Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Veronikske, enten tegen FIP kan wel, maar het heeft geen enkele zin. Dus dat stuk van het verhaal klopt al niet. Ik denk dat er tegen FIV en leukose is geënt, dat is een combi-enting en verplicht bij shows e.d.
Vaak is het zo dat als een jong dier aan natte FIP overlijdt, er corona of iets anders in de cattery heerst, wat de darmen wat kwetsbaar maakt. Zo krijgt het coronavirus de kans zich bij verminderde weerstand om te zetten in FIP.
Soms ook krijgt een kitten gewoon FIP, zoals een mens zomaar kanker kan krijgen. Dan is er geen oorzaak aan te wijzen.

Dat de cattery een nieuw kitten aanbiedt, vind ik op zich erg netjes. Volgens de nieuwe wet op dieren moet er een jaar garantie gegeven worden op levende have.

Het zou wellicht verstandig zijn als je vriendin onderzoekt en navraagt of er meer dieren overleden zijn voordat ze het katje accepteert.

Als jij nog hebt gekroeld met het katje zijn 2 dingen belangrijk voor overdracht: a) heb je het gele buikvvocht op je gekregen en over kunnen brengen op je eigen dieren (is zo goed als uitgesloten)
b) heb je ontlasting van het dier aan je handen gekregen en dat op je katten kunnen uitsmeren.
Zo nee, dan is er niks aan de hand ;-)
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Emma,

Dank voor je reactie, zover ik weet is er in deze cattery nog nooit een dier gestorven aan fip, wij kennen deze cattery al jaren, mijn mama haar poezen komen ook van daar, en eigelijk is de eigenares zo wat een vriendin van mijn mama, dat maakt het vind ik wat moeilijk.
De cattery staat ook onder controle van een da (wat me normaal lijkt), het enige wat we weten, uit eigen ervaring, is dat een kitten van daar al wel eens een "snotvalling" heeft, dit is altijd met een kuurtje opgelost geweest.
En wat jij zegt over die entingen, zou wel eens kunnen kloppen. Ik weet zeker dat ze voor leukose geent zijn, en ze waren ook geent voor iets met een fi...dus dat zou dan wel eens fiv kunnen zijn ipv fip.

Wat ik dan niet goed snap, en dit nu naar aanleiding van de katten van Doryn (Biily en Odyn), die hadden fip vanuit de cattery meegekregen, als ik het goed begrepen had. maar hoe bewijs je dit dan ? En kan je de cattery dan uberhoud verwijten maken ? Enten tegen fip heeft geen zin, en een test geeft geen zekerheid dat ze wel of niet drager zijn, dus hoe kan een cattery dan zekerheid geven dat hun moeders geen drager zijn van fip.

Ik heb toen ik thuiskwam van de vriendin eerst mijn handen gewassen, voor ik mijn katten ging knuffelen, dus dat zit wel goed denk ik...

Volgens mij is het enige duidelijke over fip, dat het allemaal nog erg onduidelijk is :???:

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Er zijn aanwijzingen dat FIP getriggerd KAN worden door veel nies op jong leeftijd. Maar er zijn op dat gebied nog altijd meer vragen dan antwoorden helaas.

De katten van Doryn en mijn Kari, die uit dezelfde cattery kwamen, daarvan denkt de da dat er corona in die cattery heerste. Corona hoeft op zich niet erg te zijn, maar zodra de weerstand door iets anders (nies, stress van een enting of wat dan ook), vermindert, kan de corona muteren naar het kwaadaardige FIP. Odin en Kari hadden overigens geen FIP, maar er wordt gedacht aan een vorm van inteelt of te grote fok die op het gen van de katten schade aangericht heeft. Dit kan zich dan in meerdere ziektes manifesteren en als er dan ook nog corona heerst, dan heb je alle ingrediënten voor een dodelijke ziekte in huis :???:

Nies is vrijwel onvermijdelijk bij een groep die uit meer dan 4 katten bestaat. Het is een virus dat via de lucht doorwaait en als een dekkater in een buitenverblijf zit en het virus oppakt, geeft hij het als het ware bij de dekking al mee en krijgen de kleintjes op zeker moment snot. Het is zo besmettelijk dat dat overal opgelopen kan worden, maar inderdaad, met een kuurtje is dat snel over.

Heeft het dier echter al corona in de darmen, en het krijgt antibiotica tegen nies, waar de poep dun van wordt, dan krijgen de darmen meer te verwerken en kan de corona dus weer muteren naar FIP. Volgens mij zit het zo'n beetje op deze manier in elkaar ;-)

Hier had mijn Beau corona (vrijwel zeker vanuit de cattery meegekregen volgens de da) en heerste er bovendien van alles, met name het calici-virus dat zich in slijmvliezen nestelt. Een aantal jonge geplaatste kittens zijn dus aan FIP overleden door de combi calici/evt. corona/nies. Bij de andere dieren werd geen corona gevonden, dus het heerste hier niet, alleen scheidde Beau het wel uit in de ontlasting. Alle dieren die iets mankeerden, wonen nu bij mijn ex-vriend en doen het goed. De kans dat hier dus iets anders dan elders gebeurt, is klein, op Oxa na, die te moeizaam herstelt van haar nies. Zij zou FIP kunnen ontwikkelen doordat haar afweersysteem alles nodig heeft om de nies aan te kunnen, en doordat het nu al 3e kuurtje te weinig aanslaat. Haar nies is niet besmettelijk voor de anderen, dus is de kans op FIP bij de anderen ook erg klein.

Sorry voor de enorme lap :oops: maar ik wil het toch graag van alle kanten belichten ;-)
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Oké Emma, da's al duidelijk...maar als ik het goed begrijp komt fip door een gemuteerd corrona virus ? Ik lees hier ook dat bijna 90% van alle katten drager is van corrona, maar dat het dus niet bij elke kat muteerd, en fip geeft.

Kunnen katten dan niet geent worden tegen corrona ? En dan kom ik dus weer tot het besluit dat je een cattery geen verwijten mag maken, want dat zij dat corrona-virus ook niet kunnen voorkomen, of kunnen ze dat wel ?

Een cattery die zoals jij zegt, ook nog andere ernstige fouten maakt, is natuurlijk iets anders, maar nu zoals in het geval van mijn cattery, konden zij dit ook niet voorzien denk ik dan....

Weer veel vragen, maar ik probeer het voor mezelf duidelijk te krijgen, zodat ik die info ook aan mijn vriendin kan geven....

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

FIP komt inderdaad door een gemuteerd corona. Corona is te vergelijken met een kankercel die elk mens in zich draagt, maar die bij de ene mens wel en de andere niet actief wordt. Er spelen meerdere factoren mee (roken, ongezond leven, drinken, etc.) of de kankercel zich gaat ontwikkelen of niet, en soms gebeurt het ook spontaan.

Zo is het dus ook met corona. Enten daartegen heeft geen zin, want corona op zich is onschadelijk, net als die inactieve cel.
Corona is een virus, dus het nestelt zich niet in elke kattendarm en het verspreidt zich via de lucht (en via ontlasting dus wel kattenbakken goed scheppen en schoon houden).
Het komt meer voor naarmate de groep groter is.

Een grote cattery die niet schoon werkt en te veel dekkingen toestaat, loopt een grotere kans op complicaties door corona dan een goede cattery, waar de dieren gezond zijn en een dierenarts de zaken controleert. In dat geval was het niet te voorzien, maar de cattery moet nu wel kijken naar de bloedlijn van dat nest, en de andere eigenaren moeten gewaarschuwd worden, omdat FIP op deze leeftijd vaak al bij de geboorte is meegegeven.
Een nieuw nest uit dezelfde ouder-combinatie wordt afgeraden, tenzij er verder geen gevallen van FIP of andere onverklaarbare ziektes voorkomen.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Dank je wel...nu is er voor mij al een heleboel meer duidelijk, kan ik de vriendin inlichten, en ook mijn mama, die nu met heel wat vragen zat, maar ze niet durfde te stellen aan de eigenares, omdat het haar vriendin is....

Ga samen met mijn vriendin ook naar de da vanavond, om de zaak nog ff door te praten, ben ik in elk geval gewapend met héél wat info.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Als de vriendin een goede fokster is, zal ze die vragen alleen maar waarderen ;-) Het is nl. toch belangrijk dat zij ook op de hoogte is van het welzijn van de andere dieren (en die uit hetzelfde nest als het FIP-kitten moet ze echt follow-up geven)

Als ze een nieuw kitten aanbiedt, vind ik haar per definitie al zeer redelijk, dus ik ga er van uit dat het een goede fokster is.
Ze kan de da eens vragen ontlasting op corona te onderzoeken, of op andere eventuele parasieten. Gewoon voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Hoi Veronikske,

Odin is niet overleden aan Fip, maar aan een leverontsteking. Billy is inderdaad wel overleden aan Fip.
En dat kwam ( volgens mijn da ) omdat er corona heerste.
Ook omdat er heel veel in dezelfde lijnen wordt gefokt.
Dus daar waren meerdere oorzaken voor.

Sterkte met alles!
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Emma Boom schreef:De kans dat hier dus iets anders dan elders gebeurt, is klein, op Oxa na, die te moeizaam herstelt van haar nies. Zij zou FIP kunnen ontwikkelen doordat haar afweersysteem alles nodig heeft om de nies aan te kunnen, en doordat het nu al 3e kuurtje te weinig aanslaat. Haar nies is niet besmettelijk voor de anderen, dus is de kans op FIP bij de anderen ook erg klein.

Sorry voor de enorme lap :oops: maar ik wil het toch graag van alle kanten belichten ;-)
Misschien qua nies nu niet, maar qua poep zou ze het dus eventueel wel over kunnen dragen, mocht ze dit ontwikkelen.
Dus zou ze mogelijk anderen, of in ieder geval de jongere katten en ouderen met een minder goed afweersysteem kunnen besmetten dus :ethink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het kan, Malou, maar het is nog steeds niet bewezen dat FIP via de ontlasting besmettingen geeft. Dan had ik hier veel meer FIP-gevallen gehad moeten hebben, terwijl er maar 1 opvangertje hier aan FIP overleden is, in 2003.
Feitelijk is natte FIP alleen besmettelijk als het draderige vocht uit de buikholte naar buiten komt (wat nooit gebeurt) en bij een ander dier binnenkomt (wat ook nooit gebeurt).
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Daar ik dus op het moment heel veel bezig ben met de ziektes FelV en Fip vraag ik mij af hoeveel risico Jessie loopt om ooit fip te ontwikkelen?
Zij heeft als kitten zware niesziekte gehad waar ze bijna aan onderdoor is gegaan namelijk.
Heeft het zin om haar weerstand met homeopatische middelen te voorkoming van hoog te houden?

De meesten weten wel wat er met Snoes is gebeurt, zij heeft in de laatste dagen hoogstwaarschijnlijk fip ontwikkelt.
Niet de typerende dikke buik maar wel het vocht en de strengen.
We weten dat FelV besmettelijk is, de anderen worden vrijdag getest, maar hoe zit dat met fip in dit geval?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
inge platteau
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2006 22:27
Locatie: Avelgem

FIP

Bericht door inge platteau »

Hallo

Onze kater Milo is anderhalf jaar. Hij heeft al een tijdje last van bloed in zijn stoelgang. Zijn stoelgang werd onderzocht, maar alles bleek in orde. Omdat dit bloed bleef, raadde onze dierenarts ons aan een bloedonderzoek te laten doen. We volgden dit op. Vandaag gingen we naar onze dierenarts. Ze controleerde zijn tandvlees. Daar maakte ze zich wat ongerust over. Achteraan de tanden was het rood. Dus daarom wou ze het bloed eveneens testen op allerlei kattenziekten. ’s Avonds mochten we bellen voor de uitslag. Nu bleek: zijn bloed is wel in orde, maar hij is positief voor FIP. We moeten nu nog vijf dagen wachten omdat het bloed verder gaat voor onderzoek. Nu maken we ons zorgen, want we weten niet zo goed wat te denken. Heeft hij nu de ziekte of moet dit nog uitbreken? We weten ook niet goed wat we na deze vijf dagen kunnen te horen krijgen. Je moet wel weten. Dat beest is absoluut niet ziek. Hij is heel levendig, groeit goed, speelt, … Hij heeft wel de niesziekte gehad toen we hem net hadden. Dat gaat behoorlijk goed behalve wanneer hij veel in de tocht zit. Dan niest of hoest hij wel. Je leest zoveel tegenstrijdige berichten op internet. Kan iemand ons wat raad of informatie geven???

