Mogelijk allebei FIP

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Mogelijk allebei FIP

Bericht door Catfish »

Hallo allemaal,

Mijn poes Frommel van twee is al anderhalve week ziek, en vandaag kreeg ik te horen dat het hoogstwaarschijnlijk Fip is. Het wordt nog getest, voor zover mogelijk. Ik heb me rotgegoogeld, maar op een paar vragen heb ik geen antwoord gevonden. Ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.
Nogmaals, het is nog niet zeker, maar ik wil er alles van weten en kan alle hulp gebruiken.

Ze heeft het waarschijnlijk gekregen van mijn kater Zorro van een half jaar, hij was een zwerver en ik heb dus geen idee waar hij vandaan komt. Verder komt ze niet met andere katten in aanraking (ze gaat de tuin niet uit), of het zou in oktober vorig jaar moeten zijn geweest, toen heeft ze in een pension gezeten. Maar over de incubatietijd lees ik zeer wisselende tijden. Weet iemand wat er actueel is? (Vraag 1.)
Als deze kort is, kan het dus niet anders of ze heeft het van Zorro, wat alleen maar kan betekenen dat hij het ook heeft, maar alleen (nog) als drager. Toch??? (Vraag 2.)

Ik heb ze nu apart zitten, ze zit lekker boven. Ik moet haar helaas dwangvoeding geven (Recovery), en Nutri-plus. Ik heb ook een hond en ze wil zich lekker terug trekken. Ik ben uiteraard veel bij haar.
Moet ik ze apart laten zitten? (Vraag 3.) Als het toch uit het pension komt loopt Zorro uiteraard kans op besmetting.

Ik weet het echt even niet meer. Straks raak ik haar, of in het ergste geval ze allebei, kwijt.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Mogelijk allebei Fip...

Bericht door Leonie89 »

ik zou ze voor de zekerheid wel apart zetten, maar ik heb er geen ervaring mee, dus meer dan mijn ideeen kan ik niet geven..
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Mogelijk allebei Fip...

Bericht door Camoth »

Voorzover ik weet is FIP niet besmettelijk, maar een mutatie van een redelijk onschuldig ander virus (corona). Dus het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat de katten elkaar hebben aangestoken.

Veel sterkte, hopelijk blijkt je katje iets anders te hebben :(.

edit: hier staat het goed en duidelijk uitgelegd vind ik: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... P/fip.html
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Mogelijk allebei Fip...

Bericht door Catfish »

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik laat ze inderdaad voor ik meer weet nog even apart zitten, en de link had ik al gevonden, een goede inderdaad.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Mogelijk allebei Fip...

Bericht door Camoth »

Lees ook dit topic even door: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =27&t=1666

Wie weet heb je er iets aan.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mogelijk allebei Fip...

Bericht door Anne82 »

Getver, ik heb er geen verstand van om je te helpen maar wilde je toch even heel veel sterkte wensen! Ik duim voor
je dat het toch wat anders is wat weer over gaat!
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Mogelijk allebei FIP

Bericht door Catfish »

Bedankt voor jullie lieve reacties en het medeleven! Doet me goed.
Helaas weet ik volgdende week pas at er aan de hand is, ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Mogelijk allebei FIP

Bericht door Shaz »

Ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee, maar ik wil je wel even heel veel sterkte wensen!
groetjes Sharon
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Mogelijk allebei FIP

Bericht door daantje_xxx »

van dierenkliniek-link gekopieerd die Camoth heeft geplaatst:

Hoe kan een kat besmet raken met het coronavirus?
Katten die besmet zijn met het coronavirus kunnen het virus uitscheiden via de ontlasting, speeksel en de urine. Andere katten kunnen het virus via de neus en/of bek opnemen. Iedere kat kan in contact komen met dit onschuldige coronavirus en daar wat diarree van hebben maar dus niet iedere kat ontwikkelt ook FIP, zoals hierboven beschreven staat.

Is FIP wel of niet besmettelijk?
Wanneer in een groep katten FIP optreedt beperkt de ziekte zich vaak tot een enkele kat. Het "FIP"-virus lijkt zich niet gemakkelijk te verspreiden. Het is mogelijk dat het "FIP"-virus, dat door deze kat wordt uitgescheiden, niet meer besmettelijk is voor andere katten. Een andere theorie is dat andere katten wel besmet worden door het "FIP"-virus maar dat zij voldoende bescherming hebben doordat zij antilichamen hebben tegen het onschuldige coronavirus. Er zal in de komende jaren meer onderzoek gedaan moeten worden om meer te weten te komen over FIP.



Ik meende me ter herinneren dat het wel besmettelijk is. Onze kater Harrie is hier (hoogstwaarschijnlijk) ook aan overleden. :( De DA heeft ons toen geadviseerd om de kattenbak goed te ontsmetten. Saartje hadden wij toen ook, Loekie is na Harrie's overlijden bij ons gekomen.
Vandaar dat ik het even gegoogled heb. Maar zeker weten doen ze het bij deze kliniek dus ook niet (als ik het goed begrepen heb).

Ik vind het echt heel sneu voor ze en voor jou. Ik hoop voor je dat het geen FIP is, daar is nl niets tegen te doen en lijdt uiteindelijk (lange termijn of heel snel) tot de dood.

Bij onze Harrie is het heeeel snel gegaan, binnen een week hebben we hem in moeten laten slapen, zo zwak was hij. En of het inderdaad FIP is geweest kunnen ze volgens mij alleen na lab onderzoek vaststellen. Dit hebben wij niet laten doen.

Veel sterkte!


Toevoeging: ik raad je aan om de link die Camoth heeft geplaats te lezen, daar staat nog veel meer dan ik nu even snel heb gekopieerd. Maja Camoth zet deze link dan ook niet voor niets hier neer ;)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Mogelijk allebei FIP

Bericht door Catfish »

Bedankt allmemaal voor jullie reacties. En ik heb alle links aandachtig gelezen.
Ik heb vandaag mijn dierenarts nog even gesproken, en ze gaat voor de zekerheid uitgebreid testen, ook op FELV en FIV.
Omdat ze zich zo verzette bij het bloed afnemen (stom, ik had haar zelf niet vast), zijn er bloeduitstortingen ontstaan en kan het maandag pas weer. Ik word gek van de onzekerheid!!
Ondertussen geef ik haar nog steeds dwangvoeding met water, en die pasta, Nutri-Plus. Voor haar ook geen lolletje, maar ze is onderhand bijna te zwak om tegenstand te bieden. Vreselijk. Volgende week uitsluitsel... Ik hou jullie op de hoogte.
En echt, bedankt voor alle steun en adviezen.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Mogelijk allebei FIP

Bericht door Camoth »

Ik denk dat als ze nu nog leeft ze waarschijnlijk geen FIP heeft, omdat de meeste katten met FIP onderhand wel dood zouden zijn zoals ik het heb begrepen.

Neemt niet weg dat je nog altijd niet weet wat het is en dat het ernstig is. :(

Hou je ons op de hoogte? Veel sterkte gewenst.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Mogelijk allebei FIP

Bericht door Catfish »

Hallo allemaal,

Vandaag weer met Frommel naar de dierenarts geweest voor bloedafname. Ze verzette zich zo (waar haalt ze de energie vandaan??) dat ze een beetje gesedeerd moest worden, maar uiteindelijk kon ze net genoeg bloed afnemen. Ze heeft geen FELV of FIV. Wel heeft ze een bolle buik, een klassiek symptoom van de natte vorm van FIP. De dierenarts is er (net als ik ) van overtuigd dat ze FIP heeft. Aangezien ze geen pijn heeft wacht ik in overleg met mijn dierenarts de uitslag van de FIP test af, die komt morgen of overmorgen. Na de echte bevestiging komt de dierenarts hier en slaapt Frommel thuis in. Ik voel me alleen maar vlak.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Mogelijk allebei FIP

Bericht door Camoth »

Jeetje, wat vreselijk :(

Duimen maar dat het geen FIP is, al dacht ik altijd dat dit pas bij autopsie met zekerheid kon worden vastgesteld. Hopelijk blijkt het toch iets anders te zijn.

Heel veel sterkte gewenst.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Boheme

Re: Mogelijk allebei FIP

Bericht door Boheme »

Wat vreselijk zeg:(
Ik wil je bij deze sterkte toewensen!
Heb je al wat gehoord? Het lijkt me vreselijk om zo in spanning te zitten.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Mogelijk allebei FIP

Bericht door Catfish »

Hallo allemaal,

Tot mijn grote verdriet is Frommel vanmiddag ingeslapen. Gewoon lekker thuis, bij mij op schoot. Volgens de dierenarts was het 99% zeker FIP.

Binnenkort ga ik Zorro laten testen, kijken of er wat uit komt.
maar ik heb wel van mijn dierenarst gehoord dat FIP de minst besmettelike kattenziekte is.

Ik mis haar ontzettend, maar het is beter zo. Ik hield haar al twee weken in leven met dwangvoeding, water toedienen en pasta.
Frommel heeft rust, en ik hoef me geen zorgen meer te maken, hoe erg dat ook klinkt.

Bedankt voor alle suggesties en jullie medeleven!
Ook namens Frompie.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie