Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Kattenbella »

Tony, ik weet het echt niet! Ik heb wel van dit middel gehoord bij kattenaids. Heb je geprobeerd je vraag op een site voor kattenaidskatten te stellen. Even op google kijken waar. Misschien weten zij meer raad.
Ik vind het geweldig dat je zoveel geld over hebt voor je kat. Het is en blijft een rotziekte! Sterkte.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door rieneke »

de werking van interferon is wetenschappelijk niet aangetoond.
ik zou het niet doen.
heel veel sterkte!
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Zoeza »

Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee maar ik wil je wel heel veel sterkte en wijsheid wensen.
Tony
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 okt 2009 18:55

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Tony »

Bedankt voor de reakties.

Ja het is echt moeilijk...

De verhalen lopen uiteen van slagingspercentages van 50% tot en met berichten met lage kansen.

De kosten zijn buitensporig hoog... en wij zijn verre van rijk. Maar we hebben wel spaargeld achter de hand. Stel dat we het niet doen dan vragen we ons de rest van ons leven af "wat als we het wel gedaan hadden".

En we hebben laatst ook een tv gekocht van 2000 euro.. dan vind ik het hypocriet van ons als we dit niet over hebben voor een lieve kat (waar je zoveel meer plezier van hebt dan een stomme tv)

ik heb morgen een telefonische afspraak met de dierenarts. Hij gaat ons dan alles uitleggen over het wel of niet meer toepassen van dit medicijn. ik wil ook hel concreet weten wat de ervaringen zijn vanonze kliniek (dus hoevaak toegepast en hoe vaak met succes)

aan de hand hiervan trekken wij onze conclusie...

bah hoe oneerlijk kunnen de dingen toch gaan :(
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Zoeza »

nogmaals heel veel sterkte met het maken van de voor jou juiste, moeilijke beslissing! Het gevoel van onmacht en wanhoop bekruipt je als je zo'n vehaal leest.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door rieneke »

tony, ga eens kijken op de felcan site: www.felcan.nl.
daar kan je de handout vinden van een lezing uit 2007 door dr egberink: "laatste ontwikkelingen fip"
hij heeft het ook over therapie-mogelijkheden en onmogelijkheden.
misschien heb je er iets aan?
dr egberink is viroloog te utrecht, en heeft veel onderzoek naar fip gedaan.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Cari »

FIP is niet te genezen, voor zover ik weet. Je zou ook eens kunnen informeren bij Dierenthuis (www.dierenthuis.nl) Ik weet dat zij in het verleden wel interferon hebben gebruikt, maar volgens mij zijn ze er toen mee gestopt vanwege het uitblijven van succes. Ik dacht dat het ook alleen bij aids/leucose katten werd gebruikt. Volgens mij geeft het in het gunstigste geval een iets langer leven, maar genezen, helaas....
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Tony
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 okt 2009 18:55

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Tony »

Ik heb gisteren lang gepraat met mijn dierenarts. Onze kat is er op het moment eigenlijk wel `goed` aan toe. Hij eet en drinkt ook gewoon. Zijn buikje is niet gezwollen. Hij heeft geen vocht op de longen. En zijn iritis in zijn ogen is zelfs verminderd (reageert goed op de oogdruppels)

Hoe dan ook.. de kat is nu nog redelijk fit.... (geen idee hoe lang dat nog duurt)

Het geven van Virbagen Omega (interferon) injecties maakt de kat in ieder geval zeker niet zieker.

dus " baadt het niet, schaadt het niet" ... daarom toch begonnen met de eerste 5 behandeldagen. Dus elke dag een injectie.

Merken we dat de kat er niet op vooruit gaat na deze eerste serie, dan kunnen we altijd nog besluiten ermee te stoppen..
Dan weten we tenminste voor onszelf dat we er alles aan gedaan hebben....

Ik wil het niet voor mezelf op mijn geweten hebben dat we onze kat " een kans" ontnomen hebben puur uit kostenoverweging.

Dus we hopen het beste maar de kans dat de kat toch komt te overlijden is helaas nog vele malen groter.

dank voor alle reacties hier.
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Zoeza »

Ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen. Heb blijft moeilijk en onzeker maar je volgt je gevoel hoe sterk dat soms ook in tegenspraak is met je verstand.

Nu maar hopen dat de injecties aanslaan!
Succes en heel veel sterkte de komende tijd.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Cari »

Ik vind het heel lief van je dat je het wilt proberen voor je kat en ik hoop :epray: heel erg dat de kuur aanslaat en dat hij er baat bij heeft.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Tony
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 okt 2009 18:55

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Tony »

Ik heb hier een paar fotootjes van onze knapperd

eerste is toen ie paar weekjes oud was (bij de fokker)
De andere foto's zijn een maandje of 2 geleden gemaakt.

Afbeelding
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Zoeza »

Wow! Wat een knapperd zeg. Heeft de dierenarts ook gezegd binnen hoeveel dagen je eventueel resultaat kan verwachten van de injecties of is dat gewoon maar afwachten?
Tony
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 okt 2009 18:55

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Tony »

nou de dierenkliniek heeft nagenoeg geen enkele ervaring met dit medicijn in combi met fip.

Wel hebben ze het met succes toegepast bij de hondenvariant (parvo) en bij (ik dacht) FIV/Felv.. Daarnaast hebben ze het wel eens toegepast bij katten met een extreme exceem die niet weg wilde gaan... (ook succesvol)

De dokter gaf wel aan dat na de eerste 5 behandeldagen er toch wel "iets" van verbetering zichtbaar zou moeten zijn.

Voor de rest is het allemaal tasten in het donker helaas... allemaal experimenteel en weinig tot geen ervaringen.

we hopen maar op het beste
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Cari »

Parvo is de hondenvariant van kattenziekte, niet van FIP. Ik hoop echt dat 't werkt!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Tony
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 okt 2009 18:55

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Tony »

gisteren heeft onze kenyo zijn derde prik gehad.. tevens gewicht en koorts laten meten..

Koorts was gezakt tot 39.2 graden... dit is een relatief grote verbetering voor ons... dit omdat onze kat al 1,5 week lang koorts heeft gehad (tussen de 40 en de 41)... De enige paar dagen dat ie geen koorts had was toen hij een koortsverlagende prik gehad heeft.

gewicht is netjes 2,4 kg.... (onze gezonde kenyo woog altijd 2,5kg.. dus is geen schrikbarende waarde)

vandaag op voor de 4e prik... de tijd zal leren hoe t zal aflopen. vooralsnog merk ik in ieder geval dat de kat zeker niet achteruit aan het gaan is. Hij oogt zelfs iets fitter.. (ik maak me echter nog geen illusies.. kan ook gewoon dat de kat "ff" een goed momentje heeft).
Plaats reactie