Alvast bedankt!!!
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Er bestaat geen test voor FIP! Je kan een titer testen, die weergeeft of er anti stoffen in het bloed zijn tegen een coronavirus. Of dit het virus is tegen fip, een ander onschuldig coronavirus of het reeds gemuteerde virus in fip, is niet te zien. Aangezien bijna 95% van de katten in multi katten huishoudens een coronavirus bij zich dragen, maar het ook gewoon weer uitscheiden zegt dat dus helemaal niets.
Je kan een uitgebreide blood screening test laten doen op FIP, maar dit alleen als de kat ook symptomen heeft van FIP (nat of droge vorm). Maar zelfs deze uitslag is niet bindend. FIP is alleen maar post mortum vast te stellen, na overlijden dus als er sectie is verricht.

Een rood randje langs het tandvlees kan op vele dingen wijzen, maar ik zou me absoluut niet druk maken om FIP zolang de kat niet te overige symptomen als koorst die niet weggaat na anti biotica, sloom, niet willen eten, niet spelen, icterus (geel zien bij oren, ogen, neus) en bij natte fip dan het eventuele bolle buikje door het opgehoopte vocht in de buikholte, vertoont.

Heel veel dierenartsen zijn nog niet goed op de hoogte van FIP en te veel dieren worden op dit moment gediagnostiseerd als zijnde fip-posititief (en helaas uit angst voor besmetting ook nog eens direct geeuthaniseerd :-| ). Terwijl nu blijkt dat ook andere ziektes veel overeenkomende ziektebeelden geven (denk aan cholangitis, cholangiohepatitis).
Laat je goed voorlichten voordat je besluit nog duurdere testen te doen, of neem een second opinion, dat is vaak nog goedkoper ;-)
inge platteau
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2006 22:27
Locatie: Avelgem

FIP

Bericht door inge platteau »

Bedankt yedamy voor de reactie!

Nog wat verdere informatie over onze Milo...
Uit zijn bloedonderzoek leidt onze dierenarts het volgende af:
De titerwaarde is 640 en dus is hij zeker drager van het coronavirus. Doordat ze deze titerwaarde heel hoog vindt, heeft hij heel veel kans om FIP te ontwikkelen. Dit zijn dus de gegevens van onze dierenarts. Ikzelf weet niet zo goed wat te denken over deze waarde. Daarover is weinig op internet te vinden. Ondertussen hebben we reeds een andere dierenarts gecontacteerd. Deze zegt dat dit niet bijzonder hoog en of hij ooit FIP krijgt, dat kan niemand voorspellen. Hij zegt ook, de test is niet 100 procent betrouwbaar. Eén ding is zeker: het is een vreselijke ziekte waar je je duizend en één vragen bij stelt, maar niemand weet daar een antwoord op ...
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Mee eens Inge, dat er nog zoveel raadsels zijn omtrent deze ziekte. Was er maar een medicijn of vaccin voor!

Inderdaad de titer zegt niet veel. Het enige dat je nu weet is dat hij inderdaad een coronavirus in zich heeft, maar of dit ook het virus is wat kan muteren in FIP dat kun je niet zien. Ik zou je kat zoveel mogelijk stressvrij houden voorlopig. Geen wijzigingen in zijn levenswijze als castratie, pension, verhuizing en dan over een tijdje zou je nog een keer die titer test kunnen doen om te kijken of hij nog steeds anti-stoffen heeft tegen een coronavirus. Maar dat zou ik zelf niet doen eigenlijk.

Zolang je kat goed eet en gezond is zou ik me geen zorgen maken als ik jou was.
Plaats reactie