Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gast

Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Gast »

Beste kattenvrienden,

N.a.v. Emma's laatste mailtje over FIP wil ik even reageren.
Ik heb de afgelopen anderhalve week in doodsangst gezeten over het feit dat mijn andere kat wellicht ook besmet is met FIP, aangezien Luna gestorven is aan FIP (droge vorm). Gisteravond heb ik de da gebeld, omdat ik er niet uit kwam wat de verschillende artikelen op internet betrof. De één beweert dit: http://www.geocities.com/kattenprikbord_faq/fip.html en de ander dat: http://dierenkliniek-ermelo.nl/Kattenge ... rusziekten.

Ik werd er zenuwachtig van en heb de da dus maar gebeld, die zei:
* FIP ontwikkelt zich ín de kat zelf en is niet afkomstig van buitenaf (Luna was een 'binnenkat'). Er is dus geen extra gevaar voor 'buitenkatten'.
* Hoogstwaarschijnlijk heeft de kat het virus al vanaf zijn geboorte in zich.
* Er is nog onvoldoende aangetoond dat het virus zich verspreidt via luchtwegen of ontlasting.
* Zogende kittens waarvan moeder FIP heeft zijn wél gevoeliger voor besmetting.
* Nut van vaccinatie is dubieus, de kat kan het er zelfs door oplopen!

(Dit zijn de woorden van de da, niet de mijne!).

Hij maakte ook nog deze opmerking: 'Ook al is FIP een virusziekte als griep bij de mens; als je met iemand samenleeft die griep heeft gehad, hoef jij het niet persé te krijgen'.

Omdat deze dierenarts nieuw voor mij was, wist hij niet dat ik nog een kat thuis had, maar het had achteraf ook niet gescheeld als ik ze apart had gezet. Áls het virus zich via de lucht verspreidt, zit het nl. toch al door het hele huis en daar kan je echt niet tegenop schoonmaken, zei hij.
Achteraf had Luna waarschijnlijk al FIP toen hij zomaar opeens last van zijn nieren kreeg half april. Dat is nu vier maanden geleden, dus ik hoop en bid dat mijn andere lieve jongen gespaard blijft!

Wel zijn me al kittens aangeboden. Oef, ik kan ze zo moeilijk weerstaan! Mijn andere kat heeft echt een nieuw maatje nodig en zelf word ik natuurlijk ook heel blij van zo' n dolle rakker in huis, maar de da adviseerde me om sowieso geen nieuwe kat (kitten of volwassen) te nemen tot twee maanden na het overlijden van Luna.

Heeft iemand meegemaakt dat een andere kat uit het gezin toch ook besmet werd? Dat zou ik dan heel graag willen weten (niet dat ik er vrolijker van wordt, maar toch...).

Alvast bedankt,

Liefs, Sipje

PS: Het blijft gewoon een hele nare rotziekte! Hopenlijk vinden ze gauw een goed vaccin en medicijnen ertegen!!!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Sipje meestal zijn het de nestgenoten die besmet zijn. FIP is niet via de lucht overdraagbaar (zegt mijn da en verder zegt hij hetzelfde als jouw da) en ook niet door mensen.
Als er al een besmetting optreedt, is het meestal via de placenta van de moederpoes. Heel af en toe gebeurt het dat er in een groep meerdere katten ziek zijn, maar dat is dan vrijwel altijd het geval in een cattery waar het met de bloedlijnen te maken heeft.

Het is en blijft een akelige ziekte, maar ziektes als Fiv en kattenleukemie zijn voor gezinnen met meerdere katten veel en veel gevaarlijker.
Gast

besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Gast »

FeLV en FIV zijn qua besmettingsgevaar inderdaad gevaarlijker, omdat besmetting direct plaatsvindt door speeksel.

Maar besmetting met FeLV en FIV kan je wel beter voorkomen dan FIP. Tegen FeLV bestaat al jaren een goed vaccin. Tegen FIV, net als FIP, helaas nog niet.
Besmetting met FIV in een catterie kan je simpelweg voorkomen door de dekkaters binnen te houden, dan kúnnen ze gewoonweg niet vechten met andere katers! En de ter dekking gestelde poes laten testen op FIV (binnen 5 tot 10 min. resultaat).
Iedereen zou zijn kater binnen moeten houden tot hij geslachtsrijp is; wat zijn nou 6 tot 9 maanden? En als je geen nestje wilt van je poes geldt hetzelfde verhaal.
FIP is sowieso hardnekkiger, want de kat gaat zal er altijd aan sterven. Aan FeLV sterft ‘maar’ 30%. 40% geneest ervan (!) en de overige 30% blijft drager.
Een vriendin van mij heeft een catterie gehad met een FIP-draagster. Poes was ontsnapt en kwam zwanger thuis. Hele nest binnen een jaar dood. Catterie opgedoekt en iedereen geneutraliseerd en een goed gezin voor gezocht. De betreffende poes is al 10 jaar draagster en woont al weer jaren samen met andere katten die ieder jaar getest worden en nog steeds gezond zijn. Zolang ze maar niet vechten en je de voerbakjes gescheiden houdt (voor zover dat gaat), kan je besmetting van een FIV+ kat voorkomen.

Ik ben dus van mening dat FIP een veel rottiger ziekte is, omdat je er niets tegen kunt doen. Niets qua preventie en niets qua behandeling.
FeLV en FIV zijn wel besmettelijker, maar je kan er tevens voorzorgsmaatregelen tegen nemen.

Sipje
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Hoi Sipje,

Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat alle 4 mijn katten besmet zijn met het corona virus (het virus wat uiteindelijk muteerd tot FIP). Maar dat betekend niet per definitie dat mijn katten zullen sterven aan FIP. Je moet in je achterhoofd houden dat 90% van de katten besmet is met dit virus en dat daarvan 10% uiteindelijk zal sterven aan FIP. Dat komt dus overeen met dat ca. 9% van alle katten uiteindelijk sterft aan FIP.

FIP zelf is niet besmettelijk, dat is het corona virus. De vraag is alleen wanneer het corona virus gaat muteren naar FIP? Eigenlijk zijn er 2 (logische) opties, de eerste optie is stress en de tweede optie is erfelijkheid. Momenteel wordt gedacht dat het met name de erfelijkheid zal zijn die er voor zorgt dat het corona virus muteerd in FIP er zijn uiteindelijk zoveel katten die bloot staan aan stress en geen FIP krijgen. Terwijl je vaak ziet dat meerdere kittens uit 1 nest overlijden aan FIP.

Over het feit of FIP een rottigere ziekte is dan FIV doe ik geen uitspraken, ik denk dat dat aan ieders eigen beleving is en dat je daar geen meetlatje naast kunt houden.

Tot nu toe heb ik nog nooit gehoord dat 2 katten uit het zelfde gezin op korte termijn achter elkaar FIP kregen, maar het feit dat ik het nog nooit gehoord heb betekend natuurlijk niet dat het nooit voorkomt.

Sterkte met je andere kat en uiteraard wordt er hier geduimd dat hij in goede gezondheid blijft.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Hoi Sipje,

Ik heb vorig jaar 2 kittens verloren aan FIP, die inderdaad uit hetzelfde nest kwamen. Achteraf hoorde ik dat het hele nest aan allerlei 'vreemde kwalen' overleden was...

2 maanden later heb ik 2 andere katten opgehaald, voor de zekerheid, maar de besmettelijkheid is volgens mij erg klein.

Sterkte en geniet van je andere beestje.
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Femke, ik denk dat met name de combinatie van het muteren van het Coronavirus naar FIP en de FIP-uitbarsting met een stressmoment te maken heeft. Uiteindelijk zou de kat ook ziek geworden zijn, maar het stressmoment is de 'trigger' waardoor de mutatie plaatsvindt. Wel is dat dus al erfelijk bepaald door een besmetting via de placenta. De droge vorm is gevaarlijker omdat het dier langer ziek (en daarmee eventueel besmettelijk) is, waardoor de andere katten langer blootstaan aan besmettingsgevaar - met het Coronavirus inderdaad. En zoals je zegt, krijgt daar dan nog maar een klein percentage FIP van.
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Hoi!

Dit berichtje is al een tijdje geleden, maar op dit moment zit ik er ook mee. Mijn kitten Xena is afgelopen weekend ook overleden een FIP en ik heb nog 2 katten rondlopen.

Ik heb even informatie opgezocht en 4 DA's gebeld over hun mening. Wij willen nl graag een nieuw kitten, maar wat is verstandig en hoe werkt het virus.
Ik heb nu gemerkt dat elke DA wel weer wat anders zegt! :???: :evil: . Waarschijnlijk omdat het nog zo'n vage ziekte is.


Ik zal even noemen wat ik kreeg te horen van ze:

Over het nemen van een nieuw kitten:
- Wacht daar een maand mee, het virus kan in huis hangen. Maak goed alles schoon.
- Het is beter om een jaar of langer te wachten en een wat ouder katje te nemen. Deze is beter bestand tegen evt. besmetting.
- De tijd voor het nemen van een nieuw kitten maakt niet uit. De andere katten kunnen het bij zich dragen, maar dit hoeft zich niet te uiten in FIP.

Over hoe het besmettelijk is op een andere kat:
- via de ontlasting
- het kan is huis hangen
- doordat ze elkaar aanraken
?!?!??!

Of de andere katten het kunnen hebben:
- ze kunnen besmet zijn, maar het hoeft zich in hun hele leven niet te uiten
- De één krijgt het nl wel en de ander niet (men weet niet waardoor)

Of je het kunt testen:
- Ja, je kunt het laten testen, dan weet je of ze besmet zijn (?!?!?)
- Nee dat kun je pas testen op het moment dat ze klachten gaan vertonen.

Kortom, veel dierenartsen weten niet goed waar ze het over hebben en kletsen maar wat :evil: . Van wat ik in de berichten hiervoor lees, geloof ik persoonlijk als het echte verhaal achter FIP.

Ik vindt het belangrijk dat hier wat meer duidelijkheid over is, omdat je als kattenliefhebber gewoon niet weet of het goed is, om te beginnen aan een nieuw kitten of andere kat.

Blijkbaar is en blijft het dus altijd een risico, dat je kat het Corona virus bij zich draagt en dat het kan gaan muteren. Maar dat weet je dus niet van tevoren! Je kat kan er ook mee besmet zijn en dat het zich in zijn leventje niet uit in FIP.

Ik denk zelf ook dat het goed is om een tijdje te wachten en de boel in huis zo goed mogelijk te ontsmetten. Maar de onzekerheid en het idee dat je andere katten het ook kunnen krijgen is natuurlijk vreselijk.

groetjes Babiche
bagera

Bericht door bagera »

Mij hebben ze altijd verteld dat het virus niet buiten de kat kan leven.Dus kan het ook niet in huis rondhangen.
Maarja das ook maar wat mijn DA zegt he.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Datzelfde heb ik altijd gehoord.
De kat kan wel met het coronavirus besmet worden, maar dat wil in geen geval zeggen dat dat coronavirus naar FIP muteert.....
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Hier valt meerdere keren de noemer "coronavirus", is het heel stom als ik vraag wat dat precies is? Ik begrijp uit dit alles dat je kat daar drager van moet zijn voordat zoiets als FIP kan ontstaan?
Het is inderdaad raar dat veel verschillende artsen daar zo'n andere uitleg aan geven, verschijnselen van FIP zijn wel altijd hetzelfde?????
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Ja, je kat moet drager van het Corona virus zijn en vanuit dat virus kan het in FIP muteren (bij een verslechterde weerstand en/ of stress).

Verschijnselen van FIP kunnen verschillend zijn, maar hebben vaak wel ongeveer dezelfde uitgangspunten: koorts, afvallen, niet meer willen eten en drinken. Maar dit staat allemaal uitgelegd onder het andere topic (FIP of FIV). Als je het woord FIP intikt onder Google, kun je ook de precieze info vinden (maar ook die is steeds nog anders)/
Je hebt in ieder geval een droge vorm van FIP en een natter vorm.

groetjes Babiche
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

inderdaad een duidelijk stuk!

Toch dus ff de boel thuis goed reinigen (wat me al wel een logische stap leek). Van het middel Javel heb ik nooit gehoord, kent iemand dat?
Ik herinner me ook dat mijn DA het ook voer een maand wachten had, omdat het snot van Xena zich natuurlijk nog in huis was. Ze heeft wat afgesnotterd en geniest, alhoewel niet de laatste maand. Maar goed, die niesde natuurlijk overal tegenaan!

Alleen wel lastig, want behang is zo moeilijk schoon te maken. :???: En kheb ook vloerbedekking...mmmm
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Babiche, ergens een stoomreiniger proberen te krijgen/lenen/huren. Daarmee gaat elke bacterie onherroepelijk dood (behalve het kattenziekte-virus, dat is resistent tegen alles).

Je kunt ook een ontsmettingsmiddel als Halamid o.i.d. gebruiken in plaats van de genoemde Javel.
Gast

Bericht door Gast »

Dag lieve kattenvrienden,

Zoals je kan lezen in mijn eerste bericht van deze topic was ik ook erg bezorgd over mijn kat Tommy nadat lieve Luna was overleden aan FIP. Ik heb het advies van de da opgevolgd om een maand te wachten met het nemen van een nieuwe kat.
Onder het topic 'Aanschaf-Een kat/poes/kitten erbij' hebben jullie kunnen lezen/kan je lezen dat we eind augustus een nieuwe huisgenote kregen. Tommy en Luna gingen op dezelfde bak en likten elkaar grondig. Ik heb Tommy nog laten onderzoeken, maar hij is echt kerngezond!
Met hem en ons nieuwe vriendinnetje Nova gaat het heel erg goed; ze zijn allebei gezond en heel gek op elkaar.
Ik heb dus in de praktijk meegemaakt dat FIP niet besmettelijk hóeft te zijn! Moge dat een geruststelling zijn voor een ieder die met dit probleem worstelt!

Lieve groet, Sipje
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Vandaag kreeg ik van mijn dierenarts nieuwe informatie nadat er een aantal onderzoeken zijn gedaan. Deze onderzoeken wijzen uit dat FIP niet via de placenta overdraagbaar is, zoals vroeger werd gedacht, maar wel veel besmettelijker via ontlasting is dan een tijd werd aangenomen.
De sites zijn wetenschappelijk en in het Engels, dus misschien wat moeilijk leesbaar, maar ik wil er toch stukken uit kopiëren vanwege het belang van dit alles. Eventueel kan ik een aantal medische termen vertalen, zodat het leesbaarder wordt (degenen die daar behoefte aan hebben of mee te maken hebben, kunnen een pb sturen).

Op deze sites wordt ook geschreven over behandelmethodes van FIP-besmette katten. Er zijn dus geneesmiddelen die niet de ziekte, maar wel de klachten beïnvloeden, waardoor de kat niet in alle gevallen geëuthanaseerd hoeft te worden.

Op de site http://www.felinecoronavirus.com vind je informatie over het coronavirus dat kan muteren naar FIP.

http://www.catvirus.com vertelt over FIP.

Ik heb dit bericht aangepast omdat Nanna hieronder de Nederlandse vertaling heeft gezet (dank je, Nanna!)
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 16 nov 2004 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie