Katertje met FIP?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Viogon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2011 17:39
Locatie: Maassluis

Katertje met FIP?

Bericht door Viogon »

Beste allemaal,

Wellicht is er al een topic aangemaakt voor dit onderwerp, maar we zitten zo in de rats dat we maar meteen een nieuwe hebben gestart.

Wij hebben sinds 3 weken een kitten van inmiddels 11 weken in huis. Vanaf het begin heeft hij (in eerste instantie bij ons binnengekomen als een zij...) een dik buikje gehad i.c.m. diarree, waarbij de dierenarts in eerste instantie aan wormen en/of gasophoping dacht.
Na een ontwormingskuur, medicijnen (antibiotica) en speciaal voer (Hill's ID) om de spijsvertering weer op orde te krijgen, was de diarree weg, maar het dikke buikje bleef.
Tijdens de 2e enting de dierenarts nogmaals laten kijken, maar hij adviseerde om het even aan te kijken omdat het kitten verder geen symptomen vertoonde dat er iets aan de hand is.
Die symptomen heeft hij overigens nog steeds niet: hij speelt, drinkt, eet, kroelt, rent, vliegt enzovoorts, is totaal niet lusteloos, heeft geen koorts, geen diarree meer en groeit als kool.
Toch hebben wij gisteren besloten een 2nd opinion te laten uitvoeren omdat het buikje maar zo dik bleef. Tijdens een punctie kwam daarbij naar voren dat er geel vocht in de buik zit, NIET dradentrekkend. De 2e dierenarts stelde de vermoedelijke diagnose: FIP en had het overigens meteen over laten inslapen als dat zo blijkt te zijn :shock: :shock: .
Naar ons weten is FIP sowieso nooit definitief vast te stellen (antistoffen tegen coronavirus geven hetzelfde resultaat..), maar het was ook wel een ontzettende schok zo opeens!!
Zeker omdat we hadden begrepen dat het vocht eigenlijk stroperig / dradentrekkend moet zijn en er verder hélemaal niets te merken is aan de kleine man.
Het buikvocht is nu naar het lab gestuurd om te bepalen of het wel/geen FIP is (geen bloedonderzoek), iets dat wij dus niet helemaal kunnen volgen omdat FIP zo'n niet 100% vast te stellen ziekte is.

We houden zielsveel van die kleine en zouden het verschrikkelijk vinden om 'm kwijt te raken, dus willen absoluut niet te vroeg besluiten tot inslapen, zeker niet als er mogelijk een andere oorzaak is van het buikvocht (spoelwormen in de darmen kunnen een ontsteking veroorzaken wat vocht in de buik geeft, hebben wij ons laten vertellen...).
Als het moet, gaan we heel Nederland en desnoods België door om aanvullende onderzoeken te doen om e.e.a. uit te sluiten danwel te bevestigen en lijden van het beestje (mocht dat komen) te voorkomen.

Heeft IEMAND hier ervaring mee en/of advies wat te doen???

Bij voorbaat hartstikke bedankt en sorry voor een eventueel dubbel topic.

Groeten,
Gonnie ( + 4 poezen en 2 katertjes :) )
Groet, Gonnie en de 6 musketiers
*Poekie - Pebbles - Polly - Pixie - Preza - Pumba*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katertje met FIP??????

Bericht door castratenkoor »

Ik heb twee katten verloren aan FIP een broer en een zus.
Als uit het extra onderzoek blijkt dat hij inderdaad FIP heeft zou ik hem laten gaan.
Het wordt anders echt een enorme lijdensweg.
Ik zou echter wel ook nog bloedonderzoek laten doen.

Veel sterkte en wijsheid toegewenst!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Viogon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2011 17:39
Locatie: Maassluis

Re: Katertje met FIP??????

Bericht door Viogon »

@ castratenkoor :) : bedankt voor je reactie.
Het laatste dat wij willen is dat één van onze lieverds een lijdensweg tegemoet gaat, dat zullen we dan ook zeker altijd voorkomen. Maar juist omdat we afgezien van het dikke buikje en het vocht werkelijk niets aan hem merken, willen we geen overhaaste beslissing nemen.
Een aanvullend bloedonderzoek gaan we zeker aanvragen, evenals een echo van zijn buik om spoelwormen (hij is al 3x ontwormd met Stronghold overigens) uit te sluiten.
Heb op een ander forum gelezen dat er een ziekte bestaat die vergelijkbaar is met FIP, maar wel te behandelen is (ontsteking van de gal), mits je er op tijd bij bent. Dus ook dat gaan we even melden aan de dierenarts.

We hopen nog steeds op het beste!
Groet, Gonnie en de 6 musketiers
*Poekie - Pebbles - Polly - Pixie - Preza - Pumba*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katertje met FIP??????

Bericht door Adriana »

uit goed bloedonderzoek moeten al erg veel gegevens te halen zijn. dus ook ontstekingsbeeld en galwaardes.
VetMedlab heeft dacht ik een erg betrouwbare FIP-test. er is natte FIP en droge FIP trouwens en FIP is wèl met 98% zekerheid vast te stellen. als je daar dan nog een paar randverschijnselen bij optelt dan kom je toch wel redelijk dicht bij 100%.

wees blij dat je kitten zo levenslustig is en op het oog niks mankeert en geniet van iedere dag dat-ie bij jullie is.
de uitslag van het lab zal wel duidelijkheid geven en in het ernstige geval wordt het dan een kwestie van kwaliteit van leven denk ik.. en dat moet je goed met je da doorspreken want ik dacht dat katzels met FIP razendsnel achteruit kunnen gaan.
je da zal zeggen waar je op moet letten om een lijdensweg vóór te zijn.

het lijkt me handig als je toch even alle FIP-berichten in de topics leest en rechtsboven zit een zoekfunctie.
en welkom ;-) op het Forum trouwens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Viogon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2011 17:39
Locatie: Maassluis

Re: Katertje met FIP??????

Bericht door Viogon »

@Adriana: inderdaad, maar ze hebben alleen het buikvocht opgestuurd, geen bloed.
Ik wist niet dat er een test bestond die FIP wel degelijk met zekerheid vast kon stellen. Ik dacht dat het "geen FIP" of "misschien FIP" zou zijn....

Ja, daar genieten we ook zeker van!!
Op het moment dat er symptomen zijn die er op wijzen dat ie een lijdensweg tegemoet gaat, doen we, zoals gezegd, het enige juiste voor het beestje.

Dankjewel voor de tip!!
Groet, Gonnie en de 6 musketiers
*Poekie - Pebbles - Polly - Pixie - Preza - Pumba*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katertje met FIP??????

Bericht door nellebel »

heb je al overleg gehad met degene waar hij vandaan komt? die kunnen misschien ook meer info geven hoe lang hij het al heeft enz.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Viogon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2011 17:39
Locatie: Maassluis

Re: Katertje met FIP??????

Bericht door Viogon »

@Nellebel: ja, we hebben zijn pleegmoeder gebeld om e.e.a. te vertellen.
Zij zei dat ze door de dierenarts van het asiel gezond is verklaard omdat er bij kittens met dikke buikjes over het algemeen aan wormen wordt gedacht, en niet meteen aan FIP. Ze had dus van begin af aan al een dik buikje....

Over de achtergrond kon ze verder niets vertellen, hij is in z'n eentje gevonden en door het asiel bij het betreffende pleeggezin geplaatst.
Groet, Gonnie en de 6 musketiers
*Poekie - Pebbles - Polly - Pixie - Preza - Pumba*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katertje met FIP??????

Bericht door nellebel »

misschien wel voorbarig, maar zou dus ook asiel meteen inlichten. ook vanwege de kosten. zij moeten die dan vergoeden. snap dat je nu even alleen aan je katje denkt maar dit kan wel erg duur worden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Viogon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2011 17:39
Locatie: Maassluis

Re: Katertje met FIP??????

Bericht door Viogon »

Asiel inlichten doen we sowieso, wat er ook uit de volgende onderzoeken komt.
Geld speelt in dit geval geen rol, het gaat ons om het welzijn van het katje. Snap dat je er over nadenkt hoor, zijn ons er ook van bewust dat het zeker in de papieren kan gaan lopen, maar daar hebben we een potje voor. Bovendien zijn ze ook allemaal verzekerd, dus dat scheelt ook weer...
Groet, Gonnie en de 6 musketiers
*Poekie - Pebbles - Polly - Pixie - Preza - Pumba*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katertje met FIP?

Bericht door Adriana »

http://www.nrkv.info/vet/nrkv_vet_fip.html

Feline Infectieuze Peritonitis: enkele veelgestelde vragen
Dr. Herman Egberink, Faculteit Diergeneeskunde, Departement Infectieziekten en Immunologie, Afdeling Virologie en Klinische Infectiologie
dit is een overzichtelijk verhaal, wat je bij de fip-topics missch nog niet bent tegengekomen.

en deze van de Utrechtse dierenkliniek Wilhelminapark
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... P/fip.html
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Katertje met FIP?

Bericht door Catfish »

Ik heb helaas ook twee katten aan FIP verloren.
Wat fijn dat je katertje (hoe heet hij trouwens?) nog wel actief is! Maar zoals al eerder gezegd, een kat met FIP kan heel snel achteruit gaan. Als dat het geval is kun je maar één ding doen, en dat is je kat in laten slapen. Niet gaan dokteren, dat heb ik de eerste keer wel geleerd.

Wat het verder zou kunnen zijn......... Ik heb geen idee. Ik hoop echt wormen, daar is wat aan te doen. Of iets anders behandelbaars.
Bij FIP hoort echt koorts, dat is één van de symptomen. Dus dat is goed, dat hij dat niet heeft!

Mijn complimenten dat jullie je er zo in verdiept hebben en voor jullie toewijding.
Heel veel sterkte en hou ons op de hoogte.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Viogon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2011 17:39
Locatie: Maassluis

Re: Katertje met FIP?

Bericht door Viogon »

Adriana schreef:http://www.nrkv.info/vet/nrkv_vet_fip.html

Feline Infectieuze Peritonitis: enkele veelgestelde vragen
Dr. Herman Egberink, Faculteit Diergeneeskunde, Departement Infectieziekten en Immunologie, Afdeling Virologie en Klinische Infectiologie
dit is een overzichtelijk verhaal, wat je bij de fip-topics missch nog niet bent tegengekomen.

en deze van de Utrechtse dierenkliniek Wilhelminapark
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... P/fip.html
Dank je wel voor de nuttige links!!!
Catfish schreef:Ik heb helaas ook twee katten aan FIP verloren.
Wat fijn dat je katertje (hoe heet hij trouwens?) nog wel actief is! Maar zoals al eerder gezegd, een kat met FIP kan heel snel achteruit gaan. Als dat het geval is kun je maar één ding doen, en dat is je kat in laten slapen. Niet gaan dokteren, dat heb ik de eerste keer wel geleerd.

Wat het verder zou kunnen zijn......... Ik heb geen idee. Ik hoop echt wormen, daar is wat aan te doen. Of iets anders behandelbaars.
Bij FIP hoort echt koorts, dat is één van de symptomen. Dus dat is goed, dat hij dat niet heeft!

Mijn complimenten dat jullie je er zo in verdiept hebben en voor jullie toewijding.
Heel veel sterkte en hou ons op de hoogte.
Jeetje mina, wat vreselijk....!
Wij zijn ook heel blij dat hij nog actief is, je merkt echt niets aan 'm. Hij heet trouwens Preza, niet echt een mannennaam, maar dat komt omdat we pas sinds gisteren weten dat het een mannetje is! We hebben hem uit het asiel gehaald als vrouwtje, en omdat er verder geen balletjes zichtbaar waren, zijn we daar ook vanuit blijven gaan. We moeten dus nog even hard verzinnen naar een stoere naam voor 'm :).

We willen ook niet tegen beter weten in gaan dokteren, maar ons ook zeker niet té snel neerleggen bij de diagnose FIP. We zijn ons er van bewust dat katten met FIP heel snel achteruit kunnen gaan, maar vooralsnog heeft ie geen enkel symptoom. En, hij is uit het asiel gekomen met hetzelfde buikje (3 weken geleden), in het bezit van een gezondheidsverklaring en de melding dat hij "wat wormpjes heeft".
Gelukkig geen koorts inderdaad, dat is wel erg bemoedigend moet ik zeggen (zonder niet in ons achterhoofd te houden dat het misschien toch FIP kan zijn..).
We hopen en duimen dat het iets is dat te behandelen is!! Morgen gaan we alvast informeren wat de mogelijkheden zijn zodat we vrijdag -dan komt de uitslag van het buikvocht (wat overigens niet dradentrekkend was) - zo nodig gelijk actie kunnen ondernemen.

Bedankt voor je lieve woorden en we houden jullie zeker op de hoogte!
Groet, Gonnie en de 6 musketiers
*Poekie - Pebbles - Polly - Pixie - Preza - Pumba*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katertje met FIP?

Bericht door Adriana »

met Maks, één van onze bengels heb ik ook een dikke buik-probleem gehad en dreiging van FIP. hij zal bijna een half jaar oud geweest zijn toen hij aan de diarree ging met dikke buik.
we hebben een middag bij de da gezeten voor allerlei tests (bloedonderzoek), giardia en echo ivm de kans op FIP.
nu wist ik (van het Forum) dat er nogal wat overhaaste FIP-diagnoses worden gesteld en had dat dus in mijn achterhoofd. maar wel grote griezels, ook al omdat bij de echo veel vocht in de buikholte borrelde.
ik dacht dat diezelfde middag door het combineren van een paar waardes bij bloedonderzoek de boodschap was dat FIP al een stuk minder waarschijnlijk was, maar dat nog wel gewacht moest worden op de Vetmeduitslag. die buik is gaandeweg geslonken en met wat medicatie voor een darminfectie was Maks snel van zijn diarree af. we zijn van voer gewisseld en over FIP hebben we het na een goede VetMed-uitslag niet meer gehad (wel over nierwaardes...)
we duimen voor een goeie uitslag vrijdag van het afgenomen vocht.... duim/duim
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Viogon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2011 17:39
Locatie: Maassluis

Re: Katertje met FIP?

Bericht door Viogon »

@Adriana: die overhaaste diagnose, daar zijn we ook zo bang voor. Daarom vinden we het ook zo vreemd dat er alleen buikvocht afgenomen is en geen bloed. Wel geprobeerd overigens, maar "hij vond het niet zo fijn" volgens de DA. Dan denk ik bij mezelf: heel vervelend dat ie het niet fijn vindt (welke kat vindt dat wel?), maar bij zo'n diagnose lijkt het me toch wel heel belangrijk dat óók het bloed onderzocht wordt. Ik kreeg een beetje het idee dat de DA de diagnose al gesteld had en het vocht min of meer "voor de vorm" opstuurt. Iets dat ik een kwalijke zaak vind overigens. Morgen de uitslag, en mocht er (vermoedelijk) FIP uitkomen, dan vragen we een aanvullend bloedonderzoek en een echo, eventueel gecombineerd met medicatie. Ik weiger een beestje dat zo vol leven is, speelt, eet, drinkt en noem maar op "zomaar" in te laten slapen. Als al het andere uitgesloten wordt en het echt FIP is én hij dreigt er onder te gaan lijden, dan zullen we altijd kiezen voor zijn welzijn en 'm niet tegen beter weten in langer bij ons houden. Hoe verschrikkelijk dat ook zal zijn.
Vooralsnog houden we hoop op de uitslag morgen, hartstikke lief dat je zo meeleeft!!!
Groet, Gonnie en de 6 musketiers
*Poekie - Pebbles - Polly - Pixie - Preza - Pumba*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katertje met FIP?

Bericht door nellebel »

en stel dat het FIP zou zijn in het ergste geval hoef je hem toch niet te laten inslapen. kijk onze flippie heeft FELV, dat helpt ons in de beslissing dat als ze ziek wordt we geen heisa en poespas haar nog aandoen en geen lijdensweg geven om haar proberen te genezen ( omdat we nu weten dat dat onbegonnen werk is), maar inslapen ho maar. lekker genieten van je katje.
hopelijk heeft de DA het mis. en doet hij moeilijk over bloedonderzoek...andere DA. zou ook zelf de uitslag vragen om te zien op papier. grote kans dat als ze niet weten wat het is, hij zijn eigen conclusie trekt en het toch FIP noemt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie