Kattenleukemie

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gast

leukemie

Bericht door Gast »

hoi allemaal,

na het lezen van verschillende verhalen over leukemie, moet mij toch iets van het hart.
Je merkt dat de opvattingen van de dierenartsen over de behandeling ervan en eventueel inenten zeer verschillen.
Onlangs hierover met mijn dierenarts gesproken en die zegt ook dat dit een hele moeilijke kwestie is.Mijn kater Smocky heeft infectieuze leukemie gehad. Met de nadruk op gehad. Na een jaar vage klachten, lymfklierontstekingen, ringworm en vreemd gedrag hebben wij hem laten testen op kattenaids en infectieuze leukemie en de niet infectieuze leukemie. Hij was toen vijf jaar oud. Tot onze grote schrik was hij positief.
Waarschijnlijk opgelopen door zijn maatje, die we ongeveer twee jaar daarvoor hebben laten slapen, ook vanwege, toen nog niet zo bekend, infectieuze leukemie ( ook wel leucose genoemd).De dierenarts die de uitslag doorgaf, vertelde mij dat ik waarschijnlijk een hele moeilijke beslissing moest nemen. Ik kon deze kat niet zo maar laten inslapen, dus heb ik bij een andere dierenarts in dezelfde kliniek, die nogal vooruitstrevend is, een second opinion gevraagd. Wij hebben toen besloten om de kat alsnog in te enten met het leukemievirus ( Leucogen), zodat de kat extra afweerstoffen ging maken. Dit was een gok, want het kan verkeerd aflopen, maar we hadden niets meer te verliezen. Tevens kreeg de kat tabletten, Betsalan, en extra vitamines. Zelf ben ik de kat hoogwaardig blikvoer en brokken gaan geven. We hebben hard geknokt, hij is regelmatig goed ziek geweest, diarree, braken, lage temperatuur, maar hij heeft het gered. Na twee jaar hebben we hem laten testen met een speciale test ( omdat hij dus ook ingeent werd voor de leukemie) en tot onze stomme verbazing was de test deze keer negatief. Inmiddels is Smocky 12 jaar oud en het gaat nog steeds goed met hem.Wel zit hij nog steeds op een onderhoudsdosering met Betsalan, en is hij wat gevoeliger betreffende verkoudheidjes enzo. Daar laat ik hem meestal dan ook voor behandelen. Wonderen zijn de wereld nog niet uit. De dierenarts noemt dit ook een wonder kat. Toen Smocky positief getest werd heb ik mijn andere katten ook laten inenten, zonder ze te laten testen. Ze zijn nog steeds gezond. Wel moet ik hierbij opmerken dat ik waarschijnlijk op tijd er bij ben geweest met Smocky. Als de kat al erg vermagerd is, en helemaal geen afweer meer heeft, wordt de kans steeds kleiner dat hij het overleeft.
Zoals ik al in het begin zei, denken de dierenartsen er erg verschillend over, en omdat infectieuze leukemie en bv kattenaids besmettelijk is, zal de dierenarts gauw adviseren de kat in te laten slapen.
Om te voorkomen dat een kat die al besmet is met zo'n virus is het wel beter om de kat geisoleerd te houden.
Nou dit is wel een erg lang verhaal geworden. Ik weet niet of iemand hier iets aan heeft, maar ik moest het toch even kwijt.
Voor diegene die een kat heeft met een van deze ziektes, of helaas zijn kat hieraan heeft verloren, sterkte!!

Groetjes Wendela,
Smocky, Muis en Pebbels
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Het klopt inderdaad met wat onze DA ervan zegt: Als hij positief is getest, maar de ziekte heeft nog niets aangetast en hij is in goede conditie, dan zou hij het kunnen redden met inentingen. Onze kat Nikki had hetzelfde en bij hem waren helaas al verschillende organen aangetast (uitzaaiingen) en eten deed hij al niet meer. Voor hem was het toen helaas te laat. De ziekte heeft bij hem ca. 10 jaar gesluimerd en heeft de kop pas opgestoken toen zijn afweer waarschijnlijk laag was.

Ik ben wel blij dat het met Smocky goed gaat :-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

ik heb maar weer is een paar traantjes gelaten :oops: lees dit voor het eerst en ben wel onder de indruk dat het overlijden van jullie nikki(een schatje overigens) dit alles teweeg heeft gebracht.zoals bekend ken ik ook de pijn van verlies en hoe moeilijk het toch lange tijd daarna zeker op bepaalde dagen kan zijn.doordat ik m'n verhaal hierover pas geleden kwijt kon en daar veel steun aan heb gehad heb ik er meer vrede mee gekregen.sterkte en bedankt!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
tinus
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2005 23:50
Locatie: pittem

Bericht door tinus »

Hallo,

Onze witte kater Tinus (zes jaar) heeft sinds een tijdje last van steeds opkomende vlekjes op zijn kopje. De eerste twee zijn verdwenen na een week antibiotica nemen. Nu de derde keer heeft de dierenarts mij aangeraden om het even aan te zien. Sinds een tijdje neemt hij dieetvoeding en ik gaf dat in combinatie met eens een snoepje of crunch (zo van die kleine korreltjes van Whiskas). Nu zei de arts van waarschijnlijk is het een allergische reactie. Ik moet het nu nog een week aanzien, maar er komen meer en meer vlekjes. En daarmee ook de angst…

Momenteel is het zo dat net boven zijn ogen zijn haar verdwijnt en daar lichtbruine vlekjes komen en daarna afschilferen. Daarnaast heeft hij drie andere vlekjes (twee rond de ogen, één bij zijn oor). Eerst lijkt het alsof hij zich gekwetst heeft en is er een beetje bloed bij, om daarna een korstje te worden.

Ik heb een enorme vrees voor leukemie. Al is het zo dat hij totaal niet ziek is. Geen gezwollen klieren. Hij doet zoals altijd. Zeuren om eten, spelen met een vlieg en zoals altijd in mijn buurt wezen. Hij is zoals altijd, alleen die ellendige vlekjes.

Misschien zouden jullie hierop willen reageren als jullie iets herkennen van de symptomen. Ik weet het, jullie zullen zeggen, maar ga toch naar de dierenarts en laat hem testen. En dat zal ik uiteindelijk moeten doen. Alleen. Katten die verdoofd moeten worden en die onder stress staan hebben een bepaald risico om niet uit de narcose te raken. En mijne kleine vriend beeft in mijn armen als hij bij de arts is. Het is en blijft een klotesituatie, waar ik mij al weken heel slecht bij voel. En als het niet zal beteren laat ik hem volgend week testen. Hopelijk reageert er iemand, die zich hierin herkend. Alvast héél erg bedankt!

Kurt.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hallo Kurt, welkom op het forum!

Heeft je dierenarts niet naar schimmel gekeken? Dan krijg je soortgelijke vlekjes.
Waarom denk jij aan leukemie? Heeft dat bij jou geheerst, of in de buurt van je kat?
Zijn de slijmvliezen bleek, de randjes om de tanden rood, hoe is de kleur van het oogwit? Dat zijn allemaal tekenen waar je wellicht iets uit op kunt maken.
Heb je een digitale thermometer? Zo ja, temperatuur de kat dan eens.

Laat je het weten?
Sterkte en succes!
tinus
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2005 23:50
Locatie: pittem

Bericht door tinus »

Dank voor de verwelkoming!

Hij loopt alleen rond in de binnentuin, dus komt hij eigenlijk nooit in contact met andere katten. Uitgezonderd die ene keer toen hij aangevallen is door een kat die over de muur gesprongen is. Twee weken daarna was het eerst vlekje daar.

Waarom denk ik aan leukemie? Omdat een lokale dierenarts mij daar direct aan deed denken, dat was zijn eerste reactie. Ik was volledig van slag. Je moet weten dat dat kleine mormel altijd in mijn omgeving is. Ik heb nog een tijd in Goes gewerkt en dan ging hij ieder weekend op en af naar België, naar mijn ouders (170km). Laat ons zeggen dat hij eigenlijk een deeltje van mij is. En dan zegt die dierenarts van ’t is misschien leukemie. Man, ik was kompleet van slag. En omdat het niet echt opgelost raakt wordt die vrees steeds groter.

Bijgevolg heb ik mijn vroegere dierenarts naar mijn huis laten komen. Wat ook niet evident is, want het is al vlug een half uurtje rijden. Die mevrouw sprak dus ook een voedselallergie. En dat hij van leukemie echt wel ziek zou zijn. Maar zoals ik al zei. De angst is zo groot, dat je dus vlug gaat panikeren.

Hoe kun je dat slijmvliezen zien? Ik heb ook net gekeken rond zijn tandjes en dat is wel iets roder zijn gehemelte zeg maar, maar misschien is dat normaal. Zijn ogen zien er normaal uit.

Kurt.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Bij leukemie (bloedarmoede) is het tandvlees juist heel wit, en een licht neusje ook. Ook binnenin het bekje is het dan wit.
Ik zelf denk ook dat Tinus veel zieker had moeten zijn van leukemie; zelf heb ik twee katten aan de niet-besmettelijke variant verloren, die werden koud, lusteloos en in-wit.

Als het een witte kat is, kun je wel aan huidkanker denken. Kijk eens bij dat topic of het er op lijkt als je wilt ;-) Staat ook hier bij Ziektes.
tinus
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2005 23:50
Locatie: pittem

Bericht door tinus »

dank je, doe ik.
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Bij mijn kat begon het inderdaad ook met rood/bruine vlekjes bij de oren en boven de ogen. Later werd het kaal, ook in de nek en ging de huid kapot. Het bleek na veel uitproberen en testen dat ze voedselallergie had.
Ik ben er achter gekomen dat ze niet tegen Whiskas en Albert Hein voer kon. Het heeft ontzettend lang geduurd voor ik daar achter was. Ondertussen kreeg ze dieetvoeding van Hill's en heeft ze een kraag om gehad, om de huid niet weer kapot te laten gaan.
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en ik hoop dat je snel weet wat er aan de hand is.
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
tinus
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2005 23:50
Locatie: pittem

Bericht door tinus »

Ik heb den tinus gisteren aan een bloedonderzoek onderworpen. Gisterenavond mocht ik bellen om de uitslag. Het blijkt dus een voedselallergie te zijn. Wat een opluchting, niet te geloven!

Nu krijgt hij andere voeding, waardoor het probleem moet opgelost zijn. Nog bedankt voor jullie reacties. Ik wilde het toch eventjes laten weten hoe het afgelopen is.
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

k ben blij voor je dat je nu weet wat Tinus mankeert. Weet je ook al welk voer het zou kunnen zijn ? Bij Roxy duurde het een poosje voor ik daar achter was, omdat ik in die tijd van alles door elkaar gaf. :roll:
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Lv070345
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2006 22:58

Leukose

Bericht door Lv070345 »

Ik heb een kattinnetje dat in een park geboren is in oktober 1999. in maart 2000 heb ik het katje meegenomen naar huis.Enkele maande later werd bij een andere kat bij mij thuis leukose vastgesteld . Ik heb mijn katten laten testen en het klein katje was positief . Ik had het hart niet om haar te laten inslapen.En sedertdien laat ik al mijn katten jaarlijks inenten .
Verleden jaar heb ik dan het kleine katje dat ondertussen groot was laten steriliseren en opnieuw testen. Het katje bleek negatief te zijn .

Nu is ze sedert een week of 3 niet al te best . Ze heeft een verkoudheid , die reeds met vibravet behandeld is, ze wil niet veel eten en is vermagerd
Nu stelt mijn dierenarts voor om het weer te laten testen.
Kan je positief zijn , dan negatief en nu weer positief ,???
ik hou mijn hart vast om haar opnieuw te laten testen
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Het kan helaas ja, zowel een positieve als een negatieve test kan dubieus zijn.
Daarom word altijd aangeraden ze na 3 maanden omnieuw te laten testen, zijn ze dan nog negatief of alsnog negatief na positief te hebben getest de eerste keer hebben ze de ziekte niet.
Ik hoop van harte voor je dat het niet zo is, Leucose is een afschuwelijke ziekte.
Als ze onverhoopt toch positief test zou ik je aanraden contact op te nemen met Emil Visnjaric in Rotterdam.
Hij heeft heel veel ervaring met leucosekatten en heeft een behandeling met interferon waar al goede resultaten mee zijn behaald.
Tevens zou je een homeopatisch middel erbij kunnen gebruiken van echinacea met catsclaw en plantago.
Dit helpt om het imuunsysteem op peil te houden en bestreid de secundaire infecties veroorzaakt door leucose.
Maar laten we hopen dat dat niet nodig zal zijn.
Ik heb links voor je als je die wil, sterkte!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Lv070345
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2006 22:58

Bericht door Lv070345 »

Beste Sandy
Nu pas kan ik je het triestige nieuws melden , op dinsdag 25 april is de toestand van mijn leukose katje plots erg beginnen achteruitgaan . ik zag zijn flanken heel rap op en neer gaan : Ze kreeg ademnood en er was helaas niets aan te doen . enkele uren later is ze gestorven : zes jaar is toch zo vroeg. nu pas kan ik voor het eerst naar haar foto kijken
Wat een lelijke ziekte is die kattenleukose toch !
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik was er al bang voor omdat ik niks mee hoorde. Het is een afschuwelijke ziekte :-(
Ik hoop dat je andere katten gezond blijven, heel veel sterkte met je verlies.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie