat het goed met hem gaat. Hoe kan iemand die zo bevlogen is stoppen met het werk waar hij hart en ziel in legde? Gemakzucht (eigen praktijk, loopt goed, dus hij hoeft niet zelf te werken) zal het zeker niet zijn, dat kan en wil ik niet geloven. Stiekum hoop ik dat hij deze mededeling de wereld in stuurt om even rust te krijgen. Mensen vragen natuurlijk al anderhalf jaar wanneer hij weer begint (zolang werkt hij al niet meer).
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door margali »

Kun je daar niet weg? Of ben je teveel aan Stijn gehecht? Rot dat het zo moet gaan.
En dat Emil al zo lang niet meer werkt wist ik niet. Zal ik onthouden want ik verwees wel eens mensen naar hem.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Femmel »

Gisteren heeft Stijn gebeld, helaas op het moment dat ik op weg was naar een vergadering dus Leon heeft alles aangenomen. Hij heeft inderdaad een Staphylococcen infectie in zijn oor. Er is géén resistentie aangetoond en de Marbocyl is de aangewezen antibiotica hiervoor. Feit dat de Marbocyl niet is aangeslagen, hij af blijft vallen ondanks dat hij toch redelijk goed eet en natuurlijk FIV heeft maakt dat Stijn voor 90% zeker weet dat hij een tumor in zijn oor heeft. :(( En ik moet eerlijk zeggen... Ik dacht het zelf ook al een tijdje. Zeker door dat extreme afvallen wat gewoon wijst op iets wat NIET goed is.

We kunnen dat nog verder laten onderzoeken door een scan te laten maken, maar daarvoor moet Solo weer onder narcose. En wat er ook uitkomt, we kunnen het niet anders behandelen dan we nu doen.

We mogen stoppen met de antibiotica en verder moeten we hem pijnstilling geven en flink verwennen. Als de tijd daar is dan zal Stijn bij ons thuis komen om hem te laten gaan.

Ik zal Stijn vanmorgen zelf nog even bellen, want eigenlijk wil ik wel doorgaan met de antibiotica. Ben een beetje bang dat de ontsteking zich anders wellicht gaat uitbreiden.

Solo zelf is nog steeds niet van plan om te gaan of de zieke kat uit te hangen. Hij heeft het prima naar zijn zin momenteel, hij is alleen zoooo mager.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Anne »

Tjemig wat een ellende bij jou :-( En je zit er al zo lang mee. Ik kan niks anders doen dan je heel veel sterkte toewenzen.
\Ik weet nog dat ik met Casper bezig was, die gaf weer over, dan weer niet, dan wel weer willen eten en dan weer niet, hemeltjelief dat is zo slopend.\
Hopelijk komt er gauw verbetering in, heel veel beterschap en sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door nellebel »

heel veel sterkte. je bouwt toch een speciale band op met solo vanwege zijn FIV. ik herken het van flippie met haar FELV, je bent zo intensief bezig met een ziek katje. hoop dat hij nog een mooie tijd bij je heeft.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door margali »

Och Femke wat een triest vooruitzicht. Ook al ben je er op voorbereid, toch moet het confronterend zijn. Natuurlijk moet je met je da overleggen maar ik zou net als jij nog door willen gaan met de Marbocyl. Wat heb je te verliezen .....
Ik wens Leon en jou veel sterkte!
Cerna

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Cerna »

Wonderlijk spul, dat Periactin! En dan te bedenken dat het eigenlijk voor mensen met een allergie is?! En ik ben erg blij dat ik er gewoon weer via mijn dierenarts aan kan komen :-) Hopelijk geven meer mensen het adres van die internationale apotheek in Venlo door aan hun dierenarts (ook als hun eigen dier het niet nodig heeft), want er zijn ongelooflijk veel katten in Nederland die slecht eten en die er veel langer door zouden kunnen leven en doordat ze blijven eten ook langer 'gezond' blijven, zonder dat andere organen achteruit gaan.
Dus: Geef het door aan je dierenarts, mensen
Onze Milka eet bar slecht op dit moment. Ik begin me echt zorgen te maken. Ze leefde eigenlijk alleen op brokjes en als extraatje kreeg ze tonijn. Eerst tartaar, maar dat hoefde ze na een tijdje niet meer. En toen adviseerde de dierenarts voor Noa tonijn om daar haar pil in te verstoppen (wat dus niet werkte) en daarna was het alleen nog maar tonijn voor Milka.

Sinds een maand ongeveer eet ze echter nauwelijks nog brokjes. Welke soort ik ook probeer (en ik heb wat soorten in huis!), ze eet twee brokjes en dat was het dan.
En dus Periactin geprobeerd. Nou dat werkte uitstekend. Op een kwart at ze een paar dagen goed, ook brokjes. Daarna reageerde ze er niet meer op.
Dus over gegaan op een halve tablet, eens in de 5 dagen. Ook dat werkte tot vorige week vrijdag uitstekend, maar nu lijkt het of ze ook op die halve niet meer reageert.
Ze at vanmiddag wel haar bakje (35 gram) kip met kaas (Applaws) op (alleen met Periactin kan ik haar ook kip geven, zonder Periactin kijkt ze er niet eens naar) en ook de brokjes die ik haar gaf, maar ik moet ze echt bij haar leggen want zelf komt ze niet op het idee.

Vorige week hebben we haar gebit laten controleren omdat ik dacht dat ze wat uit haar bekje rook, maar er was niets aan de hand. Een klein rood streepje en daar heeft ze een ontstekingsremmer voor gehad.
Toch is ze verder best wel alert en speels en ze zit ook mooi in de vacht.

Maak ik mij voor niets ongerust? Sinds Noa vorig jaar niet meer wilde eten, raak ik al gelijk in paniek wanneer een kat slecht eet en vrees het ergste.
Het liefst zou ik haar binnenstebuiten laten keren, maar mijn man vindt dat ik overdrijf. En ook de dierenarts zegt dat ik het los moet laten: laat haar maar een paar dagen vasten, dat kan helemaal geen kwaad. Maar ik krijg de zenuwen alleen al wanneer ik daar aan denk.

Periactin is via Venlo niet meer te krijgen volgens mijn dierenarts; ik denk dat ze nog een oude voorraad hadden en dat het echt niet meer gemaakt wordt.
Ik heb nog 16 pilletjes en krijg er van Femke (Femmel) nog 10, dus ik kan nog even vooruit, maar ik kan toch niet eeuwig met Periactin doorgaan? Er moet toch een oorzaak zijn voor het niet meer willen eten? Mijn man zegt dat Milka helemaal gestressed van mij wordt omdat ik de hele dag met eten achter haar aan loop te leuren en daarom niet wil eten. Heeft hij gelijk?

Wat zouden jullie doen?
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Femmel »

Annet hoe oud is Milka? En wat is haar achtergrond (ziekten etc.)? Weeg je haar ook geregeld, is ze afgevallen?

Ik weet nog van onze Mahra dat ze weinig at, maar ook niet afviel. Dat zijn dan toch de katten die niet zoveel nodig hebben.

Als je tonijn voor mensen uit blik gaf dan zou ik daar zeker mee stoppen. Het kan zoveel problemen geven! Pak dan tonijn speciaal voor katten, daar zit alles in wat ze nodig hebben.

Ik heb zelf geleerd naar mijn onderbuikgevoel te luisteren en niet naar mijn man. ;-) En eerlijk is eerlijk mijn onderbuikgevoel heeft het vaker bij het rechte eind dan mijn man. En tuurlijk kunnen katten in de stress schieten en een afkeer krijgen van eten als je ze met eten achterna gaat lopen. Maar je bent er niet zomaar mee begonnen toen Milka nog goed at, er is dus een andere reden dat ze slecht is gaan eten.

Bied je haar alleen maar brokjes aan? Je zou ook nog eens meuk (Whiskas, Sheba, Gourmet etc.) en rauw (Carnibest bv.) kunnen proberen? Oke, mensen zullen nu roepen dat je daar een kieskeurige kat van krijgt en dat klopt ook helemaal. Solo wil alleen nog maar meuk en dan elke keer een ander smaakje, maar liever een kieskeurige kat dan een dode kat.

Ik zou haar zeker geen dagen laten vasten, wel zou je eens kunnen proberen het een beetje los te laten? Ik heb zelf inmiddels 2 katten die erg slecht eten als ze niet de hele dag eten tot hun beschikking hebben. Ik weet niet of je in de gelegenheid bent om Milka eens apart kunnen zetten met constant eten?

Solo zit sinds 26 september dit jaar ook overdag en 's nachts apart van de anderen. Ik vind het niet leuk, maar het is wel noodzakelijk om de hele bende aan het eten te houden.

Als dat ook niet werkt zou ik haar absoluut binnenstebuiten laten keren. Ik ben van mening dat je op je gevoel moet varen. Als er niets uitkomt, dan weet je dat tenminste ook en ben je daarin gerustgesteld toch?

Sterkte met het meisje!!

p.s. Heb je de tabletten nog niet ontvangen?? Ik heb ze vrijdag op de bus gedaan.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Femmel »

Gisteren nog een hele tijd met Stijn gesproken en hij was naar mij wat terughoudener dan naar Leon. Of het zal gaan om een goedaardige of kwaadaardige tumor weten we natuurlijk niet. En er is natuurlijk niet 100% zeker dát het een tumor is. Maar de optelsom van problemen en de niet aangeslagen behandeling maakt dat wel zeer waarschijnlijk.

Omdat hij natuurlijk niet zo erg veel weet van FIV houdt hij ook de mogelijkheid nog open dat Solo momenteel in een enorme crisis zit. Hij drukte me op het hart door te gaan met de interferon. Ook kon hij zich vinden in het feit dat we erg graag door willen gaan met de Marbocyl. Hij stelde een andere, goedkopere antibiotica voor, maar ik heb zelf niet zulke goede ervaringen bij onze katten met de Amoxicilline, het geeft nogal eens bijwerkingen en Solo heeft geen enkele bijwerking van de Marbocyl. Dan maar wat duurdere antibiotica, kwaliteit van leven vind ik eigenlijk het allerbelangrijkste.

We geven de moed nog niet op en Solo al helemaal niet, dus we kijken het rustig verder aan.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door kansarmedieren »

hallo Femke,

kan Solo niet geopereerd worden aan zijn tumor of poliep in het oor? Of is hij daar in een te slechte conditie voor. Ik heb zelf ook een opvang kitten gehad met een poliep in het oor daar is hij aan geopereerd.
Het hele nest kittens had een middenoor ontsteking wat niet veel voorkomt bij katten, ze hebben weken lang Baytril gehad ( misschien ook nog voor jouw te proberen) helpt ook tegen Staphylococcen infectie. Bij een kitten ging het niet over had poliep de anderen hebben nooit meer last gehad.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Femmel »

Helaas is een operatie momenteel niet mogelijk. :-( Nou ja, niet mogelijk.. Alles is mogelijk natuurlijk. ;-) Maar hij is zo enorm achteruit gegaan sinds september dat het niet verstandig is en we durven betwijfelen of hij het zou overleven. Het is natuurlijk ook niet zomaar een operatie, de schedel wordt toch open gemaakt.

Daarnaast wijst het extreme afvallen (sinds 15 september van 5,3 kg naar op 5 december 4,4 kg en van oorsprong komt hij van de 6,5 kg af) er ook op dat er iets ernstigs in zijn lijfje aan de gang is.

De kweek heeft uitgewezen dat Marbocyl de uitgelezen antibiotica is voor deze staphylococ en hij heeft geen bijwerkingen van de Marbocyl. Daarom ga ik daar liever gewoon mee door.

Als het een jonge en in principe gezonde kat zou zijn, zou ik geen moment meer twijfelen en voor alles of niets gaan. Maar Solo is een oude kater met FIV, spondylose, blindheid aan 1 oog, doof, reutelende ademhaling door littekenweefsel in zijn keel, geen tanden meer, bekje sluit niet door een oude breuk. Hij kwam als een zielig, vies, stinkend en mager hoopje kat bij ons (3,5 jaar geleden, geschatte leeftijd 15-20 jaar). Bang voor alles en iedereen, behalve voor mij, maar ook bij mij schoot hij geregeld blazend onder een stoel als ik te snel bewoog.

Inmiddels heeft hij het prima naar zijn zin in ons rustige huishouden. Het gaat goed met de hond, de andere katten en mijn man. Hij is uitermate tevreden. Als hij met "pappen en nathouden" nog een fijne tijd kan hebben bij ons zonder stress of belastende behandelingen zijn wij tevreden.

Wél hebben we afgesproken dat mocht hij toch weer aan gaan komen (kans is klein, maar toch) en klachten blijft hebben van zijn oor dat we dan gaan kijken wat we er nog aan kunnen doen.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door kansarmedieren »

Ik begrijp het zit momenteel ook met zo'n "geval" moet eigenlijk aan haar gebit geopereerd worden maar is ook in een slechte conditie dat dat euthanasie zou betekenen. Dus dat is inderdaad ook pappen en nathouden.

We kunnen niet meer dan ons best, en we doen al veel meer dan de gemiddelde katten bezitter.

groetjes Dia
Cerna

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Cerna »

Annet hoe oud is Milka? En wat is haar achtergrond (ziekten etc.)? Weeg je haar ook geregeld, is ze afgevallen?
Milka is 3 en is nooit ziek geweest op een kleine verkoudheid na, vorig jaar winter

Ik weet nog van onze Mahra dat ze weinig at, maar ook niet afviel. Dat zijn dan toch de katten die niet zoveel nodig hebben.
Ze valt niet af omdat ik, zodra ze besluit om nog maar drie brokjes op een dag te eten, er een halve Periactin instop en dan eet ze weer wat meer, maar ook niet overdreven

Als je tonijn voor mensen uit blik gaf dan zou ik daar zeker mee stoppen. Het kan zoveel problemen geven! Pak dan tonijn speciaal voor katten, daar zit alles in wat ze nodig hebben.
Ik gaf inderdaad tonijn voor mensen en spoelde dat af. Tonijn voor katten (applaws, almo) wil ze niet. Ze eet nu meestal oceanfish van Applaws, maar ik ben bang dat wanneer het nieuwe er af is, dat ze dat ook niet meer wil en daarom geef ik haar op de dag dat ze Periactin krijgt kip van Applaws. Zonder Periactin haalt ze daar ook haar neus voor op

Ik heb zelf geleerd naar mijn onderbuikgevoel te luisteren en niet naar mijn man. ;-) En eerlijk is eerlijk mijn onderbuikgevoel heeft het vaker bij het rechte eind dan mijn man. En tuurlijk kunnen katten in de stress schieten en een afkeer krijgen van eten als je ze met eten achterna gaat lopen. Maar je bent er niet zomaar mee begonnen toen Milka nog goed at, er is dus een andere reden dat ze slecht is gaan eten.
Juist! En daarom gaan we toch vanmiddag naar de dierenarts, al was het alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust. Ik wil weten of het iets lichamelijks is of dat ze zich alleen maar aanstelt. En wanneer dat zo is, kan ik het loslaten en dan is ze misschien inderdaad een kat die heel weinig nodig heeft. Maar in het verleden at ze wel goed, maar toen was ze ook nog in de groei (een Brit heeft twee jaar nodig om volwassen te worden)

Bied je haar alleen maar brokjes aan? Je zou ook nog eens meuk (Whiskas, Sheba, Gourmet etc.) en rauw (Carnibest bv.) kunnen proberen? Oke, mensen zullen nu roepen dat je daar een kieskeurige kat van krijgt en dat klopt ook helemaal. Solo wil alleen nog maar meuk en dan elke keer een ander smaakje, maar liever een kieskeurige kat dan een dode kat.
Oh ja, alles al aangeboden, maar ze wil het niet. Ik ga dadelijk runderhart proberen. :epray: Mijn man komt net bij me en Milka heeft een flinke portie op. Hoera!! Het kostte haar wel moeite, zei hij. Toch iets van keelontsteking misschien? Vanmiddag zullen we het weten. Maar ze wil dus vers eten; weten we dat ook weer. Bandit wordt hier in de buurt verkocht; misschien een idee?

Ik zou haar zeker geen dagen laten vasten, wel zou je eens kunnen proberen het een beetje los te laten? Ik heb zelf inmiddels 2 katten die erg slecht eten als ze niet de hele dag eten tot hun beschikking hebben. Ik weet niet of je in de gelegenheid bent om Milka eens apart kunnen zetten met constant eten?
Overdag zette ik haar wel eens apart omdat Cochi Milka's vis ook veel lekkerder vindt dan zijn eigen nierdieet, maar dan gaat ze gewoon zitten wachten totdat de deur weer open gaat. Ze eet dan niets, al wacht ik uren. Ja, ze heeft karakter! :lol:

Sterkte met het meisje!!
Dank je.

p.s. Heb je de tabletten nog niet ontvangen?? Ik heb ze vrijdag op de bus gedaan.
Nog niet, maar misschien vandaag. De post is hier altijd erg laat
Cerna

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Cerna »

Alles is gelukkig goed op een iets zere keel na; dierenarts adviseert om een keelsiroop te geven. Of dit ook de reden is waarom ze geen brokjes meer wil eten?
De Periactin is vandaag binnen gekomen. Bedankt! Ik post nu verder in "Periactin als eetlustopwekker" waarheen ik mijn vraag had verhuisd.
Plaats reactie